Strausberg je 25 tisícové město na okraji Berlína, s kterým ho pojí linka příměstské železnice (S-bahnu) S5. Ještě dříve, než S-Bahn vedla přímo centrem města okolím místní dráha, která byla roku 1921 přestavěna na tramvajovou trať, jež je v provozu dodnes. Tramvajová trať vede od nádraží k vozovně, do centra města a celkem měří 6,2 kilometrů.
Ačkoliv se zde vystřídalo mnoho vozů německé produkce, čeští fanoušci tramvajové dopravy mají toto město spojené s třemi vozy KT8D5 z produkce československé ČKD Praha (zakoupeny roku 1995 z Košic). Jeden z nich prošel rekonstrukcí v Praze a nyní je zde jako provozní záloha. Zbylé dva můžeme pod evidenčními čísly 9056 a 9098 potkávat na kolejích v Praze.
K zajištění běžného denního provozu stačí pouhé dvě tramvaje typu Bombardier Flexity Berlin (o víkendu pouze jedna), které zde slouží od roku 2013. Byly pořízeny opční formou jako přiobjednávka k „balíku“ těchto tramvají, které byly toho roku dodávány do nedalekého Berlína.
Já jsem zde ovšem nebyl za běžným provozem, ale kvůli zvláštní jízdě s unikátním vozem typu T6C5.
Typ T6C5, ačkoliv vzdáleně připomíná ostatní vozy řady T6, je velmi atypický svým oboustranným provedením. Jako jediný vyrobený exemplář vznikl v dílnách ČKD Praha roku 1998, jako prototyp pro provoz v americkém New Orleans. Po dvouletém testovacím provozu byl však vrácen zpět do Prahy. Roku 2003 o něj ale projevil zájem právě Straussberg, který ho chtěl využít pro provoz v méně vytížených obdobích. Klíčová byla obousměrnost tohoto vozu, neboť zdejší tramvajový systém nedisponuje smyčkami a na každém konci trati je tak nutné změnit směr jízdy.
Dnes je již tento vůz většinou odstaven mezi historickými vozy ve vozovně. Je ale plně provozní a nechybí při různých dopravních akcích, případně může být i vypraven místo staženého vozu do provozu, neboť má doteď funkční automat a označovače na jízdenky i informační systém.