Nový tramvajový provoz v Tampere 2022 (rok po spuštění)

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Nový tramvajový provoz v Tampere 2022
(rok po spuštění)


Vůz #17 míří na lince 1 od nemocničního areálu Tays do centra města kolem chatkové kolonie. | 4.8.2022
Ve Finsku je možné navštívit 2 tramvajové provozy. Nejrozsáhlejší provoz lze nalézt v Helsinkách, nejnovější pak v Tampere.
Úsekem s povolenou rychlostí až 70 km/h u zastávky Hallila projíždí vůz #08. | 4.8.2022
Tampere je třetí největší město Finska s cca čtvrt milionem obyvatel. Tramvajový provoz na normálním rozchodu 1435 mm zde byl spuštěn v srpnu 2021, od kdy se mohou cestující přepravovat linkami číslo 1 a 3. Schéma sítě najdete v příloze. Provoz zajišťuje 20 vozů Škoda Transtech ForCity Artic Tampere X34, které vyjíždí z vozovny, která je umístěna na jižním paprsku sítě. Klimatizované vozy jsou 100% nízkopodlažní, s otočnými podvozky. Tramvaje jsou obousměrné s šířkou až 2,65 metru. Při délce vozů přes 37 metrů a téměř celodenním a celotýdenním intervalu 7,5 minuty u obou linek nabízí velkou přepravní kapacitu, především v centru města, kde spolu obě linky trať sdílí. Nástupní hrana tramvají je ve stejné výšce jako hrana nástupišť.

Tramvaje doplňuje hustá síť autobusových linek. Nyní je v realizaci druhá fáze výstavby tramvajových tratí na severozápadě města, která v podstatě odpovídá současným autobusovým linkám 9 a 19. K otevření by mělo dojít v roce 2024. Schéma prodloužení najdete v příloze.

I přesto, že návštěva proběhla o prázdninách, se tramvaje těšily poměrně velkému zájmu cestujících. Z jihu města jezdí tramvaje rychlostí až 70 km/h a nabízí spojení s centrem, hlavním nádražím, linkou číslo 1 pak spojení s nemocničním areálem Tays. Tramvaje nejsou nikde zdržovány ostatními druhy dopravy a jsou tedy výhodné svou rychlostí, pohodlím i kapacitou.

Druhá konečná linky 1 je v centru města. Vůz #17 vyčkává na svůj odjezd v nástupní zastávce Sorin aukio. | 4.8.2022
Vozy #09 a #14 na lince 1 se setkaly v zastávce Tays před nemocničním areálem. | 4.8.2022 Zastávku Tays opustil vůz #09 a míří do konečné Kaupin kampus. | 4.8.2022
Mezi zastávkami Hippos a Tays je křížení tramvajové a automobilové dopravy vyřešeno tramvajovou estakádou. Tu právě opouští vůz #10. | 4.8.2022 Pohled na stanoviště řidiče tramvaje Škoda Transtech ForCity Artic Tampere X34. Sedačka je otočná pro pohodlnější nástup a výstup řidiče. | 4.8.2022
Vůz #08 projíždí křižovatkou u zastávky Koskipuisto v centru města. | 4.8.2022 Na obratové koleji konečné Hervantajärvi mění směr jízdy vůz #18. V této oblasti probíhá výrazná stavební činnost. Doprava sem byla zavedena před vybudováním většiny domů. | 4.8.2022
Vůz #03 na lince 3 vyčkává na svůj odjezd v nástupní zastávce dočasné západní konečné Pyynikintori. | 4.8.2022 Detailní pohled na čelo vozu #18. | 4.8.2022
Vůz #15 na lince 3 projíždí kolem budovy měnírny poblíž zastávky Etelä-Hervanta na jihu města. | 4.8.2022
Mezi zastávkami Hervantajärvi a Etelä-Hervanta podjíždí vůz #05 významnou silniční komunikaci. | 4.8.2022 Vůz #16 za chvíli projede podjezdem pod významnou silniční komunikací mezi zastávkami Hervantajärvi a Etelä-Hervanta. | 4.8.2022 Setkání vozů #11 a #15 v zastávce Etelä-Hervanta. Okolí tramvajové trati je na některých místech stále dokončováno. | 4.8.2022
Průhled interiérem vozu Škoda Transtech ForCity Artic Tampere X34. | 4.8.2022 Ačkoli výstavba domů u konečné zastávky Hervantajärvi stále probíhá, tramvajová doprava je sem již zavedena. Do konečné zastávky míří vůz #03. | 4.8.2022 Vůz #07 opouští zastávku Etelä-Hervanta. | 4.8.2022 Vůz #08 právě opouští zastávku Hervannan kampus. Za touto zastávkou se odděluje manipulační trať k vozovně. | 4.8.2022 Pohled na jedinou tramvajovou vozovnu v Tampere. Tu se zbytkem sítě spojuje jednokolejná manipulační trať. | 4.8.2022
Vůz #03 vyčkává na svůj odjezd v nástupní zastávce Hervantajärvi. | 4.8.2022 Do zastávky Etelä-Hervanta přijíždí vůz #01. Ve Finsku je zvykem při zastavování v zastávce blikat vpravo, naopak při odjezdu ze zastávky vlevo. | 4.8.2022 Vůz #05 projíždí dlouhým mezizastávkovým úsekem Etelä-Hervanta – Hervantajärvi. | 4.8.2022
Významnou část města stále obsluhují výhradně autobusy. Typickým zástupcem je tříosový vůz Scania Citywide LE. I když by se nabízelo sdílení zastávky s tramvají, nikde v síti tomu tak není. Hrana zastávek je totiž výše než nástupní hrana autobusů. | 4.8.2022 Všechny vozy v Tampere jsou obousměrné. Cestující na některých zastávkách vystupují vlevo ve směru jízdy. Zde, v zastávce Hervantakeskus, takové řešení nabízí přestup tzv. hrana–hrana s autobusovou dopravou. | 4.8.2022 Do zastávky Hervantakeskus přijíždí vůz #15. | 4.8.2022
Vůz #15 odjel ze zastávky Hervantakeskus. | 4.8.2022 V zastávce Hallila zastavil vůz #11. | 4.8.2022 Do zastávky Hallila přijíždí vůz #01. V přilehlém úseku tramvaje dosahují rychlosti až 70 km/h. | 4.8.2022
Detailní pohled na zastávkový přístřešek JCDecaux. Vše pěkně pohromadě. Není již třeba řešit zvlášť panel s odjezdy nebo označník. | 4.8.2022 Vůz #02 na lince 1 obsloužil zastávku Tays a míří do konečné Kaupin kampus. | 4.8.2022 U zastávky Hakametsä byl zachycen vůz #05. | 4.8.2022

Schémata ve formátu .pdf:
 Schéma všech linek v Tampere (zdroj: Nysse.fi)
 Schéma tramvajových linek v Tampere (zdroj: Wikipedia)
 Fáze budování tramvají v Tampere (zdroj: Wikipedia)

Text: Hhoonnzzaa

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024