Bergen a jeho veřejná doprava v létě 2023

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Bergen
a jeho veřejná doprava v létě 2023


Stadler Variobahn #216 na lince 2 odbavuje cestující v zastávce Floen. Most vpravo nahoře je pěší a cyklistická lávka, která spojuje různě vysoko položené části města. | 12.7.2023
Vůz Stadler Variobahn #222 na lince 1 právě překonává fotogenický most u zastávky Birkelandsskiftet. | 11.7.2023 Jeden z mnoha tramvajových tunelů opouští na lince 1 vůz Stadler Variobahn #206 a zastavuje v zastávce Sandslivegen. | 11.7.2023 Stadler Variobahn #214 na lince 1 byl zachycen mezi zastávkami Sandslivegen a Sandslimarka při své cestě na letiště. | 11.7.2023 Stadler Variobahn #231 na estakádě pro tramvaje, pěší a cyklisty mezi zastávkami Sandslivegen a Sandslimarka. | 11.7.2023 Kvůli výluce tratě v centru byly v době návštěvy linky 1 a 2 ukončeny již na zastávce Bergen busstasjon. Linka 1 zde zastavuje přímo uvnitř autobusového nádraží. Vůz #229 právě ukončil jízdu z letiště – lidé vystoupili vpravo. | 11.7.2023
Po změně směru lidé pro nástup využívají dřevěné provizorní lávky. Je naprostou samozřejmostí, že mohou lidé nastoupit a vyčkat na odjezd uvnitř tramvaje. | 12.7.2023
Bergen je se zhruba 300 000 obyvateli druhým největším městem Norského království. Město sevřené mezi sedm hor a moře láká turisty z celého světa na památky i přírodu. Každý návštěvník se ovšem musí připravit na déšť, protože srážky jsou zde zaznamenávány přes 200 dní v roce. Milovníci dopravy si rozhodně přijdou na své. Je možné se svézt tramvajemi, autobusy, elektrobusy, trolejbusy a také lanovkami.

Od roku 2010 mají hlavní roli ve veřejné dopravě v Bergenu tramvaje, které jsou právem označovány jako light rail (bybanen). Většina tratí je oddělena od ostatních druhů dopravy a tramvaje využívají množství mostů a tunelů, z nichž nejdelší na lince 2 má cca 3 km. Linka 1 zahájila provoz v roce 2010 z centra města do přilehlých čtvrtí. Od roku 2017 propojuje centrum s letištěm. V roce 2022 byla otevřena linka 2, která spojuje centrum se čtvrtí Fyllingsdalen. Provoz zajišťuje 34 obousměrných sedmičlánkových (původně pětičlánkových) tramvají Stadler Variobahn, jejichž design byl oceněn v roce 2011 cenou Red Dot Design Award. Vozovnu pro 50 vozů doplňuje podzemní vozovna pro 18 vozů, která vznikla současně s nejdelším tramvajovým tunelem (nejblíže ke konečné zastávce linky 2 Fyllingsdalen terminal). V plánu je další rozšiřování přes centrum města do dalších čtvrtí. Zajímavostí je krátká linka 3, která je pozůstatkem tramvají z let 1897–1964 a dnes slouží jako historická. V době návštěvy nebyla v provozu.

Bergen je také známý pro svůj jediný trolejbusový provoz v Norsku. Provozována je jediná trolejbusová linka 6, která využívá parciální trolejbusy, protože na části trati nejsou instalovány troleje. Provoz zajišťuje 10 kloubových vozů Solaris Urbino s výzbrojí Škoda. Bohužel, v době návštěvy byly trolejbusy nahrazeny elektrobusy. Kromě elektrobusů jsou ve městě běžně k vidění autobusy různých značek.

Zajímavostí města jsou 2 lanovky. První z nich je kabinková lanovka na nejvyšší z bergenských hor Ulriken (643 m). Druhou z nich je pozemní lanovka na horu Floyfjellet (400 m). Bergen rozhodně stojí za návštěvu. Ukazuje, jakým způsobem lze vytvořit i v 21. století zcela novou, efektivní, rychlou a u cestujících oblíbenou tramvajovou síť. Bude zajímavé sledovat její další rozvoj.

Linka 2 má zastávku Bergen busstasjon umístěnou vedle autobusového nádraží. Na svůj odjezd z této zastávky vyčkává vůz Stadler Variobahn #220. | 12.7.2023
Interiér vozu Stadler Variobahn je 100% nízkopodlažní bez schodů a šikmých ramp po celé délce uličky. K žádné ze sedaček není třeba překonávat schod. Šířka vozu je 2,65 m. | 12.7.2023 Řešení prostoru mezi sedačkami nad podvozky. | 12.7.2023
Obě kabiny řidiče jsou bohatě prosklené a umožňují cestujícím atraktivní výhled před vůz. | 12.7.2023 Na konečné zastávce linky 2 Fyllingsdalen terminal vyčkává na svůj odjezd vůz Stadler Variobahn #220. Cestující mohou samozřejmě po celou dobu volně nastupovat a vyčkat uvnitř vozu na odjezd do centra Bergenu. | 12.7.2023
Ke konečné zastávce Fyllingsdalen terminal přijíždí vůz #225. Právě opustil nejdelší tramvajový tunel o délce cca 3 km. Pod horou v pozadí se nachází také podzemní vozovna. | 12.7.2023 Pod dočasně nevyužívaným trolejovým vedením trolejbusů v zastávce Haukeland sjukehus zastavil kloubový autobus MAN s pohonem na CNG. | 12.7.2023
Z konečné Fyllingsdalen terminal za chvíli odjede vůz #225 do centra města. Původně měly vozy Variobahn 5 článků, ale díky zájmu cestujících byly doplněny další 2 články. Veškerá infrastruktura byla na tuto možnost od začátku připravena. | 12.7.2023 Detail čela vozu Stadler Variobahn. | 12.7.2023
Poblíž zastávky Kristianborg byl zachycen vůz Variobahn #225. Hora napravo ukrývá 3 km dlouhý tunel pro tramvaje, stejně dlouhý tunel pro pěší a cyklisty a podzemní vozovnu. | 12.7.2023 Prozatím jedinou podzemní zastávkou tramvají je zastávka Haukeland sjukehus, odkud je přístup k nemocnici a také k lanovce na horu Ulriken. | 12.7.2023
Kabinkovou lanovkou se lze dostat na horu Ulriken (643 m). Z té je nezapomenutelný výhled na celé město. Horu lze samozřejmě zdolat i pěšky. | 12.7.2023 V úseku mezi zastávkami Bergen busstasjon a Floen tramvaje kopírují železniční trať. | 12.7.2023
Dočasné ukončení tramvajové linky 2 v zastávce Bergen busstasjon. | 12.7.2023 Elektrobus Yutong v centru Bergenu. | 12.7.2023
Dolní podzemní stanice pozemní lanové dráhy na horu Floyfjellet (400 m). Tato lanová dráha je dostupná pěšky z centra. | 12.7.2023 Řešení přístupu (včetně bezbariérového) do vozu pozemní lanové dráhy. | 12.7.2023 Jeden z vozů pozemní lanové dráhy je modrý, druhý červený. Pohybují se proti sobě a uprostřed trati využívají výhybnu. | 12.7.2023
Čela boky i střecha vozů pozemní lanové dráhy umožňují výhled na město. | 12.7.2023 Do zastávky Lagunen terminal přijíždí vůz #223. | 13.7.2023 V autobusovém terminálu Lagunen vyčkává částečně nízkopodlažní autobus Scania. | 13.7.2023
V autobusovém terminálu Lagunen vyčkává částečně nízkopodlažní autobus Scania. | 13.7.2023 V autobusovém terminálu Lagunen vyčkává částečně nízkopodlažní autobus Iveco Crossway. | 13.7.2023 Mezi zastávkami Nesttun sentrum a Nesttun terminal byl zachycen vůz #218. | 13.7.2023
V zastávce Nesttun terminal odbavuje cestující vůz Stadler Variobahn #222. | 13.7.2023 Do zastávky Hop přijíždí Stadler Variobahn #227. | 13.7.2023 Pohled přes plot vozovny tramvají v Bergenu poblíž letiště. | 14.7.2023
Mimoúrovňové křížení linky 1 (nahoře na mostě) a linky 2 (dole) v zastávce Kronstad. | 13.7.2023 Blíže k centru Bergenu jsou tramvaje běžnou součástí komunikací. I zde je však jejich těleso striktně odděleno od ostatního provozu. Vůz #213 byl zachycen mezi zastávkami Danmarks plass a Kronstad. | 14.7.2023 V zastávce Kokstadflaten, poblíž tramvajové vozovny, byl ve směru do centra zachycen vůz #227. | 14.7.2023
Zajímavý pro našince může být počet dveří cca 45m vozů Variobahn. Na každé straně se nachází pouze 4 dvoukřídlé a jedny jednokřídlé dveře (zcela vzadu ve směru jízdy). Pro výměnu cestujících bohatě stačí a umožňují výrazně navýšit počet sedaček. | 13.7.2023

Text: Hhoonnzzaa

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025