Již 2. července 1900 byla uvedena do provozu tramvajová trať z
Letné,
přes
Bubenské nábřeží a
Plynární ulicí
k
vozovně a
Ústředním dílnám Elektrických drah
v holešovické Centrále. V rámci napojování holešovického přístavu na železniční trať byla 6. června 1910 uvedena do provozu
železniční vlečka, která při své cestě z bubenského nádraží musela překročit
Plynární a Argentinskou ulici a tedy i dvakrát vykřižovat tramvajové tratě.
Zatímco v Plynární ulici železnice překročila již dávno provozovanou tramvajovou trať, v navazující Argentinské ulici měla prvenství naopak
železniční vlečka a teprve 17. ledna 1936 se začala oficiálně
křižovat s tramvajovou tratí na Pelc-Tyrolku. Železniční vlečka známá též pod jménem Holešovická přístavní dráha
sloužila nákladní dopravě z holešovického přístavu a napojeno na ní bylo také množství vleček jednotlivých průmyslových a potravinářských závodů.
Obě křižovatky s tramvajovými tratěmi musel střežit železniční zřízenec, který praporkem nebo za zhoršené viditelnosti lucernou zastavoval
pouliční provoz, aby měl vlak zajištěnou přednost. Kvůli zvyšující se frekvenci pouliční dopravy střežili každou z křižovatek následně dokonce
dva železniční zřízenci a to až do druhé poloviny šedesátých let, kdy byly křižovatky opatřeny světelnými signalizacemi. Později vzniklá
křižovatka v Argentinské ulici byla naopak první, která zanikla. Trať vedená Argentinskou ulicí dále na
Pelc-Tyrolku byla zrušena 15. ledna 1975, a tak přežívala již pouze křižovatka v Plynární ulici. Teprve po dokončení nového napojení holešovického
přístavu do nového holešovického nádraží v roce 1986 byl úsek vlečky přes Argentinskou a Plynární ulici využíván již jen minimálně. Křížení
s tramvajovou tratí bylo následně všelijak zaasfaltováváno, styk tramvajových a železničních kolejnic byl zavařen, takže projet tu mohly již jen
tramvaje a část vlečky se následně ztratila pod asfaltem rekonstruovaného chodníku. Křížení však leželo v zemi až do roku 1998, kdy bylo v rámci tramvajové
výluky mezi 25. červnem a 16. červencem sneseno. S přerušením přes Plynární ulici však nadále v zemi zůstala ležet jinak celá
vlečka. V posledních letech však došlo k jejímu částečnému rozkradení, a následnému snesení kolejí
v úsecích, které neleží v uliční úrovni.
Křížení železniční vlečky, Plynární ulice 15. dubna 1995 |
|
|
|
|
|