|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Balabenka
Prostor dnešní křižovatky Balabenka, pojmenované po zbourané usedlosti, se s tramvajovým provozem poprvé setkal před mnoha
desetiletími. František Křižík zde zahájil 19. března 1896 provoz tramvajové tratě
Elektrické dráhy Praha - Libeň - Vysočany v úseku Karlín - Balabenka, ukončené ve své podstatě v
prostoru nynější křižovatky.
Následně došlo 12. června 1898 k prodloužení tramvajové tratě po dnešní Sokolovské ulici zhruba k vysočanské radnici. Další tři roky se pak čekalo na zprovoznění odbočné traťové větve vedené dnešní Českomoravskou ulicí k libeňskému železničnímu nádraží, stalo se tak 30. března 1901. Teprve 13. srpna 1988 byl na křižovatce zřízen kolejový oblouk ve směru Harfa - Vysočanská. S ohledem na výstavbu silničních mostů nad křižovatkou došlo v roce 1993 k jejímu posunutí. Určitý čas však současně fyzicky existovala původní odbočná větev od Palmovky ještě s čepovými výhybkami a již nová, přesunutá, s výhybkami s pružnými jazyky. Používat se však dala vždy jen jedna.
Křižovatka je vybavena 3 rozjezdovými výhybkami s pružnými jazyky, elektrickým přestavníkem byl až do roku 2004, vybaven pouze vrchol od Palmovky.
Během rozsáhlé rekonstrukce tramvajové tratě v Českomoravské ulici v letech 2003-2004 byl zrekonstruován
také vrchol křižovatky přiléhající k této trati a poté byla elektrickým přestavníkem opatřena i rozjezdová výhybka od Nádraží Libeň.
V roce 2005 se rekonstrukce dočkal poslední vrchol křižovatky od Nádraží Vysočany. V rámci jeho rekonstrukce došlo k polohové úpravě "přímé" části křižovatky
Balabenka od Nádraží Vysočany vycházející ze snahy zlepšit směrové řešení křižovatky. Oproti původnímu uspořádání došlo k narovnání hlavních kolejí a vypuštění
protisměrných oblouků mezi výhybkami ve směru od Palmovky k Nádraží Vysočany. Po této rekonstrukci je křižovatka vybavena třemi sjezdovými výhybkami s pružnými
jazyky a třemi elektricky ovládanými výhybkami s pružnými jazyky - ev.č.330 od Palmovky, ev.č.575 od Nádraží Libeň a ev.č.623 od Nádraží Vysočany.
Radiově ovladatelné jsou výhybky od Nádraží Libeň a Nádraží Vysočany. Křižovatka je klasické konstrukce
na přičných dřevěných pražcích, pouze pod částí křížovatky (vrchol od Palmovky) jsou použity panely VÚIS. Kryt křižovatky
tvoří žulové dlažební kostky.
V běžném provozu jsou pojížděny dva směry křižovatky - přímý mezi Palmovkou a Vysočanskou a z pohledu od Palmovky pravé oblouky na Nádraží Libeň.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |