Stavba v počátcích provozu jen manipulační tratě mezi smyčkami
Nový Hloubětín a
Hloubětín (dnešní Starý Hloubětín) byla vyvolána zcela praktickou potřebou připojení nově
budované vozovny
Hloubětín na kolejovou síť Elektrických drah. Jak
již to tak v Praze ale se stavbami nových tratí bývá, ani tato - pro hloubětínskou vozovnu životně důležitá trať -
neměla své počátky jednoduché.
Ty sahají již do roku 1942, kdy se při výstavbě úseku Vysočanská - Nový Hloubětín předpokládala i výstavba této
manipulační tratě. Místní šetření se konalo 8. června 1950 a na jeho základě bylo vydáno stavební povolení. Zásadní
zdržení pro zahájení provozu celé tratě však přinesla stále odkládaná demolice domu ve Kbelské ulici, který stál
v cestě propojení mezi výjezdem z vozovny
Hloubětín a tehdejší smyčkou
Hloubětín (dnešní Starý Hloubětín). Ačkoliv již v lednu 1951 Dopravní
podnik urgoval demolici objektu, ten i v březnu 1951 stál stále na svém místě. Zahájení provozu nové vozovny však
nebylo možné odkládat a tak byla 11. března 1951 do provozu uvedena alespoň část mezi Novým Hloubětínem a vozovnou.
Až 15. dubna 1951 došlo ke stále odkládané demolici domu ve Kbelské ulici a následující den začaly práce na
urychleném dokončení spojovací tratě. Po dokončené části tratě projely první tramvajové vlaky 27. dubna 1951.
30. června 1976 byl v souvislosti s dokončením výstavby nové tramvajové tratě na
Lehovec
zahájen na dosavadní manipulační tramvajové trati pravidelný provoz s cestujícími. Narůstající intenzita automobilového provozu
a výstavba nových komunikací pro ně si vyžádalo rozšíření Kbelské ulice. To však bylo podmíněné přeložením tramvajové tratě
na druhou stranu vozovny, zcela mimo komunikační síť. Rozšíření bránila též tramvajová smyčka
Nový Hloubětín.
Výstavba přeložky byla zahájena na počátku roku 1986 a 22. června 1987 byl zrušen koncový úsek tratě včetně smyčky
Nový Hloubětín.
Protože však vozovna nebyla stále připojena novým vjezdem ke kolejové síti, jezdilo do i z vozovny stále po části tratě ve Kbelské ulici od smyčky
Hloubětín (dnešní Starý Hloubětín).
24. srpna 1987 bylo nové napojení
hloubětínské vozovny konečně dokončené a k témuž datu proto byla zrušena i zbývající část tratě
ve Kbelské ulici...
Fotografie: © Miroslav Křehlík