|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Flora
Počátky křižovatky Flora sahají až do roku 1897, kdy 25. června 1897 - zahájila provoz
Městská elektrická dráha Královských Vinohrad, která na Floru přivedla tramvaje
od dnešní Státní opery Praha přes náměstí Míru
náměstí Míru a Korunní ulicí od Orionky. Následně 18. září 1897 zahájily
pražské Elektrické podniky provoz na zbývající části okružní dráhy Praha - Žižkov - Královské Vinohrady,
Jičínskou ulicí přes Olšanské náměstí a
Bulhar ke Státní Opeře. Je jistě smutnou ironií, že tato první provozovaná větev budoucí křižovatky
Flora, propojující obě části Jičínské ulice, byla v roce 1977 první zrušenou a po 25 letech opět obnovenou...
Když byl o deset let později, 17. října 1907, zprovozněn traťový úsek po Vinohradské ulici od Muzea přes Olšanské hřbitovy až ke hřbitovům Vinohradským, objevila se na Floře konečně kolejová křižovatka. Zpočátku však existovaly pouze oba křižující se přímé směry a z pohledu od Olšanských hřbitovů levé oblouky mezi Florou k Orionce. V průběhu května roku 1929 prodělala křižovatka omlazovací kůru, ale oblouky mezi Olšanským náměstím stále chyběly. Až o dalších 21 let později, k 19. srpnu 1950, byla křižovatka přeložena do nové polohy a doplněna o dvoukolejný oblouk Flora - Olšanské náměstí, díky čemuž až do roku 1977 existovala v kolejové podobě dnešní křižovatky Národní divadlo. Změny se začaly v oblasti Flory dít v souvislosti s výstavbou stanice metra Flora na trase A. Vzhledem k hloubení stavební jámy vznikajícího vestibulu metra byl na křižovatce od 5.září 1977 přerušen provoz a následně byla snesena. Od tohoto data bylo až do roku 2012 zrušeno přímé kolejové propojení mezi zastávkami Orionka a Olšanské náměstí, tedy obou částí Jičínské ulice rozdělené ulicí Vinohradskou. Přibližně po roce, přesněji 10. září 1978, byl nad stavební jámou křižovatky částečně obnoven provoz, když byl zřízen pouze provizorní oblouk spojující ulice Vinohradská a Jičínská, tedy směr Muzeum - Orionka, který nebyl do té a od té doby nikdy kolejově propojen. Tento provizorní oblouk zajištující provoz v Korunní a Vinohradské ulici byl snesen 15. prosince 1979. S finišujícími pracemi na budování stanice metra Flora bylo možné nad stropní deskou vestibulu začít v závěru roku 1979 pokládat kolejovou konstrukci upravené tramvajové křižovatky, která jak již bylo výše řečeno, byla ochuzena o přímý směr mezi zastávkami Orionka - Olšanské náměstí, tedy ten první, který se v oblasti vůbec objevil. Vznikla tím tak křižovatka umožňující změnu směru jízdy pouze od zastávky Flora do třech dalších kolejových směrů. Ke kompletnímu obnovení provozu po její obnově došlo 22. prosince 1979, tedy rok předtím, než došlo k samotnému zprovoznění stanice metra, otevřené 19. prosince 1980. Na přelomu tisíciletí byla křižovatka řidiči doslova proklínána. Po zrušení výhybkářských stanovišť zůstaly zdejší výhybky bez obsluhy, a tak vlastně neexistoval tramvajový vlak, jehož řidič by nemusel vystoupit, ručně přestavit výhybky a pokud hodlal odbočovat, tak ještě navolením do světelné signalizace nárokovat volno pro svůj směr... Naštěstí v roce 2001 prošla křižovatka obnovou, jejíž součástí bylo i osazení elektricky ovládaných výhybek. Pro zlepšení manipulačních možností tramvajových tratí v širší oblasti centra města se několik let prověřovala možnost obnovení v roce 1977 zrušeného přímého propojení tzv.velké a malé Jičínské, neboli obnovení propojení zastávek Olšanské náměstí a Orionka. Plány ze stolů projektantů se ve skutečnost proměnily v roce 2012. Během rekonstrukce v létě roku 2012 byl vložen obnovený přímý směr a zlepšeny osové vzdálenosti oblouků křižovatky. V ulici Jičínské ve směru jízdy od Olšanského náměstí je za křižovatkou s ulicí Přemyslovskou vložena radiově ovládaná rozjezdová výhybka s následnou kolejovou splítkou v délce cca 45 metrů, z níž se trať rozbočuje do dvou směrů. V opačném směru je sjezd z obou kolejových větví řešen obdobně dlouhou sjezdovou kolejovou splítkou. Ve směru jízdy od zastávky Orionka je v křižovatce s ulicí Vinohradskou vložena radiově ovládaná rozjezdová výhybka a z ní se trať rozbočuje. V opačném směru je sjezd z obou kolejových větví řešen krátkou sjezdovou kolejovou splítkou.
Křižovatka je po rekonstrukci z roku 2012 vybavena čtveřicí rozjezdových elektromagnetických radiově
ovladatelných výhybek. Blokové výhybky s pružnými jazyky od Želivského nesou ev.č.520L a 520P. Bloková výhybka od Orionky pak ev.č.694.
Rozjezdová výhybka od Olšanského náměstí je opatřena ev.č.693. Dvojice sjezdových výhybek s pružnými jazyky je umístěna na konci obou
sjezdových splítek v Jičínské ulici, dvojice blokových výhybek s pružnými jazyky pak v ulici Vinohradské.
Křižovatka je klasické konstrukce a její kryt tvoří velké žulové dlažební kostky.
V běžném provozu jsou pojížděny tři směry křižovatky od zastávky Flora, tedy přímý k zastávce Radhošťská, pravý oblouk k zastávce Olšanské náměstí a levý k zastávce Orionka. Obnovený přímý směr mezi Olšanským náměstím a Orionkou zůstává určen pro manipulační účely.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |