Již od roku 2007 pro Vás připravujeme naše nástěnné kalendáře. Vždy jsou věnovány nějakému konkrétnímu tématu, ať už našim cestám do zahraničních měst, či konkrétnímu typu tramvajového vozu.
Od stejného roku sledujeme osudy legendárních vozidel EMU 89.0 z produkce smíchovské Tatry, které zajišťovaly dopravu ve Vysokých Tatrách a měly hodně společného s další legendou, vozy T3.
Protože se v roce 2018 podařilo našim přátelům z
Veterán klubu Železnic Poprad jednu ze dvou zachovaných jednotek opět zprovoznit, vydáváme náš nástěnný kalendář Pražských tramvají 2020
»Tatry v Tatrách« jako naše velké poděkování všem, kteří se na zachování legendy na tatranských úzkých kolejích podíleli.
|
Systém Tatranských Elektrických Železnic (TEŽ) byl určen jako páteřní dopravní systém pro Mistrovství světa v klasickém lyžování, které se mělo konat v únoru 1970 na Štrbském Plese.
V Popradu vyrostlo nové depo, na Štrbském Plese došlo k opuštění tratě mířící přímo k vodám plesa a výstavbě přeložky na nové nádraží, které je společné i pro ozubnicovou železnici.
I nové nádraží je se svými 1325 metry nad mořem nejvýše položenou stanicí v Československu a později na Slovensku.
Jednoznačně největší změnou však prošel v té době vozový park. Vozidla staré stavby (EMU 48.0 a EMU 49.) nahradily tehdy moderní, třídílné jednotky označené EMU 89.0 (dnes 420.95),
které měly zvýšit přepravní kapacitu a komfort cestování ve Vysokých Tatrách. Prototyp jednotky (EMU 89.0001) vyrobilo ČKD n. p. závod Tatra Praha Smíchov v roce 1965, při konstrukci
vozu bylo použito mnoho prvků a zkušeností ze stavby tramvajových vozů typu T2 a T3. Není bez zajímavosti, že jeho cena činila 890 050,-Kč. Po přibližně půlročním testování byl prototyp
převezen zpět k výrobci, kde došlo k některým úpravám. V roce 1969 bylo dodáno dalších třináct jednotek (EMU 89.0002-89.0014) a v roce 1970 následovaly zbývající jednotky do celkového
počtu osmnácti jednotek (EMU 89.0015-89.0018). Během přeznačení hnacích vozidel v roce 1988 byly jednotky EMU 89.0 přeznačeny na řadu 420.95. Jednotky byly ve Vysokých Tatrách provozovány
až do roku 2006, kdy je plně nahradily jednotky řady 425.95. Po ukončení provozu zůstávaly v depu Poprad zachovány čtyři jednotky (420 953-2, 420 959-9, 420 962-3, 420 966-4), které prošly
v roce 1999 rekonstrukcí. Do současnosti přežily již jen dvě jednotky (420 953-2, 420 959-9). Jednotku 420 959-9 (EMU 89.0009) v roce 2018 odkoupil od Železničnej spoločnosti Slovensko
Veterán klub železnic Poprad, který se pustil do její rekonstrukce a 21. září 2018 ji slavnostně představil veřejnosti. Jednotka je uvedena do provozního stavu z osmdesátých let, připravuje s
e také rekonstrukce druhé zbývající jednotky (420 953-2) do stavu po dodání z výrobního závodu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kalendář ležatého formátu se spirálovou vazbou je celobarevný, celoplošný s kalendáriem vsazeným pod fotografie.
Kalendář je tištěný na lesklý křídový papír, obsahuje také list s informacemi o použitých fotografiích a karton, který celý kalendář zpevňuje.
|
|
V příloze naleznete pohlednici, reprodukci dobového reklamního prospektu jednotek z produkce ČKD a výkres jednotky.
Cena jednoho kusu kalendáře formátu A4: 199,-Kč (ROZEBRÁNO)
Cena jednoho kusu kalendáře formátu A3: 299,-Kč (ROZEBRÁNO)
Kalendáře zasíláme poštou, případně bude od cca poloviny října možný osobní odběr ve stanovených termínech v Praze na Palmovce.
Máte-li o některý z našich kalendářů zájem, zašlete, prosím, částku odpovídající počtu objednaných kalendářů, navýšenou
případně o poštovné, na bankovní účet 252045002/5500. Současně nás,
prosím bezprostředně, kontaktujte na emailu kalendar{zavináč}prazsketramvaje{tečka}cz
kde uvedete, jaký kalendář jste si objednali a variabilní symbol, který jste při platbě využili. Pokud žádáte o zaslání poštou, uveďte, prosím, také svojí poštovní adresu!
Pokud kalendář objednáte a uhradíte do 30. září 2019, budete zařazeni do slosování o kravatovou sponu ve tvaru jednotky EMU 89.0.
V případě osobního odběru bude možné kalendář zaplatit i na místě v hotovosti. I v tomto případě si však kalendář, prosím, dopředu rezervujte na emailové adrese.
Jednotné poštovné do České republiky činí 50,-Kč za jakýkoliv počet kusů. Poštovné do zahraničí sdělíme na dotaz.
Redakce Pražských tramvají