|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rekonstrukce tramvajových tratí
|
Dopravní opatření v I. etapě (1.7.-31.8.2011):
Dopravní opatření ve II. etapě (1.9.-18.10.2011): |
Vrchní stavba se zaměřila na oblouk mezi Pobřežní cestou a obratištěm nádraží Braník ve směru z centra, který během rekonstrukce v roce 2008 neprošel obnovou, což se následně ukázalo jako závažná chyba. Původní konstrukce na dřevěných pražcích zde vzala za své, a nově se zde svezeme po žlábkových kolejnicích na betonových pražcích. Pro zlepšení stability konstrukce jsou v oblouku instalovány pražcové kotvy.
K 15. červenci byly již vytěženy kolejnice i s panely v celém úseku Výtoň – Pobřežní cesta a kolejová pole na mostní estakádě mezi Nádražím Modřany a Čechovou čtvrtí, stejně jako v úseku mezi zastávkami Poliklinika Modřany a U Libušského potoka. Nově byl též položen a zaštěrkován oblouk mezi Pobřežní cestou a vjezdem do obratiště nádraží Braník. První kolejová pole z kolejnic S49 se začala pokládat na přejezdu před plaveckým stadionem v Podolí.
Vzhledem k velké časové rezervě stavbařů vrchní stavby v Modřanech způsobené čekáním na dokončení sanace mostní estakády cizím investorem se mohla část pracovníků věnovala rozebírání značného množství vytěžených kolejových polí, která byla likvidována na prostranství před branickým nádražím.
Koncem července, pokládala vrchní stavba kolejová pole mezi zastávkami U Libušského potoka a Poliklinikou Modřany, s výjimkou přejezdu ulice Generála Šišky, který byl stále původní, dále vytrhala úsek Modřanská škola – Belárie – Černý kůň. U Skansky probíhala pokládka kolejových polí téměř po celé stavbě na Podolském nábřeží - dokončen byl úsek pevné jízdní dráhy mezi Výtoní a Vyšehradským tunelem, včetně vyměněné sjezdové výhybky na křižovatce Výtoň ve směru k Podolské vodárně. Dělníci pokládali konstrukci kolejového rozvětvení na vjezdu do obratiště Podolská vodárna.
V polovině srpna dochází k týdenní opravě kolejové konstrukce v obratišti Levského. Vyměněny jsou kolejnice v celém vratném oblouku, včetně většiny předjízdných kolejí smyčky. Hloubková sanace byla provedena na části oblouku v místě křížení původně plánovaného prodloužení tratě, kde byly dřevěné pražce nahrazeny za betonové. Jelikož bylo obratiště využíváno pro obracení a odstavy autobusů náhradní dopravy, musely se autobusy jezdit odstavovat a otáčet až do Libuše.
Na staveništi Skansky je možné po celou dobu rekonstrukce vídat zajímavé vozítka. Protože firma disponuje zkušenostmi se stavbou klasické železnice, využívá trochu jiné postupy (např. jednoduché spojování) či netradiční techniku - např. plošinové vozy na převoz materiálu a nářadí a hlavně podvozky na převážení přemontovaných kolejových polí, s jejichž využitím je to opravdu hračka.
Přestože již 24. srpna proběhla zkušební jízda pro obnovení provozu na úseku Výtoň – Nádraží Braník vozy KT8D5.RN2P ev.č. 9074 a 9075, vzhledem k probíhajícím dokončovacím pracím byl rekonstruovaný úsek otevřen až se zahájením školního roku 1. září 2011.
Postupně jsou vrchní stavbou vyměněny kolejnice v obloucích mezi zastávkami Nádraží Braník a Černým koněm a na přelomu září a října dochází k výměně svršku na rovince mezi zastávkami Modřanská škola a Nádraží Modřany. Zde žlábkové kolejnice trpěly extrémně nesouvislým bočním opotřebením, které způsobovalo rozkmitání jedoucích tramvají. Kolejnice S49 jsou dále využity v přímém úseku před zastávkou Nádraží Modřany a v přímém úseku mezi mostní estakádou a Čechovou čtvrtí. Kolejový rošt na mostě je opatřen proti posunu pražcovými kotvami.
Na konci září končí práce cizího investora na mostní estakádě. Ta se totiž v minulosti hnula a od léta 2009 byla vychýlena o zhruba 15 až 20 centimetrů. Statik tehdy dokonce na čas zakázal, aby po mostě jezdily tramvaje. Konstrukce mostu včetně odvodnění byla sanována, pilíře mostu rozšířeny a na jejich vrcholech byla osazena nová ložiska. Samotný most byl posunut do správné polohy a zlikvidována byla i provizorní zajištění.
Souvislá oprava trakčního vedení mezi zastávkami Černý kůň a Modřanská škola znamenala likvidaci řetězovky a tím i nutnost zahuštění stožárů trakčního vedení. Odstraněny byly též veškeré dilatace starého typu. Z obou směrů před zastávkou Pobřežní cesta jsou nově zkušebně zřízeny dilatace železničního typu, tvořené kolejnicemi R65, které jsou nejvíce podobné přilehlému úseku v kolejnicích NT1r10. Kromě minimalizace pnutí v konstrukci pomáhají eliminovat šíření hluku, který vzniká při průjezdu vozidel oblouky.
Tramvajovou trať po rekonstrukci nově tvoří v úseku Výtoň - Podolská vodárna pevná jízdní dráha W-tram se živičným krytem, následuje krátký úsek s otevřeným svrškem na výjezdu z obratiště Podolská vodárna. Výhybka do smyčky Podolská vodárna z centra je nově radiově ovládána, ve směru do centra je zřízena ručně přestavitelná uzamykatelná výhybka s pomocným návěstidlem. Za výhybkami na výjezdu z obratiště následuje souvislý úsek tvořený bezžlábkovou kolejnicí S49 na betonových pražcích s výjimkou vjezdu a výjezdu do obratiště Dvorce, končící až na samostatném tělese v zastávce Pobřežní cesta. Další souvislý úsek s bezžlábkovou kolejnicí S49 začíná v nakolejovacím místě za zastávkou Černý kůň a končí v zastávce Modřanská škola. Poslední dva zbývající úseky z kolejnic S49 nalezneme na rovince před zastávkou Nádraží Modřany a těsně za koncem táhlého levého oblouku na mostní estakádě až k zastávce Čechova čtvrť. Zbylé modernizované úseky tvoří žlábková kolejnice NT1 na betonových pražcích. V obratišti Levského jsou nově zřízeny rádiově ovládané výhybky.
Novinkou jsou na trati použitá nástupiště. Tramvajové zastávky Čechova čtvrť, Poliklinika Modřany a Přístaviště (to pouze z centra) získaly nová nástupiště s výškou nástupní hrany 24 centimetrů, čímž je zajištěn lepší přístup pro vozíčkáře a cestující s omezenou schopností pohybu. Nástupiště typu SUDOP tvoří konzolové desky s protiskluzovou úpravou a naváděcími prvky pro nevidomé. Varovný pás je umístěn ve vzdálenosti 80cm od hrany.
Zhruba čtyři měsíce trvající rekonstrukce tramvajové tratě z Výtoně na Sídliště Modřany se začala chýlit ke konci po zkušební jízdě trakčního vedení, která se uskutečnila v sobotu 15. října, ověřovací jízda před uvedením do provozu byla vykonána 18. října 2011. Vlastní provoz byl pak obnoven s výjezdem nočních linek v noci z 18. na 19. října. Stavební náklady na Podolském nábřeží jsou v řádu 118 mil. Kč a byly spolufinancovány Evropskou Unií z Operačního programu Praha – Konkurenceschopnost.
Rekonstrukce úseku Levského - Výtoň .:::. 8. července 2011 | ||||
Další fotografie z rekonstrukce .:::. 8. července 2011 | ||||
Rekonstrukce úseku Levského - Výtoň .:::. 16. července 2011 | ||||
Další fotografie z rekonstrukce .:::. 16. července 2011 | ||||
Rekonstrukce úseku Levského - Výtoň .:::. 23. července 2011 | ||||
Další fotografie z rekonstrukce .:::. 23. července 2011 | ||||
Rekonstrukce úseku Levského - Výtoň .:::. 29. července 2011 | ||||
Další fotografie z rekonstrukce .:::. 29. července 2011 | ||||
Rekonstrukce úseku Levského - Výtoň .:::. 11. srpna 2011 | ||||
Další fotografie z rekonstrukce .:::. 11. srpna 2011 | ||||
Rekonstrukce úseku Levského - Výtoň .:::. 28. srpna 2011 | ||||
Další fotografie z rekonstrukce .:::. 28. srpna 2011 |