Krátké zprávy jsou vždy Na znamení 1.7.-31.12.2024
Ostatní |
Středa 25. prosince 2024, 14:32, přidal: admin Petr |
|
|
Preference |
Pondělí 23. prosince 2024, 10:00, přidal: admin Petr |
|
Hned dvou stávajících světelných signalizací se dotkla nová tramvajová trať na Pankrác, která byla pro cestující uvedena do provozu 14. prosince. SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova se nachází na samotném začátku nového úseku. Průsečná křižovatka je řešena se směrovými signály pro levá odbočení přes tramvajovou trať. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru z centra z důvodů poruchy na kabelu nefunguje detekce tramvají. Na SSZ je zajištěna rovněž preference autobusů. SSZ 4.415b Na Pankráci – přechod u zastávky Pankrác je naopak těsně před koncem nového úseku. Jedná se o tříuzlový samostatný přechod pro chodce, přičemž přechod přes koleje funguje s trvalým volnem pro chodce, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze.
|
Preference |
Pondělí 23. prosince 2024, 09:59, přidal: admin Petr |
|
|
Mezi zastávkami Nademlejnská a U Elektry vznikl nový přejezd tramvajové trati a na něm SSZ 9.909 Poděbradská – OP Hloubětín. V cílovém stavu půjde o průsečnou křižovatku s přechody pro chodce. Aktuálně místo funguje jako samostatný přechod pro chodce, přičemž severní a jižní ramena jsou uzavřená do zprovoznění nových komunikací. Na semaforu funguje preference tramvají předvýběrem kolizní fáze. Preference je dostatečně účinná pouze ve směru do centra, kde mají tramvaje předstih přihlášení potřebný s ohledem na dlouhé přechody pro chodce přes Poděbradskou. Preference nefunguje v nočních hodinách, kdy je SSZ v režimu fáze blikající žlutá a chodec zapíná signalizaci do stůj bez ohledu na přítomnost tramvají. V současné době je provoz chodců v místě téměř nulový. Zdržení tramvají lze tedy očekávat až v budoucnu, zatímco jako nové nehodové místo přejezd již začal fungovat. Křižovatka vznikla v rámci developerské výstavby v oblasti pro napojení nových zejména obytných celků, a to přestože ve vzdálenosti do 200 metrů jsou další dvě řízené křižovatky, které nedávno prošly přestavbou a zkapacitněním.
|
Preference |
Čtvrtek 5. prosince 2024, 08:45, přidal: admin Petr |
|
|
Po pětiměsíční rekonstrukci křižovatky byla obnovena preference tramvají na SSZ 9.209 Sokolovská – Českomoravská. Uzel, do kterého se sjíždějí tramvaje ze dvou významných radiál na východě města, fungoval s preferencí tramvají od roku 1997 a prošel řadou úprav řízení. Nyní dokončené dílo přináší pružnější řízení pro veškerou dopravu. Volno pro tramvaje se do všech směrů vybírá pouze na výzvu, dle povelů z elektrického ovládání výhybek. Preference je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Nově lze vkládat fáze pro tramvaje i v přímém směru a vybírat kombinaci vzájemně nekolizních tramvajových relací, což je výhodné hlavně u společné jízdy z centra do Českomoravské a do centra po Sokolovské. Stavba probíhala v mimořádně vlažném tempu a preference tramvají nefungovala více než pět měsíců, přičemž většinu času byla signalizace řízena pevným programem s délkou cyklu přes 2 minuty. To vedlo ke značnému nárůstu zdržení tramvají, zejména ve směru z centra, kde na oblouku do Českomoravské ulice narostlo průměrné zdržení skoro o minutu. Celkově se za dobu prací navýšilo zdržení tramvají o 1413 hodin. Rekonstrukci se oproti tomu podařilo zrealizovat bez výluky tramvají a uzavírek.
|
Vozy |
Pondělí 25. listopadu 2024, 17:42, přidal: admin Petr |
|
|
Dnes začaly v pražských ulicích zkušební jízdy bez cestujících historické tramvaje MEVRO #3098 po rozsáhlé opravě. Depozitář pražského Muzea MHD ve vozovně Střešovice opustil 3. května 2021 ještě jako měřící vůz pro kontrolu trolejového vedení #4100, který byl rekonstruován z původního osobního motorového vozu #3098 v roce 1967 po ukončení provozu vozů tohoto typu v osobní dopravě. Na střechu vozu byl umístěn klasický pantograf vozů T, který vozu zůstal i po rekonstrukci. Jako pracovní vůz byl trvale odstaven v roce 1989 a jeho nepřímým následovníkem se stal vůz #5521 přestavěný z vyřazeného čtyřnápravového vozu T3 #6258.
Bez zajímavosti není skutečnost, že jde o zcela poslední dodaný dvounápravový vůz pro pražský Dopravní podnik, který uzavíral třicetikusovou sérii vozů #3069-#3098 přezdívaných "MEVRO" z roku 1948.
Název MEVRO získaly tramvaje podle Mezinárodní výstavy rozhlasu, která se konala v roce 1948. Provoz tramvají skončil v roce 1966.
Dalším krokem dnes zahájených zkušebních jízd bez cestujících budou zkušební jízdy i s cestujícími na historické lince 42.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 21. října 2024, 09:09, přidal: admin Petr |
|
Oprava tramvajové trati ze Strossmayerova náměstí k Výstavišti spěje k zahájení provozu tramvají. Tramvajové linky 6 a 17 se k Veletržnímu paláci vrátí v sobotu 26. října. Oprava vjezdové části smyčky Výstaviště však bude pokračovat i po tomto datu. Linky 1 a 25 tak budou i nadále jezdit z Nádraží Holešovice až do Kobylis. Linka 14 bude stále ukončena ve smyčce Špejchar.
|
Ostatní |
Čtvrtek 10. října 2024, 16:55, přidal: admin Petr |
|
V roce 1927 zahájila 10. října provoz vozovna Pankrác, když vypravila na trať prvních 19 vlaků. Vozovna měla v době svého otevření pět lodí po pěti kolejích.
|
Vozy |
Sobota 5. října 2024, 20:11, přidal: admin Petr |
|
Před neuvěřitelnými 14 lety poprvé zasáhl do běžného provozu s cestujícími první vůz typu Škoda 15T ForCity Alfa #9201. Psal se 5. říjen 2010.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 5. října 2024, 19:47, přidal: admin Petr |
|
Rok 2024 ještě neřekl konečné slovo v počtu nově položených výhybek pražské tramvajové sítě. Konečnou kolejovou podobu tak ukazuje již i křižovatka Dvorecký most u Žlutých lázní.
|
Nehoda - provozní mimořádnost |
Sobota 5. října 2024, 15:39, přidal: admin Petr |
|
Provoz tramvají v oblasti Vítězného náměstí omezuje mimořádná událost vozu Škoda 15T ForCity Alfa #9287. Zatímco první podvozek ve směru od zastávky Vítězné náměstí ve výhybce zamířil směr Nádraží Podbaba, zbylé podvozky se vydaly směr Dejvická. Provoz tramvají je přerušen v úseku Hradčanská - Vítězné náměstí. Z vlaků najetých mezi Vítězným náměstím Dědinou a Nádražím Podbaba je zavedena náhradní tramvajová doprava Dědina - Dejvická - Nádraží Podbaba.
|
Preference |
Pátek 4. října 2024, 10:06, přidal: admin Petr |
|
Nostalgická linka 23 už nečeká tak dlouho na odbočení do smyčky Královka. Bylo upraveno SSZ 6.834 Bělohorská – Pod Královkou, které řídí provoz vlastní křižovatky i přilehlého odbočení do obratiště. Řízení po úpravě umožňuje výběr volna do smyčky ve dvou polohách v cyklu, namísto původní jediné polohy. Odbočující tramvaje navíc mohou krátit kolizní fáze a došlo i k dalším drobným vyladěním signalizace včetně preference tramvají. Linka 23 má sice za signalizací již svoji výstupní zastávku, avšak nezřídka docházelo k tomu, že zdržela i další vlaky, které po Bělohorské ulici pokračovaly dále na západ. Semafor byl zřízen v roce 2010 jako provizorní v rámci objízdné trasy pro výstavbu SAT 2B společně s dalšími třemi signalizacemi. Dvě zařízení byla snesena. Další dvě, včetně SSZ 6.834, naopak zůstala a jsou nadále v provozu.
|
Preference |
Sobota 28. září 2024, 13:40, přidal: admin Petr |
|
|
Do provozu bylo uvedeno nové provizorní SSZ 2.987 Na Slupi – přechod Sekaninova. Jedná se o signalizaci na stávajícím přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty na Ostrčilově náměstí u napojení Sekaninovy do ulice Na Slupi. Semafor rovněž řeší i kolizi mezi většími auty od Sekaninovy a tramvajemi od Ostrčilova náměstí. Tramvaj se s výjezdem ze zastávky přihlásí do signalizace, následně se ukončí zelená pro auta a vybere se volno tramvaji. V opačném směru funguje rovněž preference tramvají, a sice prodlužováním vlastní fáze. Zařízení vzniklo na požadavek Prahy 2 s ohledem na pěší trasu do školy. V období slabého provozu je semafor vypnutý do režimu klasické blikající žluté. Zatím je zřízen jako provizorní. Tomu odpovídá i detekce tramvají, která není zajištěna běžnými kontakty, nýbrž indukčními čidly. Omezená je i poloha tramvajových detektorů, takže ve směru od Albertova se tramvaje nepřihlašují v dostatečné vzdálenosti a část tramvají je tak zdržena proto, že signalizace nestačí včas reagovat na nárok tramvaje.
|
Preference |
Sobota 28. září 2024, 13:39, přidal: admin Petr |
|
|
Rozvoj Vysočan a Hloubětína přinesl stavební úpravy Poděbradské ulice a s tím i obnovu SSZ 9.217 Poděbradská – U Elektry. Na hlavní komunikaci byly zřízeny samostatné pruhy pro levá odbočení, které byly v rámci obnovy signalizace opatřeny směrovými signály, což umožňuje plynulejší a bezpečnější průjezd tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Přechod přes tramvajovou trať, který rovněž slouží pro přístup k zastávkám, je dvakrát zalomen a volno přes koleje svítí chodcům trvale. Tramvaje tedy dostávají volno na výzvu. V některých případech dochází oproti zvyklostem k odložení signálu volno pro tramvaj a jejímu zdržení. V noci se na semaforu používá režim fáze blikající žlutá, což znamená, že chodec si může signalizaci zapnout nárokem na tlačítku. Tento režim funguje bez preference tramvají. Dvě stě metrů východně vznikl zcela nový přejezd, který bude rovněž signalizovaný. Toto SSZ 9.909 Poděbradská – OC Hloubětín je zatím vypnuté v klasické blikající žluté.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 19. září 2024, 18:27, přidal: admin Petr |
|
Mezi pořízením první a poslední fotografie je rozdíl jen několika hodin jednoho dne. Nejen rekonstrukce křižovatky Výstaviště jede na plné obrátky.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 17. září 2024, 17:58, přidal: admin Petr |
|
Nad Václavským náměstím jsou od neděle 15. září 2024 v příčném směru opět nataženmy troleje a odbočné větve křižovatky jsou zase o něco dělší.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 4. září 2024, 10:59, přidal: admin Petr |
|
Práce na rekonstrukci tramvajové trati v Holešovicích se rošířily z ulice Dukelských hrdinů také do prostoru smyčky a křižovatky Výstaviště.
|
Vozy |
Pondělí 2. září 2024, 11:09, přidal: admin Petr |
|
V neděli 1. září byl na delší dobu naposledy vypraven střešovický vůz T3SUCS #7188 upomínající celovozovým polepem na padesátiny pražského metra. Polep napodobující vůz Ečs mu přinesl s nadsázkou využívané typové označení T3SUEčs. Vůz se v následujících týdnech podrobuje pravidelným technickým revizím.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 2. září 2024, 10:58, přidal: admin Petr |
|
Od pondělí 2. září se rekonstrukce tramvajové trati v Holešovicích rozšiřuje o dosud provozovaný apendix Výstaviště - Nádraží Holešovice. V letošním roce by mělo dojít k rekonstrukci a částečné změně polohy křižovatky Výstaviště a vjezdové části smyčky Výstaviště, kde vznikne kolejová spojka vjezdové koleje a druhé vnitřní koleje smyčky (před nástupní zastávkou). Spojka má umožnit přímý vjezd beze směru jízdy na kusou kolej smyčky. Definitivní dokončení rekonstrukce tratí v oblasti a částečná přeložka úseku mezi křižovatkou Výstaviště a již dokončeným úsekem od křižovatky u Nádraží Holešovice k Bubenské ulici je plánována na rok 2025.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 2. září 2024, 10:45, přidal: admin Petr |
|
Na Václavském náměstí pokračují práce na výstavbě kolejové křižovatky. V neděli 15. září nás pak čeká výluka celého úseku Lazarská - Senovážné náměstí. Pracovníci Elektrizace železnic se totiž pustí do zřizování trolejového vedení nad prostorem kolejové křižovatky Václavské náměstí.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Neděle 25. srpna 2024, 09:55, přidal: admin Petr |
|
V ulici Dukelských hrdinů práce na rekonstrukci tramvajové trati pokročily natolik, že kolejově je hotovo od křižovatky Strossmayerovo náměstí až za křižovatku s Veletržní ulicí. V tomto úseku jsou již pokládány vrchní vrstvy vozovky. Zároveň dochází k pokládce vozovky Veletržní ulice. Mezi Veletržní a Výstavištěm pak probíhají zemní práce na zřízení podkladních vrstev pro konstrukci W-tram. Své poslední dny odpočítává křižovatka Výstaviště. Od 2. září bude výluka rozšířena až ke křižovatce u metra Nádraží Holešovice a křižovatky Výstaviště bude částečně přemístěna do nové polohy. Zároveň ve smyčce Výstaviště vznikne kolejová spojka vjezdové koleje a vnitřní koleje před nástupní zastávkou.
|
Aktualita |
Neděle 25. srpna 2024, 09:39, přidal: admin Petr |
|
V roce 1974 to byl geniální tah. Dva výstupy z vestibulu metra C Muzeum ústily na Václavském náměstí přímo do středního pásu, na zastávky zdejší tramvajové trati. Od roku 1978 je mohli k přestupu na tramvaj používat i cestující z linky A. Od roku 1981 pak jen zbloudilci, mířící k soše sv. Václava a místním záhonům, vytrvale sloužícím jako WC. V roce 2024, v souvislosti s návratem tramvají, výstupy zanikají. Koleje budou vedeny v jiné poloze.
|
Aktualita |
Sobota 24. srpna 2024, 17:23, přidal: admin Petr |
|
Z důvodu údržby tramvajové trati dojde v neděli 25. srpna 2024 od 7:30 hodin do 17:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Plzeňka – Slivenec. Linka 5 bude ukončena v oblasti Anděla jednosměrným objezdem přes zastávku Na Knížecí (Anděl v Plzeňské ulici → Na Knížecí → Anděl v Nádražní ulici), linky 12 a 20 pak budou ukončeny v obratišti Smíchovské nádraží s výstupní a nástupní zastávkou Plzeňka. Premiérově tak bude v provozu okleštěná podoba smyčky Smíchovské nádraží s trolejí zavěšenou pouze nad vnitřní kolejí smyčky. Zkušební jízdu realizoval v pátek 23. srpna vůz T3R.P #8446. Ten byl využit namísto měřícího vozu T3 #5521 který je v současnosti mimo provoz.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pátek 23. srpna 2024, 08:37, přidal: admin Petr |
|
Trochu ve stínu všech velkých výluk probíhá ta v ulici Na Zámecké. Možná je to i tím, že jejím hlavním důvodem je obnova plynovodu. Dopravní cesta tramvaje situace využila a zároveň dochází k výměně obou rozjezdových čepových výhybek z ulice Na Zámecké se stavěním od jazyka za novější typ se stavěním ze středové kapsy.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 21. srpna 2024, 13:59, přidal: admin Petr |
|
Z důvodu havárie vodovodu je od úterý 20. srpna 2024 (cca 20:00 hod.) do cca 29. srpna 2024 (ranního výjezdu) přerušen provoz tramvají v Seifertově ulici. Oprava probíhá na úrovni Sladkovského náměstí, z tramvajové trati je z každé koleje odstraněn jeden velkoplošný panel BKV.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 21. srpna 2024, 13:52, přidal: admin Petr |
|
Jak pokračuje převěšování trolejí na nové sloupy v obratišti Smíchovské nádraží? Velmi rychle a po jeho dokončení zůstane trolej viset pouze nad vnitřní kolejí. Vnější kolej bude dlouhodobě mimo provoz.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 21. srpna 2024, 12:00, přidal: admin Petr |
|
Práce na výstavbě křižovatky Václavské náměstí pokročily. Kolejově jsou již opět propojeny Vodičkova a Jindřišská ulice. Kolejové konstrukce jsou zabetonovány, krátký úsek koleje z Jindřišské je zřízen konstrukcí W-tram. V křižovatce probíhají dokončovací práce v podobě zádlažby. Zároveň došlo k převedení provozu automobilů na provizorní přejezd zřízený násypem štěrkového materiálu přes dokončenou, nezadlážděnou, část křižovatky.
|
Vozy |
Sobota 17. srpna 2024, 17:06, přidal: admin Petr |
|
Na zkušební jízdy po Praze si dnes vyjel vůz T3R.PLF #8761. Tedy někdejší vůz T3R.P #8244, který byl ale úplně původně klasickou "té trojkou" #6356.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 17. srpna 2024, 17:03, přidal: admin Petr |
|
Pokračující výstavba křižovatky Václavské náměstí s sebou přinesla také sjezdovou kolejovou splítku ve směru do Jindřišské. Důvodem pro její zřízení je směrový oblouk, v němž je trať v tomto místě vedena, který znemožňuje vložení sjezdové výhybky přímo v místě napojení oblouku z Václavského náměstí. Její vložení do tohoto místa by znamenalo krátké napřímení směrového oblouku a následně jeho pokračování. Proto byla raději zvolena varianta výhybky odsunuté do ideální polohy.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 10. srpna 2024, 14:22, přidal: admin Petr |
|
V obratišti Smíchovské nádraží probíhá přesun sloupů trolejového vedení do vnitřní části smyčky, aby došlo k uvolnění prostoru pro stavbu nového dopravního terminálu.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Neděle 4. srpna 2024, 11:27, přidal: admin Petr |
|
Práce na výstavbě křižovatky Václavské náměstí pokračují velmi rychle a v neděli je již položeno kolejové křížení kolejí, které po více jak čtyřiceti letech vrátí tramvaje na Václavské náměstí.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 3. srpna 2024, 18:51, přidal: admin Petr |
|
Podívejme se také jak pokračuje rekonstrukce tramvajové trati v ulici Dukelských hrdinů. V křižovatce Strossmayerovo náměstí došlo k výměně všech kolejových konstrukcí přiléhajících k rekonstruovanému úseku. V křižovatce s Heřmanovou ulicí vznikají základy pro výstavbu tramvajové trati systémem W-tram. V křižovatce s Veletržní ulicí je kolejově dokončeno, aby mohlo dojít k obnově vozovek. Ve zbývajících částech zůstává odhalená zemní pláň po vybourání původní betonové desky.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 3. srpna 2024, 18:26, přidal: admin Petr |
|
Výstavba křižovatky Václavské náměstí běží na plné obrátky. Od Vodičkovy je vše kolejově propojeno, od Jindřišské zbývá cca 100 metrů, kolejová křížení a sjezdová výhybka křižovatky.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 30. července 2024, 22:11, přidal: admin Petr |
|
Po celou existenci tramvajových tratí, potkávajících se ve středu Václavského náměstí bylo na místě prosté kolejové křížení. Po zprovoznění tratě v horní části Václavského náměstí se v místě objeví dva v podstatě samostatné kolejové trojúhelníky. Výstavba tratě na Václavském náměstí umožní vznik třech kolejových křižovatek (Václavské náměstí, Muzeum a Vinohradská) s celkem 14 novými výhybkami v síti pražských tramvají.
|
Ostatní |
Neděle 28. července 2024, 09:10, přidal: admin Petr |
|
Provoz v tramvajové smyčce Smíchovské nádraží je dlouhodobě vyloučen, v těsné blízkosti probíhá demolice části budovy železničního nádraží Praha - Smíchov v souvislosti s výstavbou Terminálu Smíchov.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 8. července 2024, 10:18, přidal: admin Petr |
|
Reportáž z rekonstrukce trati v ulici Dukelských hrdinů ukáže také zachovanou původní betonovou desku, která byla ukrytá pod velkoplošnými panely BKV.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 8. července 2024, 09:58, přidal: admin Petr |
|
Rekonstrukce plynovodu v těsné blízkosti kolejí stojí za přerušením provozu tramvají v ulici Na Zámecké a v obratišti Náměsti Bratří Synků.
|
|