Lanové dráhy obvykle vznikají na místech, kde je snaha ulehčit cestujícím přepravu do kopce. Zlé jazyky tvrdí, že
v Mariánských Lázních byla její stavba vyvolána spíše snahou zvýšit prestiž lázeňského střediska a mít také lanovou dráhu,
jako Karlovy Vary.
Několikrát upravovaný projekt nakonec přinesl do Mariánských Lázní pulzační gondolovou lanovku, první v tehdejším Československu.
Na trasu dlouhou 587 metrů projekt určil dvě skupiny po pěti gondolách. Protože je dolní stanice poměrně daleko od centra,
počítal projekt také se stavbou trolejbusové tratě k restauraci Koliba.
Výstavba lanové dráhy začala v roce 1988, leč značné problémy vedly k tomu, že se otevření lanové dráhy stále odkládalo. Po
několika odkladech byla lanová dráha uvedena do provozu v říjnu 1993. V zimní sezóně lanovka jezdila ve zkušebním provozu, ale
pro její prodělečnost došlo k rozhodnutí o převzetí Dopravním podnikem Mariánské Lázně, který sice na podzim roku 1994 provoz zahájil,
ale brzy ukončil a lanová dráha stála bez využití až do roku 1998. V tomto roce se podařilo vyřešit majetkové vztahy mezi městem
a mezi Dopravním podnikem Mariánské Lázně. Lanová dráha tak pět let od dokončení zahájila pravidelný provoz.
Na trase lanové dráhy je deset podpěr, dvě tlačné a osm nosných.