|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pozůstatky tratě Laurová - Radlice
Znovuobjevení radlické kolejové rarity, spojené s tramvajovou minulostí je jevem zcela unikátním a nemajícím dosud obdoby.
16. června 1927 byl zahájen provoz na nové tramvajové trati vedené od křižovatky Radlické a Křížové ulice po Radlické ulici dále do Radlic. 1. listopadu 1983 byl provoz na tramvajové trati v úseku Laurová - Radlice zastaven. Závěrečná část tratě byla snesena, demolice se dočkala původní zástavba a Radlická ulice byla rozšířena. Stavba komunikace, kvůli niž byl závěrečný úsek tratě snesen, nakonec nebyla zcela realizována a trať ze Smíchova zůstala neukončená. Nakonec byl v prostoru zastávky Laurová zřízen vratný trojúhelník, s jehož stavbou se značně pospíchalo a k jeho zřízení byla proto použita i část stávající tratě. Do traťové koleje od Smíchova byla vložena zajišťovací vratná výhybka, kolej mířící do centra byla zkrácena o cca 40 metrů, aby bylo možné vložit oblouk do boční ulice k druhému vrcholu trojúhelníku. Kolej do centra pak byla ještě v jednom místě přerušena, aby by na ní mohl být napojen výjezdový oblouk z druhého vrcholu trojúhelníku. V prostoru mezi vjezdovým a výjezdovým obloukem tak zůstala ležet v zemi přímá kolej tramvajové tratě z Radlic v délce cca 15 metrů, s jejímž snesením se jaksi nikdo neobtěžoval (naštěstí pro nás, že). Protože se však v její blízkosti objevovaly v asfaltovém povrchu vozovky výtluky, byla kolej léty oprav postupně zakryta vrstvou asfaltu a théru. Leč, stále zůstávala zachována. Když v dubnu roku 2003 přijely k trojúhelníku Laurová stavební mechanismy, aby obnovily asfaltový povrch vozovky, všichni se domnívaly, jak bude kolej vytrhána. Ale kdepak. Kolej zůstala na svém místě a po opravě asfaltu je navíc opět zcela viditelná.
Už chápete, v čem že je objevení téhle kolejové pozůstalosti raritní? Tím, že se zásluhou stavebních firem v dubnu roku 2003 znovu po rekonstrukci vozovky objevil staronový
pozůstatek zaniklé tramvajové tratě, který byl dosud skrytý pod asfaltem. Kolej tu tak mezi oběma oblouky obratiště vyčkává na návrat tramvají a obnovení tramvajového provozu.
Fotografie: © Pražské tramvaje
Související články: Smyčka Radlická Slavnostní zahájení provozu tratě Laurová - Radlická 3. října 2008 Rekonstrukce tratě Laurová - Křížová 19.9.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 23.8.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 2.8.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 5.7.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 21.6.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 8.6.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 1.6.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 20.4.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová Trať Radlická - Plzeňská x Radlická Projekt tratě Laurová - Radlická Jednokolejná trať Laurová - Radlice Trojúhelník Laurová |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |