Od roku 2007 vám na našich stránkách vyprávíme slovenský příběh. Dopravní, krajinný, lidský. Za ty roky, co pravidelně míříme do Vysokých Tater jsme nabyli jistoty, že síť Tatranských Elektrických Železnic funguje jako hodně době promazaný švýcarský hodinový strojek. Bohužel rok 2023 nám přinesl množství překvapení. Tím největším a nejsmutnějším bylo asi zjištění, že to, že funkční a vyladěný systém se nějak rozpadá je vlastně většině asi úplně jedno...
Dobrou tradicí vysokotatranské dopravy byly návaznosti spojů při cestě ze Štrby do Tatranské Lomnice. Vše fungovalo tak, vlaky ozubnicové železnice, jezdily v hodinovém intervalu s tím, že ve špičkových obdobích jela pět minut po první jednotce druhá posilová. Z obou spojů jste na Štrbském Plese přestoupili do električek dál do Tater.
V roce 2023 tedy začalo být vše jinak.
Přestože prošla ozubnicová železnice generální rekonstrukcí spojenou s náhradou původních jednotek, počet nástupních pozic ve stanici Štrba zůstal na třech (stejný jako byl počet původních jednotek). Protože je nová jednotka méně kapacitní, než původní vlaky a kapacitu navíc omezují zařízení pro váhové zatížení a sčítání počtu cestujících, je snaha vypravovat jednotky zdvojené. Díky třem nástupištním pozicím tak jednotky musí jezdit ve složení 1+1 a 1, což přináší novou podobu intervalu. Původní hodina s posílením druhou jednotku po pěti minutách byla změněna na interval 20 -40 -20 – 40. Pokud doplníme informaci, že električky ale stále jezdí v hodinové taktu, dostáváme se k problematickému přestupu na Štrbském Plese. Pokud máte štěstí, přijedete zubačkou a za krásných 31 minut Vám jede navazující električka. Pokud ale máte smůlu, přijedete zubačkou, naštvaně zjistíte, že električka odjela před devíti minutami a máte tedy krásných 51 minut na to se vyvalit na lavičku.
Ač byla během rekonstrukce tratě na Štrbském Plese zachována odstavná kolej, nástupiště k ní vybudováno nebylo, kolej tedy není pro odbavení cestujících využitelná. Pokud na Štrbské Pleso přijede sólo jednotka, musí opustit ozubnicové nástupiště a vyposunovat na adhezní část TEŽ, aby uvolnila prostor nástupiště pro následující vlak ve složení 1+1. Pro cestování po samotných Vysokých Tatrách je ideální využít síť električek. Ty jezdí na hlavní trati ze Štrbského Plesa přes přestupní uzel Starý Smokovec do Popradu-Tatry a na odbočné trati Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Do Tatranské Lomnice se dostaneme i velkou železnicí z romanticky znějící stanice Studený Potok, jde o odbočnou větev z hlavní tratě Poprad-Tatry – Púchov. Cestovatelé pak ví, že i na velké železnici platí v úseku Poprad-Tatry – Studený Potok – Tatranská Lomnica jedno a vícedenní jízdenky TEŽ. Pokud ještě doplníme, že tyto jízdenky platí i na OŽ mezi Štrbou a Štrbským Plesem a jsme ochotní si zaplatit jízdné na velké železnici mezi Štrbou a stanicí Poprad-Tatry dá se s kombinací těchto tratí po Tatrách vytvářet cestovatelská osmička.