|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Spořilov
Když se od 12. října 1929 začalo tramvají jezdit až na Spořilov, projížděla tramvaj doslova pustinou a
Chodovská ulice připomínala jen pískoviště. Na jejím konci se rozprostíralo
několik rodinných domků, u kterých byla trať zakončena jednokolejnou smyčkou
na pozdějším Bratislavském náměstí s vnější kusou odstavnou kolejí, která sloužila k odstavování
vlečných vozů v obdobích s nízkou přepravní poptávkou. Dnes tímto prostorem prochází frekventovaná Spořilovská ulice.
Takřka souměrná smyčka začínala čepovou výhybkou, která větvila traťovou kolej levým obloukem na vnitřní a pravým obloukem na vnější kolej smyčky. Po obou kolejích se tedy tramvajové vlaky pohybovaly protisměrně. Přestože okolní komunikace na Bratislavském náměstí prochází v průběhu let změnou směrového vedení (původní obdélníkovitý tvar prostranství se přemění skoro v kruhovitý tvar), smyčka v této podobě sloužila několik desetiletí, pouze v roce 1964 došlo ke zrušení vnější odstavné koleje. Nezapomenutelný nádech půvabu třicátých let celému prostranství dodávala dřevěná čekárna pro cestující, která by dnes jistě byla perlou Muzea MHD. Předcházející odstavce však musíme uzavřít větou, že jsme dosud mluvili o původní smyčce Spořilov, která se do dnešních dní nedochovala... Za přesunem či zrušením tramvajových smyček většinou stojí rozvoj automobilové dopravy a nejinak tomu bylo i v případě té spořilovské. Původní smyčka překáží výstavbě Jižní spojky a její mimoúrovňové křižovatky s jejím následným propojením k dálnici D1. Tento nerovný souboj nemohl dopadnout jinak, než ústupem tramvajové dopravy. Smyčka prožije své poslední měsíce v první polovině roku 1986, a pak společně s koncovou částí tramvajové tratě v úseku od podjezdu pod železniční tratí k 1. červenci 1986 ustupuje pokračující výstavbě tehdejšího nového vnějšího městského okruhu tvořeného Jižní spojkou. Zatímco v tomto období osmdesátých let bylo trendem spíše tramvajové tratě likvidovat a nahrazovat moderním spojením za pomoci metra, spořilovské sídliště bylo pro tuto možnost nevhodně umístěné. Hodně utrpělo odstřižením od stanice metra vybudováním dálnice D1 a zůstávalo tak trochu stranou zájmu, což znamenalo pro tramvajovou dopravu značný přepravní potenciál, kterého se není radno vzdávat. Prostor pro umístění nové smyčky mimo tehdejší komunikace a v podstatě na úrovni smyčky původní se proto naštěstí poměrně snadno a rychle našel. Tramvajová trať byla hned za podjezdem železniční tratě přeložena cca o 100 metrů východním směrem od Chodovské ulice na samostatné těleso a na jejím konci byla zřízena nová smyčka Spořilov v prostoru mezi ulicemi Na Chodovci a U mlýna. Nově zřízená jednokolejná smyčka s předjízdnou kolejí a dvěma kolejovými přejezdy zahájila provoz 1. září 1986.
Zprovoznění jižní části Pražského okruhu v září 2010 způsobilo svedení kamionové dopravy na Spořilovskou ulici. Důsledkem této změny
bylo převedení autobusových linek ve směru do centra na tramvajovou trať. Za tímto účelem byla
protažena komunikace vedoucí původně na parkoviště až k vyústění tramvajové smyčky.
Smyčka začíná pravým obloukem, který ve výhybce větví traťovou kolej na vnitřní a vnější kolej smyčky. Standardně vlaky jedoucí do smyčky využívají pouze vnější kolej, jež zde přiléhá k chodníku na němž je zřízena výstupní zastávka. Vnitřní kolej se v této části používá pouze pro služební jízdy vlaků. Za prostorem výstupní zastávky, je umístěn kolejový přejezd z vnější na vnitřní kolej, umožňující vlakům přejet i na kolej vnitřní. Následně obě koleje pokračují dále levými oblouky. Před napřímením kolejí a nástupní zastávkou je umístěn druhý přejezd, umožňující návrat vlaků z vnitřní koleje na kolej vnější, kde je na přilehlém chodníku umístěna nástupní zastávka. V prostoru nástupní zastávky se, podobně jako v místě zastávky výstupní, vnitřní kolej pouze pro služební jízdy vlaků. Za nástupní zastávkou se obě koleje opět slučují a následuje již jen sjezdová výhybka smyčky. Všechny výhybky ve smyčce jsou klasické, s čepovými jazyky. Trojice rozjezdových výhybek je přestavitelná pouze ručně.
Celá smyčka je zřízena klasickou konstrukcí se zákrytem z velké žulové dlažby.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- výstupní zastávka, vnější kolej smyčky Spořilov, 70 metrů za vjezdem do smyčky, výstup na chodník pro dva vlaky 2xT - nástupní zastávka, vnější kolej smyčky Spořilov, 18 metrů před výjezdem ze smyčky na širou trať, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT
Provozované linky v popisované smyčce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |