Oblíbeným výletním místem Budapešťanů se na konci 19. století staly Budínské vrchy. Pro snazší dopravu byla
24. června 1874 zprovozněna 2883 metrů dlouhá ozubnicová dráha standardního rozchodu, využívající parní pohon a
systém Riggenbachovy ozubnice.
Dne 17. května 1890 byla dráha prodloužena v horní části na stávajících 3733 metrů, následně 2. července 1929
proběhla její elektrifikace. Některé zdroje uvádí napětí 550V, jiné 700V, takže si budete muset vybrat. Do dnešních
dnů je ale všechno jinak...
Během modernizace v roce 1973 bylo zvýšeno trakční napětí na 1500V a nahrazena původní Riggenbachovy ozubnice, jejíž
část je, včetně pohonného dvojkolí, vystavena na pomníku v dolní stanici. Modernizovaná dráha, využívající tentokráte
Strubovu ozubnici, byla uvedena do provozu 20. srpna 1973. V posledních letech se plánuje její prodloužení o tři stanice dále
do stanice Normafa.
Pro trať bylo rakouskou továrnou Simmering-Graz-Pauker AG vyrobeno celkem 7 souprav ve složený motorový a řídící vůz s elektrickou
výzbrojí švýcarské firmy Brown, Boveri & Cie. Jednotky jsou provozovány v pevném složení, kdy motorový vůz je vždy tím dolním, takže
do kopce řídící vůz sune, z kopce naopak brzdí. Motorové vozy nesou ev.č.51-57, řídící vozy ev.č.61-67 s tím, že jsou spojeny vždy vozy
shodných koncových číslic (51+61 atp.). Depo pro jednotky, vybavené přesuvnou, se nachází u dolní stanice.
Protože je ozubnicová dráha provozována budapešťským dopravním podnikem BKV, platí na ní běžný tarif a je s linkovým označením "60" zařazena
mezi tramvajové linky.