Letošní rok je v síti Elektrických drah přebohatý
na výměny kolejových konstrukcí na křižovatkách. Poté, co se výměny
dočkaly křižovatky Flora,
Nádraží
Holešovice,
Národní divadlo a
Čechův most se rekonstrukční práce
soustředily na Strossmayerovo náměstí.
První dělníci se na této křižovatce objevili 9. června, kdy byla zahájena
první etapa výluky spočívající ve vyloučení provozu v úsecích smyčka Špejchar
- Strossmayerovo náměstí a Strossmayerovo náměstí - smyčka Výstaviště. Provoz
zatím zůstal zachován na oblouku Nábřeží kapitána Jaroše - Vltavská.
V rámci výluky byla zrušena zastávka Nábřeží kapitána Jaroše z centra a místo
ní byla celodenně aktivována zastávka Strossmayerovo náměstí, sloužící dosud
pouze nočním linkám. Tento stav se stal trvalým i po ukončení celé náročné
rekonstrukce, neboť byla zrušena zastávka Strossmayerovo náměstí v ulici
Dukelských hrdinů (při jízdě z centra za křižovatkou) a zastávky jsou nově
pouze před křižovatkou ve všech směrech jízdy.
Zatímco již zmíněné rekonstrukce křižovatek v letošním roce spočívaly víceméně
v zachování stávajícího kolejové uspořádání křižovatky, Strossmayerovo náměstí
zcela změnilo svou podobu. Kromě rekonstrukce celé stávající křižovatky včetně
štěrkového lože, pražců a inženýrských sítí pod křižovatkou se nacházejících zde
byl zřízen nový kolejový oblouk v relaci Kamenická - Veletržní. Po křižovatce
Palmovka tak jde o druhou tzv. velkou hvězdu,
tedy křižovatku umožňující jízdu tramvajového vlaku do všech směrů (6 větví) v
Praze. V České republice půjde o třetí křižovatku tohoto typu.
Fotografie: © Pražské tramvaje