V průběhu roku 2025 plánuje pražský Dopravní podnik, po dokončení probíhající veřejné zakázky na zhotovitele a podepsání smlouvy s vítězným uchazečem, zahájení léta plánované výstavby tramvajové trati v Počernické ulici.
Tramvajová trať Počernická bude 2,4 kilometry dlouhá a povede středem v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou s jednou předjízdnou kolejí. Obratiště s kapacitou šesti 32metrových vícečlánkových tramvají bude situováno mezi areálem Klimacentra, Počernickou a Dřevčickou ulicí. Tramvajová trať byla v Počernické ulici plánována už na konci 60. let 20. století, územní plán hlavního města Prahy s ní počítá od konce 90. let. Od výstavby sídliště Malešice je proto pro ni ve středu ulice připraven široký pás.
Na tramvajové trati Počernická vznikne šest párů zastávek. První ve směru z centra jsou zastávky Hagibor, které budou situovány u křižovatky s Názovskou, resp. Ramonovou ulicí. Následující tramvajové zastávky Na Palouku budou na úrovni stejnojmenných autobusových, ty budou nicméně oproti současnému stavu posunuty o cca 150 metrů ke křižovatce se Slunečnou ulicí. Další dva páry tramvajových zastávek Hostýnská a Plaňanská budou umístěny na úrovni stávajících autobusových zastávek. Pátý pár, pojmenovaný Tuchorazská, vznikne u křižovatky s Tuchorazskou ulicí. Poslední, šestý pár tramvajových zastávek Sídliště Malešice vznikne na úrovni současných stejnojmenných autobusových zastávek. Názvy všech zastávek jsou zatím pracovní.
|
|
Tramvajová trať bude vybudována se zatravněním s výjimkou přejezdů a prostoru zastávek, které budou asfaltové nebo vydlážděné. Napájena bude z měnírny v areálu vozovny Strašnice, která v rámci výstavby tratě projde kompletní modernizací. Součástí této výstavby tramvajové trati jsou rekonstrukce a přeložky řady inženýrských sítí. Mezi nejvýznamnější patří dva páteřní vodovody, tzv. káranské, které vodou zásobují cca třetinu obyvatel Prahy. Vodovody pochází z let 1913, resp. 1939, jejich celková rekonstrukce je nezbytná a byla dlouhodobě plánována nezávisle na tramvajové trati. Jejich rekonstrukce a výstavba nové tratě tak proběhnou v úzké vzájemné koordinaci.
Cílem výstavby nové tramvajové tratě Počernická je zlepšení dopravní obsluhy pro současné sídliště Malešice a zajištění kapacitní povrchové veřejné dopravy pro již probíhající a další rozvoj této oblasti. Tramvaje nahradí autobusovou dopravu ve spojení ke stanici metra Želivského při zachování krátkých intervalů. Současně bude možné využívat pokračování linek z Malešic dále do tramvajové sítě bez nutnosti přestupu. Obyvatelé oblasti díky přímým tramvajovým spojům z Počernické ulice nově dojedou k blízkým cílům na Vinohradech nebo Žižkově, ale také až na Karlovo náměstí, či na Hlavní nádraží. Autobusové spojení na Florenc v trase současné linky 133 zůstane zachováno.
Dle původních plánů organizace ROPID, zveřejněných v publikaci Rozvoj linek PID v Praze 2022–2032 měly trať využívat denní linky 15,21 a noční linka 90. Aktuálně zveřejněné plány však počítají s linkami 15, 16 a noční linkou 90. Necháme se tedy překvapit, jaké linky nakonec budou trať obsluhovat.
Fotocesta po trati Sídliště Malešice - Vinohradská |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|