|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Náměstí Bratří Synků
Nejkratší pražská smyčka. I tak by se totiž dala charakterizovat podoba tohoto obratiště. Pokud tedy budeme vycházet ze zásady,
že smyčku tvoří ta část tramvajové tratě, kde odstavené vlaky nebrání v provozu na okolních tratích. V tom případě smyčku Náměstí
Bratří Synků tvoří cca 70 metrů dlouhá spojovací kolej mezi tramvajovou tratí v ulici Na Zámecké
a náměstím bratří Synků.
Smyčka v severní části náměstí Bratří Synků, nebo spojovací kolej, chcete-li, dokončená v listopadu 1956, byla součástí jednokolejné tratě v ulici Na Zámecké, umožnila od počátku obracení vlaků od Nádraží Vršovice i Nuselského údolí. Poprvé byla využita 13. ledna 1957. Poté, co byl 19. října 1957 na křižovatce Otakarova zřízen jednokolejný oblouk z Bělehradské ulice, bylo možné trať využít i k obracení v této relaci. Mezi 5. až 10. dubnem 1974 byla manipulační trať v ulici Na Zámecké upravena přidáním předjízdné koleje, aby mohla být v oblasti křižovatky Otakarova ukončena tramvajová linka, jejíž manipulace však nebude blokovat provoz zatahujících vlaků. Stísněná a nepřehledná podoba blízké křižovatky Otakarova dlouhodobě nevyhovovala dopravním potřebám města. Poté, co bylo rozhodnuto o přestavbě části Vršovické ulice mezi nádražím Vršovice a železničním podjezdem, byla do ní zahrnuta také přeložka Otakarovy ulice a výstavba nových mostů. Přestavba celé lokality byla velmi náročná, protože vyžadovala zboření všech obytných domů na jižní straně Otakarovy ulice a především výstavbu nového širokého železničního nadjezdu na jedné z nejfrekventovanějších pražských železničních tratí (a současně zhlaví vršovického nádraží). Samotná rekonstrukce uzlu v Otakarově ulici začala 26. července 1976 a probíhala v několika fázích s provizorními kolejemi. Trať v ulici Na Zámecké byla upravena na obousměrný provoz doplněním o oblouk od Vladimírovy ulice na manipulační kolej, dále byl doplněn oblouk z ulice Na Zámecké do Vršovic a v Otakarově ulici byl vložen pravý přejezd. V této etapě byl vyloučen provoz po všech přímých kolejích na střední části původní kolejové křižovatky a zároveň byly tratě v Bělehradské a Otakarově ulici propojeny prostým obloukem bez výhybek. Trať v ulici Na Zámecké se začala využívat obousměrně k výjezdům a zátahům vlaků vozovny Pankrác. Pro směr z vozovny se trať směla využívat v době mezi 4:30 – 7:00 hodinou a 12:00 – 16:00 hodinou. Do vozovny se po trati smělo jezdit mezi 7:00 – 10:00 hodinou a 17:00 – 1:00 hodinou. Ve druhé etapě byla od 20. září 1976 vyloučena z provozu trať v Nuselském údolí a ulicí Na Zámecké jezdila pravidelná linka 18. Provoz řídila světelná signalizace a nebyl proto již omezen jen na určité hodiny. V rámci třetí etapy byl od 13. října 1976 zrušen provoz po staré trati v Otakarově ulici a na všech provizoriích a začalo napojování přeložky. V této době skončilo pravidelné využívání tratě v ulici na Zámecké pro manipulační jízdy vozovny. Od 23. října 1976 byl zahájen provoz na přeložené trati v Otakarově ulici, situované až od 21 metrů jižněji na vlastní těleso a vedené novým podjezdem pod železniční tratí. Na nové křižovatce Otakarova byly zřízeny dvoukolejné oblouky z Otakarovy k Tylovu náměstí a k náměstí Bratří Synků. Provoz na trati v ulici Na Zámecké byl obnoven až 17. prosince 1976 poté, co byla dokončeno napojení křižovatky Zámecká, která zůstala, stejně jako v období před přestavbou, v podobě jednokolejného trojúhelníku, jen ležícího ve zcela jiné poloze. Trať tak byla o několik desítek metrů zkrácena. Napojení do Nuselské ulice přesto zůstalo v podobě z období přestavby, tedy včetně oblouku od křižovatky Vladimírova. V roce 1986 proběhla kompletní rekonstrukce tratě metodou velkoplošných panelů BKV, během níž byla plně zdvoukolejněna trať v ulici Na Zámecké. Dne 13. května byl v souvislosti se zahájením rekonstrukce přerušen provoz na spojovací koleji, tedy námi sledované smyčce. K 1. červenci je zároveň zahájena rekonstrukce křižovatek Otakarova a Vladimírova, a tak když je k 1. září v oblasti obnovován provoz, čekají na tramvaje zrekonstruované obě křižovatky a do nové osy přesunutá dvoukolejná trať v ulici Na Zámecké. Provoz ve smyčce je obnoven až o měsíc později, 1. října, stejně tak jako n hlavní trati přes náměstí Bratří Synků mezi křižovatkami Otakarova a Náměstí Bratří Synků. Koncem října a v listopadu 2011 proběhla rekonstrukce tramvajové tratě mezi křižovatkami Otakarova a Vladimírova. Byly odstraněny velkoplošné panely BKV a došlo k jejich náhradě klasickou konstrukcí koleje na železobetonových pražcích s asfaltovým zákrytem. Součástí rekonstrukce byl také výjezd ze smyčky Náměstí Bratří Synků, kdy byla nahrazena původní čepová sjezdová výhybka výhybkou s pružnými jazyky. Deponovací kapacita obratiště (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 3 vozy typu T.
Konstrukce tratě:
Vjezdová výhybka do smyčky z ulice Na Zámecké, včetně pravého oblouku je klasické konstrukce
s krytem ze žulové dlažby. Stejně tak i výjezdový pravý oblouk a sjezdová výhybka na náměstí Bratří Synků jsou klasické konstrukce
s krytem ze žulové dlažby, který ve výhybce přechází na asfaltový zákryt. Přímý, cca 15 metrů, dlouhý úsek prostoru nástupní zastávky
je zbudován metodou velkoplošných panelů BKV.
Popis smyčky:
Vjezd na spojovací kolej umožňuje ručně přestavitelná čepová výhybka v ulici Na Zámecké,
pouze ve směru od Otakarovy, pravým obloukem. Za ním následuje krátký přímý úsek, který je zároveň nástupní zastávkou. Pravým obloukem se
pak spojovací kolej ve výhybce s pružnými jazyky slučuje s tratí na náměstí Bratří Synků.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- občasná nástupní zastávka na severní straně náměstí Bratří Synků, 14 metrů před výjezdem do ulice Bělehradská, nástupiště pro jeden vlak 2xT
Provozované linky na popisované trati:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |