Po definitivní ukončení provozu na železniční trati z nádraží Praha - Těšnov se již od poloviny 70. let počítalo s výstavbou
nové tramvajové trati v ulici Na Žertvách, jako vhodného přímého pokračování od Libeňského mostu do prostoru opouštěné železniční trati.
10. července 1990 byl na tramvajové trati v ulici Na Žertvách zahájen provizorní jednokolejný provoz na koleji z centra. Důvodem byla
výstavba kabelové komory na křižovatce ulic
křižovatce ulic Sokolovská a Zenklova, která
si vyžadovala přerušení provozu na části trati po
Sokolovské ulici z centra. Tento stav
trval do 2. října. Pak následovaly dokončovací práce i na koleji do centra a povrchové úpravy komunikací a zastávek. Definitivní zahájení
provozu si trať odbyla ve stejný den, jako trať přes
Krejcárek, tedy 22. listopadu 1990.
Protesty místních obyvatel, kteří se obávali zvýšené hlučnosti, přispěly k tomu, že zde byl pravidelný provoz zahájen tak nějak napolovic.
Některé linky nadále jezdily po souběžné
Sokolovské ulici, jiné linky po nové trati jezdily
pouze jednosměrně. Naštěstí se toto opatření ukázalo jako zcela nelogické a po pár měsících bylo opuštěno. Všechny linky v oblasti tak
jezdí po nové trati.
Naše cesta po tramvajové trati začíná na
křižovatce Libeňského mostu, Zenklovy ulice a ulice
Na Žertvách tzv. "velkou hvězdou", tedy kolejovou křižovatkou která obsahuje oblouky ve všech směrech. Jde o druhé použití tohoto typu
křižovatky v Praze. Bezprostředně poté následuje jediná zastávka na trati
Palmovka. Jako součást pěší zóny trať
pokračuje stále přímo k ulici U Balabenky, do níž zahýbá prudkým pravým obloukem. Následuje posledních cca 200 metrů přímé trati ke
křižovatce ulic U Balabenky a Sokolovské kde končí naše cesta. Je zde umístěna světelná
signalizace, která natolik "respektovala" tramvaje, že se pro ně křižovatka stávala zcela neprůjezdnou. Proto byla vypnuta.
Celá trať je vybudována panely
BKV, pouze oblouky do ulice U Balabenky jsou klasické stavby
na pražcích s žulovou dlažbou.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Palmovka - nácestná zastávka v obou směrech.
Provozované linky na popisované trati:
Od změny linkového vedení v roce 1998 zmizela z popisované trati linka 5 a místo ní se objevila linka 12, která však tratí projíždí pouze ve směru z centra, navíc od zastávky Palmovka pouze
manipulačně do manipulačního prostoru na Sokolovské ulici. Ostatních linek, které jsou po trati vedeny - tedy denních 3, 8,
19 a nočních 52 a 55 se změna nedotkla. Přesto ani pětapadesátka po trati již nejezdí. Od další změny linkového vedení v roce 2001 - která se tentokrát
dotkla jen nočních linek - ji nahradila linka 54.
Fotocesta po trati křižovatka dolní Palmovka - křižovatka U Balabenky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje