Trať Dělnická - Elektrárna Holešovice

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Dělnická - Elektrárna Holešovice



Dovolujeme si Vás upozornit, že s ohledem na provedené rekonstrukce to tady vypadá zase trošku jinak. Usilovně pracujeme na úpravách.

Jedna z nejstarších projektovaných tratí pro elektrické tramvaje se rodila na stolech tehdejších projektantů v období vrcholné slávy tramvaje koňské, jejímž kolejím se proto přizpůsobovala. Jejím cílem pak byl rodící se areál nové tramvajové vozovny a ústředních dílen Centrála.

Pohled do ulice Na Zátorách od vozovny Centrála, v období kdy ulicí vedla jednokolejná trať, na křižovatce je postupně odbouráván obytný dům, po němž zůstává nevzhledná proluka i v roce 2010... | 1930
Souprava vozů T3R.P ev.č.8432+8433 vypravená na linku 12 odbavuje cestující v zastávce Dělnická umístěné před stejnojmennou křižovatkou | 21.6.2006
Vůz T3M2-DVC ev.č.8068 vypravený na linku 15 vjíždí do zastávky U Průhonu | 19.12.2004
Vůz T3M2-DVC ev.č.8067 vypravený na linku 15 míří k Ortenovu náměstí sledovaný vozem T3R.PV ev.č.8154 vypraveným na linku 5, aneb ať žije hromadná doprava, jezdíme zásadně hromadně! | 31.5.2010
Stav tratě v ulici Komunardů po opadnutí záplav | 15.8.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7218+7219 vypravená na linku 1 projíždí po nesprávné koleji v ulici Komunardů ke staveništi u zastávky Osadní, nesoucí dnes jméno Ortenovo náměstí | 5.8.2002
Opuštěné torzo vratného trojúhelníku Uranie v podobě výhybky a části vjezdového oblouku od Dělnické leželo ve vozovce i rok po zahájení dlouhodobé výluky tratě pro výstavbu metra | 3.8.1982
Vůz T3SUCS ev.č.7257 vypravený na linku 15 projíždí obloukem k zastávce Dělnická, v němž byl zřízen trojúhelník Uranie | 7.8.2004
Souprava vozů T3R.P ev.č.8494+8495 vypravený na linku 12 projíždí obloukem na Ortenově náměstí, v němž odbočovaly koleje trojúhelníku Uranie | 31.5.2010
Zatímco souprava vozů T3R.P ev.č.8466+8467 vypravená na linku 12 stanicuje v zastávce Ortenovo náměstí, vůz T3M2-DVC ev.č.8067 vypravený na linku 15 uhání pro své cestující do stejnojmenné zastávky v protisměru | 31.5.2010
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7260+7261 vypravená na linku 1 projíždí po nesprávné koleji staveništěm u zastávky Osadní (dnes Ortenovo náměstí) | 5.8.2002
Souprava vozů T3M ev.č.8056+8055 na lince 12 najíždí přes povrchovou výhybku u zastávky Osadní (dnes Ortenovo náměstí) do jednokolejného úseku | 20.7.2002
Odstavení vozu T3SUCS ev.č.7116 během víkendové sněhové nadílky pod širým nebem na kolejové harfě vozovny Vokovice způsobilo, že po jeho vypravení na linku 15 v první pracovní den projížděl i u zastávky Ortenovo náměstí opatřený slušivou sněhovou čepicí a elegantními rampouchy podél oken :-) | 12.1.2010
Vůz T3R.PV ev.č.8151 vypravený na linku 15 opustil zastávku Ortenovo náměstí a míří k holešovickému nádraží | 31.5.2010
Vůz T3R.P ev.č.8455 vypravený na linku 5 opustil zastávku Ortenovo náměstí a míří k holešovickému nádraží | 31.5.2010
Vůz 14T ev.č.9162 vypravený na linku 12 míří k zastávce Nádraží Holešovice | 31.5.2010
U křižovatky s Argentinskou ulicí se potkaly vozy T6A5 ev.č.8743 vypravený na linku 5 s prvním vozem T3R.PV ev.č.8151 vypraveným na linku 15 s atypickým nátěrem zadního čela | 31.5.2010
Souprava vedená motorovým vozem ev.č.2169 vypravená na zdejší typickou linku 3 právě vjíždí do zastávky umístěné před křižovatkou s Argentinskou ulicí, po domovní zástavbě v pravé částí snímku již dnes nenajdete takřka ani stopu neboť jí nahradil vestibul stanice metra Nádraží Holešovice a autobusové obratiště | 14.12.1973
Vůz KT8D5 ev.č.9033 vypravený na linku 9 za křižovatkou s Argentinskou ulicí | 7.8.2004
Před rokem došlo k dlouhodobému přerušení provozu tramvají v Plynární ulici pro výstavbu stanice metra, křížení Holešovické přístavní dráhy a tramvajových kolejí leží na místě již od roku 1910 a vydrželo zde až do roku 1998 | 3.8.1982
Vůz T3 ev.č.6916 vypravený na linku 15 míří k zastávce Nádraží Holešovice | 3.11.2005
Prověšené a přerušené trolejové vedení doplněné stavebními ohradami u křížení tramvajové tratě s Holešovickou přístavní dráhou dává jasně najevo, že něco není v pořádku, ano tramvaje tudy již rok nejezdí... | 3.8.1982
Souprava třívozového vlaku linky 3 vedená motorový vozem projíždí prostorem dnešní zastávky Nádraží Holešovice ve směru k Dělnické, okolí tramvajové tratě doznalo výstavbou metra neskutečných změn... | cca 1970
Souprava vozů T3 vypravená na linku 40 projíždí Plynární ulicí v místě budoucí stanice metra Nádraží Holešovice, demolice obytných domů pro její výstavbu již začala, tramvajová trať zde bude provozována ve stávající podobě ještě rok | 27.8.1980
Vůz T3R.P ev.č.8563 vypravený na linku 5 stanicuje v zastávce Nádraží Holešovice | 31.5.2010
Tramvajová trať v okolí budoucí stanice metra Fučíkova, neboli dnešního Nádraží Holešovice je již rok ve výluce | 3.8.1982
Vůz T3M ev.č.8033 vypravený na linku 5 opustil zastávku Nádraží Holešovice a míří do své cílové zastávky Výstaviště | 10.12.2004
Na tramvajovou trať v prostoru budoucích tramvajových zastávek Fučíkova (dnes Nádraží Holešovice) u terminálu konečné stanice metra C již rok padá prach... | 3.8.1982
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7289+7288 vypravená na linku 1 opustila zastávku Nádraží Holešovice | 3.11.2005
V jednoduchosti je síla, a tak jednotyčové označníky zastávek v ulici Na Zátorách ani nenaznačují, že trať je již rok ve výluce vyvolané výstavbou metra | 3.8.1982
Typická třívozová souprava linky 3 projíždí ulicí Na Zátorách, jednopatrové baráčky na pozadí jsou dnes již dávno minulostí a desetiletí je zde jen nevzhledná plechová ohrada, jak můžete vidět na následující fotografii vozu T6A5 ev.č.8666 | 30.4.1973
Vůz T6A5 ev.č.8666 vypravený na linku 15 projíždí ulicí Na Zátorách k Nádraží Holešovice, porovnejte si stav ulice s předchozí fotografií... | 3.11.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8436+8437 vypravená na linku 12 projíždí úzkým hrdlem ulice Na Zátorách od Výstaviště k zastávce Nádraží Holešovice | 3.11.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8480+8481 vypravená na linku 12 klesá ulicí Na Zátorách ke křižovatce Elektrárna Holešovice, jedině díky několikanásobnému zoomu vypadá klesání jak z vrcholového bodu horské dráhy | 1.4.2010
Pohled do ulice Na Zátorách po zdvoukolejnění kolejového trojúhelníku a jednokolejné tratě | 1936
Vůz T3M2-DVC ev.č.8079 vypravený na linku 5 stanicuje v zastávce U Průhonu | 19.12.2004
Nebýt výluk nedočkali bychom se netradičních vozů na netradičních místech s netradičními linkami, vůz KT8D5 ev.č.9007 vypravený na linku 9 právě opustil zastávku U Průhonu a míří na Ortenovo náměstí | 7.8.2004
Vůz T3R.PV ev.č.8154 vypravený na linku 5 míří k Ortenovu náměstí | 31.5.2010
Souprava vozů T3 ev.č.6720+6721 vypravená na linku 1 opouští na kolejové spojce Californien jednokolejnou trať při jízdě k zastávce Dělnická | 5.8.2002
Vůz T1 ev.č.5063 vypravený na linku 7 projíždí obloukem k zastávce Osadní, bedlivý pozorovateli jistě na snímku postřehne trolejové vedení trojúhelníku Uranie | 3.8.1978
Opuštěné torzo vratného trojúhelníku Uranie v podobě vjezdové koleje od Elektrárny Holešovice leželo ve vozovce i rok po zahájení dlouhodobé výluky tratě pro výstavbu metra | 3.8.1982
Vůz T6A5 ev.č.8726 vypravený na linku 14 projíždí protisměrnou kolejí oblouku Plynární - Komunardů | 20.7.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7126+7127 vypravená na linku 25 projíždí po správné koleji staveništěm u zastávky Osadní (dnes Ortenovo náměstí) | 5.8.2002
Vůz T6A5 ev.č.8731 vypravený na linku 5 stanicuje v zastávce Ortenovo náměstí | 31.5.2010
Vůz T6A5 ev.č.8714 vypravený na linku 14 projíždí po nesprávné koleji staveništěm u zastávky Osadní (dnes Ortenovo náměstí) | 5.8.2002
Vůz T3R.PLF ev.č.8274 vypravený na linku 15 projíždí světelnou křižovatkou s Osadní ulicí před zastávkou Ortenovo náměstí | 31.5.2010
Vůz T3R.P ev.č.8419 vypravený na linku 15 uhání od Ortenova náměstí k Nádraží Holešovice | 16.4.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8488+8489 vypravená na linku 12 míří od holešovického nádraží k Ortenovu náměstí | 31.5.2010
Prvorepubliková idylka křižovatky PLynární ulice s ulicí V Holešovičkách, od dnešního terminálu Nádraží Holešovice odbočuje na Pelc-Tyrolku souprava motorového a vlečného vozu a v místě, kde je dnes pro chodce takřka životu nebezpečné přecházet automobilovou tepnu nevidíte ani jedno kolo... | 1936
Vůz T3R.P ev.č.8302 vypravený na tehdy ještě v sólech provozovanou linku 14 míří k zastávce Nádraží Holešovice | 26.7.2003
Vůz T3SUCS ev.č.7154 vypravený na linku 5 projíždí světelně řízenou křižovatkou Plynární a Argentinské ulice k zastávce Nádraží Holešovice | 26.12.2004
Vůz T3R.P ev.č.8558 vypravený na linku 15 vyčkává na signál volno u křižovatky s Argentinskou ulicí | 31.5.2010
Souprava motolských vozů T6A5 ev.č.8725+8726 vypravená na linku 12 přijíždí k zastávce Nádraží Holešovice | 21.6.2006
Souprava vozů T3R.P ev.č.8406+8407 vypravená na linku 12 opustila zastávku Nádraží Holešovice a s pozadím stanice metra se vydává k Ortenovu náměstí | 7.8.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9004 vypravený na linku 17 opustil zastávku Nádraží Holešovice | 24.7.2003
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7126+7127 vypravená na linku 1 míří k zastávce Nádraží Holešovice | 3.11.2005
Souprava třívozového vlaku linky 3 vedená motorový vozem ev.č.2130 projíždí prostorem dnešní zastávky Nádraží Holešovice, jejíž okolí doznalo výstavbou metra neskutečných změn... | 30.4.1973
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7156+7157 vypravená na linku 1 opouští zastávku Nádraží Holešovice | 3.11.2005
V čele pomyslné soupravy v zastávce Nádraží Holešovice odbavuje cestující vůz T3M2-DVC ev.č.8088 vypravený na linku 15, za ním trpělivě vyčkává vůz T3R.P ev.č.8563 vypravený na linku 5 | 31.5.2010
Že to tramvaje leckdy nemají u Nádraží Holešovice jednoduché dokazuje souprava vozů T3R.P ev.č.8478+8479 vypravená na linku 12 snažící se prodrat mezi stojícími automobily do zastávky | 21.6.2006
Vůz T3SUCS ev.č.7268 vypravený na linku 5 míří od Výstaviště k zastávce Nádraží Holešovice | 10.12.2004
Vůz T3M ev.č.8065 vypravený na linku 15 míří od zastávky Nádraží Holešovice na Výstaviště | 3.11.2005
Vůz T3 vypravený na linku 13 projíždí obloukem u budoucí zastávky Nádraží Holešovice | 18.2.1981
Vůz T3M ev.č.8029 vypravený na linku 15 projíždí oblastí tzv.Zátor | 21.6.2006
Vůz KT8D5 ev.č.9003 vypravený na linku 1 projíždí ulicí Na Zátorách k Nádraží Holešovice | 3.11.2005
Vůz T3SUCS ev.č.7252 vypravený na linku 15 projíždí úzkým hrdlem ulice Na Zátorách od Výstaviště k zastávce Nádraží Holešovice | 23.10.2006
Vůz T3M ev.č.8075 vypravený na linku 15 opustil křižovatku Elektrárna Holešovice a stoupá ulicí Na Zátorách | 31.5.2010
Snad milionkrát zprofanovaná fotka nesmí chybět ani u popisu naší stránky, souprava vedená motorovým vozem ev.č.2160 vypravená na linku 26 projíždí prostým obloukem v místě křižovatky Elektrárna Holešovice v době kdy již neexistovalo napojení zrušené vozovny Centrála a trať na Trojskou nebyla ani na prknech projektantů | 24.8.1972
Protože trať byla naplánovaná ve značné délce z Újezda přes Klárov, nábřeží pod Letnou, Bubenské nábřeží a Dělnickou až do Holešovic k Ústředním dílnám a vozovně Centrála, došlo k jejímu stavebnímu rozdělení na několik samostatně budovaných úseků.

Nejdelší z nich, 4928 metrů dlouhá část od Strakovy akademie (dnešní sídlo vlády) pokračující na nábřežní komunikaci pod Letenským svahem a přes Vltavskou (dnes již zaniklá komunikace u Bubenského nábřeží), Rohanskou (dnešní Komunardů) a Plynární ulici k Ústředním dílnám a vozovně Centrála, prošel technickou revizí 12. května 1900. Zprovozněn byl až 2. července 1900 poté, co byl 22. června 1900 dokončen také 180 metrů dlouhý úsek propojující Klárov se Strakovou akademií. Přesto se tu první vozy objevily již v noci z 21. na 22. prosince 1899. Do vozovny Centrála bylo třeba "uklidit" některé tramvajové vozy a protože trať ještě nebyla zcela dokončena musela být k tomuto transportu položena provizorní kolej.

Převážná část tratě byla jednokolejná, pro usnadnění provozu vybavená několika výhybnami. V koncové části se traťová kolej plynule rozvětvovala kolejovými harfami do třech lodí o pěti kolejích vozovny Centrála.

V listopadu 1903 byla v Rohanské ulici, tedy v dnešní ulici Komunardů, v prostoru zastávky Štítného ulice (dnešní ulice U Uranie), zřízena souběžná, 80 metrů dlouhá odstavná kolej, napojená směrem k Negrelliho viaduktu, určená pro odstavování zvláštních vozů pro návštěvníky divadla Uranie. Již v roce 1905 však byla kolej v souvislosti s překládáním traťové koleje do osy regulované ulice Komunardů zrušena. V zastávce Štítného ulice byla zřízena nová výhybna a z ní 150 metrů dlouhá odbočná kolej přímo ke vchodu do divadla ve Štítného ulici. Úprava byla zprovozněna 6. listopadu.

Blízkost tramvajové tratě vedené ze Strossmayerova náměstí dnešní ulicí Dukelských hrdinů k Výstavišti přímo vybízela ke spojení obou tratí. Spojení bylo uvedeno do provozu 19. června 1905, ale v poněkud nelogické podobě, zaústěním tratě pouze do prostoru smyčky Výstaviště, v počátku tedy bez přímého propojení do dnešní ulice Dukelských hrdinů.

V následujících letech probíhalo postupné zdvoukolejňování úseků. Nejprve byl v druhé polovině roku 1909 zdvoukolejněn úsek tratě od Dělnické ulice po Štítného ulici, zprovozněný k 29. srpnu a následovalo postupné zdvoukolejňování až k Zátorám. Závěrečný, cca 200 metrů dlouhý úsek, však zůstal pro nepřehlednost a nedostatečnou šířku komunikace jednokolejný i nadále. V srpnu 1913 byl přidáním druhé koleje zkrácen o dalších 85 metrů. Součástí zvoukolejňování bylo také prodloužení divadelní koleje Uranie na 300 metrů od 25. května 1910, neboť začala nově sloužit také pro zkušební jízdy nových a rekonstruovaných tramvajových vozů z nedalekých Ústředních dílen Centrála.

Již v roce 1888 se na veřejnosti objevily první myšlenky na zřízení holešovického vodního přístavu, s jehož stavbou se začalo v roce 1892. Přístav bylo nutné napojit na železniční síť, což se zrealizovalo až v roce 1910, když 6. června zahájila provoz Holešovická přístavní dráha. Vlečka vedla z nádraží Bubny do překladiště nádraží Holešovice (neplést se současným nádražím Holešovice, které vzniklo až v 80. letech) a překonávala tramvajovou trať v místě křížení dnešní Plynární a Jankovcovy ulice.

V roce 1917 byla navržena třetí kolej před zastávkou Štítného ulice, ale realizována byla až po I. světové válce, s uvedením do provozu ke 24.dubnu 1920.

Dne 11. června 1924 byla položena spojovací kolej vedená od dnešního Nádraží Holešovice na divadelní a zkušební kolej do ulice U Uranie, napojené doposud pouze ve směru k Negrelliho viaduktu. Vznikl tím zde kolejový trojúhelník, avšak jako obratiště v pravidelném provozu nesloužil.

Takřka na desáté výročí vzniku Československé republiky, se 29. října 1928 k trati připojila novou křižovatkou novostavba odbočné traťové větve, vedené Dělnickou ulicí přes Libeňský most k Voctářově ulici.

V průběhu roku 1930 byla zrušena třetí kolej u Štítného ulice a o dva roky později byla opětovně zkrácena zkušební a divadelní kolej.

V polovině třicátých let dochází ke zdvojkolejnění i poslední části tramvajové tratě mezi Zátorami a Elektrárnou Holešovice. Úprava je zprovozněna k 16. listopadu 1935 a předznamenává myšlenku vedení tramvajové tratě na Pelc-Tyrolku po jen pár let novém Trojském mostě (předchůdce mostu Barikádníků). Trať je zprovozněná od 17. ledna 1936 a napojená v křižovatce Argentinské a Plynární ulice kompletním dvoukolejným trojúhelníkem.

Konec 50.let znamenal postupné opouštění areálu dílen Centrála a postupné rušení tamního rozsáhlého kolejiště. Definitivní tečku učinil 11. srpen 1955, kdy byla odpojena nákladní odbočka do areálu holešovické Elektrárny. Na místě dnešní křižovatky Elektrárna Holešovice zůstal jen prostý dvoukolejný oblouk Plynární - Výstaviště.

Na odstavné koleji v U Uranie bylo od 23. března 1971 zakázáno odstavování vozů, možnost operativního obracení však zůstala zachována. Ústup vlečných vozů a zejména jejich konec v roce 1974 předznamenal jeho brzký konec a 30. května 1980 byl trojúhelník zcela zrušen, přesto i po uzavření tratě v souvislosti s výstavbou metra zůstávaly na místě výhybky i křížení v místě hlavní tratě.

Nutná rekonstrukce mostu Barikádníků, přes nějž vedla tramvajová trať vyvolala od 15. ledna 1975 její dlouhodobou výluku, která byla následně zaměněna za trvalé zrušení tramvajové tratě. Náhradou se stala nově zřízená trať vedená Trojskou ulici, zprovozněná po urychlené výstavbě 5. května 1977, a napojující se v prostoru holešovické Elektrárny dvoukolejným trojúhelníkem na stávající trať, v této souvislosti byl zároveň snesen opuštěný trojúhelník tramvajové tratě do Argentinské ulice.

Výstavba prodloužení metra C do Holešovic k tehdejší konečné stanici Fučíkova (dnes Nádraží Holešovice) vyvolala od 3. srpna 1981 dlouhodobou výluku traťového úseku v Plynární ulici. Následně se pro rekonstrukci od 10. ledna 1984 přidala také uzavírka tratě na Libeňském mostě. Aby byl v Holešovicích zachován tramvajový provoz alespoň na jedné tramvajové trati, obracely tramvaje ve směru od Vltavské na trojúhelníku křižovatky Dělnická až do 13. července 1984, kdy byly zkráceny dokonce jen na provizorní trojúhelník v Jateční ulici. Zprovoznění všech vyloučených traťových úseků proběhlo ve spojitosti se zahájení provozu prodloužení trasy metra C 3. listopadu 1984.

Až do tramvajové výluky probíhající mezi 25. červnem a 16. červencem 1998 tramvajová trať nadále křižovala u zastávky Nádraží Holešovice dávno nevyužívanou železniční vlečku Holešovické přístavní dráhy, až během této výluky bylo dávno zavařené křížení umožňující již jen průjezd tramvají sneseno.

Z důvodu rekonstrukce parovodu v prostoru Ortenova náměstí byla mezi ulicemi Osadní a Poupětova od 20. července 2002 zřízena provizorní jednokolejná trať využívající traťovou kolej do centra (Nádraží Holešovice - Dělnická) a dvojici povrchových kolejových výhybek Californien, dosud užívaných pouze jako dočasné obratiště pro obousměrné vozy. Provoz na jednokolejce byl řízen pomocí světelných návěstidel s cyklem umožňujícím průjezd několika navolených souprav za sebou. Nutno podotknout, že rekonstrukce se nijak nedotkla kolejí, ale výkopové práce na parovodu probíhaly v jejich těsné blízkosti v souvislé délce cca 100m a případný provoz by byl velmi nebezpečný. Předčasný konec jednokolejce učinila povodeň, kdy byl v úseku od 17:30 hodiny 13. srpna 2002 přerušen provoz pro stoupající vodu. Po opadnutí vody a odstranění následků povodně byl již plný dvoukolejný provoz obnoven k 17. září 2002.

V programovém prohlášení Městské části Praha 7 pro roky 2002-2006 lze najít zmínku o možnosti zřízení tzv. Vídeňské zastávky Ortenovo náměstí směrem k Dělnické, avšak pro neposkytnutí dotace na tuto úpravu od Magistrátu hlavního města zatím nedošlo k její realizaci

Stoupající automobilový provoz v kombinaci s neukázněnými řidiči automobilů, najíždějícími na tramvajové koleje u křižovatky Argentinské a Plynární ulice způsoboval tramvajovým linkám značné problémy a vyvolával stále narůstající zpoždění. V červnu 2006 bylo proto přistoupeno k instalaci podélných dělících prahů na několika úsecích mezi Jankovcovou a Osadní ulicí, které vymezily automobilům prostor mimo tramvajové koleje.. V dubnu 2009 došlo k jejich doplnění také mezi výjezdem z autobusového obratiště a zmíněnou křižovatkou.

S výjimkou oblouku z ulice Komunardů do ulice Plynární, který je klasické konstrukce a krytý žulovou zádlažbou, je celá tramvajová trať zřízena metodou velkoplošných panelů BKV.

Naši cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce ulic Dělnické a Komunardů, přičemž prvně jmenované se přidržíme. Bezprostředně za kolejovou křižovatkou budeme sledovat tramvajovou trať tvořenou velkoplošnými panely BKV se zvětšenou osovou vzdáleností pro zachování bezpečného míjení tramvajových vozů v obloucích křižovatky Dělnická. Na chodníku protisměrné koleje je zřízena zastávka Dělnická. Tramvajové koleje se postupně ještě v průběhu zastávky sblíží do standardní osové vzdálenosti, překročí Přístavní ulici a v námi sledovaném směru následuje zastávka U Průhonu, zřízená také nástupem z chodníku. Trať pak pokračuje v přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV okolo areálu někdejšího holešovické pivovaru, v němž byla umístěna povrchová měnírna Pivovar, která se pro svou nezastupitelnost nyní schovala před našimi zraky do podzemí. Tramvajová trať pokračuje až ke křižovatce s ulicí U Uranie, do níž do roku 1980 zaústěn trojúhelník Uranie, umožňující obracení souprav. Jeho vrchol v této ulici sloužil zároveň ke konání technicko-bezpečnostních zkoušek tramvajových vozů. Tramvajová trať se v prostoru někdejšího trojúhelníku stočí levým obloukem tvořeným klasickou konstrukcí koleje s krytem ze žulové dlažby do prostoru Ortenova náměstí, kde se opět její konstrukce mění na velkoplošné panely BKV. Následují zastávky Ortenovo náměstí zřízené v protisměru nástupem z chodníku, v námi sledovaném směru s nástupem z ostrůvku. Trať po překročení světelně řízené křižovatky s Osadní ulicí pokračuje přímým úsekem středem ulice Komunardů ke světelně řízené křižovatce s Argentinskou ulicí, kde byl v letech 1936 - 1975 kolejový trojúhelník napojující tramvajovou trať přes Pelc - Tyrolku. Po překročení křižovatky se tramvajová trať dostává na úroveň Jankovcovy ulice, podél níž byla vedena Holešovická přístavní dráha, jejíž koleje v těchto místech tramvaje křižovaly až do roku 1998. Tramvajová trať se přibližuje k přestupnímu terminálu metra, tramvají, autobusů a železnice. Následují zastávky Nádraží Holešovice. Za nimi se trať stočí levým obloukem, napřímí se a následně klesne do prostoru křižovatky ulic Na Zátorách a Plynární, ke křižovatce zvané Elektrárna Holešovice, kde naši cestu ukončíme.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Dělnická
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Maniny a Tusarova ve středu vozovky ulice Komunardů, 25 metrů před křižovatkou s ulicí Dělnická, nástup z vozovky pro jeden vlak 2xT
  • U Průhonu
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Ortenovo náměstí ve středu vozovky ulice Komunardů, 7 metrů před křižovatkou s ulicí U průhonu, nástup z vozovky pro dva vlaky 2xT
  • Ortenovo náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Dělnická ve středu komunikace podél jižní strany Ortenova náměstí, 84 metrů před křižovatkou s ulicí Komunardů, nástup z vozovky pro dva vlaky 2xT
  • Ortenovo náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Nádraží Holešovice ve středu komunikace podél jižní strany Ortenova náměstí, 7 metrů před křižovatkou s ulicí Osadní, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Nádraží Holešovice
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Ortenovo náměstí ve středu vozovky ulice Plynární, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Jablonského, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Nádraží Holešovice
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Výstaviště a Nádraží Holešovice ve středu vozovky ulice Plynární, 1 metr před vjezdem do autobusového obratiště Nádraží Holešovice, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    Po celém úseku tratě byly do velkého třesku orgamizace ROPID v denním provozu vedeny linky 5, 12 a 15, nahrazené v nočním provozu linkou 54. Od velkého třesku k 1. září 2012 jsou v denním provozu vedeny linky 12, 14 a 24, ovšem s tím, že linky 14 a 24 jsou jednou linkou, která má obousměrně v úseku Dělnická - Ortenovo náměstí číslo 14 a v obousměrně v úseku Ortenovo náměstí - Elektrárna Holešovice pak číslo 24.

    Fotocesta po trati Dělnická - Elektrárna Holešovice
    Počátek námi sledované tramvajové tratě konstruované velkoplošnými panely BKV na křižovatce ulic Dělnická a Komunardů, přičemž druhé zmíněné se přidržíme, protisměrné koleje jsou zde ve zvětšené osové vzdálenosti, aby došlo k optimálnímu odstupu vozů v oblouku křižovatky Dělnická Bezprostředně u křižovatky Dělnická je zřízena jednosměrná zastávka Dělnická, tramvajová trať je vedena ve středu vozovky ulice Komunardů tvořená velkoplošnými panely BKV Tramvajová trať vedená v přímém úseku pokračuje k jednosměrně zřízené zastávce U Průhonu Pouze křižovatka s Přístavní ulicí od sebe odděluje dvě jednosměrně zřízené zastávky Dělnická a U Průhonu Prostor jednosměrně zřízené zastávky U Průhonu
    Prostor jednosměrně zřízené zastávky U Průhonu Prostor jednosměrně zřízené zastávky U Průhonu Na křižovatce s ulicí U Průhonu byla umístěna povrchová měnírna Pivovar, jde o viditelnou část objektu v pravé části snímku, tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku
    Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku
    Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu vozovky ulice Komunardů v přímém úseku Tramvajová trať v přímém úseku se přibližuje k oblouku, jenž se dotýká okrajově ulice U URanie Oblouk tramvajové tratě z ulice Komunardů na okraj Ortenova náměstí je klasické konstrukce se zákrytem ze žulových kostek, okrajově se dotýká ulice u URanie, do níž byl zaústěn vratný trojúhelník se zkušební kolejí Oblouk tramvajové tratě z ulice Komunardů na okraj Ortenova náměstí klasické konstrukce s krytem ze žulových dlažebních kostek
    Oblouk tramvajové tratě z ulice Komunardů na okraj Ortenova náměstí klasické konstrukce s krytem ze žulových dlažebních kostek Oblouk tramvajové tratě z ulice Komunardů na okraj Ortenova náměstí klasické konstrukce s krytem ze žulových dlažebních kostek Za obloukem z ulice Komunardů se tramvajová trať napřimuje a při okraji Ortenova náměstí míří opět v konstrukci velkoplošných panelů BKV k zastávkám Ortenovo náměstí Tramvajová trať v přímém úseku tvořená velkoplošnými panely BKV Tramvajová trať v přímém úseku tvořená velkoplošnými panely BKV
    Tramvajová trať v přímém úseku tvořená velkoplošnými panely BKV Prostor tramvajových zastávek Ortenovo náměstí Prostor tramvajových zastávek Ortenovo náměstí Prostor tramvajových zastávek Ortenovo náměstí Prostor tramvajových zastávek Ortenovo náměstí
    Prostor tramvajových zastávek Ortenovo náměstí Za zastávkami Ortenovo náměstí tramvajová trať překročí v přímém úseku světelně řízenou křižovatku s Osadní ulicí, po níž se zastávky dříve jmenovaly Tramvajová trať v přímém úseku spěje ke křižovatce s Argentinskou ulicí Tramvajová trať v přímém úseku spěje ke křižovatce s Argentinskou ulicí Tramvajová trať v přímém úseku spěje ke křižovatce s Argentinskou ulicí
    Tramvajová trať v přímém úseku spěje ke křižovatce s Argentinskou ulicí Tramvajová trať v přímém úseku spěje ke křižovatce s Argentinskou ulicí Přes křižovatku s Argentinskou ulicí se tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV stáčí v táhlém levém oblouku Přes křižovatku s Argentinskou ulicí se tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV stáčí v táhlém levém oblouku Tramvajová trať překračuje 6 jízdních pruhů Argentinské ulice a pokračuje k zastávkám Nádraží Holešovice
    Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku ve středu Plynární ulice Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku ve středu Plynární ulice Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku ve středu Plynární ulice V těchto místech, u spodního okraje fotografie, tramvajová trať až do roku 1998 křižovala železniční koleje patřící Holešovické přístavní dráze V přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV se tramvajová trať přibližuje k zastávkám Nádraží Holešovice zřízeným u stejnojmenné stanice metra
    V přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV se tramvajová trať přibližuje k zastávkám Nádraží Holešovice zřízeným u stejnojmenné stanice metra V přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV se tramvajová trať přibližuje k zastávkám Nádraží Holešovice zřízeným u stejnojmenné stanice metra V přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV se tramvajová trať přibližuje k zastávkám Nádraží Holešovice zřízeným u stejnojmenné stanice metra Prostor zastávek Nádraží Holešovice Prostor zastávek Nádraží Holešovice
    Prostor zastávek Nádraží Holešovice Za zastávkami Nádraží Holešovice tramvajová trať pokračuje v přímém úseku Za zastávkami Nádraží Holešovice tramvajová trať pokračuje v přímém úseku Za zastávkami Nádraží Holešovice tramvajová trať pokračuje v přímém úseku a stáčí se levým obloukem do ulice Na Zátorách Levý oblouk tramvajové tratě v ulici Na Zátorách tvořený velkoplošnými panely BKV
    Tramvajová trať se v ulici Na Zátorách za levým obloukem napřimuje V přímém úseku pokračuje tramvajová trať stísněnými poměry ulice Na Zátorách, kde tramvajové koleje zabírají celou vozovku V přímém úseku pokračuje tramvajová trať stísněnými poměry ulice Na Zátorách, kde tramvajové koleje zabírají celou vozovku V ulici Na Zátorách nás tramvajová trať překvapí nejen tím, že zabírá celá šířkový profil komunikace, ale také pravým obloukem, v němž začíná navíc klesat ke křižovatce Elektrárna Holešovice Závěrečný úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV v klesání přímého úseku přiléhá ke křižovatce Elektrárna Holešovice


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024