31. prosince 1883 se v blízkosti dnešního Olšanského náměstí objevila trať koňky z
Křížovnické ulice na Žižkov a součástí jejího ukončení byla vložená výhybka pro plánované pokračování k Olšanským hřbitovům, v dnešním
názvosloví tramvajových zastávek spíše však k Olšanskému náměstí. Jenže samotné prodloužení bylo zrealizováno až o deset let později a technická revize byla vykonána 26. dubna 1893. O čtyři roky později se již přímo na
dnešní Olšanské náměstí vydala elektrická tramvaj, součást okružní tramvajové tratě Praha - Žižkov - Královské Vinohrady, nejstarší trať Elektrických podniků. Do provozu byla v úseku
Flora -
Bulhar - Německé divadlo (dnešní Státní Opera) uvedena 18. září 1897. Trať koňky i trať elektrické tramvaje zůstaly kolejově odděleny, a teprve poté, co byla síť koňky odkoupena
Elektrickými podniky a k 28. říjnu 1901 došlo k elektrifikaci i žižkovské trati koňky, byly obě tratě propojeny 29 metrů dlouhou spojovací kolejí. Po zahájení provozu na směrově vhodnější trati elektrické dráhy dnešní Koněvovou
ulicí od Bulhara na Ohradu byl 4. prosince 1910 vyřazen žižkovský úsek někdejší koňky z provozu, jako oficiální důvod byly uváděny nepříznivé sklonové poměry a duplicita s novou tratí elektrické tramvaje na Ohradu. Původně měla
být trať ihned fyzicky zlikvidována, ale nakonec zůstala zachována a využívala se jen k příležitostným jízdám. Ke zrušení tratě koňky došlo 28. dubna 1912, ale ze statistik kolejové sítě byl tento úsek vyřazen až v roce 1927.
Teprve po více jak čtvrt století od chvíle, kdy se v oblasti ozval klapot koní tahajících vozy koňské tramvaje, začala se částečně realizovat nová tramvajová trať v dnešní Olšanské ulici. 28. října 1928 bylo na dnešním Olšanském
náměstí zřízeno krátké, následně odbočující prodloužení v trase pozdější tratě sloužící jako obratiště. K jeho zrušení došlo 1. července 1936, tedy ke stejnému datu, kdy se Olšanskou ulicí konečně rozjely vlaky elektrické tramvaje.
Protože tehdy ještě nebyla dokončena tramvajová trať v dnešní ulici
Jana Želivského (do provozu byla uvedena 7. října 1937), ale s její stavbou se počítalo, byla trať zakončena kolejovým
trojúhelníkem - křižovatkou
Nákladové nádraží Žižkov, která sloužila k obracení vlaků linky 7.
Cestu po tramvajové trati začneme na
křižovatce ulice Olšanské s ulicí Jana Želivského.
V Olšanské ulici, na samostatném zvýšeném středním pásu tramvajové tratě zůstaneme. Bezprostředně za křižovatkou je umístěna první ze dvou tramvajových
zastávek,
Nákladové nádraží Žižkov. Za zastávkami začíná po pravé straně zvýšeného tělesa zábradlí, které má znemožňovat
chodcům přechod přes tramvajovou trať mimo vyhrazená místa. Zábradlí se táhne celou Olšanskou ulicí až k Olšanskému náměstí. Po dodání vozů
T6A5, které mají vyklápěcí dveře se zjistilo, že v případě nutnosti nouzového výstupu cestujících mimo zastávku není mezi dveřmi a
zábradlím dostatečný prostor. A tak bylo celé zábradlí o cca 25 centimetrů posunuto od kolejí... Středem Olšanské ulice trať pokračuje k druhé zastávce
Olšanská,
umístěné poblíž Pitnerovy ulice. Stále v přímém úseku a ve středu ulice pak spěje ke
křižovatce
Olšanského náměstí s ulicemi Jičínskou, Prokopovou a Olšanskou, kde tato ani kilometrová trať končí. Ještě před křižovatkou nejprve protisměrná,
levá kolej a po dalších cca 30 metrech i kolej pravá opustí klasickou podobu kolejnic na pražcích a přejde do velkoplošných panelů
BKV.
S výjimkou cca 60 metrů dlouhé části tratě, přiléhající ke křižovatce
Olšanské náměstí, jenž prošla společně
s
tratí Olšanské náměstí - Hlavní nádraží v roce 1986 panelizací systému
BKV (kolej z centra je takto upravena o cca 30 metrů déle, než-li kolej do centra) je celá trať klasické konstrukce na železobetonových
pražcích. Kryt tvoří notně sešlý asfaltový koberec, pouze v místě dvou přejezdů pro automobily trať kryje žulová dlažba.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Nákladové nádraží Žižkov - nácestné zastávky v obou směrech
Olšanská - nácestná zastávka v obou směrech
Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu jsou na trati provozovány linky 9 a 26,
v nočním provozu pak linka jediná - 55.
Fotocesta po trati křižovatka Nákladové nádraží Žižkov - křižovatka Olšanské náměstí |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje a © Absolut