Možná i vy jste před lety sledovali český film Freonový duch, odehrávající se částečně u jakési mizející železničky. Pokud Vás scéna
s dětmi, stojícími u zbytku koleje na mostní opěře, před sneseným mostem zaujala natolik, že byste chtěli vědět, kde se točilo, cílem
Vaší cesty jsou Krušné Hory. V roce 2015 si připomeneme 140 let od zahájení provozu přeshraniční horské železniční tratě Křimov –
Reitzenhain, kde se tato scéna natáčela. Předběhneme trošku dobu a k datu zahájení provozu, 23. srpnu 1875 přidejme i datum jeho ukončení,
tedy 9. květen 1948. Náročné pozůstatky mostních opěr, strmé náspy i hluboké zářezy dodnes přináší důkaz o umění našich předků, kteří
postavili unikátní dílo, k jehož zániku přispěla poválečná politická situace...
Ale vraťme se ještě jednou zpět a to, co jsme vzali v úvodu trošku hopem, rozeberme pomaleji... Železniční trať Křimov – Reitzenhain
byla uvedena do provozu tři roky po zprovoznění „hlavní“ trati Chomutov – Vejprty (1872). Ač byla „křimovská“ větev zprovozněna později
než „vejprtská“ a ač tato měla být hlavní, kilometráž tomu neodpovídala. Kilometráž trati Křimov – Reitzenhain totiž plynule navazovala
na kilometráž úseku Chomutov – Křimov a dodnes přežívající úsek do Vejprt tak v Křimově nachází svůj nultý kilometr. Délka trati Křimov
– Reitzenhain byla km 14,490.
Trať byla vybudována v náročném horském terénu s množstvím stoupání a oblouků. Po odbočení na vejprtském zhlaví stanice Křimov zamířila
severním směrem k dnes již zaniklé vsi Menhartice, obtočila údolí Chomutovky, Menhartický vrch, přiblížila se k obci Hora Sv. Šebestiána
a pak směřovala k Reitzenhainu. Státní hranici překračovala příhradovým mostem přes říčku Černou, v jehož středu byly vztyčeny sloupy
vyznačující státní hranici. Z Křimova trať, takřka až ke stanici Hora Sv. Šebestiána stoupala hodnotami dosahujícími až 14,2 ‰. Okolo
stanice byla takřka v rovině a následně ke státní hranici klesala sklonem až 12,5 ‰. Maximální povolená rychlost byla 40 km/hod., ale
pro špatný stav svršku po druhé světové válce byla snížena na 30 km/hod. Na trati bylo vybudováno celkem 10 ocelových mostů.
Po zahájení provozu byla na trati jediná mezilehlá železniční stanice Hora Sv. Šebestiána s kolejištěm o 3 průběžných kolejích a jedné
kusé. V 30. letech minulého století požadovali občané Menhartic a českého Reitzenhainu (Reitzenhain v Čechách, nesoucí po roce 1945 název
Pohraniční) zřízení zastávek. Dne 15. května 1930 tak byla zřízena zastávka Reitzenhain v Čechách (Pohraniční) a na den přesně o tři roky
později i zastávka Menhartice.