Město Chemnitz (česky též Saská Kamenice) je čtvrtmilionové město v Sasku, které disponuje tramvajovou dopravou již od roku 1880. Původní síť o netradičním rozchodu 915 mm byla nahrazena sítí s běžným rozchodem 1 435 mm. Síť umožňuje provozovat vozy široké až 2,65 m. Napětí v troleji je 600 V (v příměstském úseku linky C11 750 V).
V Chemnitz tramvaje provozují dva dopravci: CVAG (modré městské tramvaje) a City-Bahn Chemnitz (červené příměstské tramvaje). Veškeré tramvaje jsou deponovány ve vozovně Adelsberg u smyčky Gablenz. Zatímco městské linky jsou bez výjimky ukončeny smyčkami, příměstské linky jsou mimo Chemnitz ukončeny úvraťově. Místní tramvajovou síť tvoří paprskovité tramvajové tratě vycházející z centra (kde se setkávají všechny městské i příměstské linky).
Vozový park tvoří 14 jednosměrných vozů Bombardier (ABB) Variobahn 6NGT-LDE, 10 městských a 6 příměstských obousměrných vozů Bombardier (ABB) Variobahn 6NGT-LDZ, 14 obousměrných vozů Škoda ForCity Classic 35T, 12 obousměrných vlakotramvají typu Stadler (Vossloh) Citylink a několik dožívajících vozů Tatra T3DM.
Městské linky jsou číslované 1 až 6 a jsou na nich provozovány vozy Škoda 35T ForCity Classic a Variobahn. Na příměstskou, v celé délce elektrifikovanou, linku C11 jsou za běžných okolností vypravovány červené vozy Variobahn, na ostatních příměstských linkách (C13, C14 a C15) jsou provozovány výhradně vozy Citylink s přídavnými dieselovými motory pro jízdu mimo tramvajové trolejové vedení.
Celodenní jízdenka pro zónu Chemnitz (všechny městské a počáteční úseky příměstských linek) stojí 4,60 €. Pro cestování všemi příměstskými tramvajemi v jednom dni je nejvýhodnější celodenní jízdenka Verbundraum za 15 €.
Nenápadné německé město blízko našich severních hranic určitě stojí za návštěvu. Kromě tramvají může být pro fanouška dopravy zajímavá také autobusová doprava, parková dětská železnice, tramvajové muzeum nebo Saské železniční muzeum, ve kterém je možnost se svézt kilometrovou polní dráhou nebo si prohlédnout historická vozidla včetně legendární Vindobony. Do budoucna má Chemnitz v plánu další rozvoj svých příměstských tramvají (Chemnitzer Modell), prodloužení tramvajové trati ze smyčky Schönau i rekonstrukci a zatraktivnění muzea dopravy.