|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Malostranská - Újezd
Zatímco v trase dnešní tramvajové trati mezi Újezdem a Klárovem se tramvaje objevily až na sklonku roku 1900, obyvatelé Malostranského náměstí pocítili výhody kapacitního kolejového spojení o takřka 20 let dříve, kdy již 1. srpna 1883 byla uvedena do provozu trať koňky z Křížovnického náměstí přes Karlův most a Mosteckou ulici na Malostranské náměstí.
Projekt na spojení Újezda s Malostranským náměstím tratí koňky se objevil již v roce 1882 současně s projekty dalších tramvajových tratí. Ukončení Karmelitské ulice u Malostranského náměstí nedovolovalo položit ani jednu kolej, a protože stále nedocházelo k rozšíření Karmelitské ulice, předložilo vedení koňky nový projekt, který předpokládal ukončení tratě v místě konce širší části Karmelitské ulice, u vyústění ulice Tržiště. Protože trať nesplňovala hlavní požadavek města na spojení Smíchova s Malostranským náměstím, byl projekt zamítnut. Mezi lety 1896-1904 došlo ke zboření historicky cenných domů mezi Karmelitskou ulicí a Malostranským náměstím, přičemž v první etapě byly zbořeny domy umožňující přímé vedení tramvajových kolejí z Karmelitské ulice od ulice Tržiště na Malostranském náměstí. Elektrické podniky využily situace a urychleně tímto průlomem mezi původní Karmelitskou ulicí (kterou i nadále odděloval jeden zachovaný dům) položily koleje nově zřizované dvoukolejné tratě. Protože se plné dokončení stavebních prací a zejména elektrického zapojení úseku protahovalo, zahájily Elektrické podniky na úseku Újezd - Malostranské náměstí 22. prosince 1900 alespoň provizorní provoz koňskou tramvají. Úsek z Újezda k Harantově ulici byl zřízen jako jednokolejný s výhybnou u Všehrdovy ulice, další část tratě na Malostranské náměstí byla dvoukolejná. Samozřejmostí bylo zřízení kolejového propojení s tratí přes Karlův most. V elektrické trakci byl úsek z Újezda na Malostranské náměstí zprovozněn 17. června 1901. O sedm dní později (24. června 1901) byla tramvajová trať z Malostranského náměstí prodloužena až na Klárov. Oproti současnému stavu však ve zcela jiné podobě. Letenskou ulicí byla vedena pouze kolej pro jízdu na Malostranské náměstí, naopak Valdštejnskou ulicí byla položena kolej pro jízdu z Malostranského náměstí. Technickou kontrolu prodělal 25. května 1901 úsek ve Valdštejnské ulici, 19. června 1901 pak úsek v ulici Letenské. V roce 1908 byl trvale zastaven provoz tramvají na Karlově mostě. Na Křížovnickém náměstí byla trať odpojena od kolejové sítě v roce 1910, kdy však došlo ke snesení kolejí z Karlova mostu není zatím zcela jasné, ale od 5. ledna 1910 byla bývalá konečná tratě z Karlova mostu na Malostranském náměstí upravena na dvoukolejné propojení, které se dalo využívat jako obratiště pro vlaky jedoucí od Malostranské. Ve stejný den byl prodloužen dvoukolejný úsek od Újezda až k Harantově ulici. V témže období došlo ke konečné přestavbě vyústění Karmelitské ulice na Malostranském náměstí, jelikož byl v roce 1904 zbořen i poslední stojící dům, oddělující Karmelitskou ulici od stávajícího domovního průlomu. Protože bylo rozhodnuto vystavět zde nové domy a nerespektovat návrhy odborníků na výstavbu domů s podjezdy pro elektrickou tramvaj, byla tramvajová trať z ideálního trasování vyosena v délce 163 metrů, což má za následek dnešní směrově nepříznivý vjezd na náměstí. Přeložka byla dokončena během července roku 1912.
Pak si trať žila vcelku poklidným životem až do roku 1926, kdy jí potkalo několik velkých změn. Již v průběhu března 1926 bylo zrušeno obratiště na Malostranském náměstí - pozůstatek po trati přes Karlův most. Ovšem k nejradikálnějším úpravám došlo v následujícím měsíci. Zcela zrekonstruovaná trať v Letenské ulici byla zprovozněna 4. května. Nově šlo o dvoukolejnou trať s první pražskou kolejovou splítkou umístěnou u dnešního
Ministerstva financí. Její délka byla přibližně 26 metrů a osová vzdálenost kolejí dosahovala 66 centimetrů. V průjezdu domu u kostela sv. Tomáše (tedy v místě, kde je kolejová splítka dnes) byl zřízen jednokolejný úsek. Krátký
dvoukolejný úsek mezi splítkou a jednokolejkou sloužil jako výhybna pro míjející se vlaky. Díky zdvoukolejnění Letenské ulice mohla být zrušena kolej vedená Valdštejnskou ulicí a na samotném Malostranském náměstí byla zřízena 3.
kolej, která se dala využít i jako obratiště. První splítka v Letenské ulici zanikla po 11 letech provozu po rozšíření ulice v dubnu 1937.
V průběhu roku 1967 byla odpojena 3 kolej na Malostranském náměstí, ovšem odpojená na obou koncích zůstala v zemi ještě další léta. V roce 1992 byl, s ohledem na zřízení historické tramvajové linky 92, na Malostranském náměstí zřízen kolejový přejezd pro obracení obousměrných vozů. Přejezd byl do tratě vložen i po komplexní rekonstrukci úseku Malostranská - Malostranské náměstí v nové podobě. Do provozu byl uveden 16. listopadu 1995. V závěru roku 2000 byly u přejezdu zavařeny srdcovky a jeho použití tak již nebylo dále možné. Úplně snesen byl v průběhu rekonstrukce Karmelitské ulice v termínu 2. března - 29. června 2002.
Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce dolní Klárov u vyústění Letenské ulice, kde tramvajová trať v Letenské ulici zabírá celou šířku vozovky pro automobily. Jelikož je směr od Újezda řidiči značně využíván, tramvaje se svými cestujícími pěkně stojí v kolonách. Po necelých 150 metrech přímého úseku tratě následuje levý oblouk, který trať navede podél zdi Valdštejnské zahrady. Trať je zde skutečně přimknutá k pravému chodníku, jehož šířka nezajišťuje bezpečnou chůzi chodců, a proto jim je na tento ani ne půlmetrový chodník vstup zakázán. Přesto se podívejte, jaké davy turistů zde chodí… Trať je vyosena k pravému chodníku proto, aby bylo z našeho pohledu u levého chodníku zajištěno parkování pro automobily zde sídlícího Ministerstva financí. Protože se však Letenská ulice opět značně zužuje, musí se trať kolejovým esíčkem v kombinaci levého a pravého oblouku dostat do středu následující části Letenské ulice. Zde se v táhlém pravém oblouku přibližuje ke zcela raritní části pražské kolejové sítě - protisměrné kolejové splítce. Přes Letenskou ulici totiž stojí u Malostranského náměstí dům, který má v sobě zřízené tři průjezdy. První (od leva) pro chodce, druhý pro automobily a do třetího se musí vtěsnat tramvaje. Jednokolejný úsek by znamenal neustálou výměnu značně ojížděných vratných výhybek a proto byla trať zřízena ve formě splítky. Že je tu přespříliš úzko dokládal zákaz vypravování vozů KT8D5 a modifikací na linky projíždějící tímto úsekem platící do června roku 2013, kdy došlo po předchozí čátečné úpravě geometrie koleje a úpravě zpětných zrcátek vozů, byl zrušen. Doslova nalepená k pravému chodníku pokračuje nyní již opět dvoukolejná trať až ke světelně řízené křižovatce se zprava připojující se Valdštejnskou ulicí.
Mohutným levým obloukem se ocitneme na Malostranském náměstí, kde jsou v přímém úseku zřízeny stejnojmenné zastávky Malostranské náměstí. Za zastávkami se trať provozně značně nepřízným esíčkem v kombinaci pravého a levého oblouku vzdálí z Malostranského náměstí do Karmelitské ulice. V její úvodní části ke křižovatce s ulicí Tržiště je přimknuta k levému chodníku, vpravo je možné spatřit excelentní preferenční opatření v podobě ostrůvku s hodinami, který na pár metrů nutí individuální dopravu k jízdě mimo tramvajové koleje. V následující části Karmelitské ulice pak zaplňuje celý prostor vozovky a pokračuje mírným levým obloukem, který je záhy vystřídán táhlým pravým obloukem, který pokračuje až k zastávce Hellichova. Zastávka v našem směru je umístěna před volnějším prostorem, kdy je uliční fronta posunuta o zhruba 10 metrů ke kostelu Panny Marie Vítězné. Zastávku z obou stran obklopují světelně řízené přechody pro chodce, tvořící časový ostrůvek. Za druhým z přechodů se trať dostává do nejužšího místa Karmelitské ulice, v němž musí být druhý z chodníků pro chodce (na levé straně) dokonce veden domovním průchodem. Následuje světelně řízená křižovatka s Hellichovou ulicí za níž je zřízena protisměrná zastávka Hellichova. Ulice zde mění jméno na Újezd. Trať v přímém úseku mezi chodníky pokračuje okolo budovy dolní stanice Lanové dráhy na Petřín, umístěné v kopci na pravé straně. Zhruba 100 metrů před závěrečnou křižovatkou Újezd se profil ulice rozšiřuje, automobily opouští tramvajové koleje a ke křižovatce pokračují vlastním jízdním pruhem. Zastávka Újezd je umístěna na nástupním ostrůvku oddělujícím koleje od jízdního pruhu automobilů. Po cca 30 metrech za ostrůvkem námi sledovaná trať na křižovatce ulic Újezd a Vítězná končí.
Po náročné rekonstrukci z let 1995 (Malostranská-Malostranské náměstí), 2001 (Újezd-Hellichova) a 2002 (Hellichova-Malostranské náměstí) je celá tramvajová trať vybudována klasickou metodou kolejnic na příčných železobetonových pražcích. Kryt celé tratě tvoří žulové dlažební kostky.
Zastávky umístěné na popisované trati:
- nácestná zastávka ve směru k zastávce Hellichova, na vlastním tělese ve východní části Malostranského náměstí, 25 metrů před vyústěním ulice Mostecká, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Malostranská/Právnická fakulta/Staroměstská, na vlastním tělese ve východní části Malostranského náměstí, 20 metrů před vyústěním ulice Letenská, nástupiště pro jeden vlak 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Újezd, na západní straně ulice Karmelitská, 30 metrů před křižovatkou s protilehlou ulicí Harantova, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Malostranské náměstí, ve středu ulice Karmelitská, 6 metrů před křižovatkou s ulicí Hellichova, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Národní divadlo/Švandovo divadlo, ve středu ulice Újezd, 34 metrů před křižovatkou s ulicí Vítězná, nástupní ostrůvek pro dva pro dva vlaky 2xT
Provozované linky na popisované trati:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |