Elektricky ovládané výhybky návěstidla a návěsti
Každá elektricky ovládaná výhybka musí být vybavena označením pracovního
trolejového kontaktu, světelným návěstidlem, číslem výhybky a směrovým návěstidlem, pokud jde o dvě výhybky za
sebou.
|
Návěst "Pracovní trolejový kontakt" ve smyslu Dopravního a návěstního předpisu pro tramvaje D 1/2 označuje místo,
kde je na troleji umístěn pracovní trolejový kontakt elektricky ovládané výhybky. Návěst je čtvercová tabulka s bílým
podkladem, o rozměrech nejméně 300x300 mm, uvnitř návěsti je černý rovnostranný trojúhelník, uvnitř něhož je oranžový
čtverec.
|
|
Jsou-li dvě výhybky za sebou, je tato návěst doplněna tabulkou s písmenem "L" nebo "P", která určuje, kterou z výhybek lze
příslušným pracovním trolejovým kontaktem ovládat. Doplňkovou tabulkou je černý terč tvaru obdélníku o rozměrech minimálně
170x270 mm s bílým písmenem "L" nebo "P", které musí být minimálně 120 mm vysoké a 30 mm široké. Lze-li pracovním trolejovým
kontaktem ovládat výhybku pro pravou a střední kolejovou větev, je na doplňkové tabulce písmeno "P", lze-li ovládat výhybku
prostřední a levou kolejovou větev, je na doplňkové tabulce písmeno "L".
|
|
Jsou-li dvě elektricky ovládané výhybky za sebou v takovém místě, kde se kolej větví do dvou stejných směrů (např. střední a
dvě levé kolejové větve), doplní se ke směrovým návěstidlům "L" nebo "P" další doplňkové tabulky stejných rozměrů a barevného
provedení s arabskými čísly "1" a "2". Čísla vyjadřují pořadí, v jakém jsou výhybky ovládány ve směru jízdy tramvajového vlaku.
|
|
Zcela nová návěstní značka Přijímač radiového signálu se objevila u elektricky ovládaných výhybek 20. července 2001. Označuje elektricky
ovládané výhybky s možností přestavení pomocí radiového signálu. Tato značka, je umístěna
na příčném kotevním drátu v místě přijímače radiového signálu nebo na nejbližším příčném kotevním drátu před přijímačem. Značka je tabulka
čtvercového tvaru o rozměrech 400x400 mm s bílým podkladem a černým orámováním o šířce 30 mm. Na bílém podkladě je černě vyznačen
piktogram radiového signálu.
|
Světelné návěstidlo se umísťuje zpravidla na stožár, výložník nebo příčné dráty vpravo od výhybky ve směru jízdy v zorném
poli řidiče tak, aby bylo viditelné jak z místa stavěcího kontaktu, tak i z místa případného ručního přestavování výhybky.
V současné době jsou pražských podmínkách používány celkem 4 varianty světelné signalizace, informující řidiče o postavení
vlakové cesty, blokování a neuzamčení výhybky.
|
Nejstarší a stále používané návěstidlo trojúhelníkového typu se využívá již jen u neuzamykatelných čepových
výhybek evidenčních čísel 001 - 199. Jeho nevýhodou je, že nedokáže zcela spolehlivě informovat o postavení
jazyků výhybky. Návěstidlo totiž dokáže informovat pouze o tom, zda jsou jazyky přestaveny vlevo, nebo vpravo.
U výhybky, která tak větví trať přímo a do pravého oblouku je řidič při přestavení výhybky do přímého směru
informován o tom, že jazyky jsou postaveny do levé odbočné větve. Navíc není výjimkou, že často návěstidlo signalizuje
přestavení jazyků výhybky do obou směrů - svítí totiž oba segmenty (levý i pravý). Horní čtvercový segment pak
informuje o zablokování výhybky.
|
|
Novější návěstidlo čtvercového typu se také používá pouze u neuzamykatelných čepových výhybek evidenčních čísel
001 - 199. Oproti trojúhelníkovému návěstidlu je informace o postavení vlakové cesty přesnější a návěstidlo skutečně
také rozlišuje, zda jsou jazyky postaveny vlevo, přímo, nebo vpravo. Informaci o zablokování výhybky poskytuje čtvercový
prosvětlený bod, umístěný ve středu návěstidla. Ovšem i u tohoto návěstidla není výjimkou, že informuje o postavené
vlakové cestě do více směrů (svítí více segmentů, než-li by mělo), či dokonce do směru, který ani není výhybka schopna
nabídnout.
|
|
Nejnověji používané diodové návěstidlo se používá u výhybek číselné řady 200 - 999, tedy u výhybek uzamykatelných.
Směrové šipky (levá, přímá a pravá) rozsvěcované z instalovaných diod červené barvy informují zcela spolehlivě o postavení
jazyků výhybky. Její zablokování signalizují rozblikáním svítící návěsti, případné neuzamčení výhybky rozsvícením bodu ve
středu návěstidla. Tato návěstidla se používají ve dvou velikostech (velká jako hlavní a malá jako doplňková), přičemž u
hlavního návěstidla se vyskytují dvě varianty skříně, do níž je návěstidlo vsazeno. U nejnověji instalovaných návěstidel je
před samotné diody vsazena protiprachová ochrana z plexiskla.
|
|
Zatím nejnovějším typem návěstidla, které se v pražských ulicích objevilo, je návěstidlo výhybky č. 111 umístěné na
Čechově mostě. Standardní elektricky ovládaná výhybka má přestavníkovou skříň vysokou v rozpětí (podle typu přestavníku) 34 - 38 centimetrů.
No a ten by nebylo možné na most umístit. Maximální výška této skříně mohla být 20 centimetrů. Sice se podařilo takto vysokou
skříň i se systémem elektricky ovládané výhybky vyvinout, ale tento malý prostor již neumožňoval umístění zámků táhel. Proto ač jde
o výhybku s pružnými jazyky, není uzamykatelná. Aby se však odlišila od ostatních výhybek s pružnými jazyky nejen evidenčním číslem,
bylo k ní instalováno nové světelné návěstidlo, které vzniklo sloučením čtvercového návěstidla a návěstidla diodového. Do skříně
diodového návěstidla bylo umístěno sice také diodové návěstidlo, ale s rozmístěním segmentů korespondujícím s provedením návěstidla
čtvercového a žlutou barvou diod.
|
Některé výhybky mají zdvojenou signalizaci, vynucenou vzájemnou polohou výhybky a stavěcího kontaktu, či provedením křižovatky, kdy
není možné najít rozumné místo pro upevnění jedné signalizační skříně tak, aby byla viditelná před příjezdem ke stavěcímu kontaktu, a
zároveň při ručním přestavování výhybky řidičem z místa přestavování. Některé uzamykatelné výhybky mají doplňkovou signalizační skříň
stejného provedení jako je skříň hlavní, u jiný je použita funkčně stejná, ale rozměrově podstatně menší skříňka.
|
|
U čepových výhybek ev.č.022L a 022P na křižovatce Palmovka,
byla použita čtvercová segmentová
návěstidla, které doplňovalo návěstidlo provedené pouze v podobě jednoho
světelného reflektoru, jenž se jinak běžně využívá na semaforech. Toto jedno
světlo bylo doplněno označením Blok.
|
|
Každá z elektricky ovládaných výhybek je označena evidenčním číslem, které je umístěno pod návěstidlem. Štítek je umístěn pouze u
hlavní skříně. V roce 1996 proběhla výměna všech těchto štítků, kdy původní provedení bílých číslic na černém pozadí nahradily černé
číslice na bílém podkladě o výšce minimálně 120 mm. Kromě podoby se změnil i materiál. Plastikové číslice umístěné v rámečku nahradily
samolepky přilepené na plechový podklad.
|
|
Je-li elektricky ovládaná výhybka v místě, kde se táž kolej dělí na tři kolejové větve, musí být světelné návěstidlo na dolní straně
doplněno tabulkou, určující, pro kterou z výhybek návěstidlo platí. Doplňkovou tabulkou je černý terč tvaru obdélníku o rozměrech minimálně
170x270 mm s bílým písmenem "L" nebo "P", které musí být minimálně 120 mm vysoké a 30 mm široké. Je-li elektricky ovládaná výhybka pro
pravou a střední kolejovou větev, je na doplňkové tabulce písmeno "P", je-li elektricky ovládaná výhybka pro střední a levou kolejovou
větev, je na doplňkové tabulce písmeno "L". Světelná návěstidla jsou umístěna tak, že spodní návěstidlo přísluší vždy prvé výhybce ve
směru jízdy a horní návěstidlo výhybce druhé.
|
|
Není-li elektrické ovládání výhybky v provozu, označí se světelné návěstidlo
návěstí Elektricky ovládaná výhybka mimo provoz. Tuto návěst
tvoří původní světelné návěstidlo, které musí být překryto bílým křížem.
|
|
|
Nelze-li elektricky ovládat uzamykatelnou výhybku pracovním trolejovým kontaktem, označí se návěstí Pracovní trolejový kontakt mimo
provoz. Tuto návěst tvoří původní označení pracovního trolejového kontaktu, které musí být překryto tabulkou o rozměrech nejméně 350x310 mm.
Tato návěst má černý podklad, na kterém je vyznačen žlutý kříž.
|
|
Nyní již nepoužívaný typ světelného návěstidla se krátce objevil na křižovatce Želivského, po
její rekonstrukci s využitím výhybek systému Hanning & Kahl. Šlo o tři čočková návěstidla umístěná do sloupce pod sebou. Horní návěstidlo informovalo
o blokování výhybky, střední a spodní pak o postavení vlakové cesty. Záhy byla nahrazena klasickým diodovým návěstidlem pro uzamykatelné
výhybky a po několika letech byl i systém výhybek Hanning & Kahl rekonstruován na standardní uzamykatelné výhybky.
|
Fotografie: © Pražské tramvaje
|