Trať Starý Hloubětín - Balabenka

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Starý Hloubětín - Balabenka



Dovolujeme si Vás upozornit, že s ohledem na provedené rekonstrukce to tady vypadá zase trošku jinak. Usilovně pracujeme na úpravách.

Podobně jako u jiných tramvajových tratí, i u té ze Starého Hloubětína na Balabenku stáli u jejího zrodu dva provozovatelé, František Křižík a Elektrické podniky.

U smyčky dnes zvané Starý Hloubětín překonává mostem železniční vlečky Poděbradskou ulici šestinápravová dieselelektrická lokomotiva S200 pro Polsko z produkce ČKD. Pod mostem se míjí dvě soupravy vozů T3, čelní vůz, který vjíždí do smyčky nese ev.č.6119. No a na mostě dnes nalezneme cyklostezku... | okolo 1967
Vůz KT8D5 ev.č.9016 vypravený na linku 3 klesá obloukem od zastávky Nademlejnská ke Starému Hloubětínu pod most někdejší železniční vlečky ČKD. | 8.4.2006
Vůz T3R.PV ev.č.8154 vypravený na linku 25 klesá obloukem od zastávky Nademlejnská ke Starému Hloubětínu. | 14.7.2007
Souprava vozů T6A5 ev.č.8717+8718 vypravená na linku 10 stoupá Poděbradskou ulicí k zastávce Nademlejnská. | 14.7.2007
Souprava vozů T3R.P ev.č.8243+8242 vypravená na linku 3 stoupá Poděbradskou ulicí od Starého Hloubětína k zastávce Nademlejnská. | 16.4.2005
Souprava vozů T3M ev.č.8018+8101 vypravená na linku 10 od zastávky Nademlejnská míří k zastávce U Elektry. | 14.7.2007
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9062 vypravený na linku 3 míří Poděbradskou ulicí k zastávce Nademlejnská. | 24.3.2012
Souprava vozů T3M2-DVC ev.č.8015+8077 vypravená na linku 7 opustila zastávku U Elektry. | 5.10.2002
Vůz T3R.P ev.č.8445 vypravený na odkloněnou linku 25 vjíždí do prostoru zastávky U Elektry. | 14.7.2007
Souprava vozů T3R.P ev.č.8386+8387 vypravená na odkloněnou linku 10 opustila zastávku U Elektry a míří k Podkovářské. | 14.7.2007
K zastávce U Elektry míří souprava vozů T3M ev.č.8058+8069 vypravená na linku 12. | 5.10.2002
Vůz T3SU ev.č.7012 vypravený na linku 25 uhání Poděbradskou ulicí k zastávce Podkovářská. | 14.7.2007
Vůz Škoda 14T ev.č.9133 vypravený na cvičnou jízdu míří Poděbradskou ulicí k zastávce U Elektry. | 4.3.2008
Vůz T3M ev.č.8081 vypravený na linku 33 vjíždí do zastávky Podkovářská. | 25.3.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9011 vypravený na náhradní linku 37 stanicuje v zastávce Podkovářská. Na snímku je dokonale zobrazené zvětšení osové vzdálenosti kolejí vyvolané umístěním sloupů trolejového vedení mezi protisměrné koleje. | 3.4.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9015 vypravený na linku 3 míří Poděbradskou ulicí podél bytového komplexu Nová Harfa k zastávce Podkovářská. | 14.7.2007
Vůz T3M2-DVC ev.č.8074 vypravený na linku 39 míří k zastávce Podkovářská. | 25.3.2005
Poděbradskou ulicí podél již zrušené vysočanské spalovny, ale ještě stále rostoucí aleje topolů uhání do smyčky Harfa vůz T3M2-DVC ev.č.8083 vypravený na linku 31. | 10.1.2004
Podél již zrušené vysočanské spalovny se stále rostoucí alejí topolů uhání Poděbradskou ulicí vůz T3M2-DVC ev.č.8089 vypravený na linku 33. | 25.3.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9017 vypravený na linku 3 opouští před výjezdem ze smyčky Harfa velkoplošné panely BKV a dostává se do úseku zřízeným klasickou metodou. | 14.7.2007
Souprava vozů T3R.P ev.č.8388+8401 vypravená na linku 3 překonává sjezdovou výhybku ze smyčky Harfa a míří k zastávce Podkovářská. | 24.3.2012
Souprava vozů T6A5 ev.č.8621+8622 vypravená na linku 10 míjí při jízdě k zastávce Nádraží Libeň výjezdový oblouk ze smyčky Harfa ke Starému Hloubětínu. | 14.7.2007
Souprava vozů T3R.P ev.č.8496+8497 vypravená na linku 24 míří přes vjezdovou konstrukci smyčky Harfa k zastávce Nádraží Libeň. | 14.7.2007
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7252+7253 vypravená na linku 1 projíždí po rozjezdové kolejové splítce přes světelně řízenou křižovatku s ulicí K Žižkovu u zastávky Nádraží Libeň a záhy odbočí do smyčky Harfa. | 27.3.2004
Setkání soupravy vozů T3M ev.č.8106+8103 vypravené na linku 3 v zastávce Nádraží Libeň se soupravou vozů T3M ev.č.8105+8070 na stejné lince, aneb poslední a předposlední „emka“ vedle sebe. | 27.3.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9032 vypravený na odkloněnou linku 1 stanicuje v zastávce Nádraží Libeň. | 27.3.2004
Od Harfy se k zastávce Mostárna blíží souprava vozů T6A5 ev.č.8649+8650 vypravená na linku 12. | 5.10.2002
Velmi častým hostem ve vozovně Motol bývaly vozy KT8D5. Vždy když jimi bylo nutné obsadit linku, vypravovanou poblíž této vozovny, využíval Dopravní podnik toho, že motolští řidiči z většiny měli oprávnění k řízení tohoto typu vozů ještě z dob, kdy vozovna Motol tento typ vypravovala do ulic standardně. Převozy z vozovny Hloubětín se děly většinou manipulačně a leckdy ve „dvojicích“ jak dokládá snímek soupravy vozů KT8D5 ev.č.9010+9036 zachycené u Sazka arény. | 9.9.2007
V zastávce Mostárna stanicuje souprava vozů T3M ev.č.8050+8020 vypravená na linku 3. | 22.2.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9027 vypravený na cvičnou jízdu míří k zastávce Nádraží Libeň a potkává se s dalším „cvičným vozem“ KT8D5 ev.č.9025, dokumentujícím dvě provedení laku tohoto typu vozů. | 3.4.2004
Velmi častým hostem ve vozovně Motol bývaly vozy KT8D5. Vždy když jimi bylo nutné obsadit linku, vypravovanou poblíž této vozovny, využíval Dopravní podnik toho, že motolští řidiči z většiny měli oprávnění k řízení tohoto typu vozů ještě z dob, kdy vozovna Motol tento typ vypravovala do ulic standardně. Převozy z vozovny Hloubětín se děly většinou manipulačně a leckdy ve „dvojicích“ jak dokládá snímek soupravy vozů KT8D5 ev.č.9036+9010 zachycené u Sazka arény. | 9.9.2007
Českomoravskou ulicí k Sazka aréně míří vůz KT8D5 ev.č.9044 vypravený na linku 3. | 16.10.2006
Souprava vozů T3M ev.č.8106+8037 vypravená na linku 3 míří podél někdejší administrativní budovy libeňské Lokomotivky, přebudované na obytný dům k zastávce Sazka aréna. | 16.6.2006
Vůz T3M2-DVC ev.č.8087 vypravený na linku 5 míří zatravněným úsekem tramvajové tratě podél Sazka arény do hloubětínské vozovny. | 16.10.2004
Zastávku Lokomotivka právě opustila souprava vozů T3M ev.č.8059+8037 vypravená na linku 12. | 22.2.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9038 vypravený na linku 3 míří zatravněnou tratí v Českomoravské ulici od Sazka arény k zastávce Nádraží Libeň. | 16.10.2006
Souprava vozů T3M ev.č.8062+8043 vypravená na linku 3 stanicuje v zastávce Sazka aréna. | 27.3.2004
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9082 vypravený na linku 24 míří k zastávce Sazka aréna, zatímco MOp se vydává vozovkou k Ocelářské. | 14.7.2007
Zastávku Lokomotivka opustil vůz KT8D5 ev.č.9013 vypravený na linku 3. | 22.2.2003
Vůz Škoda 14T ev.č.9111 vypravený na linku 3 stanicuje v zastávce Sazka aréna. | 18.6.2006
Souprava vozů T3M ev.č.8106+8103 vypravená na linku 3 se blíží od Sazka arény k zastávce Ocelářská. | 27.3.2004
Zastávku Ocelářská opustil vůz KT8D5 ev.č.9041 vypravený na linku 35. | 3.4.2004
Vůz T3R.PLF ev.č.8252 vypravený na linku 25 míří zatravněným úsekem tramvajové tratě u Sazka arény ke stejnojmenné zastávce. | 14.7.2007
Vůz T3SU ev.č.7018 vypravený na linku 25 zatravněným úsekem u zastávky Ocelářská míří k Sazka aréně. | 14.7.2007
Vůz Škoda 15T ev.č.9229 na cvičné jízdě míří podél galerie Nová Harfa k Sazka aréně. | 6.10.2011
Vůz T3M2-DVC ev.č.8089 vypravený na linku 33 stanicuje v zastávce Ocelářská. | 25.3.2005
K zastávce Ocelářská se zatravněným úsekem blíží souprava vozů T3M ev.č.8093+8099 vypravená na linku 3. | 27.3.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7050+T3SU ev.č.7008 vypravená na odkloněnou linku 24 právě opustila zastávku Ocelářská a Českomoravskou ulicí míří na Balabenku. | 14.7.2007
Souprava vozů T6A5 ev.č.8627+8628 vypravená na linku 10 míří zatravněným traťovým úsekem Českomoravské ulice k zastávce Ocelářská. | 16.5.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9028 vypravený na náhradní linku 37 míří zatravněným úsekem tratě v Českomoravské ulici k Balabence. | 3.4.2004
Vůz T3M ev.č.8029 vypravený na linku 33 míří k zastávce Balabenka. | 25.3.2005
Vůz Škoda 15T ev.č.9245 vypravený na linku 3 stanicuje v zastávce Balabenka. | 7.1.2012
Jen několik týdnů se pražskými ulicemi prohání prototypový vůz Škoda 14T ev.č.9111 vypravený na linku 3 mířící na fotografii ke smyčce Starý Hloubětín. | 8.4.2006
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9065 vypravený na linku 8 míří Poděbradskou ulicí ke smyčce Starý Hloubětín. | 24.3.2012
Souprava vozů T3R.P ev.č.8401+8400 vypravená na linku 3 stoupá Poděbradskou ulicí od Starého Hloubětína k zastávce Nademlejnská. | 14.7.2007
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7262+7263 vypravená na linku 7 opustila zastávku Nademlejnská a obloukem míří ke Starému Hloubětínu. | 5.10.2002
Souprava vozů T3M ev.č.8065+8010 vypravená na linku 10 míří k zastávce Nademlejnská. | 14.7.2007
Vůz Škoda 15T ev.č.9201 na zkušební jízdě míří Poděbradskou ulicí od Nademlejnské k zastávce U Elektry. | 9.9.2010
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9076 vypravený na linku 8 právě opustil zastávku U Elektry. | 24.3.2012
Vůz KT8D5 ev.č.9045 vypravený na náhradní linku 35 stanicuje v zastávce U Elektry. | 3.4.2004
Vůz T3M2-DVC ev.č.8053 vypravený na linku 33 tak tak dobrzďuje v zastávce U Elektry a cestující již sahají po tlačítkách požadujících uvolnění dveří. | 25.3.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9001 vypravený na linku 3 míří k zastávce U Elektry. | 14.7.2007
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9088 vypravený na linku 3 míří od zastávky Podkovářská k zastávce U Elektry. | 24.3.2012
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9052 vypravený na linku 3 míří Poděbradskou ulicí k zastávce Podkovářská. | 14.7.2007
Souprava vozů T3M ev.č.8090+8030 vypravená na linku 12 míří Poděbradskou ulicí k zastávce Podkovářská. | 5.10.2002
Souprava vozů T3R.P ev.č.8420+8421 vypravená na odkloněnou linku 10 opustil zastávku Podkovářská. | 14.7.2007
Vůz Škoda 14T ev.č.9121 uhání Poděbradskou ulicí k libeňskému nádraží. | 24.3.2012
Vůz T3M2-DVC ev.č.8082 na zkušební jízdě s orientací linky 15 míří k libeňskému nádraží. | 24.3.2012
Vůz T3M2-DVC ev.č.8015 vypravená na linku 8 míří Poděbradskou ulicí podél bytového komplexu Nová Harfa k zastávce Podkovářská. | 14.7.2007
Souprava vozů T6A5 ev.č.8695+8696 vypravená na linku 10 míří Poděbradskou ulicí ke smyčce Harfa. | 14.7.2007
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9065 vypravený na linku 8 míří Poděbradskou ulicí podél bytového komplexu Nová Harfa k zastávce Nádraží Libeň. | 24.3.2012
Vůz KT8D5 ev.č.9003 vypravený na linku 3 míří od Nádraží Libeň k Podkovářské. | 14.7.2007
Vůz T3R.PV ev.č.8154 vypravený na linku 25 míří k výjezdovému trojúhelníku smyčky Harfa. | 14.7.2007
Souprava vozů T3M ev.č.8100+8030 vypravená na linku 3 projíždí Poděbradskou ulicí k zastávce Podkovářská v prostoru mezi vjezdem a výjezdem smyčky Harfa. | 27.3.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7230+7231 vypravená na linku 1 projíždí po rozjezdové kolejové splítce přes světelně řízenou křižovatku s ulicí K Žižkovu u zastávky Nádraží Libeň a záhy odbočí do smyčky Harfa. | 27.3.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9006 vypravený na linku 3 překonává křižovatku na Harfě v její původní podobě. | 30.8.1993
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9078 vypravený na linku 8 stanicuje v zastávce Nádraží Libeň. | 3.6.2012
K zastávce Harfa se blíží souprava vozů T3M ev.č.8033+8040 vypravená na linku 12. | 22.2.2003
Souprava vozů T3R.P ev.č.8334+8335 vypravená na linku 3 se blíží k zastávce Nádraží Libeň. | 27.3.2004
K zastávce Harfa se blíží souprava vozů T6A5 ev.č.8633+8634 vypravená na linku 12. | 22.2.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9024 vypravený na linku 1 míří k zastávce Nádraží Libeň. | 27.3.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8059+8037 se na lince 3 blíží k zastávce Sazka aréna. | 27.3.2004
Velmi častým hostem ve vozovně Motol bývaly vozy KT8D5. Vždy když jimi bylo nutné obsadit linku, vypravovanou poblíž této vozovny, využíval Dopravní podnik toho, že motolští řidiči z většiny měli oprávnění k řízení tohoto typu vozů ještě z dob, kdy vozovna Motol tento typ vypravovala do ulic standardně. Převozy z vozovny Hloubětín se děly většinou manipulačně a leckdy ve „dvojicích“ jak dokládá snímek soupravy vozů KT8D5 ev.č.9042+9014 zachycené u Sazka arény. | 9.9.2007
Souprava vozů T3M2-DVC ev.č.8072+8015 uhání zatravněným úsekem tramvajové tratě u zastávky Sazka aréna na Palmovku pro „depácký oběd“. | 16.10.2006
Souprava vozů T3R.P ev.č.8518+8519 vypravená na linku 10 míří zatravněným úsekem k zastávce Nádraží Libeň. | 14.7.2007
Souprava vozů T3M ev.č.8025+8045 vypravená na linku 24 a opatřená celovozovou reklamou na Hornbach míří k zastávce Sazka aréna. | 14.7.2007
V zastávce Mostárna stanicuje souprava vozů T3M ev.č.8070+8105 vypravená na linku 12. | 22.2.2003
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9087 vypravený na linku 3 pod brilantním ovládáním Mr.Crosse uhání zatravněným úsekem tramvajové tratě v Českomoravské ulici k zastávce Nádraží Libeň. | 14.7.2007
Vůz KT8D5 ev.č.9014 na cvičné jízdě vjíždí do zastávky Sazka aréna. | 14.7.2007
Přes světelně řízenou křižovatku mezi protisměrnými zastávkami Sazka aréna projíždí souprava vozů T3SUCS ev.č.7176+7177 vypravená na linku 1. | 27.3.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9027 na lince 3 míjí ohradní zeď, za níž se ukrývala výtažná kolej nádraží Praha - Libeň. | 22.2.2003
Vůz T3R.PV ev.č.8182 vypravený na linku 25 opustil zastávku Sazka aréna a míří k Ocelářské. | 14.7.2007
Souprava vozů T3 ev.č.6730+6731 vypravená na odkloněnou linku 10 opustila zastávku Sazka aréna a zatravněným úsekem míří k zastávce Ocelářská. | 16.5.2004
Traťovým úsekem k zastávce Ocelářská míří Českomoravskou ulicí vůz T3M ev.č.8104 vypravený na náhradní linku 33 opatřený celovozovou reklamou na podporu obnovy Karlína, zničeného povodněmi v roce 2002. | 25.3.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9003 vypravený na linku 3 míří od zastávky Sazka aréna zatravněným úsekem k Ocelářské. | 14.7.2007
Cvičný vůz T3R.P ev.č.5524 míří od zastávky Ocelářská k Sazka aréně. | 30.12.2008
Vůz KT8D5 ev.č.9047 vypravený na linku 1 stanicuje v zastávce Ocelářská. | 27.3.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9028 na výlukové lince 37 opustil zastávku Ocelářská a míří do zastávky Balabenka. | 3.4.2004
Souprava vozů T3R.P ev.č.8344+8329 vypravená na linku 3 stanicuje v zastávce Ocelářská. | 22.2.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9030 se na výlukové lince 35 blíží od Balabenky k zastávce Ocelářská. | 3.4.2004
K zastávce Ocelářská se blíží souprava vozů T6A5 ev.č.8711+8712 vypravená na linku 12. | 22.2.2003
Souprava vozů T3M ev.č.8090+8055 vypravená na linku 10 míří od Balabenky k Ocelářské. | 14.7.2007
Vůz KT8D5 ev.č.9001 vypravený na linku 3 míří Českomoravskou ulicí k zastávce Balabenka. | 16.5.2004
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9085 vypravený na linku 3 vyčkává na křižovatce Balabenka na udělení signálu volno. | 5.9.2006
Již 15. února 1898 byl schválen projekt nové tramvajové tratě z Balabenky zhruba po úroveň dnešní zastávky Lokomotivka, spadající ještě do éry vlastnictví dráhy Praha - Libeň - Vysočany Františkem Křižíkem. Přestože šlo o stavebně velmi jednoduchou trať, realizace se dočkala až v roce 1901, kdy byla 30. března zprovozněna. V celé své délce byla jednokolejná a vedla od křižovatky Balabenka až k Českomoravské továrně na stroje, kde končila před železniční vlečkou do továrny. Délka byla pouhých 730 metrů a k zajištění provozu postačil jediný motorový vůz, jezdící kyvadlově mezi Balabenkou a konečnou zastávkou.

V roce 1907 celou dráhu Praha - Libeň - Vysočany od Františka Křižíka odkoupily Elektrické podniky, které postupně podrobovaly všechny přebírané úseky větším či menším rekonstrukcím. Té se ostatně nevyhnula ani trať Balabenka - Českomoravská, když byla v roce 1909 doplněna po rekonstrukci v mezilehlé zastávce zvané tehdy U Prášilů (zhruba dnešní zastávka Ocelářská) o výhybnu a na konečné zastávce vidlicovitým ukončením, v podobě přidané odstavné koleje.

Již v roce 1913 bylo plánováno prodloužení tramvajové tratě dále na Harfu, k realizaci však došlo až o dvanáct let později, v roce 1925. Když bylo 13. července konečně prodloužení zprovozněno, došlo zároveň ke zdvoukolejnění celého stávajícího úseku od Balabenky. V zastávce Českomoravská byla zřízena třetí kusá kolej, napojovaná na železniční vlečku strojírny podle potřeby. Celá trať byla vedena na severní straně ulice. Součástí prodloužení se stalo také úrovňové křižování tramvajové tratě hned se třemi železničními vlečkami z libeňského nádraží přes Českomoravskou ulici do protějších areálů továren. Konkrétně šlo o vlečky do továrny ČKD, Landsmann a chemické továrny. Landsmannova vlečka zanikla již v roce 1941, zbývající byly v provozu do roku 1965, kdy je nahradila nová mimoúrovňově vedená vlečka. Ta začínala na kolínském zhlaví nádraží Praha-Libeň překonala Poděbradskou ulici a tok Rokytky na železobetonovém mostě u smyčky Starý Hloubětín, kde se stočila obloukem takřka 180 stupňů, překročila Freyovu ulici mostem a podél závodu ČKD Kompresory se napojila v areálu ČKD Lokomotivka na tehdejší kolejiště. Původní vlečka přes Českomoravskou ulici však zůstávala stále napojena a snesena byla v osmdesátých letech při rekonstrukci tramvajové tratě ve stejnojmenné ulici na systém velkoplošných panelů BKV.

Na vlečce do areálu ČKD došlo v roce 1944 k jedné z vážnějších nehod vlaku s tramvají. Při ní byl těžce poškozen motorový vůz ev.č.412, který měl být po této nehodě zrušen. V době poválečného nedostatku tramvají však byl opraven a dodnes slouží jako historické vozidlo pražského Muzea MHD ve střešovické vozovně.

Dalšího prodloužení se tramvajová trať dočkala 23. května 1931, kdy byl uveden do provozu nový úsek vedený dnešní Poděbradskou ulicí až k jednokolejné smyčce s kusou kolejí, zvané Hloubětín. Součástí prodloužení byl též vratný trojúhelník zaústěný do ulice U Harfy, základ pozdější smyčky Harfa, zprovozněný 28. září 1931. Zároveň byla zrušena třetí kolej v zastávce Českomoravská.

V roce 1944 byla postavena nákladní odbočka do vysočanské spalovny pro odvoz škváry na kobyliskou skládku. Doprava na ní byla zahájena 23. ledna 1945. Odbočka byla odpojena 19. srpna 1950. Když se konečně našly pozemky pro novou tramvajovou vozovnu v Hloubětíně, bylo nutné ji napojit na kolejovou síť. Manipulační tramvajová trať vedená Kbelskou ulicí měla propojit oba koncové úseky tratí do Nového Hloubětína a dnešního Starého Hloubětína. Místní šetření se konalo 8. června 1950 a na jeho základě bylo vydáno stavební povolení. Zásadní zdržení pro zahájení provozu celé tratě však přinesla stále odkládaná demolice domu ve Kbelské ulici, který stál v cestě propojení mezi výjezdem z vozovny Hloubětín a tehdejší smyčkou Hloubětín (dnešní Starý Hloubětín). Ačkoliv již v lednu 1951 Dopravní podnik urgoval demolici objektu, ten i v březnu 1951 stál stále na svém místě. Zahájení provozu nové vozovny však nebylo možné odkládat a tak byla 11. března 1951 do provozu uvedena alespoň část mezi Novým Hloubětínem a vozovnou. Až 15. dubna 1951 došlo ke stále odkládané demolici domu ve Kbelské ulici a následující den začaly práce na urychleném dokončení spojovací tratě. Po dokončené části tratě projely první tramvajové vlaky 24. dubna 1951 (tedy pouhých devět dní po zahájení demolice domu).

V rámci výstavby manipulační tratě byla přeložena smyčka Hloubětín, která byla zároveň zdvoukolejněna k 18. únoru 1951. Ve stejném roce došlo zároveň k úpravě vratného trojúhelníku Harfa.

V roce 1952 se začalo vážně uvažovat o prodloužení tramvajové tratě Poděbradskou ulicí až k Černému mostu, plánovaném k realizaci na léta 1954–1955. Stavba tratě byla v roce 1953 dokonce schválena příslušnou komisí Ministerstva vnitra, ale protože nebyla zahrnuta do pětiletého plánu, odložila se zatím její realizace zhruba o deset let na léta 1962–1963… Další impuls k prodloužení tratě přišel v roce 1960, když se začalo hovořit o dálnici Praha – Mochov, která se měla stavět v letech 1964–1968. Tato stavba vyžadovala rozšíření Poděbradské z Hloubětína až k Černému mostu, přičemž uprostřed rekonstruované komunikace měla být dvoukolejná tramvajová trať. Přestože z této stavby opět sešlo, projekční přípravy na rozšíření Poděbradské ulice pokračovaly.

V průběhu roku 1952 byla trať mezi Balabenkou a Mostárnou postupně překládána do středu ulice.

Během roku 1967 došlo úpravě vratného trojúhelníku do ulice U Harfy prodloužením přes Čerpadlovou ulici do podoby blokové smyčky, s výjezdem pouze do centra. V této upravené podobě byla smyčka uvedena do provozu 3. ledna 1968.

Na přelomu desetiletí již probíhaly práce na prodloužení tramvajové tratě na Černý most, jejíž součástí se stala také rekonstrukce Poděbradské třídy již od smyčky Harfa. Stará tramvajová trať už byla v celém úseku Harfa – Hloubětín vedena na zvýšeném tělese, ale při rekonstrukci bylo plánováno zvětšit osovou vzdálenost a sloupy trolejového vedení umístit mezi koleje. V přímé souvislosti bylo zapotřebí rozšířit vozovku na úkor chodníků, opět posunout smyčku Hloubětín a zvýšit její kapacitu.

Na křižovatce Poděbradské a Kbelské ulice byla během výluky trvající od 19. dubna do 1. června 1971 vložena kolejová konstrukce dvoukolejného trojúhelníku, umožňující napojení nově budované tratě. O den později byl obnoven běžný manipulační provoz z a do vozovny Hloubětín. Od 17. června byla zahájena přestavba smyčky Hloubětín. Bylo zapotřebí ji částečně posunout o něco dál od Poděbradské a k vnější koleji přidat ještě jednu předjízdnou. Aby byl zachován provoz tramvají do Hloubětína, byly obě zdejší tradiční linky ukončeny na novém kolejovém trojúhelníku.

Od 18. října 1971 se rozběhla naplno samotná rekonstrukce tratě od Harfy až po vozovnu Hloubětín. Ve čtvrtek 5. srpna 1972 proběhla na rekonstruované trati první zkušební jízda a pravidelný provoz v úseku Harfa – Hloubětín, resp. vozovna Hloubětín, byl obnoven 14. srpna 1972. Tramvaje se vrátily i na přestavěnou smyčku. Nová tramvajová trať na dnešní Lehovec byla zprovozněna až o čtyři roky později, 30. června 1976. V souvislosti s tím byl zároveň na dosavadní manipulační tramvajové trati v Kbelské ulici zahájen pravidelný provoz s cestujícími.

Protože na křižovatce Balabenka chyběly potřebné kolejové oblouky, bylo během rekonstrukce Sokolovské ulice nutné zajistit propojení obou vysočanských tramvajových větví k zachování provozu tramvají provizorním způsobem. Mezi 1. červencem a 26. srpnem 1982 tak byla zprovozněna provizorní tramvajová trať, tvořená velkoplošnými panely BKV, v ulici Na rozcestí.

Narůstající intenzita automobilového provozu a výstavba tzv. průmyslového polookruhu si žádala rozšíření Kbelské ulice, kterému bránila tramvajová trať, kterou bylo rozhodnuto přeložit západně od hloubětínské vozovny, zcela mimo stávající komunikační síť.

Výstavba přeložky byla zahájena na počátku roku 1986 a mezi 4. březnem a 21. dubnem 1986 byla u smyčky Hloubětín vkládána kolejová křižovatka umožňující následné napojení nové tratě. Od 22. června 1987 bylo zrušeno napojení hloubětínské vozovny Kbelskou ulicí k Novému Hloubětínu, 2. července pak byl zahájen provoz na přeložce tramvajové tratě západně od hloubětínské vozovny. Protože však vozovna nebyla stále připojena novým vjezdem ke kolejové síti, jezdilo se do i z vozovny stále po části tratě ve Kbelské ulici od smyčky Hloubětín. Napojení vozovny na přeloženou trať bylo dokončené 24. srpna a k témuž datu proto byla zrušena i zbývající část tratě ve Kbelské ulici, přesto tu poslední vlak projel ještě o týden později před zahájením výluky úseku Hloubětín – Lehovec, souvisejícím s odpojováním staré tratě na křižovatce Kbelská. Provoz na Lehovec byl obnoven 28. září 1987.

V průběhu následujícího roku probíhala rekonstrukce tratě, která začala 1. března přerušením provozu mezi Harfou a Hloubětínem a od 16. května se rozšířila i na úsek k Balabence. Po rekonstrukci, dokončené 1. července byl nově zřízen oblouk ze smyčky Harfa do Hloubětína, 13. srpna 1988 pak byl na křižovatce Balabenka provizorně zprovozněn oblouk ve směru Harfa - Vysočanská. Do definitivní podoby byl uveden od 5. května 1989. S ohledem na výstavbu silničních mostů nad křižovatkou došlo v roce 1993 k přeložení křižovatky Balabenka do nové polohy, což bylo zprovozněno 30. srpna.

Zhoršující se stav tramvajové tratě v Českomoravské ulici na přelomu tisíciletí, zejména v úseku zastávek Mostárna – Balabenka volal po radikálním zásahu. Propadlé velkoplošné panely BKV, vyčnívající ocelové rošty panelů, uvolněné, popraskané a sjeté kolejnice jen dokreslovaly stav ohodnocený omezenou rychlostí do 20 km/h v takřka celém úseku. Původní dlažba vozovky byla překryta vrstvou nekvalitního asfaltového koberce, obrubníky chodníků byly propadlé a leckde tak chodník tvořil jednu rovinu s vozovkou. Ideálním impulzem pro kompletní rekonstrukci Českomoravské ulice, její rozšíření a přeložku tramvajové tratě se stala výstavba víceúčelové sportovní haly Sazka aréna pro Mistrovství světa v ledním hokeji v roce 2004 na pozemcích areálu ČKD Lokomotivka.

Stavební práce začaly v prostoru původní smyčky Harfa, která byla 28. ledna 2003 zrušena. Následně byl od 15. března přerušen provoz v celém úseku mezi křižovatkami Balabenka a Starý Hloubětín. V tomto období probíhaly intenzivní práce zejména na přestavbě smyčky Harfa, které byla v nové podobě uvedena do provozu 28. června, aby umožnila ukončení tramvajové linky ve směru od Lehovce.

V průběhu roku se pak začala celá Českomoravská ulice objevovat ve své nové kráse. Tramvajová trať byla umístěna na zvýšené těleso do středu vozovky, trať je z větší části zatravněna a Českomoravská ulice byla rozšířena o pozemky libeňského železničního nádraží. Zkušební manipulační provoz na nové trati probíhal od 1. listopadu do 26. listopadu 2003. Přes trať byly vedeny vyjíždějící a zatahující vlaky vozovny Hloubětín, které přepravu cestujících začínaly a končily na Palmovce. Ze smyčky Harfa zároveň na Palmovku jezdily dva vozy KT8D5 zatížené pytli s pískem, aby byla trať před posledním podbitím a zatravněním nejprve vystavena několikatýdennímu provozu tramvají. Zrekonstruovaná trať byla zprovozněna 27. března 2004.

Přestože je zbývající trať mezi Harfou a Starým Hloubětínem tvořena velkoplošnými panely BKV, nevykazují panely tak výrazné opotřebení jako ostatní tratě a nemusí zde docházet k pravidelným krátkodobým výlukám pro jejich urovnání. Přesto zde ke krátkodobému přerušení provozu došlo v roce 2005, avšak ne z viny či potřeby Dopravního podniku... Řidič hasicího vozu jedoucího v plné rychlosti po tramvajovém pásu od Harfy k Černému mostu (při cestě na asistenci při natáčení, nikoliv k zásahu!) přehlédl změnu umístění trakčních stožárů u zastávky Podkovářská a do prvního z nich narazil. Důsledkem bylo zničené trolejové vedení a vynucené třídenní přerušení provozu od 8. do 11. dubna 2005.

Na letní měsíce roku 2012 byla plánována také rekonstrukce zbývajícího úseku mezi výjezdem ze smyčky Harfa po Starý Hloubětín, jejíž součástí je kompletní rekonstrukce stávajícího kolejového svršku i spodku, spočívající v náhradě velkoplošných panelů BKV za klasickou konstrukci na betonových pražcích, částečně s travnatým zákrytem. Plánováno je i zřízení nové tramvajové zastávky Kabešova v těsném sousedství obytného komplexu Nová Harfa mezi zastávkami Podkovářská a Nádraží Libeň. Omezení rozpočtové politiky se však dotklo i této stavby, která bude snad zrealizována v následujících měsících.

Přestože sportovní aréna u Českomoravské ulice dávno změnila majitele tramvajová zastávka stále nesla jméno po původním, tedy Sazka aréna. Od 1. září 2012 byla proto zastávka přejmenována na Multiarénu Praha, zřejmě pokud se opět někdy změní majitel, aby jméno zastávky mělo nadále vypovídající hodnotu. Je jen škoda, že jsme spíš do názvu neprotlačili třeba čtvrť, v níž se zastávka nachází, tedy Multiaréna Libeň...

Tramvajová trať je od křižovatky Starý Hloubětín do vzdálenosti cca 70 metrů před výjezdový trojúhelník ze smyčky Harfa zřízena metodou velkoplošných panelů BKV. Následující úsek až po křižovatku Balabenka je zřízen klasickou konstrukcí koleje na železobetonových pražcích se zákrytem ze žluté zámkové dlažby až ke křižovatce s ulicí K Žižkovu, následně v prostoru zastávek Nádraží Libeň, Sazka aréna, Ocelářská a Balabenka. Přejezd přes křižovatku s ulici K Žižkovu kryjí pryžové panely Holdfast. Přejezdy kolejí na úrovni ulic Na Harfě, Klečákova, Ocelářská a Drahobejlova, stejně tak přejezdy umístěné cca 100 metrů před ulicí Lisabonská a následně 100 a 190 metrů za touto ulicí ve směru k Balabence tvoří šedivá zámková dlažba. Zbytek traťového úseku mezi zastávkami Nádraží Libeň a Balabenka je zatravněný.

Cestu po tramvajové trati začneme bezprostředně za křižovatkou Starý Hloubětín v místě, kde se připojují koleje stejnojmenné smyčky, tramvajová trať od Nového Hloubětína a tramvajová trať od Lehovce. Tramvajová trať zde v přímém úseku ve středu Poděbradské ulice zřízená metodou velkoplošných panelů BKV zamíří pod most někdejší železniční vlečky do areálů ČKD, který dnes slouží jako most cyklistické stezky. Ihned za tímto mostem následuje další most, ale nikoliv nad Poděbradskou ulicí, ale pod ní. Po tomto mostě překonává tramvajová trať a celá komunikace tok potoka Rokytky. Za mostem, na úrovni Nademlejnské ulice se tramvajová trať začne stáčet v táhlém pravém oblouku a pomalu stoupá k prostoru zastávek Nademlejnská, před nimiž je zřízen světelně řízený přechod pro chodce. Cestou mineme měnírnu Poděbradská po pravé straně komunikace. Ještě před prostorem zastávek Nademlejnská se tramvajová trať napřímí a v přímém úseku míří ke světelně řízené křižovatce s ulicí U Elektry, před níž se koleje stočí v levém oblouku, následně se napřímí a zamíří do prostoru zastávek U Elektry a v přímém úseku začíná klesat k zastávkám Podkovářská. V jejich prostoru se protisměrné koleje sblíží na standardní osovou vzdálenost, protože od tohoto místa jsou troleje zavěšeny na sloupy umístěné na chodnících, nikoliv na sloupy mezi kolejemi. Za zastávkami následuje světelně řízená křižovatka a trať v přímém úseku míří k výjezdovému trojúhelníku smyčky Harfa z Čerpadlové ulice. Před touto kolejovou konstrukcí trať opustí konstrukci velkoplošných panelů BKV a přejde do klasické konstrukce s krytem ze žluté zámkové dlažby. Před zaústěním ulice U Harfy následuje vjezdový trojúhelník do smyčky Harfa. V našem směru jízdy je vjezd umožňující pomocí klasické levostranné radiově ovládané výhybky. Tramvajová trať se přes světelně řízenou křižovatku s ulicemi K Žižkovu a Freyova stočí v pravém oblouku, koleje zde kryjí pryžové panely Holdfast a ulice změní jméno z Poděbradské na Českomoravskou. Následně se kolejiště skryje v prostoru zastávek Nádraží Libeň do žluté zámkové dlažby. V protisměrné koleji před zastávkou Nádraží Libeň nalezneme rozjezdovou radiově ovládanou výhybku, za níž následuje rozjezdová splítka s jejíž pomocí trať překračuje světelně řízenou křižovatku s ulicemi Freyova a K Žižkovu. Rozplet splítky je zřízen až před ulicí U Harfy, kde pravým obloukem odbočí kolej do smyčky Harfa. Za zastávkami Nádraží Libeň na úrovni ulice Na Harfě je zřízen úrovňový přejezd pro automobily, krytý šedivou zámkovou dlažbou. Následně se tramvajová trať skryje do zatravněného svršku, který pouze dvakrát k prostoru zastávek Sazka aréna vystřídá opět šedivá dlažba úrovňových přejezdů pro automobily. Na úrovni Lisabonské ulice následuje žlutá zámková dlažba a ostrůvek protisměrné zastávky Multiaréna Praha. Následuje šedivá zámková dlažba úrovňového přejezdu na výjezdu z parkoviště Sazka arény, kterou vystřídá opět žlutá zámková dlažba zastávky Multiaréna Praha do centra. K prostoru zastávky Ocelářská se koleje opět objeví v zatravněném svršku, který jen jednou nahradí šedivá dlažba úrovňového přejezdu pro automobily. Za zastávkami Ocelářská tramvajovou trať vykřižuje úrovňový přejezd krytý šedivou zámkovou dlažbou a opět se objeví zatravněný svršek, který k vyústění Drahobejlovy ulice vystřídá jeden úrovňový přejezd pro automobily a přechod pro chodce, které kryje, stejně jako přejezd u Drahobejlovy ulice šedivá zámková dlažba. Následně se tramvajová trať začne ve žluté zámkové dlažbě stáčet v pravém oblouku a následuje ostrůvek zastávky Balabenka do centra. Za ní se již objevuje křižovatka Balabenka na styku se Sokolovskou ulicí, kde naše cesta končí.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Nademlejnská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce U Elektry na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Poděbradská, 245 metrů před křižovatkou s ulicí U Elektry, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nademlejnská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Starý Hloubětín a Kbelská na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Poděbradská, 300 metrů za křižovatkou s ulicí U Elektry, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • U Elektry
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Podkovářská na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Poděbradská, 85 metrů za křižovatkou s ulicí U Elektry, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • U Elektry
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Nademlejnská na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Poděbradská, 20 metrů před křižovatkou s ulicí U Elektry, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Podkovářská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Harfa a Nádraží Libeň na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Poděbradská, 13 metrů před křižovatkou s ulicí Podkovářská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Podkovářská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce U Elektry na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Poděbradská, 78 metrů za křižovatkou s ulicí Podkovářská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nádraží Libeň
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Multiaréna Praha, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Českomoravská, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Na Harfě, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nádraží Libeň
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Podkovářská a Harfa, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Českomoravská, 15 metrů před křižovatkou s ulicí K Žižkovu, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Multiaréna Praha
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Ocelářská, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Českomoravská, 260 metrů před křižovatkou s ulicí Kurta Konráda, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Multiaréna Praha
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Nádraží Libeň, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Českomoravská, 296 metrů za křižovatkou s ulicí Kurta Konráda, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Ocelářská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Balabenka, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Českomoravská, 16 metrů před křižovatkou s ulicí Ocelářská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Ocelářská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Multiaréna Praha, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Českomoravská, 82 metrů za křižovatkou s ulicí Ocelářská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Balabenka
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Palmovka a Divadlo Gong, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Českomoravská, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Sokolovská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    V celém úseku tramvajové tratě byly do 31. srpna 2012 provozovány denní linky 3 a 8, které v nočním provozu střídá linka 52. Po velkém třesku v linkovém vedení od 1. září 2012 linku 3 nahradila linka 25.

    Fotocesta po trati Starý Hloubětín - Balabenka
    V přímém úseku za křižovatkou Starý Hloubětín míří tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV za zvýšeném tělese ve středu Poděbradské ulice pod most někdejší železniční vlečky, sloužící dnes jako cyklostezka. Tramvajová trať pokračuje přímým úsekem ve zvětšené osové vzdálenosti s ohledem na umístění sloupů trolejového vedení mezi protisměrnými kolejemi. Přejezd tramvajové tratě pro automobily na úrovni vyústění Nademlejnské ulice, za nímž se koleje začínají stáčet v táhlém pravém oblouku a stoupají. Tramvajová trať se ve stoupání stáčí táhlým pravým obloukem. Tramvajová trať se ve stoupání stáčí táhlým pravým obloukem.
    Tramvajová trať dokončuje ve stoupání táhlý pravý oblouk a napřimuje se. Tramvajová trať se napřimuje a ve středu Poděbradské ulice míří k zastávkám Nademlejnská. Úrovňový přejezd pro automobily před prostorem zastávek Nademlejnská. Tramvajová trať se v přímém úseku přibližuje k zastávkám Nademlejnská, ještě před nimi je zřízen světelně řízený přechod pro chodce. Prostor zastávek Nademlejnská.
    Prostor zastávek Nademlejnská. Tramvajová trať zřízená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu Poděbradské ulice na zvýšeném tělese v přímém úseku. Tramvajová trať zřízená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu Poděbradské ulice na zvýšeném tělese v přímém úseku. Tramvajová trať zřízená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu Poděbradské ulice na zvýšeném tělese v přímém úseku. Tramvajová trať zřízená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu Poděbradské ulice na zvýšeném tělese v přímém úseku.
    Tramvajová trať zřízená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu Poděbradské ulice na zvýšeném tělese v přímém úseku. Tramvajová trať zřízená velkoplošnými panely BKV pokračuje ve středu Poděbradské ulice na zvýšeném tělese v přímém úseku. Tramvajová trať se začíná ve středu Poděbradské ulice stáčet levým obloukem. Táhlý levý oblouk ve středu Poděbradské ulice přivádí tramvajovou trať ke světelně řízené křižovatce s ulicí U Elektry. Tramvajová trať se v prostoru světelně řízené křižovatky na úrovni vyústění ulice U Elektry před stejnojmennými zastávkami napřimuje.
    Prostor zastávek U Elektry. Prostor zastávek U Elektry. Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Poděbradské ulice klesá k zastávkám Podkovářská. Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Poděbradské ulice klesá k zastávkám Podkovářská. Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Poděbradské ulice klesá k zastávkám Podkovářská.
    Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Poděbradské ulice klesá k zastávkám Podkovářská. Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Poděbradské ulice klesá k zastávkám Podkovářská. Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Poděbradské ulice klesá k zastávkám Podkovářská. Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Poděbradské ulice klesá k zastávkám Podkovářská. Tramvajová trať se přibližuje k zastávkám Podkovářská.
    Prostor zastávek Podkovářská. Ještě v prostoru zastávky Podkovářská je patrné sblížení osové vzdálenosti protisměrných kolejí. Od tohoto místa již troleje visí na sloupech umístěných na chodnících. Za zastávkami Podkovářská tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve standardní osové vzdálenosti. Následuje světelně řízená křižovatka.. Přímý úsek tramvajové tratě v Poděbradské ulici na zvýšeném tělese podél bytového komplexu Nová Harfa.
    Přímý úsek tramvajové tratě v Poděbradské ulici na zvýšeném tělese podél bytového komplexu Nová Harfa. Přímý úsek tramvajové tratě v Poděbradské ulici na zvýšeném tělese podél bytového komplexu Nová Harfa. Přímý úsek tramvajové tratě v Poděbradské ulici na zvýšeném tělese podél bytového komplexu Nová Harfa. Následuje úrovňový přejezd pro automobily přes zvýšené tramvajové těleso. Přímý úsek tramvajové tratě v Poděbradské ulici na zvýšeném tělese podél bytového komplexu Nová Harfa.
    Přímý úsek tramvajové tratě v Poděbradské ulici na zvýšeném tělese podél bytového komplexu Nová Harfa. Další z přejezdů pro automobily přes tramvajovou trať. Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ke smyčce Harfa. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV v Poděbradské ulici prochází zhruba místy, kde bude v budoucnu zřízena zastávka Kabešova. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV v Poděbradské ulici.
    Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV v Poděbradské ulici. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV v Poděbradské ulici. Tramvajová trať opouští konstrukci velkoplošných panelů BKV a přechází do klasické konstrukce. V těchto místech svršek kryje žlutá betonová dlažba. Přímý úsek tramvajové tratě v prostoru u výjezdového trojúhelníku ze smyčky Harfa, kolejiště kryje žlutá zámková dlažba. Koleje se přibližují k výjezdové trojúhelníku ze smyčky Harfa.
    Sjezdová výhybka ze smyčky Harfa k zastávce Podkovářská. Na úrovni vyústění Čerpadlové ulice je zřízen úrovňový přejezd přes tramvajovou trať, krytý asfaltovým zákrytem. Výjezdový oblouk ze smyčky Harfa ve směru k Nádraží Libeň překračuje nejprve protisměrnou kolej. Přímý úsek tramvajové tratě krytý žlutou zámkovou dlažbou v prostoru mezi výjezdovým a vjezdovým trojúhelníkem smyčky Harfa. Přímý úsek tramvajové tratě krytý žlutou zámkovou dlažbou se přibližuje k vjezdovému trojúhelníku smyčky Harfa.
    Vjezdová kolej do smyčky Harfa od Podkovářské musí nejprve překřížit protisměrnou traťovou kolej. Rozjezdová výhybka do smyčky Harfa od Podkovářské. Prostor mezi jednotlivými vrcholy vjezdového trojúhelníku smyčky Harfa. Tramvajová trať se začíná stáčet do pravého oblouku, jímž překročí křižovatku s ulicemi K Žižkovu a Freyova. V protisměrné koleji je zřízena rozjezdová splítka, s jejíž pomocí již před samotnou křižovatkou vlaky odbočující do smyčky Harfa vybírají správnou kolej. Důvodem tohoto opatření byl požadavek, aby vlaky, v případě závady na výhybce, během jejího ručního přestavování řidičem již neblokovaly křižovatku, což byl v minulosti standardní jev. Rozplet kolejové splítky přes křižovatku s ulicemi Freyova a K Žižkovu, odbočující oblouk umožňuje vjezd do smyčky Harfa.
    Přes křižovatku s ulicemi K Žižkovu a Freyova přechází tramvajová trať v pravém oblouku, krytá pryžovými přejezdovými panely - kolej z centra je v podobě rozjezdové kolejové splítky do smyčky Harfa. Přes křižovatku s ulicemi K Žižkovu a Freyova přechází tramvajová trať v pravém oblouku, krytá pryžovými přejezdovými panely - kolej z centra je v podobě rozjezdové kolejové splítky do smyčky Harfa. Přes křižovatku s ulicemi K Žižkovu a Freyova přechází tramvajová trať v pravém oblouku, krytá pryžovými přejezdovými panely - kolej z centra je v podobě rozjezdové kolejové splítky do smyčky Harfa. Za křižovatkou se tramvajová trať napřimuje, opouští pryžový zákryt a míří do hávu z betonové dlažby. Tramvajová trať se přibližuje k zastávkám Nádraží Libeň, v protisměrné koleji můžeme spatřit rozjezdovou výhybku již zmíněné splítkové koleje.
    Rozjezdová výhybka do smyčky Harfa do Balabenky je předsazená před křižovatku s ulicemi Freyova a K Žižkovu, kterou kolej překračuje v podobě rozjezdové splítky. Prostor zastávek Nádraží Libeň. Kryt nástupních ostrůvků zastávky Nádraží Libeň tvoří červená betonová dlažba, prostor kolejí je vydlážděn betonovou dlažbou ve žluté barvě. Za zastávkou Nádraží Libeň je zřízený přejezd pro automobily, který od zatravněného svršku odděluje otevřený kolejový svršek. Tramvajová trať pokračuje k zastávce Multiaréna Praha v travnatém krytu.
    Na dohled je přechod pro chodce doplněný přejezdem pro automobily. Přechod pro chodce doplněný přejezdem pro automobily mezi zastávkami Nádraží Libeň - Multiaréna Praha jistí z obou stran otevřený kolejový svršek. Druhý z přejezdů pro automobily mezi zastávkami Nádraží Libeň - Multiaréna Praha. Přechod pro chodce doplněný přejezdem pro automobily mezi zastávkami Nádraží Libeň - Multiaréna Praha jistí z obou stran otevřený kolejový svršek. Trať mezi zastávkami Nádraží Libeň - Multiaréna Praha opět pokračuje krytá travnatým kobercem.
    K zastávce Multiaréna Praha trať kryje travnatý koberec. Trať mezi zastávkami Nádraží Libeň - Multiaréna Praha spěje ke třetímu přejezdu pro automobily. Třetí přejezd pro automobily mezi zastávkami Nádraží Libeň - Multiaréna Praha kryje z obou stran otevřený kolejový svršek. Třetí přejezd pro automobily mezi zastávkami Nádraží Libeň - Multiaréna Praha kryje z obou stran otevřený kolejový svršek. Zastávky Multiaréna Praha jsou již na dohled.
    Před zastávkami Multiaréna Praha odděluje travnatý koberec od vydlážděného prostoru otevřený kolejový svršek. Zastávka Multiaréna Praha z centra. Kryt nástupního ostrůvku zastávky Multiaréna Praha z centra tvoří červená betonová dlažba, prostor kolejí je vydlážděn betonovou dlažbou ve žluté barvě. Protisměrné zastávky Multiaréna Praha odděluje světelně řízená křižovatka. Kryt přejezdu pro automobily, mezi protisměrnými zastávkami Multiaréna Praha tvoří pryžové přejezdové panely.
    Mezi protisměrnými zastávkami Multiaréna Praha se vystřídá zelený pryžový přejezd pro automobily se žlutou dlažbou prostoru zastávky a šedou dlažbou označující přechod pro chodce. Zastávka Multiaréna Praha do centra. Kryt nástupního ostrůvku zastávky Multiaréna Praha do centra tvoří červená betonová dlažba, prostor kolejí je vydlážděn betonovou dlažbou ve žluté barvě. Ukončení prostoru zastávek Multiaréna Praha dokládá přechodový otevřený kolejový svršek, oddělující zastávku od travnatého koberce. Také mezi zastávkami Multiaréna Praha - Ocelářská tvoří kryt většiny kolejí travnatý koberec.
    Jediný přejezd pro automobily mezi zastávkami Multiaréna Praha - Ocelářská kryje z obou stran otevřený kolejový svršek. Jediný přejezd pro automobily mezi zastávkami Multiaréna Praha - Ocelářská kryje z obou stran otevřený kolejový svršek. Před zastávkou Ocelářská se trať mírně stáčí vlevo. Mírný pravý oblouk stočení tratě. I před zastávkou Ocelářská kryje tramvajovou trať travnatý koberec.
    Zastávky Ocelářská jsou již na dohled. Také vydlážděný prostor zastávek Ocelářská odděluje od trávníku otevřený kolejový svršek. Prostor zastávek Ocelářská. Kryt nástupních ostrůvků zastávek Ocelářská tvoří červená betonová dlažba, prostor kolejí je vydlážděn betonovou dlažbou ve žluté barvě. Bezprostředně za zastávkou Ocelářská je zřízený první z přejezdů pro automobily mezi zastávkami Ocelářská - Balabenka.
    První z přejezdů pro automobily mezi zastávkami Ocelářská - Balabenka kryjí pryžové panely. I u tohoto přejezdu odděluje vozovku od trávníku mezi kolejemi otevřený kolejový svršek. Zatravněný úsek mezi zastávkami Ocelářská - Balabenka. Zvýšené těleso se na levé straně rozšiřuje a chodníček se tak může vzdálit od tramvajové koleje. Trať pokračuje v přímém úseku k zastávce Balabenka.
    Druhý z přejezdů pro automobily mezi zastávkami Ocelářská - Balabenka se již objevuje na obzoru. Druhý přejezd pro automobily mezi zastávkami Ocelářská - Balabenka kryje z obou stran otevřený kolejový svršek. Druhý přejezd pro automobily mezi zastávkami Ocelářská - Balabenka kryje z obou stran otevřený kolejový svršek. V úseku před zastávkou Balabenka ještě následuje přechod pro chodce, poslední zatravněný úsek a přejezd pro automobily. Přechod pro chodce mezi zastávkami Ocelářská - Balabenka.
    Otevřeným kolejovým svrškem končí poslední zatravněný úsek celé tramvajové tratě. V pravém oblouku je zřízena zastávka Balabenka. Také v zastávce Balabenka je použita stejná barevná kombinace dlažby - kryt nástupního ostrůvku tvoří červená betonová dlažba, prostor kolejí je vydlážděn betonovou dlažbou ve žluté barvě. Křižovatka Balabenka se již nezadržitelně blíží. Závěrečná část tratě před křižovatkou Balabenka.



    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024