Na počátku provozu hromadné dopravy v Ústí nad Labem stálo v roce 1895 rozhodnutí o zřízení tramvajového provozu. V roce 1898 uzavřelo
město smlouvu o provozování tramvajové AEG, se kterou založilo společný podnik určený k tomuto účelu. Zanedlouho začaly stavební práce
a provoz byl zahájen 1. července 1899. V roce 1937 dosahovala délka tramvajových tratí v Ústí nad Labem téměř 47 km.
I přestože se kupovaly nové tramvaje typu T2, rekonstruovaly tratě a měnírny, bylo
v šedesátých letech 20. století rozhodnuto o likvidaci ústeckých tramvají. Dne 1. června 1970 byla zrušena i poslední trať a o den později
proběhla rozlučková jízda. Dnes nám tramvaje připomínají zapomenuté růžice, nesoucí před lety trolejové vedení, objekty vozoven a dva
kolejové památníky v centru města…
Již od roku 1948 se uvažovalo o postupné náhradě tramvají trolejbusy. Dokonce jedna z hal tramvajové vozovny v Předlicích byla připravena
přijmout trolejbusy. Odklon od tohoto druhu elektrické dopravy v tehdejším Československu však zabránil realizaci tohoto projektu a hala
vozovny se začala používat pro autobusy. Při rozhodování o likvidaci tramvají se v roce 1960 o trolejbusech vůbec neuvažovalo a byl
prosazován čistě autobusový provoz.
Situace se změnila okolo roku 1965, kdy bylo zřejmé, že zcela nové tramvajové měnírny a kabelové
rozvody zatíží Dopravní podnik vysokými odpisy. Proto byl zpracován záměr na výstavbu trolejbusových tratí, jež by využívaly dosavadní
energetické zázemí tramvají. Není však jasné, nakolik byl návrh připravován k realizaci a nakolik měl sloužit spíše k uklidnění nadřízených
orgánů, jež byly znepokojeny možností předčasného odepsání zcela nového trakčního zařízení a vozového parku tramvají… Nakonec došlo 26. září
1969 k zastavení jakýchkoliv prací při výstavbě trolejbusů a již zakoupený materiál pro stavbu vrchního vedení byl odprodán.
Až v roce 1981 byly znovu zahájeny přípravné práce na zavedení trolejbusů v Ústí nad Labem. Základní kámen byl položen 17. září 1984 a po
sérii zkušebních jízd byl 1. července 1988 slavnostně zahájen provoz. Ve stejném datu byl, před 89 lety, zahájen i provoz tramvají.
Pro
zahájení provozu bylo do Ústí nad Labem dodáno 5 standardních trolejbusů Škoda 14Tr, nyní je v provozu jediný, ostatní byly odprodány do
maďarského Szegedu.
Nejpočetněji jsou v tomto trolejbusovém provozu zastoupeny článkové vozy Škoda 15Tr, včetně modernějších variant
Škoda 15TrM. Těch bylo dohromady dodáno 62 kusů. Dále v Ústí nad Labem tři nízkopodlažní kloubové trolejbusy Škoda 22Tr. Na sklonku roku
2006 bylo dodáno šest nízkopodlažních vozů typu Škoda 25Tr Irisbus ze Škody Plzeň. Další nové trolejbusy Škoda 28Tr Solaris byly zakoupeny
v roce 2011. Z Hradce Králové byly v roce 2013 zakoupeny tři vozy 21Tr.