|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Timisoara – nový domov
|
V dubnu 2014 jsem navštívil město Timisora (česky Temešvár) v Rumunsku, které je novým domovem některých vozů Rathgeber P3 z Mnichova. V návaznosti na nedávný příspěvek kolegy Zahnáše o posledních soupravách přímo v Mnichově se hodí ukázka nového života na východě, který se ex-Mnichovským vozům i zde krátí.
V Temešváru převládaly až do devadesátých let minulého století tramvaje domácí Rumunské výroby, zejména pak vozy Timiș 2, které se zde přímo vyráběly. Pro jejich malou životnost však byly, stejně jako v ostatních Rumunských městech, poměrně záhy nahrazovány ojetými tramvajemi zejména z Německa.
Do Temešváru zamířily tramvaje zejména z Brém, které jsou v současné době modernizovány. My se však podíváme po Mnichovských vozech, které byly do Brém dodány v letech 2000 až 2005.
Do Temešváru putovalo postupně pravděpodobně 22 motorových vozů P3.16 a 15 vlečných vozů P3.17 (údaje se různí). Provozovány byly jak soupravy, tak i sólo vozy, některé vozy však sloužily pouze jako zdroj náhradních dílů a do provozu nezasáhly (minimálně dva vozy). Tramvaje z Mnichova si v Temešváru ponechaly původní čísla – motorové vozy v řadě 20xx, vlečné pak 30xx.
Mnichovské vozy se ukázaly v místních podmínkách jako náročné na údržbu v porovnání s vozy z Brém a tak se jejich počet záhy snižoval a v současné době je provozuschopných již pouze několik motorových vozů, přičemž s plánovanými dodávkami nových vozů je možné i jejich brzké vyřazení.
V dubnu 2014 bylo dle údajů dopravce ještě provozních 8 motorových vozů a 4 vlečné, nicméně v provozu dne 17.4.2014 byly zachyceny pouze tři sólo vozy Rathberger P3.16 z Mnichova ev. ev.č.2013, 2030 a 2044, všechny na lince ev.č.5.
Většinu provozu zajišťovaly tramvaje podobných typů z Brém – Hansa a Wegmann GT4 s vleky GB4. Pro úplnost dodejme, že systém tramvají v Temešváru tvoří 10 linek, provozovaných na tratích o délce 38 kilometrů s normálním rozchodem 1435 mm.