Dnes již nejsou po této tramvajové trati viditelné sebemenší stopy - přesto však existovala, přesto po ní jezdily tramvaje přepravující cestující a já jako malý kluk jen
kroutil hlavou, odkud kam ty koleje vedou, když nikde nezačínají ani nekončí. Trať totiž byla v té době již zrušená. S dědou jsme těm kolejím říkali "Koleje do nikam".
V roce 1988 mi odpojené koleje vytrhali a já neměl nad čím bádat. Nedávno se mi však dostal do ruky štos fotek a mezi nimi i jedna, zachycující
tyhle koleje v jejich posledních týdnech existence. A o jakém místě že vlastně píši? O křižovatce ulic U Plynárny a Chodovská.
V místě, kde dnes tramvaje překonávají pravotočivý oblouk při jízdě na Spořilov byly výhybky a koleje pokračující rovně...
|
|
K zastávce Chodovská, tedy na dnešní křižovatku ulic U Plynárny a Chodovské, přijely první tramvaje 1. března 1928, od 12. října
1929 byla tramvajová trať prodloužená až na Spořilov. V roce 1937 Elektrické podniky vypracovaly projekt výstavby tramvajové
tratě do Záběhlic na křižovatku dnešních ulic Záběhlické a V Korytech. Mezi Chodovskou a počátkem záběhlické zástavby měla být
vybudována čtyřpruhová komunikace s tramvajovým zvýšeným tělesem umístěným v jejím středu. Návrh byl projednán a schválen 15. listopadu 1937 a
brzy se začal stavět počátek trati. Postaveno bylo 137 metrů dvoukolejné tratě s přejezdem a od 24. ledna 1938 byla na nové koleje
prodloužena linka 23. Bohužel nakonec zůstalo jen u tohoto prodloužení. Nepostavily se ani nové vozovky, ani pokračování tratě,
takže v zastávce Chodovská fakticky vzniklo pouze nové obratiště. Během války došlo k malé úpravě konečné - přejezd byl zrušen
a nahrazen koncovou výhybkou, přičemž část pravé koleje byla zrušena a levá prodloužena o 12 metrů. Teprve v roce 1955 byla trať
prodloužena o dalších 134 metrů na novou, 298 metrů dlouhou jednokolejnou smyčku s předjízdnou kolejí. Pro tramvaje se tak vybudovalo
lepší obratiště a záběhličtí si polepšili o jednu tramvajovou zastávku. Provoz tu začal poslední den roku 1955. Linka 23 zde končila po
celou dobu existence traťového úseku. Jen dočasnou epizodu představovalo ukončení linky 19 při rekonstrukci Chodovské ulice v letech
1964 - 1966.
|
Naposledy tramvaje přijely na záběhlickou smyčku 30. června 1971. Od 1. července začínala dočasná výluka, vyvolaná potřebou zjednodušit
dopravu na křižovatce Chodovská, přes kterou byl dočasně sveden provoz z prvního úseku dálnice D1, končícího zatím na Spořilově. Druhým
oficiálně uváděným důvodem byla výstavba teplovodu. Ani poté, co byl v roce 1973 hlavní dálniční proud odveden na severojižní magistrálu,
se do Záběhlic nezačalo znovu jezdit. V té době existoval další formální důvod - rozšíření odstavného nádraží Praha-jih. Byl to ale
jen signál pro vzdálenější budoucnost. Faktem zůstává, že se tramvaje na záběhlickou smyčku již nikdy nevrátily. Jak z historie víme,
nebyl to v Praze jediný případ oficiálně dočasné, ve skutečnosti však trvalé výluky tramvajové dopravy.