|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
»TEŽ« 2007
|
Dodnes návštěvníky vyhledávaný unikátní systém úzkorozchodných železničních tratí pod hřebeny majestátně vyhlížejících Vysokých Tater začal vznikat
nenápadně a za značných komplikací, jak již to v našich končinách bývá zvykem.
Něco z historie tratě...
Výstavba Košicko-Bohumínské dráhy a její zprovoznění v roce 1871 přivedly do Tater množství návštěvníků
a obdivovatelů místní čarokrásné přírody, s čímž souvisí vznik řady letovisek a klimatických lázní
(1872 Štrbské Pleso, 1875 Nový Smokovec, 1876 Hrebienok, 1881 Dolný Smokovec, 1891 Vyšné Hágy, 1892
Tatranská Lomnica atp.). Z horských středisek měla jen Tatranská Lomnica natolik vhodnou polohu, že
k ní bylo možné od roku 1895 přivést normálněrozchodnou železnici, ač za cenu až 40‰ stoupání. Štrbské
Pleso bylo připojeno ozubnicovou železnici s rozchodem 1000 mm a stoupáním až 127‰ k 27.červenci 1896.
Do ostatních vysokohorských letovisek se lidé i materiál dopravovali s pomocí zvířecích potahů.
První úvahy o normálněrozchodné železnici spojující horské středisko Starý Smokovec s Popradem se zrodily na přelomu nového století, ale pro nutnost překonání značného výškového rozdílu mezi Veĺkým Slavkovem a Starým Smokovcem, což s sebou přinášelo značné finanční náklady od projektu sešlo.
V roce 1903 se o výstavbu kapacitního spojení Popradu se Starým Smokovcem začali zajímat popradští
podnikatelé Viliam Krieger a Vincent Matejka. Nejprve navrhli výstavbu úzkorozchodné železnice
o rozchodu 700 mm z Popradu přes Starý Smokovec na Hrebienok, ale zejména v závěrečném úseku narazili
na problémy s trasováním, což stavbu výrazně prodražovalo. Díky tomu se však Vysoké Tatry dočkaly
prvenství v provozování trolejbusů v celé Rakousko-Uherské monarchii. Místo železnice totiž páni
podnikatelé zřídili trolejbusový provoz mezi Popradem a Starým Smokovcem, který byl uveden v život
2. srpna 1904. Šlo o novinku, a tak páni podnikatelé obdrželi koncesi na pouhé tři roky. K jejímu
prodloužení však ze strany ministerstva již nikdy nedošlo. Provoz zajišťovaly pouze v letním období
tři trolejbusy dodané drážďanskou firmou Stoll, přičemž třetí dodaný vůz nebyl nikdy smontován
a byl využíván jako zásobárna náhradních dílů. Byly řešeny formou tahače s návěsy a tuto 12 km dlouhou
trať absolvovaly za 75 min. Součástí dodávky byl také jeden nákladní návěs.
Provoz na prodloužení tratě ze Starého Smokovce do Tatranské Polianky a na odbočce do Tatranské Lomnice
byl slavnostně zahájen 16. prosince 1911. Stavebně nejnáročnější úsek z Tatranské Polianky na Štrbské
Pleso se stoupáním až 65‰ byl dokončen 13. srpna 1912. V souvislosti s tím došlo ke změně napájení
tratí z 650V na 1650 V, což zabezpečila nově zřízená měnírna ve staniční budově Starý Smokovec spojená
s parní elektrárnou v Popradě vrchním vedením 15kV. Zároveň došlo ke zjednodušení vlastnické značky
na THÉV (Tatraí Helyi Erdéki Vasút).
Druhá světová válka se na tratích příliš nepodepsala, pouze byl poškozen nadjezd přes železniční trať
v Popradu. Přesto vozidla a trolejové vedení bylo v katastrofálním stavu, způsobeném zanedbávanou
údržbou. Po skončení II. světové války došlo k odpojení elektráren a napájení tratí bylo připojeno
k veřejné rozvodné síti. S ohledem na události roku 1948 byla dráha znárodněna a 12. října přebírají
provoz ČSD, které ji na účet vlastníka provozují až do 30. prosince, kdy se dráha stává také majetkově
součástí ČSD.
V roce 1968 bylo na vládní úrovni rozhodnuto, že se "tatranské električky" stanou páteřním dopravním
systémem Mistrovství světa v klasickém lyžování, které se konalo v únoru 1970 na Štrbském Plese.
V Popradu vyrostlo nové depo, na Štrbském Plese došlo k opuštění původního nádraží přímo u chladných vod
plesa a výstavbě nového, společného s ozubnicovou železnici. I nové, o 25 metrů níže položené nádraží,
zůstalo se svými 1325 metry nad mořem nejvýše položenou stanicí v Československu a později na Slovensku.
Zcela byl rekonstruován železniční svršek a trakční vedení. Napájení tratí bylo změněno na 1500V
a zajišťují jej stanice ve Štrbě, Starém Smokovci, Vyšných Hágách a nejmladší z 60. let ve
Veľkém Slavkově. Štrbská napájecí stanice zajišťuje energii také pro
ozubnicovou železnici; vedení
obou drah jsou vodivě propojena na Štrbském Plese, kde je umístěna spínací stanice.
Jednoznačně největší změnou však prošel v té době vozový park: vozidla staré stavby, značně připomínající tramvajové vozy, nahradily moderní, třídílné jednotky označené EMU 89.0 (dnes 420.95), které měly zvýšit přepravní kapacitu a komfort cestování pro návštěvníky mistrovství světa v lyžování. Prototyp jednotky vyrobilo ČKD n. p. závod Tatra Praha Smíchov v roce 1963, při konstrukci vozu bylo použito mnoho prvků a zkušeností ze stavby tramvajových vozů typu T2 a T3. Po provozním ověření a konstrukčních úpravách bylo v roce 1969 dodáno dalších 17 sériových jednotek. V letech 1983 - 1986 se uskutečnila kompletní rekonstrukce kolejového svršku s využitím nové konstrukce na kolejnicích S 49. V roce 1986 byla zároveň zahájena přeložka tratě mezi Velkým Slavkovem a Popradem, uvedená do provozu 25. října 1991. Přeložka se vyhýbá obci Velká a trať tak ztratila charakter pouliční dopravy, který v daném úseku měla. Nově je trať zaústěna mimoúrovňově k budově nádraží v Popradě, na nevzhledné mostní konstrukci, příčně k trati "velké železnice". Po rozdělení Československa 1. ledna 1993 převzaly elektrickou dráhu Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Poslední větší úpravou prošly tratě TEŽ během uvádění nových jednotek řady 425 do provozu. S ohledem na jejich profil muselo dojít k úpravě nástupišť a některých oblouků. Katastrofální vichřice, která se Tatrami prohnala 16. listopadu 2004 zastavila na tratích Tatranských elektrických železnic provoz. Padající stromy poškodily téměř celou trať od Štrbského Plesa po Tatranskou Lomnici. Zničené bylo trolejové vedení včetně stožárů. Část tratě mezi Popradem a Starým Smokovcem, stejně jako odbočku na Tatranskou Lomnici se podařilo zprovoznit ještě do konce roku 2004. Nejpoškozenější úsek mezi Vyšnými Hágami a Starým Smokovcem byl znovu otevřený 15. června 2005.
Vozový park...
Legendární jednotky řady 420 v Tatrách sloužily již přes třicet let a pomalu dožívaly. ČKD chystalo pro
Tatry elegantního, opět tříčlánkového, ale nízkopodlažního nástupce s výrazně prosklenou střechou
středního článku, avšak následný sled událostí a smutný konec tohoto výrobce udělal za veškerými plány
tlustou čáru.
V roce 1995 vypsaly ŽSR výběrové řízení na dodávku 14 nových motorových jednotek řady 425.95 pro TEŽ. Vítězem tendru se stalo konsorcium firem Stadler, Adtranz a ŽOS Vrútky. Ke zvolení tohoto typu přispěl i fakt, že vozidlo obdobné konstrukce Stadler GTW 2/6, se tou dobou úspěšně zkoušelo pro trať Montreux - Zweisimmen ve švýcarských Alpách s přibližně stejným traťovým profilem, jaký je i ve Vysokých Tatrách.
Tříčlánkové vozidlo, dlouhé necelých 33 metrů (přesně 32 984 mm) skrývá ve dvou krajních článcích celkem
108 míst k sezení (z toho 20 sklopných sedadel) a 92 míst k stání, což je cca 2/3 kapacita starých
jednotek. Po designové stránce však nepatří vůbec ke zdařilým. Díky svým hranatým rysům si vysloužilo
přezdívku Tetrapak (dle podobnosti s krabicí od mléka).
První jednotka 425 951-1 byla dodána v říjnu 2000, ještě tažená jednotkou řady 420 vyjela 19. října na svou první cestu po kolejích TEŽ. Cílem bylo ověření průjezdního profilu. V březnu roku 2001 jednotka se zátěží 7,5 tuny v každém článku absolvovala typové zkoušky a 15. března odvezla své první, ač oficiální, cestující. Do konce následujícího roku byly dodány další čtyři vozidla a v roce 2002 zbývajících devět jednotek. V průběhu roku 2006 byla zkompletována i jednotka 425.965-1, z níž byl původně dodán pouze hnací článek původně sloužící jako rezerva v případě mimořádné události. Nové jednotky od roku 2000 postupně vytlačovaly své předchůdkyně řady 420.5, které dožívaly na trase Starý Smokovec - Tatranská Lomnica. Od podzimu 2006 zajišťují celý provoz na síti TEŽ pouze nové soupravy. |
||||