Křižovatka Balabenka

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Křižovatka Balabenka


Prostor dnešní křižovatky Balabenka, pojmenované po zbourané usedlosti, se s tramvajovým provozem poprvé setkal před mnoha desetiletími. František Křižík zde zahájil 19. března 1896 provoz tramvajové tratě Elektrické dráhy Praha - Libeň - Vysočany v úseku Karlín - Balabenka, ukončené ve své podstatě v prostoru nynější křižovatky.

Vůz KT8D5 ev.č.9029 na lince 8 odbočuje obloukem od Palmovky k Nádraží Libeň | 20.2.1998
Vůz KT8D5 ev.č.9045 na lince 8 projíždí přímým směrem křižovatky od zastávky U Svobodárny na Palmovku | 9.2.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9028 na lince 37 projíždí manipulačním obloukem od Nádraží Libeň k Vysočanské | 3.4.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8058+8036 vypravená na lince 8 projíždí projíždí křižovatkou Balabenka k Nádraží Vysočany | 16.10.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9037 na výlukové lince 37 projíždí manipulačním obloukem od Nádraží Libeň k Vysočanské | 1.6.1996
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7276+7277 na lince 7 projíždí obloukem od Nádraží Libeň ulice k Palmovce | 9.2.2003
Vůz T3M2-DVC ev.č.8063 vypravený na linku 19 projíždí křižovatkou Balabenka od Nádraží Vysočany k Palmovce | 16.10.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9030 na lince 35 projíždí manipulačním obloukem od Vysočanské k Nádraží Libeň | 3.4.2004

Následně došlo 12. června 1898 k prodloužení tramvajové tratě po dnešní Sokolovské ulici zhruba k vysočanské radnici. Další tři roky se pak čekalo na zprovoznění odbočné traťové větve vedené dnešní Českomoravskou ulicí k libeňskému železničnímu nádraží, stalo se tak 30. března 1901.

Teprve 13. srpna 1988 byl na křižovatce zřízen kolejový oblouk ve směru Harfa - Vysočanská. S ohledem na výstavbu silničních mostů nad křižovatkou došlo v roce 1993 k jejímu posunutí. Určitý čas však současně fyzicky existovala původní odbočná větev od Palmovky ještě s čepovými výhybkami a již nová, přesunutá, s výhybkami s pružnými jazyky. Používat se však dala vždy jen jedna.

Křižovatka je vybavena 3 rozjezdovými výhybkami s pružnými jazyky, elektrickým přestavníkem byl až do roku 2004, vybaven pouze vrchol od Palmovky. Během rozsáhlé rekonstrukce tramvajové tratě v Českomoravské ulici v letech 2003-2004 byl zrekonstruován také vrchol křižovatky přiléhající k této trati a poté byla elektrickým přestavníkem opatřena i rozjezdová výhybka od Nádraží Libeň. V roce 2005 se rekonstrukce dočkal poslední vrchol křižovatky od Nádraží Vysočany. V rámci jeho rekonstrukce došlo k polohové úpravě "přímé" části křižovatky Balabenka od Nádraží Vysočany vycházející ze snahy zlepšit směrové řešení křižovatky. Oproti původnímu uspořádání došlo k narovnání hlavních kolejí a vypuštění protisměrných oblouků mezi výhybkami ve směru od Palmovky k Nádraží Vysočany. Po této rekonstrukci je křižovatka vybavena třemi sjezdovými výhybkami s pružnými jazyky a třemi elektricky ovládanými výhybkami s pružnými jazyky - ev.č.330 od Palmovky, ev.č.575 od Nádraží Libeň a ev.č.623 od Nádraží Vysočany. Radiově ovladatelné jsou výhybky od Nádraží Libeň a Nádraží Vysočany. Křižovatka je klasické konstrukce na přičných dřevěných pražcích, pouze pod částí křížovatky (vrchol od Palmovky) jsou použity panely VÚIS. Kryt křižovatky tvoří žulové dlažební kostky.

V běžném provozu jsou pojížděny dva směry křižovatky - přímý mezi Palmovkou a Vysočanskou a z pohledu od Palmovky pravé oblouky na Nádraží Libeň.

Fotocesta po křižovatce Balabenka
Rozvětvení tramvajové tratě od Palmovky, přímý směr pokračuje k Vysočanské, pravý oblouk k Nádraží Libeň Rozvětvení od Nádraží Libeň, levý oblouk míří na Palmovku, manipulační pravý pak k Vysočanské Rozvětvení od Vysočanské, levý manipulační oblouk směřuje k Nádraží Libeň, přímý směr pokračuje na Palmovku


Související články:
 Křižovatka Balabenka původní podoba

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024