|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Elektrárna Holešovice
Zatímco na protipólu této tramvajové křižovatky - na křižovatce Ke Stírce byl až do roku 1977
pouhý tramvajový oblouk a křižovatka vznikla až v souvislosti s výstavbou nové tramvajové tratě v Trojské
ulici, křižovatka u železniční stanice má historii podstatně bohatší....
První tramvaje se v této oblasti objevily v noci z 21. na 22. prosince 1899, kdy byly po provizorní koleji z Plynární ulice přepravovány do tramvajové vozovny Centrála, neboť třeba "uklidit" některé tramvajové vozy a protože trať ještě nebyla zcela dokončena využila se k tomuto transportu právě provizorní kolej. Oficiálně byly trať i vozovna zprovozněny až 2. července 1900. V koncové části se traťová kolej plynule rozvětvovala kolejovými harfami do třech lodí o pěti kolejích vozovny Centrála. Náznaky první křižovatky vznikly 19. června 1905, kdy se k vozovně Centrála napojila nová tramvajová trať od Výstaviště. V následujících letech probíhalo postupné zdvoukolejňování tratě v Plynární ulici až k samotným Zátorám, tedy ke křižovatce. Závěrečný, cca 200 metrů dlouhý úsek, však zůstal pro nepřehlednost a nedostatečnou šířku komunikace jednokolejný i nadále. V srpnu 1913 byl přidáním druhé koleje zkrácen o dalších 85 metrů. V polovině třicátých let dochází ke zdvojkolejnění i poslední části tramvajové tratě mezi Zátorami a Elektrárnou Holešovice. Úprava je zprovozněna k 16. listopadu 1935. Konec 50.let znamenal postupné opouštění areálu dílen Centrála a postupné rušení tamního rozsáhlého kolejiště. Definitivní tečku učinil 11. srpen 1955, kdy byla odpojena nákladní odbočka do areálu holešovické Elektrárny. Na místě dnešní křižovatky Elektrárna Holešovice zůstal jen prostý dvoukolejný oblouk Plynární - Výstaviště.
Nutná rekonstrukce mostu Barikádníků, přes nějž vedla tramvajová trať
vyvolala od 15. ledna 1975 její dlouhodobou výluku, která byla následně zaměněna za trvalé zrušení tramvajové tratě.
Náhradou se stala nově zřízená trať vedená Trojskou ulici se sklonem až 89‰,
zprovozněná po urychlené výstavbě 5. května 1977, a napojující se v prostoru holešovické Elektrárny dvoukolejným
trojúhelníkem na stávající trať.
Křižovatka je vybavena pouze elektrickými, radiově ovladatelnými výhybkami
s pružnými jazyky, které nesou následující číselná označení:
od zastávky Ortenovo náměstí ev.č. 374, od Trojské ev.č. 521 a od Výstaviště ev.č. 522, kryt křižovatky tvoří žulové
dlažební kostky.
V pravidelném provozu jsou pojížděny dva směry křižovatky, přímý mezi tratí v Trojské ulici a Výstavištěm a z pohledu od Výstaviště pravé oblouky k Nádraží Holešovice.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |