|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajový provoz o Spartakiádě 1965
Spartakiáda – tělovýchovná komunistická slavnost, která se od roku 1955 do roku 1985, s výjimkou roku 1970, konala každých 5 let. Hlavním dějištěm byl stadion na Strahově. Účast na této akci bývala většinou dobrovolně-povinná. Pokud někdo z vybraných jedinců tuto „čest“ odmítl, mohl mu být zaražen kariérní postup, v případě žáka základní či střední školy to mohlo znamenat zhoršenou známku z tělesné výchovy, případně i nedoporučení k dalšímu studiu. První projekty, úvahy
Organizace linkového vedení měla být podobná těm, co byly uplatněny v letech 1955 a 1960. Tramvajové linky modré větve, jezdící na Královku a tramvajové linky červené větve, jezdící na Dlabačov. Aby se eliminovaly souběhy starých a nových vozů v oblasti Strahova, bylo navrženo následující řešení. Linky, jezdící na Královku, budou obsazeny novými tramvajemi řady T a na linkách, jezdících na Dlabačov budou nasazovány staré vlaky v sestavě motorový vůz + vlečný vůz „Krasin“. S třívozovými vlaky se pro tento směr nepočítalo. Proč? Všechny linky, které měly cíl cesty Dlabačov, totiž byly vedeny od Klárova přes Chotkovu silnici a tam, s ohledem na prudší svah, nebyl pravidelný provoz vlaků se dvěma vleky doporučován. Dle původního návrhu měly jezdit na Dlabačov odkloněné linky 2, 7, 20, 22, 23 a účelové spartakiádní 30, 31, 33, 34, 35. Na všech těchto linkách mělo být nasazeno 185 motorových a 185 vlečných vozů.
K 30. listopadu 1964 je vypracovaná tabulka s názvem „nasazování vozů T v letech 1964–1965“. Z ní je možné vyčíst typy vlaků na vybraných linkách k 15. 11. 1964 a pak předpokládané změny během spartakiády.
Tabulka byla vypracovaná k 15. listopadu 1964. Plný provoz 1xT1 na linkách 4 a 27 byl zaveden už 8. února 1965. Plný provoz s vozy 1x T3 byl na lince 10 zaveden až 1. ledna 1966, na lince 25 byl zaveden již 8. února 1965. Na lince 15 jezdily k 1. červnu 1965 vlaky 2xT3, neboť vlaky 2xT1 byly k 8. únoru 1965 rozpojeny. Kromě přesunů tramvají T mezi jednotlivými linkami se také řešily otázky technického zabezpečení provozu. Bylo nutné upravit kvůli tramvajím T3 trolejové vedení, aby vyhovovalo provozu s pantografy. Na tomto se pracovalo průběžně, takže před zahájením spartakiády zůstaly pro pantografový provoz (a tedy pro vozy T1 a T3) nesjízdné úseky: ulice Olšanská (linka 7), Vypich – Bílá Hora (linka 22), Budějovické náměstí – Kačerov (linky 3 a 14) a Flora – Náměstí Míru (linky 2 a 16). Další nutností bylo technické řešení elektricky ovládaných výhybek. Pro předpokládaný provoz dvojic byla potřeba instalovat blokovací kontakty, aby nedošlo k nežádoucímu přehození výhybky zadním vozem soupravy. Na jaře roku 1965 byly takto vybaveny trasy linek 5, 8, 13, 15, 19 + případné odklonové trasy. Bylo rozhodnuto i o tom, že v úsecích, kde se blokovací kontakty elektricky ovládaných výhybek se instalovat nestihnou, budou těmito úseky provozovány, krom starých vlaků, jen vozy 1xT1 nebo 1xT3, případně se ovládání těchto výhybek vypne. Pak bylo na programu „rozšiřování oblouků“, aby se nové vozy T3 mohly bezpečně míjet. Pro vyšší frekvenci vozů T3 bylo toto plánováno na ulici Myslbekova, z důvodu operativních odklonů na Pohořelci, ze stejného důvodu na dnešním Palachově náměstí (tenkrát náměstí Krasnoarmějců). Pro předpokládaný provoz tramvají T3 bylo nutno toto provést v ulici Táboritská, pro provoz vozů T3 na lince 18 pak v zastávce Křížová a ve smyčce Podbaba. Dalším důležitým bodem byla i otázka měníren, aby byl provoz zvládnut energeticky. Asi kvůli elektricky ovládaným výhybkám nebo z energetických důvodů došlo při dalším zpracovávání projektu k záměně konečných zastávek linek 1 a 34 v oblasti Strahova. Linka 34 byla směrována na Královku a byla obsazena sólo vozy T3 a linka 1 místo ní byla vedena na Dlabačov a zůstal na ní provoz starých vlaků.
Pravidelný provoz k 1. červnu 1965K uvedenému datu je provozováno celkem 28 tramvajových linek. Linky 1, 2, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19 měly celonoční provoz, linka 24 jezdila v ranní a odpolední špičce pracovního dne a o nedělích odpoledne, linky 25 a 28 jezdily jen v ranní špičce všedního dne.Vypravení pražských tramvají k 20. červnu 1965 (ranní špička)
Vypraveno (teoreticky) - za lomítkem je inventární stav vozů daného typu:
U linky 10 může být starý vlak zaměněn za 1xT3 U linek 1, 2, 20, 22, 26 a 28 může být jednosměrný vůz zaměněn za obousměrný motorový vůz, případně naopak. V nočním provozu „panovala“ u linek se starými vlaky stejná sestava vlaků jako za dne (1, 2, 9, 18 sestava motorový vůz + vlečný vůz, linky 11 a 14 v sestavě motorový vůz + 2 vlečné vozy). V případě linek s vozy T3 (5, 17, 19) se na noční služby vypravovaly vozy T3 v sólo provozu. Jistou výjimkou byla linka 19, na které jezdily v noci ze soboty na neděli vlaky 2xT3. K 1. dubnu 1965 byly dvounápravové obousměrné vozy ve všech vozovnách, s výjimkou Hloubětína. Jednosměrné motorové vozy „Ponorka“ byly ve vozovnách Strašnice a Střešovice, jednosměrné vozy „Mevro“ jen ve Střešovicích. Vlečné vozy „Plecháč“ neměly jen vozovny Hloubětín a Střešovice. Vleky „Krasin“ měly všechny vozovny opět s výjimkou Hloubětína. Vozy T3 byly zastoupeny ve všech vozovnách, vozy T1 byly od 8. února 1965 jen v Kobylisích, Motole a Strašnicích. Vozovna Hloubětín měla od dubna 1965 výhradně vozy T3.
Ještě bez opatřeníPrvní nácviky na spartakiádní vystoupení probíhaly od pondělka 14. 6. do soboty 19. 6. V těchto dnech se toto však v tramvajové dopravě nijak neprojevuje, všechny tramvajové linky jezdí dle svých jízdních řádů. Oběžník udává, že cvičenci použijí pro cestu na stadion pravidelné linky (2, 8, 22), linku trolejbusu (53), případně dojdou pěšky.
Generální zkouška MHDV neděli, dne 20. června 1965 se konala generální zkouška provozu MHD. Tramvajové linky ten den vyjely dle nedělních jízdních řádů s tím, že byly obsazeny těmi typy vlaků, které byly určeny pro spartakiádní provoz. Oběžník udává, že u linek 5, 12, 15, 19 bude na motorových vozech uplatněn jednomužný provoz (= motorový vůz bez průvodčího, v případě těchto linek pak oba vlečné vozy obsazeny průvodčími). Ráno vypraveno 464 motorových a 314 vlečných vozů.Linky 3, 4, 5, 6, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 21 a 27 (ty, které nejezdily ke stadionu) jezdily po celou dobu dle platných jízdních řádů pro neděli. V 10:00 začala ona generální zkouška, v rámci které linky 1, 2, 7, 8, 10, 11, 13, 18, 20, 22, 23, 25, 26 přejely na své spartakiádní trasy – tedy na Dlabačov, případně na Královku. Pro nedělní provoz výjimečně byla vypravena i jinak špičková linka 28, která nahrazovala odkloněnou linku 26 na Pelci-Tyrolce. Rovněž vyjely i spartakiádní účelové linky 29–35 a také linky náhradní tramvajové dopravy X-11 a X-22. Počet vypravených motorových vozů se zvýšil na 759 motorových a vlečných na 519.
Generální zkouška MHD byla ukončena v 15:00 hodin. Pak nastaly u linek, kterých se týkal spartakiádní provoz, další zajímavé situace.
Účelem této zkoušky bylo ověření, zda bude provoz organizačně i energeticky zvládnutelný. Jako problém se ukázalo narušení odpoledních výjezdů z vozoven Střešovice a Vokovice a jako neuralgický se ukázal úsek od Špejcharu na Královku. Bylo rozhodnuto také o tom, že bude možno odbavit ve stanici více vlaků. Další poněkud problematickou záležitostí bylo vedení linky X-22, respektive její ukončení na Královce. Vlaky této linky nevyužívaly smyčku na Královce (tam se v té době ve směru od Bílé Hory nedalo vjet, oblouky toto umožňující byly vystavěny až v roce 1967), ale obracely na kolejovém přejezdu při současné manipulaci s vlečnými vozy. Vozovna Vokovice dostala za úkol vypravovat na tuto linku vozy, které budou spolehlivé pro kyvadlový provoz.
Provozní úpravy ve dnech 21. června a 23. – 28. června 1965V pondělí 21. června se už od 7:00 ráno konají další nácviky. Cvičenci mají k dispozici jednak pravidelné linky tramvají 2, 8, 22, případně trolejbusovou linku 53. Krom toho jsou odkláněny ke stadionu (smyčka Královka) také tramvajové linky 7 a 23.Ve středu 23. června a ve čtvrtek 24. června začínají nácviky v 8:00. Ke stadionu jezdí pravidelné tramvajové linky 2, 8, 22 a stejně, jako v pondělí jsou sem odkloněny i linky 7 a 23. Posílen je provoz linek 1, 11, 18 a 20. Jejich nepravidelné vlaky nezatahují dle jízdních řádů, ale až na pokyn dispečinku. V pátek 25. června a v sobotu 26. června je přeprava cvičenců na nácviky realizována odklonem některých vlaků linky 8 do trasy Vypich – Strossmayerovo náměstí – Nádraží Bubny – PKOJF (dnes Výstaviště Holešovice) a některé vlaky linky 18 byly odkloněny do trasy Radlice – Prašný Most – Stadion. Důvodem odklonů těchto linek byla přeprava většího množství cvičenců na stadion z oblasti Holešovic. V neděli 27. června jezdí všechny tramvajové linky dle jízdních řádů platných pro neděli. Cvičenci jsou na stadion dopravováni vlaky „zvláštní přepravy“. Tyto vlaky nebyly očíslovány; místo čísla měly označení „X“. Bohužel se již nedozvíme, kolik těch vlaků bylo a jaké typy vozidel a v jakém množství byly na ně vypravovány. Jak bylo zmíněno, platil nedělní jízdní řád a vozy pro vlaky „X“ , s ohledem na nižší nedělní vypravení, byly k dispozici. V pondělí 28. června byl skoro na všech tramvajových linkách zaveden prázdninový provoz. Vozy, které byly tímto způsobem odebrány z pravidelných linek, mohly být využity pro pokrytí potřeby vlaků zvláštní přepravy. Omezeny nebyly jen linky 2, 8 a 22, které jezdily do oblasti Strahova a sloužily k návozu cvičenců. Kromě nich sloužily tomuto účelu vlaky „X“ a odkloněná linka 7.
Generální zkouška 29. června 1965V úterý 29. června se konala od 15:00 první generální zkouška spartakiádních vystoupení, která byla přístupná veřejnosti. V rámci toho byla provedena následující opatření: cvičenci byli na stadion dopraveni zvláštními vlaky. Na linkách 2, 8, 22 byl normální provoz s tím, že jejich šejdrové vlaky nezatahovaly, ale dále plnily přepravní úkoly. Kromě těchto pravidelných linek byly ke stadionu odkloněny ještě linky 1, 7, 23, 25 (na Královku) a na Dlabačov jezdily spartakiádní účelové linky 30 (Staré vlaky; Bulhar – Dlabačov) a 31 (Staré vlaky; Vršovice, Koh-i-noor – Dlabačov). Linka 25 (1xT3; Nový Hloubětín – Královka) byla v ten den provozována dle jízdního řádu, platného pro 2. červenec. Večerní odvoz pak zajišťovalo 34 vlaků zvláštní přepravy, ukončen byl ve 23:55 hodin.
Provoz o hlavních dnech 30. června – 3. července 1965
Postupný přechod na spartakiádní provoz začal už v 8:00. Protože přepravní poptávka ještě není tak silná, jsou na Dlabačov vedeny krom pravidelných linek 2 a 22 (ty jsou zde ukončeny) také odkloněné linky 1 a 23. Na Královku je vedena pravidelná linka 8 (je zde ukončena) a dále odkloněné linky 18, 25, 26 a účelové linky 29 a 34. Současně byl zahájen provoz na lince náhradní tramvajové dopravy X-22 (Královka – Bílá Hora). Od 11:00 byl provoz ještě zesílen o další odkloněné a účelové spartakiádní linky. Na Dlabačov kromě již uvedených linek jsou odkloněny 7, 20 a dále jsou sem vedeny účelové spartakiádní linky 30, 31, 33 a 35. Na Královku pak jsou ještě odkloněny linky 10, 11, 13 a dále je sem vedena další spartakiádní účelová linka číslo 32. Vzhledem k odklonům linek 7, 11, 18 a 23 je zahájen provoz na lince náhradní tramvajové dopravy v trase Divoká Šárka – Podbaba, která nesla označení X-11.
Zde je konkrétní přehled trasování jednotlivých linek dotčených spartakiádou:
Účelové spartakiádní linky:Červená větev – všechny linky jedou společnou trasou přes Pražský hrad na Klárov a odtud dále:Modrá větev – všechny linky jely společnou trasou z Královky přes Hládkov, Špejchar a Spartu na Strossmayerovo náměstí a odtud dále: Aby byl zajištěn provoz na Bílou Horu, Divoké Šárky a do Podbaby, byly zavedeny linky náhradní tramvajové dopravy: Během spartakiádního provozu nejezdila žádná tramvajová linka na Petřiny; byla sem vedena náhradní autobusová doprava. Tramvajová trať na Petřiny byla totiž využívána k deponacím vlaků modré větve. Na deponaci vlaky najížděly z Královky na Hládkov a dále manipulačním obloukem vlevo směrem na Petřiny. Na Královku se tyto vlaky z deponace vracely stejnou cestou. Vlaky červené větve byly deponovány na obou kolejích v úseku Čechův most – Klárov. Najíždělo se sem ze všech směrů a vlaky se rovněž do všech směrů rozjížděly. Mimo provoz byly také úseky Prašný Most – Náměstí VŘSR (dnes Vítězné náměstí), trať v ulici U Brusnice, která beztak sloužila pouze pro manipulační účely a konečně i úsek Chotkovy sady – Špejchar. Večerní odvoz diváků a cvičenců ze stadionu zajišťovalo 25 vlaků zvláštní přepravy, odvoz skončil v 0:30.
Srovnávací tabulka vypravení běžného a spartakiádního
Do kategorie SM jsou zahrnuty všechny dvounápravové vozy staré stavby (jednosměrné i obousměrné), neboť tabulky spartakiádního vypravení jednotlivé tyto typy nerozlišují. Ve čtvrtek 1. července je organizace provozu shodná jako předchozí den. Večerní odvoz ze stadionu je pak zajištěn 48 vlaky „X“; ukončen je v 1:30. V pátek 2. července začíná přechod na spartakiádní provoz až v 11:00 hodin. Na Královku jsou vedeny linky 8, 10, 11, 13, 18, 25, 26, 26, 29, 32, 34 a na Dlabačov pak linky 1, 2, 7, 20, 22, 23, 30, 31, 33, 35. Svůj provoz také zahajují linky náhradní tramvajové dopravy, tedy X-11 a X-22. Večerní odvoz zajišťuje 35 vlaků „X“. V sobotu 3. července je organizace spartakiádního provozu stejná, jako předchozí den. Jen večerní odvoz je zajišťován 49 vlaky zvláštní přepravy. V neděli 4. července se v dopoledních hodinách konal slavnostní spartakiádní průvod. Jeho trasa začínala v oblasti Muzea (účastníci se seřazovali na tehdejší třídě Vítězného února – dnešní Wilsonově a v ulici Mezibranské) a vedla Václavským náměstím na Můstek, Příkopy, náměstí Republiky a Revoluční ulicí k letenskému tunelu. Vlaky pravidelných tramvajových linek vyjely dle nedělních jízdních řádů s tím, že linky 24, 25 a 28 nebyly vypraveny. Kromě pravidelných linek sloužilo k návozu účastníků průvodu 56 vlaků zvláštní přepravy.
V 7:00 byla uzavřena kvůli průvodu i trať v ulicích Jindřišská – Vodičkova. Tramvajové linky 13, 14, 15, 18, 21 byly odkloněny takto: linka 13 přes Svatoplukovu na Výtoň a do smyčky Podolí, Dvorce. Ve směru od Hloubětína její vlaky pendlovaly v trase Hloubětín – Florenc. Linka 14 od Kačerova a Svatoplukovy přes Výtoň, ulicí Myslíkova na Karlovo náměstí a zpět na Kačerov. Vlaky linky 14 od Kobylis se obracely na Florenci. Linka 15 od Kotlářky do Myslíkovy, pak na Karlovo náměstí, Resslovou ulicí na Jiráskovo náměstí a zpět na Kotlářku. Vlaky linky 15 od Hloubětína obracely na Florenci. Linka 18 mezi Jiráskovým náměstím a Strossmayerovým náměstím vedena po nábřeží a Čechův most jako linka 17. Linka 21 od Hrdlořez dojela do ulice Bolzanova, dále odbočila na manipulační kolej v ulici Opletalova, pak vpravo do zastávky Bulhar a zpět do Hrdlořez. Vozy linky 21 jedoucí od Braníka a Myslíkovy ulice odbočily na Karlovo náměstí a přes Botanickou zahradu pokračovaly na Výtoň, odkud pak se vracely do Braníka. Od 7:30 se pro tramvaje uzavřela i trasa přes Můstek. Pro linky 1, 3 a 19 to znamenal druhý odklon. Linka 1 nyní jela od Vršovic v trase Náměstí Míru – Ječná ulice – Karlovo náměstí – Spálená – Újezd – Chotkovy sady – Špejchar a dále na Petřiny. Linka 3 byla rozdělena na dvě části: Kačerov – I. P. Pavlova – Ječná ulice – Karlovo náměstí – Resslova ul. – Myslíkova – Karlovo náměstí a zpět na Kačerov. Ve směru od Kobylis jela přes PKOJF k nádraží Bubny, dále na Dělnickou a zpět přes most Barikádníků do Kobylis. Linka 5 ve směru od Hloubětína obracela na Florenci, vlaky linky 5 jedoucí od Hlubočep a Národního divadla pak Spálenou ulicí, Myslíkovou a přes Palackého most zpět do Hlubočep. Linka 7 mezi Národním divadlem a Nákladovým nádražím vedena ulicí Spálenou na Karlovo náměstí, I. P. Pavlova, náměstí Míru, Flora a ulicí Jana Želivského na svůj směr. Stejnou trasou byly odkloněny i vlaky linky 9. Linka 11 byla mezi Krematoriem Strašnice a Strossmayerovým náměstím odkloněna přes ulici Jana Želivského, Tachovské náměstí, Bolzanovou ulicí na Gorkého náměstí, ulicí Na Florenci, přes Štvanici na Strossmayerovo náměstí, odkud pokračovala po své trase. Linka 19 ve směru od Záběhlic se obracela přes Výtoň a Karlovo náměstí stejně jako linka 14, vlaky linky 19, jedoucí od Hloubětína se obracely na Florenci. Linka 26 mezi Bulharem a Holešovicemi vedena přes Gorkého náměstí, ulicí na Florenci a přes Štvanici. V 8:00 se uzavřel i úsek na nábřeží Kpt. Jaroše. Týkalo se to linek 12, 17 a 18. Linka 12 byla odkloněna přes Letnou, linka 17 byla rozdělena na dvě části: Pelc, Tyrolka – Dělnická – Nádraží Bubny – PKOJF – Pelc, Tyrolka a Braník – Náměstí Krasnoarmějců – Mánesův most – Klárov – Čechův most a zpět do Braníka. Linka 18 mezi Špejcharem a Palackého náměstím vedena přes Chotkovy sady, Klárov, náměstí Krasnoarmějců a po lince 17. Kromě těchto odklonů plánovaných zde byly ještě operativní změny, které byly vyvolány pochodem armády v oblasti Smetanova nábřeží a Karmelitské ulice. Pak obracely tramvajové vlaky, jedoucí od Chotkových sadů přes Čechův a Mánesův most zpět na své směry, vlaky od Národního divadla odbočily vlevo na Jiráskovo náměstí a pak po svých trasách zpět na své směry. Linka 12, jedoucí od zastávky Újezd se obracela přes Spálenou ulici. Vlaky od Jiráskova náměstí obracely přes Národní třídu a přes Spálenou ulici. Po ukončení průvodu byl zahájen spartakiádní provoz, při kterém byly opět vlaky linek 1, 2, 7, 8, 10, 11, 13, 18, 20, 22, 23, 26 odkloněny na Dlabačov, resp. Královku. Dále vyjely účelové spartakiádní linky 29–35, linky náhradní dopravy X-11, X-22 a také i normálně špičkové linky 25 a 28, neboť jejich trasy a organizace provozu byly dotčeny spartakiádou. Linka 24 ten den nebyla v provozu vůbec. Po skončení vystoupení byl odvoz zajišťován jedenácti vlaky „X“. Oběžník uvádí, že po celou dobu konání spartakiády byl interval nočních tramvají zkrácen na 20 minut. O tom, jaká vlaková sestava jezdila na které noční lince, nejsou žádné informace k dispozici. Akorát si můžeme logicky odvodit, že linky, obsluhované v denním provozu starými vozy, měly stejnou sestavu v noci jako za dne – tedy motorový vůz + vlečný vůz (1,2, 9, 18) případně motorový vůz + 2 vlečné vozy (11, 14). Jak to bylo u linek 5, 17, 19, které byly v noci obsluhovány vozy T, už nezjistíme. Rovněž ani nejsou k dispozici bližší údaje o tom, v jaké sestavě ten který vlak zvláštní přepravy byl vypraven. Celý článek se věnuje hlavně tramvajové dopravě, ale cvičenci a diváci se na stadion nedostávali jen tramvajemi, ale i tzv. zelenou větví, což byly linky trolejbusů a autobusů. Z pravidelných trolejbusových linek měli cestující k dispozici jen linku 53 (jezdí z Václavského náměstí). Dále pak byly v provozu účelové spartakiádní trolejbusové linky 65, 66 a 67, jezdící ze zastávky Štěpánská. Z dnešního náměstí Kinských dále ke stadionu jezdily zvláštní autobusové linky číslo 301 a 302.
Ještě pár všeobecných informací a vyhodnocení provozuCvičenci, účinkující na spartakiádě byli vybaveni spartakiádním odznakem. Ten je mimo jiné opravňoval i k bezplatné jízdě prostředky MHD. Ale byl zde trochu zádrhel. První cvičenci se v Praze objevili již 14. června, ale spartakiádní odznak opravňoval k jízdě zdarma až od 26. června. Takže se zde občas před tímto datem vyskytovaly konfliktní situace mezi cestujícími cvičenci a revizory. Všechny tramvajové vlaky, jezdící na Dlabačov či Královku musely být vybaveny cedulemi s nápisem „Stadion“.
Poděkování
Text: František Zahnáš a redakce
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |