Tramvajový provoz o Spartakiádě 1965

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvajový provoz o Spartakiádě 1965


Modré zábradlí, modré oblečení návštěvníků a modré tramvajové nádraží s červenokrémovými tramvajemi v čele s vozem T3 #6248. | červenec 1965

Spartakiáda – tělovýchovná komunistická slavnost, která se od roku 1955 do roku 1985, s výjimkou roku 1970, konala každých 5 let. Hlavním dějištěm byl stadion na Strahově. Účast na této akci bývala většinou dobrovolně-povinná. Pokud někdo z vybraných jedinců tuto „čest“ odmítl, mohl mu být zaražen kariérní postup, v případě žáka základní či střední školy to mohlo znamenat zhoršenou známku z tělesné výchovy, případně i nedoporučení k dalšímu studiu.
Jedna ze spartakiád se konala v roce 1965. Byla to III. celostátní spartakiáda, o níž bude následující článek. První článek o této akci vyšel v časopise „Svět železnice malé i velké“ již v roce 2005, ale postupem let se mi podařilo získat zajímavé informace, o které bych se se čtenáři rád podělil. Oproti článku z roku 2005 bude tento bohatší na informace.

První projekty, úvahy

Tramvajové nádraží Královka plné tramvají a masa cestujících mířících po schodišti a mostu nad Diskařskou ulicí na Spartakiádní stadion. | červenec 1965
Souprava na střední koleji vedená motorovým vozem #2107 na odkloněné lince 1 v obratišti Dlabačov. V pozadí je patrné schodiště, které nejkratší cestou propojovalo obratiště se zázemím dispečerů, které stávalo nad obratištěm u Vaníčkovy ulice. | červenec 1965
III. celostátní spartakiáda se konala na přelomu června a července 1965. Ovšem přípravy pro dopravní řešení začaly již dříve. První konkrétnější návrhy najdeme v dokumentech z 30. 11. 1964. Je nutné konstatovat, že zpracovat organizaci tramvajové dopravy na spartakiádu, nebyla snadná záležitost. Sestavit provoz tak, aby uspokojoval spartakiádní nároky, a přitom byly zachovány rozsah a kapacita dopravy do směrů ostatních, je z hlediska potenciálu vozového parku, a i provozních pracovníků, prostě nemožné. Aby bylo možné posílit dopravu ke stadionu, musely se nutně omezit linky, které do dané oblasti nejezdily. Jednoduše řečeno, abych mohl výrazně posílit dopravu do jednoho směru, musím omezit dopravu do směru jiného. Zatímco v letech 1955 a 1960 tvořily většinu vozového parku pražských tramvají staré předválečné motorové a vlečné vozy a v naprosté menšině byly moderní tramvaje T1 (130 vozů) a T2 (1 vůz). Krom toho, tyto, v té době, moderní tramvaje ani příliš do spartakiádního provozu nezasahovaly. V roce 1965 bylo ve stavu 352 obousměrných dvounápravových motorových vozů, 91 jednosměrných motorových vozů („Ponorka“, „Mevro“), dále 275 vlečných vozů „Krasin“ se středním vstupem a 300 malých vlečných vozů „Plecháč“. Z „nových vozů“ bylo k dispozici 130 tramvají T1 a 386, v té době nejnovějších, vozů T3. U nových vozů byly vyzdvihovány hlavně výhody možností spřaženého provozu. Ostatně, v červenci 1964 vyjely první spřažené vlaky T3 na linku 5 a od listopadu se jejich provoz rozšířil na linky další. Ve spřaženém provozu jezdily na lince 15 vozy T1. Právě provoz dvojic tramvají T měl být klíčovým řešením spartakiádního provozu. Vlak 2xT3, případně 2xT1 odveze velké množství lidí a tyto vlaky nemusí jezdit tak často, jako tramvaje sólo a tím se zlepší propustnost křižovatek.

Organizace linkového vedení měla být podobná těm, co byly uplatněny v letech 1955 a 1960. Tramvajové linky modré větve, jezdící na Královku a tramvajové linky červené větve, jezdící na Dlabačov. Aby se eliminovaly souběhy starých a nových vozů v oblasti Strahova, bylo navrženo následující řešení. Linky, jezdící na Královku, budou obsazeny novými tramvajemi řady T a na linkách, jezdících na Dlabačov budou nasazovány staré vlaky v sestavě motorový vůz + vlečný vůz „Krasin“. S třívozovými vlaky se pro tento směr nepočítalo. Proč? Všechny linky, které měly cíl cesty Dlabačov, totiž byly vedeny od Klárova přes Chotkovu silnici a tam, s ohledem na prudší svah, nebyl pravidelný provoz vlaků se dvěma vleky doporučován.

Dle původního návrhu měly jezdit na Dlabačov odkloněné linky 2, 7, 20, 22, 23 a účelové spartakiádní 30, 31, 33, 34, 35. Na všech těchto linkách mělo být nasazeno 185 motorových a 185 vlečných vozů.

 Tramvajové nádraží Královka praskající ve švech vlaky tzv. červené tramvajové větvě sloužící k dopravě na Spartakiádu. Po schodišti k mostu nad Diskařskou ulicí míří návštěvníci na spartakiádní vystoupení. Uprostřed smyčky pak stojí zajímavé umělecké dílo, o jehož existenci, výstavbě, ani likvidaci se nám nepodařilo nic dohledat. | červenec 1965
Modré tramvajové nádraží Královka je na snímku dominantou vozů T3. Vozy linek 32 a 18 jsou z vozovny Motol, vůz #6107, vypravený na linku 13, náležel vozovně Hloubětín. | červenec 1965
Do smyčky Královka měly jezdit odkloněné linky 1, 8, 10, 11, 13, 18, 25, 26 a spartakiádní účelové linky 29 a 32. Na těchto linkách byl předpokládán provoz sedmnácti sólo vozů T1 (linka 32) a dále 277 vozů T3 (linky ostatní). V případě linek 8, 11 a 13 měl být uplatňován plný provoz 2xT3, na lince 1 mělo být nasazeno 19 vlaků, z nichž mělo být 10 sólo vozů T3 a 9 vlaků 2xT3. Z energetických důvodů nebylo možné vlaků 2xT nasadit více. Aby bylo možné obsadit linky na Královku vozy T3, případně vozy T1, musely být tyto „nové tramvaje“ staženy z jiných linek. Pro linky, které ke stadionu nejezdily, byly pak určeny vozy T1 a staré vlaky. Téjedničky měly zůstat na „svých“ linkách 4 a 27, dočasně se měly vrátit na linku 17 a zcela netypicky měly obsluhovat i linku 21, na které nikdy před tím a ani nikdy po tom nejezdily. Naopak měly zmizet ze svých „tehdejších také tradičních“ linek 12 a 24. Ostatní linky měly být pak obsazeny starými vlaky. Soupravy ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy „Plecháč“ měly sice opustit linku 11, ale měly zůstat na linkách 3, 14 a jako náhrada za vlaky 2xT3 se měly vrátit na linky 5, 15 a 19, místo sólo vozů T1 měly jezdit i na lince 12. U linek 6, 9, 16, 28 byl plánován provoz souprav motorový vůz + vlečný vůz „Krasin“ pro linku 24 bylo počítáno s provozem celkem 12 vlaků, přičemž 6 vlaků mělo být soupravou motorový vůz + vlečný vůz „Krasin“ a 6 vlaků mělo být složeno z motorového vozu a jednoho vleku „Plecháč“.

K 30. listopadu 1964 je vypracovaná tabulka s názvem „nasazování vozů T v letech 1964–1965“. Z ní je možné vyčíst typy vlaků na vybraných linkách k 15. 11. 1964 a pak předpokládané změny během spartakiády.

Linka Typ vlaku k 15. 11. 1964 ČSS 1965 Poznámka
1 M1 + VK 2xT3 -
4 1xT3, 1.6.1965 1xT3* 1xT1 *předpoklad v r. 1964
5 2xT3 M2+2VP -
8 M2+VK, od 1.4.1965 2xT3* 2xT3 *předpokládané datum
10 M2+VK, od 1.5.1965 1xT3* 1xT3 *předpokládané datum
11 M2+2VP 2xT3 -
12 1xT1 M2+2VP -
13 1xT3, od 1.4.1965 2xT3 2xT3 -
15 2xT1, 1.6.1965 2xT1* M2+2VP *předpoklad v r. 1964
17 1xT3 1xT1 -
18 M2+VK, M2+2VP 1xT3 -
19 2xT3 M2+2VP -
21 1xT3 1xT1 -
24 1xT1 M2+VK, M2+VP -
25 1xT1, 1.6.1965 1xT1* 1xT3 *předpoklad v r. 1964
26 M2+VK, M1+VK 1xT3 -
27 1xT3, 1.6.1965 1xT3* 1xT1 *předpokládané datum
29 - 1xT3 Spartakiádní linka
29 - 1xT1 Spartakiádní linka
Vysvětlivky:
M1 = Jednosměrný motorový vůz „Ponorka“ nebo „Mevro“
M2 = obousměrný motorový vůz
Vk = vlečný vůz „Krasin“
Vp = vlečný vůz „Plecháč"
T1, T3 = vozy Tatra (1xT1, 1xT3 = sólo, 2xT1, 2xT3 = dvojice

Tabulka byla vypracovaná k 15. listopadu 1964. Plný provoz 1xT1 na linkách 4 a 27 byl zaveden už 8. února 1965. Plný provoz s vozy 1x T3 byl na lince 10 zaveden až 1. ledna 1966, na lince 25 byl zaveden již 8. února 1965. Na lince 15 jezdily k 1. červnu 1965 vlaky 2xT3, neboť vlaky 2xT1 byly k 8. únoru 1965 rozpojeny.

Kromě přesunů tramvají T mezi jednotlivými linkami se také řešily otázky technického zabezpečení provozu. Bylo nutné upravit kvůli tramvajím T3 trolejové vedení, aby vyhovovalo provozu s pantografy. Na tomto se pracovalo průběžně, takže před zahájením spartakiády zůstaly pro pantografový provoz (a tedy pro vozy T1 a T3) nesjízdné úseky: ulice Olšanská (linka 7), Vypich – Bílá Hora (linka 22), Budějovické náměstí – Kačerov (linky 3 a 14) a Flora – Náměstí Míru (linky 2 a 16).

Další nutností bylo technické řešení elektricky ovládaných výhybek. Pro předpokládaný provoz dvojic byla potřeba instalovat blokovací kontakty, aby nedošlo k nežádoucímu přehození výhybky zadním vozem soupravy. Na jaře roku 1965 byly takto vybaveny trasy linek 5, 8, 13, 15, 19 + případné odklonové trasy. Bylo rozhodnuto i o tom, že v úsecích, kde se blokovací kontakty elektricky ovládaných výhybek se instalovat nestihnou, budou těmito úseky provozovány, krom starých vlaků, jen vozy 1xT1 nebo 1xT3, případně se ovládání těchto výhybek vypne. Pak bylo na programu „rozšiřování oblouků“, aby se nové vozy T3 mohly bezpečně míjet. Pro vyšší frekvenci vozů T3 bylo toto plánováno na ulici Myslbekova, z důvodu operativních odklonů na Pohořelci, ze stejného důvodu na dnešním Palachově náměstí (tenkrát náměstí Krasnoarmějců). Pro předpokládaný provoz tramvají T3 bylo nutno toto provést v ulici Táboritská, pro provoz vozů T3 na lince 18 pak v zastávce Křížová a ve smyčce Podbaba.

Dalším důležitým bodem byla i otázka měníren, aby byl provoz zvládnut energeticky.

Asi kvůli elektricky ovládaným výhybkám nebo z energetických důvodů došlo při dalším zpracovávání projektu k záměně konečných zastávek linek 1 a 34 v oblasti Strahova. Linka 34 byla směrována na Královku a byla obsazena sólo vozy T3 a linka 1 místo ní byla vedena na Dlabačov a zůstal na ní provoz starých vlaků.

Zastávka vozovna Střešovice. Kvůli spartakiádě byla ke stadionu na Královku odkloněna také linka 13, na kterou byly již od 1. dubna 1965 nasazeny vlaky 2xT3. Byť je číslo předního vozu neúplné, dle 620x lze dohledat, že souprava byla vypravena na linku 13 vozovnou Pankrác. Z hlediska vozového parku se na této lince kvůli spartakiádě neměnilo nic. Za vlakem linky 13 vidíme sólo T3 na lince 26 a za ním další dvojici T3 na lince 13. Linka 26 byla jednou z těch linek, kde se v rámci spartakiádního provozu, resp. odklonu na Královku nasadily místo starých vlaků nové vozy T3. Na úrovni čela vozu vlaky linky 26 pak vidíme táhlo tzv. zajišťovací výhybky, která byla trvale postavena na cca 5 metrů dlouhou kusou kolej, která měla vykolejit tramvajový vlak, pokud by samovolně ujel z vozovny Střešovice. Při plánovaném průjezdu vlaku musel přítomný pracovník s pomocí táhla držet výhybku přestavenou na traťovou kolej. | červenec 1965

Pravidelný provoz k 1. červnu 1965

K uvedenému datu je provozováno celkem 28 tramvajových linek. Linky 1, 2, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19 měly celonoční provoz, linka 24 jezdila v ranní a odpolední špičce pracovního dne a o nedělích odpoledne, linky 25 a 28 jezdily jen v ranní špičce všedního dne.
  • Linka 1: Vršovice, náměstí Kubánské revoluce – Petřiny
  • Linka 2: Vypich – Olšanské hřbitovy
  • Linka 3: Vozovna Kobylisy – Kačerov
  • Linka 4: Zlíchov, Lihovar – Hostivař
  • Linka 5: Hloubětín – Hlubočepy
  • Linka 6: Karlov – PKOJF (dnes Výstaviště)
  • Linka 7: Podbaba – Žižkov, Vápenka
  • Linka 8: Vypich – Harfa
  • Linka 9: Hrdlořezy – Motol
  • Linka 10: Hostivař – Vychovatelna
  • Linka 11: Černokostelecká – Divoká Šárka
  • Linka 12: Nádraží Smíchov – Vychovatelna
  • Linka 13: Hloubětín – Ryšánka
  • Linka 14: Kačerov – Kobylisy, Střelničná
  • Linka 15: Nový Hloubětín – Košíře, Kotlářka
  • Linka 16: Žižkov, Vápenka – Nádraží Smíchov
  • Linka 17: Braník – Pelc-Tyrolka
  • Linka 18: Podbaba – Radlice
  • Linka 19: Spořilov – Nový Hloubětín (kvůli výluce Chodovská byla ukončena ve smyčce Záběhlice)
  • Linka 20: Petřiny – Olšanské hřbitovy
  • Linka 21: Braník – Spojovací
  • Linka 22: Bílá Hora – Vršovice, Koh-i-noor
  • Linka 23: Bořislavka – Záběhlice
  • Linka 24: Zahradní Město – PKOJF (dnes Výstaviště)
  • Linka 25: Palmovka – Nový Hloubětín
  • Linka 26: Strašnice, Radošovická – Pelc-Tyrolka
  • Linka 27: Strašnice, Černokostelecká – Nádraží Smíchov
  • Linka 28: Strašnice, Černokostelecká – Bulhar – Můstek – Muzeum – Bulhar – Strašnice, Černokostelecká (polookružní linka)
  • Vypravení pražských tramvají k 20. červnu 1965 (ranní špička)

    Linka M1 M2 Vk Vp T1 T3 Vozů Vlaků Vozovny
    1 26 - 26 - - - 52 26 SA, SE
    2 22 - 22 - - - 44 22 SA, SE
    3 - 31 - 62 - - 93 31 KO, PA
    4 - - - - 22 - 22 22 MO, SA
    5 - - - - - 42 42 21 HL, MO
    6 - 8 8 - - - 16 8 ŽI
    7 - 19 19 - - - 38 19 ŽI, VO
    8 - - - - - 42 42 27 HL, SE, VO
    9 - 32 32 - - - 64 32 ŽI, MO
    10 - 25 25 - - - 50 25 ŽI, SA, KO
    11 - 40 + 80 - - 120 40 ŽI, SA, KO
    12 - - - - 27 - 27 27 KO, MO
    13 - - - - - 48 48 24 HL, PA
    14 - 34 - 68 - - 102 34 KO, PA
    15 - - - - - 40 40 20 HL, MO
    16 - 19 19 - - - 38 19 MO, ŽI
    17 - - - - - 36 36 36 KO, MO
    18 - 18 14 8 - - 40 18 MO, VO
    19 - - - - - 42 42 21 HL, PA
    20 23 - 23 - - - 46 23 SA, SE
    21 - - - - - 33 33 33 PA, ŽI
    22 17 8 25 - - - 50 25 PA, SA, SE
    23 - 25 25 - - - 50 25 PA, VO
    24 - - - - 16 - 16 16 KO, SA
    25 - - - - - 6 6 6 HL
    26 - 16 16 - - - 32 16 SA, SE
    27 - - - - - 20 20 20 MO, SA
    28 - 10 10 - - - 20 10 SA
    Celkem 89 285 264 218 85 289 1230 646 -
    Vysvětlivky:
    Hl = Hloubětín, KO = Kobylisy, MO = Motol, PA = Pankrác,
    SA = Strašnice, SE = Střešovice, VO = Vokovice, ŽI = Žižkov
    M1 = Jednosměrný motorový vůz „Ponorka“ nebo „Mevro“
    M2 = obousměrný motorový vůz
    Vk = vlečný vůz „Krasin“
    Vp = vlečný vůz „Plecháč
    T1, T3 = vozy Tatra

    Vypraveno (teoreticky) - za lomítkem je inventární stav vozů daného typu:

  • 89/91 jednosměrných vozů „Ponorka“, „Mevro“ (M1)
  • 285/352 obousměrných mot. vozů (M2)
  • 264/275 vleků Krasin (Vk)
  • 218/300 vleků „Plecháč“ (Vp)
  • 85 vozů T1 /130
  • 289 vozů T3 / 386; z toho ve dvojicích na linkách:
  • 5–21 vlaků
  • 8–15 vlaků, ostatní sólo T3
  • 13–24 vlaků
  • 15–20 vlaků
  • 19–21 vlaků, celkem 101 souprav a 87 vozů sólo

  • U linky 10 může být starý vlak zaměněn za 1xT3
    U linek 1, 2, 20, 22, 26 a 28 může být jednosměrný vůz zaměněn za obousměrný motorový vůz, případně naopak.

    V nočním provozu „panovala“ u linek se starými vlaky stejná sestava vlaků jako za dne (1, 2, 9, 18 sestava motorový vůz + vlečný vůz, linky 11 a 14 v sestavě motorový vůz + 2 vlečné vozy). V případě linek s vozy T3 (5, 17, 19) se na noční služby vypravovaly vozy T3 v sólo provozu. Jistou výjimkou byla linka 19, na které jezdily v noci ze soboty na neděli vlaky 2xT3.

    K 1. dubnu 1965 byly dvounápravové obousměrné vozy ve všech vozovnách, s výjimkou Hloubětína. Jednosměrné motorové vozy „Ponorka“ byly ve vozovnách Strašnice a Střešovice, jednosměrné vozy „Mevro“ jen ve Střešovicích. Vlečné vozy „Plecháč“ neměly jen vozovny Hloubětín a Střešovice. Vleky „Krasin“ měly všechny vozovny opět s výjimkou Hloubětína. Vozy T3 byly zastoupeny ve všech vozovnách, vozy T1 byly od 8. února 1965 jen v Kobylisích, Motole a Strašnicích. Vozovna Hloubětín měla od dubna 1965 výhradně vozy T3.

    Tramvajové vlaky v Bělehradské ulici u zastávky Nuselské schody. Vlak linky 23 je v klasické sestavě, souprava 2xT3, vypravená na linku 11 pocházela pravděpodobně z vozovny Pankrác. | červenec 1965

    Ještě bez opatření

    První nácviky na spartakiádní vystoupení probíhaly od pondělka 14. 6. do soboty 19. 6. V těchto dnech se toto však v tramvajové dopravě nijak neprojevuje, všechny tramvajové linky jezdí dle svých jízdních řádů. Oběžník udává, že cvičenci použijí pro cestu na stadion pravidelné linky (2, 8, 22), linku trolejbusu (53), případně dojdou pěšky.

    Sólo vůz T3 na lince 10 projíždí dnešní ulicí Milady Horákové okolo kolejového trojúhelníku tehdejší smyčky Sparta. | červenec 1965

    Generální zkouška MHD

    V neděli, dne 20. června 1965 se konala generální zkouška provozu MHD. Tramvajové linky ten den vyjely dle nedělních jízdních řádů s tím, že byly obsazeny těmi typy vlaků, které byly určeny pro spartakiádní provoz. Oběžník udává, že u linek 5, 12, 15, 19 bude na motorových vozech uplatněn jednomužný provoz (= motorový vůz bez průvodčího, v případě těchto linek pak oba vlečné vozy obsazeny průvodčími). Ráno vypraveno 464 motorových a 314 vlečných vozů.

    Linky 3, 4, 5, 6, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 21 a 27 (ty, které nejezdily ke stadionu) jezdily po celou dobu dle platných jízdních řádů pro neděli. V 10:00 začala ona generální zkouška, v rámci které linky 1, 2, 7, 8, 10, 11, 13, 18, 20, 22, 23, 25, 26 přejely na své spartakiádní trasy – tedy na Dlabačov, případně na Královku. Pro nedělní provoz výjimečně byla vypravena i jinak špičková linka 28, která nahrazovala odkloněnou linku 26 na Pelci-Tyrolce. Rovněž vyjely i spartakiádní účelové linky 29–35 a také linky náhradní tramvajové dopravy X-11 a X-22. Počet vypravených motorových vozů se zvýšil na 759 motorových a vlečných na 519.

    Generální zkouška MHD byla ukončena v 15:00 hodin. Pak nastaly u linek, kterých se týkal spartakiádní provoz, další zajímavé situace.

  • Linka 1 se vrátila na svoji konečnou na Petřiny. Protože spartakiádní jízdní řád měl platit až do 21:00 hodin, odjížděli řidiči z Petřin dle odjezdu platného pro Dlabačov.
  • Linka 2 byla dispečerem operativně prodlužována na Vypich, případně Bílou Horu.
  • Linka 7 se vrátila na svoji konečnou do Podbaby. Řidiči z Podbaby odjížděly na čas platný pro Dlabačov.
  • Linka 8 se vrátila do své pravidelné trasy; na trati zůstaly jen vlaky 4/8, 5/8, 7/8, 9/8, 11/8, 14/8 a 17/8, všechny v sestavě 2xT3.
  • Linka 10 se vrátila na svoji konečnou na Vychovatelnu; řidiči odjížděli z Vychovatelny na čas platný pro Královku.
  • Linka 11 po ukončení generální zkoušky byla vedena na Bořislavku, odkud odjížděla na časy platné pro Královku. Do Divoké Šárky ji nadále nahrazovala linka náhradní tramvajové dopravy X-11 (Divoká Šárka – Podbaba).
  • Linka 13 se vrátila na svoji konečnou do Hloubětína, odkud její vlaky odjížděly na čas platný pro Královku.
  • Linka 18 se vrátila do Podbaby, odkud její vozy odjížděly na čas platný pro Královku.
  • Linka 20 se vrátila na svoji pravidelnou trasu Petřiny – Olšanské hřbitovy. Posilována byla sedmi vlaky linky 30.
  • Linka 22 se vrátila do své pravidelné trasy, přičemž ji posilovalo 8 vlaků linky 30.
  • Linka 23 jezdí v pravidelné trase, ale ze Záběhlic i z Bořislavky jezdí na příkaz dispečera.
  • Linka 24 ten den nebyla vůbec vypravena.
  • Vlaky linek 25, 28, 29, 32, 34, 35 a X-22 po skončení generální zkoušky zatáhly.
  • Linka 26 byla prodloužena na Vychovatelnu, přičemž z Vychovatelny se odjíždělo na čas pro Královku.
  • Vlaky linky 30 posilovaly linku 20 (7 vlaků) a 22 (8 vlaků)
  • Vlaky linky 31 po skončení zkoušky pak posilovaly linku 4 a také nahrazovaly v ten den nevypravenou linku 24.
  • Vlaky linky 33 se použily k posílení linek 17 a 21.
  • Linka X-11 zůstala nadále v provozu.

  • Účelem této zkoušky bylo ověření, zda bude provoz organizačně i energeticky zvládnutelný. Jako problém se ukázalo narušení odpoledních výjezdů z vozoven Střešovice a Vokovice a jako neuralgický se ukázal úsek od Špejcharu na Královku. Bylo rozhodnuto také o tom, že bude možno odbavit ve stanici více vlaků. Další poněkud problematickou záležitostí bylo vedení linky X-22, respektive její ukončení na Královce. Vlaky této linky nevyužívaly smyčku na Královce (tam se v té době ve směru od Bílé Hory nedalo vjet, oblouky toto umožňující byly vystavěny až v roce 1967), ale obracely na kolejovém přejezdu při současné manipulaci s vlečnými vozy. Vozovna Vokovice dostala za úkol vypravovat na tuto linku vozy, které budou spolehlivé pro kyvadlový provoz.

    Setkání vlaků spartakiádní linky 34 obsazené vozy T3 u Prašné brány. Linka 34 mířila přes Královky přes Prašný most a Strossmayerovo náměstí na Dlouhou třídu k Prašné bráně a pak tehdejší okolo Bulhara do Hrdlořez. | červenec 1965

    Provozní úpravy ve dnech 21. června a 23. – 28. června 1965

    V pondělí 21. června se už od 7:00 ráno konají další nácviky. Cvičenci mají k dispozici jednak pravidelné linky tramvají 2, 8, 22, případně trolejbusovou linku 53. Krom toho jsou odkláněny ke stadionu (smyčka Královka) také tramvajové linky 7 a 23.

    Ve středu 23. června a ve čtvrtek 24. června začínají nácviky v 8:00. Ke stadionu jezdí pravidelné tramvajové linky 2, 8, 22 a stejně, jako v pondělí jsou sem odkloněny i linky 7 a 23. Posílen je provoz linek 1, 11, 18 a 20. Jejich nepravidelné vlaky nezatahují dle jízdních řádů, ale až na pokyn dispečinku.

    V pátek 25. června a v sobotu 26. června je přeprava cvičenců na nácviky realizována odklonem některých vlaků linky 8 do trasy Vypich – Strossmayerovo náměstí – Nádraží Bubny – PKOJF (dnes Výstaviště Holešovice) a některé vlaky linky 18 byly odkloněny do trasy Radlice – Prašný Most – Stadion. Důvodem odklonů těchto linek byla přeprava většího množství cvičenců na stadion z oblasti Holešovic.

    V neděli 27. června jezdí všechny tramvajové linky dle jízdních řádů platných pro neděli. Cvičenci jsou na stadion dopravováni vlaky „zvláštní přepravy“. Tyto vlaky nebyly očíslovány; místo čísla měly označení „X“. Bohužel se již nedozvíme, kolik těch vlaků bylo a jaké typy vozidel a v jakém množství byly na ně vypravovány. Jak bylo zmíněno, platil nedělní jízdní řád a vozy pro vlaky „X“ , s ohledem na nižší nedělní vypravení, byly k dispozici.

    V pondělí 28. června byl skoro na všech tramvajových linkách zaveden prázdninový provoz. Vozy, které byly tímto způsobem odebrány z pravidelných linek, mohly být využity pro pokrytí potřeby vlaků zvláštní přepravy. Omezeny nebyly jen linky 2, 8 a 22, které jezdily do oblasti Strahova a sloužily k návozu cvičenců. Kromě nich sloužily tomuto účelu vlaky „X“ a odkloněná linka 7.

    Vůz T3 #6252 z žižkovské vozovny v čele spartakiádních vlaků mířících dnešní ulicí Milady Horákové k Prašnému mostu. | červenec 1965

    Generální zkouška 29. června 1965

    V úterý 29. června se konala od 15:00 první generální zkouška spartakiádních vystoupení, která byla přístupná veřejnosti. V rámci toho byla provedena následující opatření: cvičenci byli na stadion dopraveni zvláštními vlaky. Na linkách 2, 8, 22 byl normální provoz s tím, že jejich šejdrové vlaky nezatahovaly, ale dále plnily přepravní úkoly. Kromě těchto pravidelných linek byly ke stadionu odkloněny ještě linky 1, 7, 23, 25 (na Královku) a na Dlabačov jezdily spartakiádní účelové linky 30 (Staré vlaky; Bulhar – Dlabačov) a 31 (Staré vlaky; Vršovice, Koh-i-noor – Dlabačov). Linka 25 (1xT3; Nový Hloubětín – Královka) byla v ten den provozována dle jízdního řádu, platného pro 2. červenec. Večerní odvoz pak zajišťovalo 34 vlaků zvláštní přepravy, ukončen byl ve 23:55 hodin.

    V souvislosti se spartakiádním provozem byly z linky 5 staženy běžné vlaky 2xT3 a nahrazeny byly starými soupravami ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy. Třívozové vlaky linek 3 a 5 tak fotograf zachytil na rozřazovacích kolejích křižovatky Můstek v ulici Na Příkopě. | červen 1965

    Provoz o hlavních dnech 30. června – 3. července 1965

    V době spartakiády byla linka 10 odkloněna na Královku a jako všechny linky tam jezdící, byla plně obsazena vozy T3. Snímek zachycuje kobyliský vůz T3 #6170 stoupající Myslbekovou ulicí na Malovanku v čele kolony spartakiádních vlaků tzv. modré větve. | červenec 1965
    Křižovatkou Sirotčinec projíždí sólo vůz T3 #6348 vypravený z vozovny Motol na modrou účelovou spartakiádní linku 29. Ta byla provozována z Královky přes Hládkov, Špejchar a Spartu na Strossmayerovo náměstí, Dělnickou, Libeňský most a Vychovatelnu. V závěsu za ním jede vlak 2xT3, vypravený na linku 13. | červenec 1965
    Dne 30. června (středa) probíhají další veřejné zkoušky, a to po celý den. Tramvajové linky jezdí od ranních výjezdů asi do 8:00 ve svých pravidelných trasách. Na některých linkách však, s ohledem na spartakiádní provoz, dochází ke změnám typu vozidel. Na linky 5, 15, 19 jsou místo vlaků 2xT3 nasazeny staré vlaky, ostatně tyto jsou vypravovány také na linku 12 (místo vozů T1). Naopak nové vozy T3 v sólo provozu, místo starých vlaků, jsou k vidění na linkách 10, 18, 26. Spřažené T3 pak „pohostinsky účinkují“ na lince 11. Vozy T3, aby je bylo možné využít pro linky, jezdící na Královku, jsou také staženy z linek 17 a 21; zde je nahradily sólové T1. V souvislosti s přesuny ve vozovém parku se také prováděly i přesuny ve vypravování linek mezi vozovnami. Přesné údaje k dispozici nejsou, ale pár informací se zachovalo. Například staré vlaky na linku 15 byly vypravovány z vozovny Strašnice, protože v Hloubětíně byly již jen vozy T3, spřažené vlaky T3 na linku 11 vypravovaly převážně vozovny Pankrác a Motol. Vozy T1 na linku 21 vypravovaly vozovny Strašnice a Motol.

    Postupný přechod na spartakiádní provoz začal už v 8:00. Protože přepravní poptávka ještě není tak silná, jsou na Dlabačov vedeny krom pravidelných linek 2 a 22 (ty jsou zde ukončeny) také odkloněné linky 1 a 23. Na Královku je vedena pravidelná linka 8 (je zde ukončena) a dále odkloněné linky 18, 25, 26 a účelové linky 29 a 34. Současně byl zahájen provoz na lince náhradní tramvajové dopravy X-22 (Královka – Bílá Hora).

    Od 11:00 byl provoz ještě zesílen o další odkloněné a účelové spartakiádní linky. Na Dlabačov kromě již uvedených linek jsou odkloněny 7, 20 a dále jsou sem vedeny účelové spartakiádní linky 30, 31, 33 a 35. Na Královku pak jsou ještě odkloněny linky 10, 11, 13 a dále je sem vedena další spartakiádní účelová linka číslo 32. Vzhledem k odklonům linek 7, 11, 18 a 23 je zahájen provoz na lince náhradní tramvajové dopravy v trase Divoká Šárka – Podbaba, která nesla označení X-11.

    Zde je konkrétní přehled trasování jednotlivých linek dotčených spartakiádou:

  • Linka 1 – Vršovice, Náměstí Kubánské revoluce – Ruská – Náměstí Míru – Mezibranská – Hlavní nádraží – Prašná brána – Můstek – Národní divadlo – Újezd – Klárov (Malostranská) – Pražský hrad – Dlabačov
  • Linka 2 – Olšanské hřbitovy – Orionka – Náměstí Míru – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Resslova ul. – Jiráskovo náměstí – Národní divadlo – Náměstí Krasnoarmějců (Staroměstská) – Klárov (Malostranská) – Pražský hrad – Dlabačov.
  • Linka 3 nedojížděla až na Kačerov, ale byla zkrácena na Budějovické náměstí.
  • Linky 4, 5, 6 trasu neměnily.
  • Linka 7 – Žižkov, Vápenka – Olšanská – Olšanské náměstí – Bulhar – Hlavní nádraží – Muzeum – Můstek – Národní divadlo – Újezd – Klárov (Malostranská) – Pražský hrad – Dlabačov
  • Linka 8 – na východním konci byla prodloužena do smyčky Hloubětín, v oblasti Strahova byla zkrácena do smyčky Královka.
  • Linka 9 trasu neměnila
  • Linka 10 – Hostivař – Vozovna Strašnice – Olšanské hřbitovy – Italská – Muzeum – Hlavní nádraží – Bolzanova – Nádraží Střed (Masarykovo nádraží) – Na Florenci – Štvanice – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Prašný Most – Hládkov – Královka
  • Linka 11 – Černokostelecká – Vozovna Strašnice – Olšanské hřbitovy – Muzeum – Můstek – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Prašný Most – Hládkov – Královka
  • Linka 12 – kvůli deponaci vlaků červené větve mezi Klárovem a Čechovým mostem byla vždy od 14:00 do 21:00 odkláněna mezi Čechovým mostem a Malostranským náměstím kolem Právnické fakulty a přes Mánesův most.
  • Linka 13 – Krč, Ryšánka – Náměstí Bří Synků – Pod Karlovem – Škrétova – Muzeum – Hlavní nádraží – Bolzanova – Nádraží Střed (Masarykovo nádraží) – Na Florenci – Štvanice – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Prašný Most – Hládkov – Královka
  • Linky 14, 15, 16, 17 trasu neměnily
  • Linka 18 – Radlice – Anděl – Moráň – Karlovo náměstí – Vodičkova – Jindřišská – Nádraží Střed (Masarykovo nádraží) - Na Florenci – Štvanice – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Prašný Most – Hládkov – Královka
  • Linka 19 trasu neměnila
  • Linka 20 byla vedena z Olšanských hřbitovů až na Klárov (Malostranskou) ve své pravidelné trase, pak pokračovala kolem Pražského hradu na Dlabačov, kde byla ukončena.
  • Linka 21 trasu neměnila
  • Linka 22 – Vršovice, Koh-i-noor – Ruská – náměstí Míru – Mezibranská – Muzeum – Můstek – Národní divadlo – Náměstí Krasnoarmějců (Staroměstská) – Klárov (Malostranská) – Pražský hrad – Dlabačov
  • Linka 23 byla ze Záběhlic na Klárov (Malostranská) vedena ve své pravidelné trase, dále však pokračovala přes Pražský hrad na Dlabačov
  • Linka 24 trasu neměnila, ale její provoz byl omezen pouze na ranní špičku.
  • Linka 25 – Nový Hloubětín – Palmovka a dále společně s linkou 8 na Královku
  • Linka 26 – Strašnice, Radošovická – Vozovna Strašnice – Olšanské hřbitovy – Olšanské náměstí – Bulhar – Prašná brána – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Prašný Most – Hládkov – Královka
  • Linka 27 trasu neměnila
  • Linka 28 - ). < Strašnice – Olšanské hřbitovy – Olšanské náměstí – Bulhar – Prašná ). < třída – Nábřeží Kpt. Jaroše – Dělnická – Plynární – Pelc-Tyrolka (v úseku Nábřeží Kpt. Jaroše – Pelc-Tyrolka nahrazuje odkloněnou linku 26).
  • Fotograf Karl Lindow zachytil odstavené spartakiádní vlaky v traťovém úseku mezi Malostranskou a Čechovům mostem v čele s vozem e.č.3057 z vozovny Strašnice na spartakiádní lince 35. Vlaky červené větve byly deponovány na obou kolejích v úseku Čechův most – Klárov. Najíždělo se sem ze všech směrů a vlaky se rovněž následně do všech směrů rozjížděly. Linka 12 byla po dobu odstavení vlaků odkláněna kolem Právnické fakulty a přes Mánesův most. | červenec 1965

    Účelové spartakiádní linky:

    Červená větev – všechny linky jedou společnou trasou přes Pražský hrad na Klárov a odtud dále:
  • Linka 30 přes Mánesův most a náměstí Krasnoarmějců (Staroměstská) k Národnímu divadlu, na Můstek, Muzeum, kolem hlavního nádraží k Bulharu, kde byla ukončena. Obracení v oblasti Bulhara se dělo odbočením od hlavního nádraží do Bolzanovy ulice, dále vpravo do ulice Opletalovy, kde na manipulační koleji vlaky linky 30 vyčkávaly čas odjezdu. Z Opletalovy ulice odbočovaly vlaky linky 30 vpravo do zastávky Bulhar a odtud vpravo směrem na hlavní nádraží.
  • Linka 31 pokračovala z Klárova (Malostranská) na Újezd, Národní divadlo, Spálenou ulicí na Karlovo náměstí, kolem Botanické zahrady, Nuselským údolím, kolem vršovického nádraží do smyčky Koh-i-noor. Zajímavostí je, že tato linka jezdila Spálenou ulicí mezi Lazarskou a Národní třídou, tedy úsekem, který sloužil od 13. 3. 1961 do 8. 5. 1974 pouze pro manipulační účely.
  • Linka 33 přes Mánesův most a náměstí Krasnoarmějců k Národnímu divadlu a odtud po lince 17 do Braníka.
  • Linka 35 přes Mánesův most a náměstí Krasnoarmějců k Národnímu divadlu na Výtoň, dále Svobodovou ulicí do Nuselského údolí a potom společně s linkou 14 na Kačerov.
  • Modrá větev – všechny linky jely společnou trasou z Královky přes Hládkov, Špejchar a Spartu na Strossmayerovo náměstí a odtud dále:

  • Linka 29 na Dělnickou, Libeňský most a na Vychovatelnu.
  • Linka 32 na nádraží Bubny, Pelc, Tyrolku, ulicí V Holešovičkách na Vychovatelnu
  • Linka 34 přes Dlouhou třídu k Prašné bráně a pak stejnou cestou jako linka 9 do Hrdlořez.
  • Aby byl zajištěn provoz na Bílou Horu, Divoké Šárky a do Podbaby, byly zavedeny linky náhradní tramvajové dopravy:

  • X-11 Divoká Šárka – Podbaba
  • X-22 Královka – Bílá Hora
  • Během spartakiádního provozu nejezdila žádná tramvajová linka na Petřiny; byla sem vedena náhradní autobusová doprava. Tramvajová trať na Petřiny byla totiž využívána k deponacím vlaků modré větve. Na deponaci vlaky najížděly z Královky na Hládkov a dále manipulačním obloukem vlevo směrem na Petřiny. Na Královku se tyto vlaky z deponace vracely stejnou cestou.

    Vlaky červené větve byly deponovány na obou kolejích v úseku Čechův most – Klárov. Najíždělo se sem ze všech směrů a vlaky se rovněž do všech směrů rozjížděly. Mimo provoz byly také úseky Prašný Most – Náměstí VŘSR (dnes Vítězné náměstí), trať v ulici U Brusnice, která beztak sloužila pouze pro manipulační účely a konečně i úsek Chotkovy sady – Špejchar. Večerní odvoz diváků a cvičenců ze stadionu zajišťovalo 25 vlaků zvláštní přepravy, odvoz skončil v 0:30.

    Linka SM Vk Vp T1 T3 Vozů Vlaků Interval Poznámka
    1 19 - 19 - - 38 19 6,30 -
    2 18 - 18 - - 36 18 4,66 -
    3 23 46 - - - 69 23 5,50 -
    4 - - - 18 - 18 18 5,33 -
    5 20 40 - - - 60 20 5,60 -
    6 8 - 8 - - 16 8 7,66 -
    7 21 - 21 - - 42 21 5,00 -
    8 - - - - 42 42 21 5,00 2xT3
    9 20 - 20 - - 40 20 6,00 -
    10 - - - - 31 31 31 4,50 -
    11 - - - - 58 58 29 3,90 2xT3
    12 12 24 - - - 36 12 8,00 -
    13 - - - - 44 44 22 5,66 2xT3
    14 25 50 - - - 75 25 6,00 -
    15 18 36 - - - 54 18 6,50 -
    16 16 - 16 - - 32 16 5,50 -
    17 - - - 30 - 30 30 2,90 -
    18 - - - - 20 20 20 5,40 -
    19 19 38 - - - 57 19 6,50 -
    20 19 - 19 - - 38 19 4,70 -
    21 - - - 18 - 18 18 5,60 -
    22 17 - 17 - - 34 17 5,40 -
    23 21 - 21 - - 42 21 4,75 -
    24 - - - 14 - 14 14 7,50 +
    25 - - - - 20 20 20 5,20 -
    26 - - - - 24 24 24 4,66 -
    27 - - - 16 - 16 16 5,33 -
    28 12 - 12 - - 24 12 8,00 -
    29 - - - - 19 19 19 4,50 Účelová
    30 15 - 15 - - 30 15 4,50 Účelová
    31 18 - 18 - - 36 18 5,20 Účelová
    32 - - - - 17 17 17 5,17 Účelová
    33 17 - 17 - - 34 17 4,80 Účelová
    34 - - - - 19 19 19 5,20 Účelová
    35 20 - 20 - - 40 20 5,10 Účelová
    X-11 13 26 - - - 39 13 4,25 NTD
    X-22 9 18 - - - 27 9 4,25 NTD
    Celkem 380 278 241 96 294 1289 698 - -
    Vysvětlivky:
    SM = jakýkoli dvounápravový vůz staré stavby
    Vk = vlečný vůz „Krasin“
    Vp = vlečný vůz „Plecháč
    T1, T3 = vozy Tatra
    + = linka 24 dne 4. července 1965 nebyla vypravena, v pracovní dny jezdila od 30. června do 3. července jen v ranní špičce
    Účelová = spartakiádní linka
    NTD = náhradní tramvajová doprava

    V rámci spartakiádního provozu byly místo souprav 2xT3 nasazeny staré vlaky (motorový vůz + 2 vozy vlečné) také na linku 15 (stejně jako na linky 5, 12 a 19). Fotograf tak mohl soupravu linky 15 vedenou strašnickým motorovým vozem #2313, který prošel zjednosměrněním, zachytit na nábřeží u Palackého náměstí před odbočením na Palackého most. | červenec 1965

    Srovnávací tabulka vypravení běžného a spartakiádního

    Typ SM Vk Vp T1 T3
    I/P/S 443/374/380 300/218/278 275/264/241 130/85/96 386/289/294
    Vysvětlivky:
    I = inventární stav
    P = pravidelné vypravení
    S = spartakiádní vypravení

    Do kategorie SM jsou zahrnuty všechny dvounápravové vozy staré stavby (jednosměrné i obousměrné), neboť tabulky spartakiádního vypravení jednotlivé tyto typy nerozlišují. Ve čtvrtek 1. července je organizace provozu shodná jako předchozí den. Večerní odvoz ze stadionu je pak zajištěn 48 vlaky „X“; ukončen je v 1:30. V pátek 2. července začíná přechod na spartakiádní provoz až v 11:00 hodin. Na Královku jsou vedeny linky 8, 10, 11, 13, 18, 25, 26, 26, 29, 32, 34 a na Dlabačov pak linky 1, 2, 7, 20, 22, 23, 30, 31, 33, 35. Svůj provoz také zahajují linky náhradní tramvajové dopravy, tedy X-11 a X-22. Večerní odvoz zajišťuje 35 vlaků „X“.

    V sobotu 3. července je organizace spartakiádního provozu stejná, jako předchozí den. Jen večerní odvoz je zajišťován 49 vlaky zvláštní přepravy.

    V neděli 4. července se v dopoledních hodinách konal slavnostní spartakiádní průvod. Jeho trasa začínala v oblasti Muzea (účastníci se seřazovali na tehdejší třídě Vítězného února – dnešní Wilsonově a v ulici Mezibranské) a vedla Václavským náměstím na Můstek, Příkopy, náměstí Republiky a Revoluční ulicí k letenskému tunelu. Vlaky pravidelných tramvajových linek vyjely dle nedělních jízdních řádů s tím, že linky 24, 25 a 28 nebyly vypraveny. Kromě pravidelných linek sloužilo k návozu účastníků průvodu 56 vlaků zvláštní přepravy.

    Červené tramvajové nádraží Dlabačov s množstvím cestujících. | červenec 1965
    Červené tramvajové nádraží Dlabačov s množstvím cestujících. | červenec 1965
    S ohledem na konání průvodu a nástupu účastníků v oblasti Muzea docházelo již od 5:40 k následujícím odklonům tramvajových linek: Linka 1 byla vedena mezi Náměstím Republiky a Náměstím Míru vedena přes Příkopy, Můstek, Spálenou ulicí na Karlovo náměstí a dále Ječnou směrem na náměstí Míru. Linky 3 a 19 mezi Náměstím Republiky a I. P. Pavlova stejnou odklonovou trasou jako linka 1. Linka 6 byla zkrácena do trasy PKOJF – Štvanice – Bílá Labuť – Na Florenci a zpět do PKOJF. Tramvajová trať na Karlov mimo provoz. Linka 7 v úseku Bulhar – Můstek vedena ulicí Hybernskou a přes Příkopy. Linka 10 mezi Florou a Gorkého náměstím vedena přes Olšanské náměstí k Bulharu a ulicí Bolzanovou. Linka 11 mezi Krematoriem Strašnice a Náměstím Republiky byla vedena ulicí Jana Želivského, přes Tachovské náměstí k Bulharu a pak ulicí Hybernskou na svoji trasu. Linka 13 byla vedena z náměstí Bří Synků k nádraží Střed (dnes Masarykovo) přes Svatoplukovu, Botanickou zahradu, Karlovo náměstí a Jindřišskou. Linka 20 mezi Florou a Národním divadlem vedena přes náměstí Míru, I. P. Pavlova, Karlovo náměstí a Spálenou ulicí na svoji trasu. Linka 22 mezi náměstím Míru a Národním divadlem jela stejným odklonem jako linka 20.

    V 7:00 byla uzavřena kvůli průvodu i trať v ulicích Jindřišská – Vodičkova. Tramvajové linky 13, 14, 15, 18, 21 byly odkloněny takto: linka 13 přes Svatoplukovu na Výtoň a do smyčky Podolí, Dvorce. Ve směru od Hloubětína její vlaky pendlovaly v trase Hloubětín – Florenc. Linka 14 od Kačerova a Svatoplukovy přes Výtoň, ulicí Myslíkova na Karlovo náměstí a zpět na Kačerov. Vlaky linky 14 od Kobylis se obracely na Florenci. Linka 15 od Kotlářky do Myslíkovy, pak na Karlovo náměstí, Resslovou ulicí na Jiráskovo náměstí a zpět na Kotlářku. Vlaky linky 15 od Hloubětína obracely na Florenci. Linka 18 mezi Jiráskovým náměstím a Strossmayerovým náměstím vedena po nábřeží a Čechův most jako linka 17. Linka 21 od Hrdlořez dojela do ulice Bolzanova, dále odbočila na manipulační kolej v ulici Opletalova, pak vpravo do zastávky Bulhar a zpět do Hrdlořez. Vozy linky 21 jedoucí od Braníka a Myslíkovy ulice odbočily na Karlovo náměstí a přes Botanickou zahradu pokračovaly na Výtoň, odkud pak se vracely do Braníka.

    Od 7:30 se pro tramvaje uzavřela i trasa přes Můstek. Pro linky 1, 3 a 19 to znamenal druhý odklon. Linka 1 nyní jela od Vršovic v trase Náměstí Míru – Ječná ulice – Karlovo náměstí – Spálená – Újezd – Chotkovy sady – Špejchar a dále na Petřiny. Linka 3 byla rozdělena na dvě části: Kačerov – I. P. Pavlova – Ječná ulice – Karlovo náměstí – Resslova ul. – Myslíkova – Karlovo náměstí a zpět na Kačerov. Ve směru od Kobylis jela přes PKOJF k nádraží Bubny, dále na Dělnickou a zpět přes most Barikádníků do Kobylis. Linka 5 ve směru od Hloubětína obracela na Florenci, vlaky linky 5 jedoucí od Hlubočep a Národního divadla pak Spálenou ulicí, Myslíkovou a přes Palackého most zpět do Hlubočep.

    Linka 7 mezi Národním divadlem a Nákladovým nádražím vedena ulicí Spálenou na Karlovo náměstí, I. P. Pavlova, náměstí Míru, Flora a ulicí Jana Želivského na svůj směr. Stejnou trasou byly odkloněny i vlaky linky 9. Linka 11 byla mezi Krematoriem Strašnice a Strossmayerovým náměstím odkloněna přes ulici Jana Želivského, Tachovské náměstí, Bolzanovou ulicí na Gorkého náměstí, ulicí Na Florenci, přes Štvanici na Strossmayerovo náměstí, odkud pokračovala po své trase. Linka 19 ve směru od Záběhlic se obracela přes Výtoň a Karlovo náměstí stejně jako linka 14, vlaky linky 19, jedoucí od Hloubětína se obracely na Florenci. Linka 26 mezi Bulharem a Holešovicemi vedena přes Gorkého náměstí, ulicí na Florenci a přes Štvanici.

    V 8:00 se uzavřel i úsek na nábřeží Kpt. Jaroše. Týkalo se to linek 12, 17 a 18. Linka 12 byla odkloněna přes Letnou, linka 17 byla rozdělena na dvě části: Pelc, Tyrolka – Dělnická – Nádraží Bubny – PKOJF – Pelc, Tyrolka a Braník – Náměstí Krasnoarmějců – Mánesův most – Klárov – Čechův most a zpět do Braníka. Linka 18 mezi Špejcharem a Palackého náměstím vedena přes Chotkovy sady, Klárov, náměstí Krasnoarmějců a po lince 17.

    Kromě těchto odklonů plánovaných zde byly ještě operativní změny, které byly vyvolány pochodem armády v oblasti Smetanova nábřeží a Karmelitské ulice. Pak obracely tramvajové vlaky, jedoucí od Chotkových sadů přes Čechův a Mánesův most zpět na své směry, vlaky od Národního divadla odbočily vlevo na Jiráskovo náměstí a pak po svých trasách zpět na své směry. Linka 12, jedoucí od zastávky Újezd se obracela přes Spálenou ulici. Vlaky od Jiráskova náměstí obracely přes Národní třídu a přes Spálenou ulici.

    Po ukončení průvodu byl zahájen spartakiádní provoz, při kterém byly opět vlaky linek 1, 2, 7, 8, 10, 11, 13, 18, 20, 22, 23, 26 odkloněny na Dlabačov, resp. Královku. Dále vyjely účelové spartakiádní linky 29–35, linky náhradní dopravy X-11, X-22 a také i normálně špičkové linky 25 a 28, neboť jejich trasy a organizace provozu byly dotčeny spartakiádou. Linka 24 ten den nebyla v provozu vůbec. Po skončení vystoupení byl odvoz zajišťován jedenácti vlaky „X“.

    Oběžník uvádí, že po celou dobu konání spartakiády byl interval nočních tramvají zkrácen na 20 minut. O tom, jaká vlaková sestava jezdila na které noční lince, nejsou žádné informace k dispozici. Akorát si můžeme logicky odvodit, že linky, obsluhované v denním provozu starými vozy, měly stejnou sestavu v noci jako za dne – tedy motorový vůz + vlečný vůz (1,2, 9, 18) případně motorový vůz + 2 vlečné vozy (11, 14). Jak to bylo u linek 5, 17, 19, které byly v noci obsluhovány vozy T, už nezjistíme. Rovněž ani nejsou k dispozici bližší údaje o tom, v jaké sestavě ten který vlak zvláštní přepravy byl vypraven.

    Celý článek se věnuje hlavně tramvajové dopravě, ale cvičenci a diváci se na stadion nedostávali jen tramvajemi, ale i tzv. zelenou větví, což byly linky trolejbusů a autobusů. Z pravidelných trolejbusových linek měli cestující k dispozici jen linku 53 (jezdí z Václavského náměstí). Dále pak byly v provozu účelové spartakiádní trolejbusové linky 65, 66 a 67, jezdící ze zastávky Štěpánská. Z dnešního náměstí Kinských dále ke stadionu jezdily zvláštní autobusové linky číslo 301 a 302.

    Vůz T3 #6269 v čele spartakiádních vlaků mířících dnešní ulicí Milady Horákové k Prašnému mostu. | červenec 1965

    Ještě pár všeobecných informací a vyhodnocení provozu

    Cvičenci, účinkující na spartakiádě byli vybaveni spartakiádním odznakem. Ten je mimo jiné opravňoval i k bezplatné jízdě prostředky MHD. Ale byl zde trochu zádrhel. První cvičenci se v Praze objevili již 14. června, ale spartakiádní odznak opravňoval k jízdě zdarma až od 26. června. Takže se zde občas před tímto datem vyskytovaly konfliktní situace mezi cestujícími cvičenci a revizory. Všechny tramvajové vlaky, jezdící na Dlabačov či Královku musely být vybaveny cedulemi s nápisem „Stadion“.

    Městská doprava o hlavních dnech Spartakiády 1965
    Když se po skončení spartakiády provádělo vyhodnocení provozu, vyzdvihlo se, že dopravní nehody, jejichž účastníky byly tramvaje, se obešly bez vážných zranění. Došlo se k názoru, že o příští spartakiádě (plánována na rok 1970) bude lépe trať na Bílou Horu použít k deponaci tramvají a ve zmíněném úseku raději provozovat náhradní autobusovou dopravu, rozhodlo se o výstavbě kolejových oblouků, po kterých by byla možná jízda od Bílé Hory do obratiště Královka. Rovněž byly zdůrazněny výhody spřažených vozů T3. Na základě toho byl vyvozen závěr, že bude nutné zesílit měnírny, aby bylo možno provoz vlaků 2xT3 využívat ve větší míře. Sólo vozy, jezdící v krátkém intervalu způsobují zahlcení křižovatek, a to je zdroj nepravidelností provozu. Až se bude sestavovat projekt tramvajové dopravy pro další spartakiádu, bude počítáno s tím, že všechny linky, jezdící na Královku a Dlabačov budou jezdit v sestavě 2xT3. K tomu zbývá dodat, že pro (z politických důvodů nakonec nekonanou) spartakiádu 1970 bylo toto opatření skutečně plánováno.

    Poděkování
    Rád bych poděkoval pánům Pavlu Fojtíkovi a Robertu Marovi za zpřístupnění informací v Archivu DP a také za cenné připomínky panu Jiřímu Cimrhaklovi.

    Text: František Zahnáš a redakce

    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025