|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka LazarskáKdyž Elektrické podniky zahájily 4. února 1898 provoz na své v pořadí druhé tramvajové trati vedené dnešní Spálenou ulicí na Karlovo náměstí, muselo dojít v místě již existující tratě koňky ke kompromisu. Vzhledem k nemožnosti položení dvou kolejí v části tratě, kde již ležely koleje koňky vedly tímto úsekem koleje koňky i elektrické tramvaje jednokolejně. Tratě se zde pouze křižovaly, ale nebyly vzájemně propojeny. K jejich vzájemnému propojení došlo teprve 18. prosince 1900, když byla původní trať koňky odkoupena Elektrickými podniky a elektrifikována. Úprava křížení tratí spočívala nově v křižování dvou dvoukolejných tratí, spojených oblouky Lazarská - Karlovo náměstí. V této podobě neúplného trojúhelníku křižovatka existovala až do roku 1952, kdy byly 28. května doplněny oblouky dnes tolik důležité pro provoz páteřní linky 9 spojující Václavské náměstí s Národní třídou.
Po kompletní rekonstrukci z roku 1994 je křižovatka vybavena pouze elektricky ovládanými výhybkami
s pružnými jazyky. Během rekonstrukce tramvajové trati
v okolí Vodičkovy ulice v roce 2001 došlo ke kompletní výměně jednoho z vrcholů trojúhelníku -
směřujícího do ulice Lazarské. V roce 2003 se dočkal výměny také vrchol směřující ke Karlovu náměstí.
Na obě vyměněné části křižovatky byly instalovány radiově
ovládatelné rozjezdové výhybky. V roce 2004 prošel rekonstrukcí také poslední zbývající vrchol
křižovatky k zastávce Národní třída. Zde však radiově
ovládatelná výhybka instalována nebyla.
Evidenční čísla výhybek jsou po této rekonstrukci následující: 259 od Národní třídy, 528 od Vodičkovy
a 573 od Karlova náměstí. Všechny sjezdové výhybky jsou opatřeny pružnými jazyky. Kryt křižovatky
tvoří žulové dlažební kostky.
Křižovatka Lazarská patří mezi nejzatíženější uzly v pražské kolejové síti. V denním i nočním provozu jsou pojížděny všechny směry křižovatky.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |