|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvaje v Melbourne 2015
Na všechnu dopravu zde funguje Myki karta, ale v centru města je doprava tramvají zdarma. Od nového roku je v provozu 6 hlavních linek i v noci, ale pouze v pátek a sobotu. Vozový park se skládá z vozů označených jako SW6, W6, W7, W8, Z1, Z2, Z3, A1, A2, B1, B2, C, D1, D2, C2, E. Vozy SW6 Class byly vyráběny v letech 1939 - 1951 v počtu celkem 119 kusů výrobcem MMTB. Momentálně je v provozu 6 vozů na okružní lince 35 a jsou postupně rekonstruovány a přeznačovány jako W8 Class. Vozy W6 Class byly vyráběny v letech 1951 - 1955 v počtu 30 kusů výrobcem MMTB. V provozu jsou 3 vozy. V letech 1955 - 1956 bylo vyrobeno 40 vozů W7 Class výrobcem MMTB/Ansair. V provozu jsou 2 vozy. Tramvaje W Class se vzhledově v podstatě vůbec neliší. V letech 1975 - 1978 byly vyráběny vozy Z1 Class v počtu 100 vozů, stále je v provozu 15 vozů. Z2 Class byla vyráběna v letech 1978 - 1979 v počtu pouze 15 kusů a v provozu je poslední vůz. V letech 1979 - 1984 byly vyráběny vozy Z3 Class v celkovém počtu 115. 114 vozů je stále v provozu. Tramvaje Z Class jsou vzhledově velmi podobné. Z1 a Z2 mají dvoje dveře na každé straně a jejich délka je 16 metrů. Z3 má troje dveře na každé straně a jejich délka je dokonce 16,64 metrů. Výrobcem je Comeng. V letech 1984 - 1985 byly vyráběny vozy A1 a B1 Class (B1 je kloubová verze). Vozů A1 bylo vyrobeno 28 (27 vozů stále v provozu). Vozy B1 byly vyrobeny pouze dva a jsou stále v provozu, vozy B1 jsou prototypy pozdější B2 Class. Vozy A2 byly vyráběny v letech 1985 - 1986 a stále je v provozu všech 42 vozů. O něco později v letech 1988 - 1994 byly vyráběny vozy B2 Class, všech 130 vozů je stále v provozu. Výrobcem A a B Class je Commonwealth Engineering Pty Ltd. V této době se také začalo přecházet na polopantografové sběrače namísto tyčových, ovšem na velké části sítě je stále možnost je používat. Prvními moderními vozy jsou C Class (Alstom Citadis 202). Celkem 36 vozů bylo vyrobeno v letech 2001 - 2002. Jako další vozy následují D1 a D2 Class (Siemens Combino). D1 jsou tříčlánkové vozy v počtu 38 vozů a D2 jsou pětičlánkové v počtu 21 vozů. Výroba 2002 - 2004. V roce 2008 se do Melbourne dostává 5 vozů C2 Class (Alstom Citadis 302) z Francouzského Mulhouse. Vozy měly několik let žlutý nátěr ze svého původního působiště a proto se jim říká Bumblebee. Od roku 2011 jsou dodávány vozy E Class (Bombardier Flexity Swift). Celkem bylo objednáno 50 vozů, v době psaní textu jich bylo v provozu 32. Vozy jsou vyráběny Bombardierem přímo v Melbourne. V Melbourne se objevilo také pár vozů na testování jako například Eurotram v roce 2003 nebo Siemens CombinoPlus C008 v roce 2007. Do budoucna se údajně počítá s novou generací tramvají, jejichž délka má být 45 metrů. Všechny tratě jsou ukončeny úvraťově a v síti se nachází spousta kolejových přejezdů, které umožňují ukončení linky téměř kdekoli. Dopravní podnik je vybaven i několika přenosnými výhybkami.
Text: Vladimír Másílko
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |