Původní smyčka Spořilov

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Původní smyčka Spořilov


Historii původní smyčky Spořilov, umístěné ve středu Bratislavského náměstí ohraničují data 12. říjen 1929 - 1. červenec 1986.

Umístění původní smyčky Spořilov na leteckém snímku dokládá, že i po čtvrt století od zahájení provozu byla smyčka pořád takřka na konci světa. | 1953
Druhý letecký snímek původní smyčky Spořilov, již s kolejištěm odstavného nádraží Praha-Jih a železniční tratí na náspu s výrazným mostem. | 1975
Po původní smyčce Spořilov již nenajdeme žádné stopy a tak orientačním vodítkem budiž železniční trať na náspu s výrazným mostem. | 2010
Původní jednokolejná smyčka Spořilov s dvojicí třívozových vlaků staré konstrukce vypravených na linku 19. | okolo 1930
Na vnější koleji původní smyčky Spořilov manipuluje souprava motorového a vlečných vozů s vozem ev.č.872 na konci vypravená na linku 19. Na snímku je zejména na troleji patrné odbočení kusé vnější koleje. | 1960
Původní smyčka Spořilov byla důležitým přestupním bodem mezi tramvajemi a autobusy. | okolo 1968
V čele vlaku linky 19 vidíme na lince 19 motorový vůz ev.č.2091, který brzy s cestujícími zamíří do Vysočan, ke Kolbence, jak hovoří jasným písmem čelní orientace. | okolo 1965
Na vnitřní koleji původní smyčky Spořilov manipuluje na půvabném barevném snímku souprava motorového a vlečného vozu ev.č.2281+1521 vypravená na linku 23. | 1971
Když se od 12. října 1929 začalo tramvají jezdit až na Spořilov, vznikla na jejím konci jednokolejná smyčka s vnější kusou odstavnou kolejí. Pokud si odmyslíme onu kusou odstavnou kolej, podobala se smyčka například smyčce vzniklé o desetiletí později na Petřinách.

Protože na Spořilov byla provozována jen jedna linka, smyčka kapacitně jejímu provozu plně postačovalo.

V průběhu roku 1932 byla ve smyčce Spořilov zřízena druhá kusá kolej, tentokráte v jejím středu jako příprava na vznik druhé koleje smyčky. K oboustrannému zaústění však došlo až o sedm let později. Teprve od roku 1939 můžeme o smyčce Spořilov hovořit jako o dvoukolejné s kusou vnější kolejí.

Pro výstavbu mostu nad vznikajícím železničním odstavným nádražím Praha-Jih, došlo k přerušení provozu tramvají na Spořilov mezi 5. říjnem 1964 a 4. červencem 1966. Tramvaje byly odkloněny na záběhlickou tramvajovou trať. V tomto období zaniká ve smyčce kusá vnější kolej.

Labutí píseň smyčka Spořilov prožije na začátku roku 1986. Koncová část tramvajové tratě v úseku od podjezdu pod železniční tratí, včetně tehdejší smyčky na Bratislavském náměstí musela od 1. července 1986 ustoupit výstavbě Jižní spojky a její mimoúrovňové křižovatky. Tramvajová trať byla přeložena na samostatné těleso mimo Chodovskou ulici a na jejím konci vzniká nová jednokolejná smyčka Spořilov s předjízdnou kolejí, uvedená do provozu 1. září téhož roku. Na místě původní smyčky dnes nalezneme pouze silniční komunikaci.

V blízkosti původní smyčky Spořilov již stojí činžovní domy a na vnitřní koleji manipuluje souprava motorového a vlečného vozu vypravená na linku 31. | okolo 1971 Na vnitřní koleji původní smyčky Spořilov manipuluje souprava vedená motorovým vozem ev.č.2076 vypravená na linku 31. | okolo 1971 I v osmdesátých letech jsme se v síti tramvají mohli setkat s nádechem půvabu let třicátých. V prostoru původní smyčky Spořilov tak dožívala dřevěná čekárna pro cestující, která by dnes jistě byla perlou Muzea MHD. | okolo 1973 Fotograf, sledující hemžení v původní smyčce Spořilov pěkně z nadhledu zachytil soupravu vozů T3 ev.č.6455+6454 vypravenou na linku 19 na vnější koleji a... | 1973 ...a po jejím průjezdu se otočil a zachytil nám ji i zezadu. Díky tomu se na snímek vešel také vlak staré stavby, tedy motorový a vlečný vůz vypravený na linku 23, manipulující na vnitřní koleji původní smyčky Spořilov. | 1973
Na vnitřní koleji původní smyčky Spořilov manipuluje vůz T1 ev.č.5064 vypravený na linku 1. | 11.5.1979 Legendární prototyp vozu T3, unikátní první vůz s rozdílnou šířkou dveří vycházející z koncepce vozů T2 manipuluje na vnitřní koleji původní smyčky Spořilov jako řízený vůz v soupravě linky 19. | okolo 1980 Souprava vozů T3 vedená vozem ev.č.6368 manipuluje na vnější koleji původní smyčky Spořilov během vypravení na linku 11. | 1982 Souprava vozů T3 vedená vozem ev.č.6435 manipuluje na vnitřní koleji původní smyčky Spořilov jako záložní vlak. | 1982 Souprava vozů T3 ev.č.6259+6209 vypravená na linku 11 manipuluje na vnitřní koleji původní smyčky Spořilov. | 19.4.1986
Souprava vozů T3 ev.č.6404+6405 vypravená na linku 11 opouští vnitřní koleji původní smyčky Spořilov, která jak je ze snímku patrné, byla umístěna ve středu kruhového objezdu. Smyčce zbývá již jen šest týdnů provozu... | 15.5.1986


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024