V roce 2010 se stalo po dlouhé době něco výjimečného - proběhla téměř naráz obnova mnoha klíčových
kolejových konstrukcí tramvajových tratí v centrální části města. Mezi jednu z těchto významných
akcí léta 2010 patřila i
rekonstrukce
tramvajové trati Myslíkova. Předmětem stavby byly tři
součásti - rekonstrukce křižovatky
Myslíkova, samotná
trať v Myslíkově ulici, a
trať přes Jiráskovo náměstí
společně s křižovatkou
Mánes. V minulém díle jsme si
přiblížili rekonstrukci v Myslíkově ulici, nyní se podívejme na část ležící na Masarykově nábřeží
respektive úsek Jiráskovo náměstí - Mánes.
K 1. červnu 2010 dochází k přerušení provozu tramvají na Jiráskově náměstí, čímž mohou pokračovat
současně probíhající stavební práce v Myslíkově ulici přiléhající ke kolejovému rozvětvení Mánes.
Původní trať tvořená velkoplošnými panely BKV byla
dle zvyklostí z let minulých uložena na konstrukci původní tratě - v tomto případě se jednalo o uložení
panelů na betonové desce. Jelikož kontrolní sondy před rekonstrukcí neprokázaly spolehlivé výsledky,
rozhodl se investor vytěžit podkladní vrstvy a vytvořit zcela nový spodek trati a znovu vybudovat betonovou desku.
Stavba se nachází na významné frekventované komunikaci, kde musel být zachován automobilový provoz
v obou směrech, což mělo nepříznivé dopady na rozložení mechanizačních sil na staveništi a přinášelo
nemalé komplikace. Přestavba musela být rozvržena do etap, aby její dopad na automobilovou dopravu
byl co nejmenší. Přesto nastolené pracovní tempo v prvních dnech naprosto šokovalo. Již 2. června 2010
- tedy pouhé dva dny po začátku stavby, ležela na místě první kolejová pole přiléhající ke křižovatce
Jiráskovo náměstí. Kontrastem pak byl přímý úsek, ve kterém stále zůstávaly zachovány
velkoplošné panely BKV. Důvod byl, jak se ukázalo záhy,
prostý - panely sloužily v dalších fázích výstavby jako provizorní komunikace pro automobily jedoucí na sever
a místo s již usazenou konstrukcí tvořilo přejezd a manipulační prostor pro staveništní techniku. Tento
prostor je dokončen k 7. červnu a je možné začít další etapu.
Druhá etapa spočívala v odtěžení původních panelů a ve zřízení nového kolejiva, avšak pouze ve směru
k Národnímu divadlu. Při demolici konstrukce čekalo na stavbaře překvapení. Původní betonová deska
byla vyztužena betonovými pražci, tudíž nebylo možné využít k odtěžení podkladních vrstev frézu,
ale musela nastoupit těžká mechanizace. Následná pokládka kolejové konstrukce již byla hračkou.
Za zmínku stojí zajímavost - celá konstrukce byla po usazení zakryta plachtou. Důvodem jsou
samozřejmě klimatické podmínky, ale kdo by si myslel, že byla konstrukce schována před deštěm,
tak se mýlí. Primárně šlo o snahu zachování stálé teploty kolejové konstrukce, resp. omezení jejich
pohybů vlivem vysokých teplot, které tou dobou panovaly.
Při této části stavebních prací se také hlavně pracovalo na křižovatce Mánes.
Již k 13. červnu jsou položeny základní prvky kolejového rozvětvení včetně oblouků s přechodnicemi až po vyústění Náplavní
ulice. Celá tato část je tvořena kolejovým roštem na dřevěných pražcích ve štěrku s dodatečnou
betonáží. Rozvětvení respektuje původní stopu kolejové konstrukce, tj. včetně využití levých výměn,
a tedy nutnou jízdu do odbočky pro dominantně pojížděný směr na Masarykově nábřeží. Je zde instalován
klasický výhybkový systém s přestavníkem a kontrolními táhly VSP-1-K (rozjezdová výhybka ev.č.666)
a VS-20 u sjezdové výměny.
Závěrečná etapa, při které byly vyndány poslední velkoplošné panely BKV
(ve směru z centra) tvořící dočasnou komunikaci pro automobily ve druhé etapě započala 17. června. O čtyři dny později
probíhala podkladní betonáž nově usazené konstrukce v přímém směru. Jako poslední přišel na řadu oblouk z Masarykova
nábřeží napojující se na původní trať a dokončení pokládky kolejového rozvětvení položením sjezdové
výměny.
Tramvajová zastávka Jiráskovo náměstí z centra je ve směru k Národnímu divadlu prodloužena na délku 67 m
a zakončena bezbariérovým přístupem, kde je zřízen nový přechod pro chodce vybavený světelnou
signalizací, vedený pouze na chodník bližší Vltavě. Ve směru opačném je zastávka prodloužena na délku 37 m
a bezbariérový přístup je zajištěn ze stávajícího přechodu v křižovatce u Jiráskova mostu. Nově je tento přechod dělený
s vyčkávacím prostorem.
Po rekonstrukci je tramvajová trať v mezikřižovatkovém úseku tvořena pevnou jízdní dráhou s upevněním na
plastových podkladnicích W-tram, s dodatečnou betonáží pod hlavu kolejnice a povrchem tvořeným
z litého asfaltu. Z litého asfaltu jsou též vyrobeny povrchy zastávkových ostrůvků. Trakční
trolejové vedení zůstalo ponecháno stávající, pouze po dobu výstavby došlo k jeho odsunutí bokem
pro možnost manipulace stavební techniky.
Rekonstrukce byla dokončena k 30. červnu 2010 a 1. července zde byl obnoven pravidelný provoz.
Pouze však v přímém směru, jelikož práce v Myslíkově ulici stále ještě nebyly ukončeny.
Stavba Rekonstrukce tramvajové trati Myslíkova byla zařazena
do programu Evropské unie s názvem Operační program Praha - konkurenceschopnost
a zhotovitelem této části byla společnost Skanska a.s.
Masarykovo nábřeží a křižovatka Mánes .:::. 2. června 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masarykovo nábřeží a křižovatka Mánes .:::. 3. června 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masarykovo nábřeží a křižovatka Mánes .:::. 7. června 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masarykovo nábřeží a křižovatka Mánes .:::. 10. června 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masarykovo nábřeží a křižovatka Mánes .:::. 13. června 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masarykovo nábřeží a křižovatka Mánes .:::. 18. června 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masarykovo nábřeží a křižovatka Mánes .:::. 21. června 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masarykovo nábřeží a křižovatka Mánes .:::. 24. června 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|