Veřejná doprava v Helsinkách 2022

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Veřejná doprava v Helsinkách 2022


Škoda Transtech Artic #450 před zastávkou Karjalankatu/Karelargatan. | 5.8.2022
Hlavní město Finska – Helsinki/Helsingfors – včetně rozsáhlého obydleného okolí tvoří metropoli s více než milionem obyvatel. Veškeré názvy (včetně zastávek) jsou uváděny v obou úředních jazycích – Finštině/Švédštině. Pro pohodlný přesun po Helsinkách je možné využít autobusy, tramvaje, metro, vlaky i lodě pod integrovaným dopravním systémem HSL/HRT.

»»Autobusy
Kloubový elektrobus BYD #1271 u zastávky Kansallismuseo/Nationalmuseum. | 2.8.2022
Poblíž zastávky Kansallismuseo/Nationalmuseum míří Scania Citywide LE #1162 do posledního úseku své cesty na hlavní vlakové nádraží. | 2.8.2022
Autobusovou dopravu v Helsinkách a okolí zajišťují různí dopravci. Všichni sdílí jednotný nátěr HSL/HRT, který je modro-bílý. Do těchto autobusů je nutné nastupovat prvními dveřmi a prokázat se platným jízdním dokladem. Dále jsou provozovány autobusy, kde modrou barvu nahrazuje barva oranžová (odkazující na nátěr metra). Tyto linky propojují významné cíle a mají zpravidla kratší interval. Nástup do oranžovo-bílých autobusů je možný všemi dveřmi (s výjimkou posledních) a není nutné se prokazovat platnou jízdenkou. Síť autobusů je velmi hustá. Velká část linek začíná a končí v samotném centru města u hlavního nádraží.

Provozovány jsou především tříosové částečně nízkopodlažní autobusy a elektrobusy značek Scania, Volvo, VDL a Yutong. Menší část vozového parku pak tvoří dvanáctimetrové autobusy. Několik linek je obsluhováno 100% nízkopodlažními elektrobusy BYD (Build Your Dreams).

Poblíž zastávky Ruskeasuo/Brunakärr byl zachycen autobus Volvo 8900. | 3.8.2022
Na autobusovém nádraží poblíž hlavního vlakového nádraží stojí odstaven kloubový elektrobus BYD #1270. | 3.8.2022 Scania Citywide LE #1914 v zastávce Töölön tulli/Tölö tull. | 3.8.2022
Elektrobus Yutong E15 #408 v zastávce Sörnäinen/Sörnäs. Kromě vozidla je zajímavé umístění ostrůvku mezi jízdní pruhy před křižovatkou. Vybrat si správný jízdní pruh musí motoristé v dostatečném předstihu. | 6.8.2022 Vůz Scania OmniExpress 320LE #1607 stoupá k zastávce Karjalankatu/Karelargatan. | 5.8.2022

»»Tramvaje
Valmet MLNRV2 #85 byl zachycen v zastávce Aleksanterinkatu/Alexandersgatan. | 8.8.2022
Zastávku Aleksanterinkatu/Alexandersgatan opouští Valmet MLNRV1 #119. | 8.8.2022
Tramvaje v Helsinkách provozuje městský dopravce HKL/HST. V provozu jsou linky 1 až 10, které všechny spojují vzdálenější čtvrti Helsinek s centrem města. Tramvaje mají zatím zcela výhradně městský charakter. Odkaz na stránku se schématy linkového vedení najdete pod článkem. V přípravě jsou ovšem tramvajové linky, které jsou označovány jako Light Rail. Právě probíhá výstavba 25 kilometrů dlouhé Jokeri line a v přípravě jsou další - např. Crown Bridges (viz odkazy pod článkem). Všechny provozované tramvajové tratě vynikají pro vozidla náročnou geometrií (např. oblouky o velmi malém poloměru). Současné i připravované tratě mají rozchod kolejnic 1000 mm.

Pro napájení tramvají je používáno napětí 600 V se záporným pólem v troleji. Vozový park v době návštěvy tvořilo 70 vozů Škoda Transtech ForCity Smart Artic z let 2015–2019 a 52 vozů Valmet MLNRV1 a MLNRV2, které vznikly přestavbou původně dvoučlánkových tramvají z osmdesátých let s dosazením třetího nízkopodlažního článku v letech 2008–2014. Do výlukami zasaženého prázdninového provozu však zasahovaly vozy Valmet pouze v jednotkách kusů. Ve vozovém parku již byl i jeden z vozů pro budoucí Jokeri line – Škoda Transtech ForCity Smart Artic Jokeri X54. Do roku 2018 bylo provozováno také 40 vozů Bombardier Variotram (vyráběných v závodě Transtech v letech 1998–2003), které byly pro svou nízkou míru spolehlivosti vráceny výrobci.

Vůz Škoda Transtech Artic #461 opouští na lince 10 smyčku Korppaanmäki/Korpasbacka. | 2.8.2022
Interiér zadní části vozu Škoda Transtech Artic. | 3.8.2022 Detail přechodu mezi články vozu Škoda Transtech Artic. | 3.8.2022
Ani interiéru vozu Škoda Transtech Artic se nevyhnul vandalismus. | 3.8.2022 V interiéru vozu Škoda Transtech Artic se sedačky přístupné bezbariérově hledají těžko, ale existují. | 6.8.2022
Průhled interiérem vozu Škoda Transtech Artic. | 6.8.2022 Na mostě mezi zastávkami Kytösuontie/Branakärrsvägen a Haapalahdenkatu/Aspviksgatan byl zachycen vůz Škoda Transtech Artic #431. | 1.8.2022
Do zastávky Ruskeasuo/Brunakärr přijíždí Škoda Transtech Artic #472. | 1.8.2022 Pohled na zadní čelo vozu Škoda Transtech Artic #413. Vůz vyčkává v zastávce smyčky Eiranranta/Eirastranden do času odjezdu. Z tramvaje je zde vidět přímo na moře. | 2.8.2022
Do velkého přestupního uzlu Hakaniemi/Hagnäs přijíždí Škoda Transtech Artic #405. | 2.8.2022 Škoda Transtech Artic #451 u zastávky Hesperian puisto/Hesperiaparken. | 2.8.2022 Před budovou národního muzea byl zachycen vůz Škoda Transtech Artic #418. | 2.8.2022
U zastávky Ruskeasuo/Brunakärr probíhala v době návštěvy výměna asfaltového povrchu. Od této zastávky stoupá Škoda Transtech Artic #448. | 3.8.2022 V zastávce Länsiterminaali T2/Västra terminalen T2, poblíž nového lodního terminálu, končily v době návštěvy linky 7 a 9. Jelikož se jedná o běžnou zastávku, dochází zde ke změně čísla linky. Řidiči zde také čerpají přestávku, zatímco cestující mohou nastupovat. | 3.8.2022 Škoda Transtech Artic #404 v reklamním polepu přijíždí do zastávky Uintikeskus/Simcenter. | 2.8.2022
Kolem místní evangelické katedrály projíždí Škoda Transtech Artic #415. | 2.8.2022
Valmet MLNRV2 #99 míří do zastávky Jalavatie/Almvägen. | 5.8.2022 Interiér vozu Valmet MLNRV2. | 2.8.2022 Škoda Transtech Artic #462 byl zachycen mezi zastávkami Ritarihuone/Riddarhuset a Tove Janssonin puisto/Tove Janssons park. | 3.8.2022
V okolí zastávky Kanariankatu/Kanariegatan probíhala v posledních letech (a stále probíhá) velká bytová výstavba. Cestující sem právě dovezl vůz Škoda Transtech Artic #440. | 3.8.2022 Mezi zastávkami Saukonkatu/Uttergatan a Kanariankatu/Kanariegatan byl zachycen vůz Škoda Transtech Artic #415. | 3.8.2022 Škoda Transtech Artic #441 ve smyčce u zastávky Merisotilaantori/Flottisttorget. | 3.8.2022
Expozice tramvajového muzea v Helsinkách. | 6.8.2022
Expozice tramvajového muzea v Helsinkách. | 6.8.2022 Expozice tramvajového muzea v Helsinkách. | 6.8.2022 Expozice tramvajového muzea v Helsinkách. | 6.8.2022
Do zastávky Karjalankatu/Karelargatan stoupá vůz Valmet MLNRV2 #80. | 5.8.2022
V zastávce Hakaniemi/Hagnäs se setkaly vozy Škoda Transtech Artic #446 a #470. | 5.8.2022 Díky jednodenní výluce se tramvaje podívaly i na jinak nevyužívanou konečnou zastávku Kuntatalo/Kommunernas hus. Jinak neobsluhovanou zastávku opouští vůz Škoda Transtech Artic #457. | 6.8.2022 Vůz Škoda Transtech Artic #454 na účelové lince 5 (návoz a odvoz cestujících trajektů) před budovou hlavního nádraží v Helsinkách (v zastávce Rautatieasema/Järnvägsstationen). | 8.8.2022
Do zastávky Kallion virastotalo/Berghälls ämbetshus přijíždí vůz Škoda Transtech Artic #472. | 6.8.2022 Pohled na jednu z hal vozovny Vallila. Obě tramvajové vozovny v Helsinkách jsou si velmi podobné a zhlaví vozovny je veřejně přístupné. | 6.8.2022 Škoda Transtech Artic #420 u zastávky Castréninkatu/Castrénsgatan, která není v běžném provozu tramvajemi obsluhována. | 6.8.2022
Most nad zálivem mezi zastávkami Kanariankatu/Kanariegatan a Länsiterminaali T2/Västra terminalen T2 překonává Škoda Transtech Artic #411. | 3.8.2022
Škoda Transtech Artic #454 klesá do zastávky Kallion virastotalo/Berghälls ämbetshus. | 6.8.2022 Před vozovnou Vallila byl zachycen vůz Škoda Transtech Artic #469. | 6.8.2022 Zastávku Vallilan varikko/Vallgards depa opustil nejstarší provozovaný vůz Škoda Transtech Artic #403. Prototypy #401 a #402 byly prodány do německého provozu Schöneiche–Rüdersdorf. | 6.8.2022
Zastávku Kumpulan kampus/Gumtäkts kampus obsloužil vůz Škoda Transtech Artic #431. | 6.8.2022 Na kopeček do zastávky Arabiankatu/Arabiagatan stoupá Škoda Transtech Artic #410. | 6.8.2022 Smyčkou u zastávky Arabianranta/Arabiastranden projíždí Škoda Transtech Artic #446. | 6.8.2022
V zastávce u smyčky Arabianranta/Arabiastranden odpočívá řidič i vůz Škoda Transtech Artic #469. Tato zastávka je vybavena předjízdnou kolejí. | 6.8.2022 Škoda Transtech Artic #404 v reklamním polepu před budovou hlavního nádraží v Helsinkách. | 8.8.2022 V zastávce Castréninkatu/Castrénsgatan odbavuje cestující Škoda Transtech Artic #420. | 6.8.2022
Smyčku Korppaanmäki/Korpasbacka opouští pracovní vůz Windhoff SF50 #2012, který právě brousí kolejnice. Díky této prevenci vlnkovitost kolejnic v Helsinkách prakticky neexistuje. | 2.8.2022

»»Metro
Souprava metra CAF M300 #319 za okamžik zmizí pod zemí před stanicí Sörnäinen/Sörnäs. | 2.8.2022
V Helsinkách je oranžová linka metra vedena ze západu přes centrum města až do vzdálených východních čtvrtí, kde se větví. V některých materiálech a na některých displejích souprav metra jsou ovšem rozlišovány linky M1 a M2. Na východním konci, kde se linky větví, je metro vedeno často po povrchu. V centru a v nových úsecích na západ od centra Helsinek je metro pouze v podzemí.

Provozovány jsou vlaky tvořené dvěma dvouvozovými jednotkami Valmet M100, dvěma dvouvozovými jednotkami Bombardier M200 a čtyřvozovými jednotkami CAF M300. Zatímco starší stanice jsou uzpůsobeny pro provoz šestivozových souprav, nové stanice již počítají s provozem pouze souprav čtyřvozových.

Souprava metra CAF M300 #311 na povrchovém úseku u stanice Rastila/Rastböle. | 1.8.2022 Pohled do interiéru soupravy metra CAF M300. | 1.8.2022 Souprava metra Valmet M100 vedená jednotkou #116 ve stanici Kamppi/Kampen. | 1.8.2022 Interiér jedné z nejnovějších stanic metra v Helsinkách – Niittykumpu/Ängskulla. | 1.8.2022 Souprava metra Valmet M100 vedená jednotkou #127 před stanicí Sörnäinen/Sörnäs. | 2.8.2022

»»Vlaky a lodě
Kromě příměstských vlaků hlavní nádraží v Helsinkách využívají i dálkové vlaky. Na snímku je zachycen vlak Pendolino a dálková push-pull souprava. | 4.8.2022
Kromě metra, tramvají a autobusů lze na běžnou jízdenku cestovat také příměstskými vlaky. Většinou v podání jednotek Stadler Flirt. | 2.8.2022
Po městě, ale hlavně při cestách po okolí Helsinek, je možné využít vlaky. Jednotlivé linky příměstských železnic jsou označené písmeny a všechny vyjíždí z hlavního nádraží v centru města. Mimo jiné propojují také centrum města s letištěm. Provozovány jsou především vozy Stadler Flirt.

Je možné se ovšem setkat i s jinými druhy elektrických jednotek. Do turisticky zajímavé ostrovní pevnosti Suomenlinna je možné se s běžnou jízdenkou dopravit lodní dopravou z centra města.

Elektrické příměstské vlaky vyčkávající na hlavním nádraží v Helsinkách na svůj pravidelný odjezd. | 4.8.2022
Pohled do interiéru vlaku Pendolino. | 4.8.2022 Kromě vlaků, metra, tramvají a autobusů lze s běžnou jízdenkou cestovat lodní dopravou do pevnosti Suomenlinna, která je častým turistickým cílem. | 8.8.2022

Kam dál:
 Mapy linkového vedení oranžových autobusů, tramvají, metra a vlaků
 Schéma vedení Jokeri Light Rail
 Stránky o projektu Crown Bridges Light Rail

Text: Hhoonnzzaa

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024