|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 16
Třebaže již v roce 1923 se v pražských ulicích objevují tramvajové linky 15, 17, 18 a 19, linka 16 chybí a na
scéně se objevuje až v září následujícího roku. Z hlediska jejího trasování lze říci, že přes množství změn
v pražské tramvajové dopravě, se jedná o linku relativně stabilní. Od svého zavedení ještě neopustila relaci
Flora – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí. Přestože její zakončení, ač se měnilo, nedoznávalo
převratných změn. Na východním konci střídala oblast Strašnic a Žižkova, až v roce 2012 se její východní
konečný bod přesunul na Lehovec, na západním konci byla věrná oblasti Prahy 5. Jistou anomálií bylo její
vedení do Braníka a Modřan v letech 1995 – 2009. Z hlediska trasování se tedy jednalo o linku poměrně stabilní,
zato sestavu vlaků právě linka 16 snad měnila nejčastěji. Vystřídaly se tu staré vlaky, dvojice vozů T,
sólo vozy T i vozy nízkopodlažní.
Když se 14. září 1924 v pražských ulicích objevuje linka 16, jezdí v trase Flora – Orionka – náměstí Míru – náměstí Petra Osvoboditele (dnes I.P.Pavlova) – Karlovo náměstí – Jiráskovo náměstí – Palackého náměstí – Anděl – Smíchov, Santoška. Linka byla obsazena obousměrnými vozy s tím, že na Santošku se kvůli prudkému stoupání muselo jezdit bez vlečných vozů. O pět let později, přesně 2. září 1929 je linka prodloužena ke krematoriu na Vinohradech. O půlrok později, od 2. března 1930, je na smíchovské straně odkloněna do Radlic. Od té doby jsou pak na linku 16 vypravovány trvale soupravy ve složení motorový + vlečný vůz. Následně 3. ledna 1932 linka 16 vymění radlickou konečnou za tu u Smíchovského nádraží, 3. listopadu 1936 pokračuje na Vinohradech od Krematoria až na Vinici, a 7. března 1937 zaznamenává další prodloužení do Nových Strašnic. Většina změn, jak je tedy patrné, souvisí s dokončováním nových traťových úseků.
Když se počátkem léta roku 1968 provádí napojení obnovené tratě v ulici na Moráni, je linka 16 ukončena na Karlově náměstí ve směru od Vápenky jednosměrným objezdem Karlovo náměstí – Resslova ulice – Jiráskovo náměstí – Myslíkova – Karlovo náměstí a zpět na Vápenku. Během této výluky není linka 16 obsazována obligátními starými vlaky, ale jsou na ni vypraveny sólo vozy T3. Po dokončení tratě v ulici Na Moráni je od 29. července 1968 linka 16 v úseku Karlovo náměstí – Palackého náměstí převedena právě do této ulice. V roce 1969 jezdí na lince 16 ve špičce 22 souprav v intervalu 4,33 minuty, v sedle pak 14 souprav v intervalu 6,66 minut. Vypravované byly z vozoven Motol, Strašnice a Žižkov. Počínaje 31. březnem 1970 jsou dosavadní soupravy motorového a vlečného vozu nahrazeny vlaky 2xT3. Ve špičce bylo nasazeno 14 vlaků (interval 6,50 minut), v sedle 9 vlaků v intervalu 10 minut. Vypravují je vozovny Motol a Žižkov.
V souvislosti s výlukovou činností v oblasti vozovny Strašnice a absencí linek 27 a 32 v relaci Vinice – Ústřední dílny Hostivař je linka 16 ve špičkách pracovního dne prodloužena do trasy Smíchov, nádraží – Olšanské hřbitovy – Vinice – Ústřední dílny Hostivař. Z důvodu nedostatku vozů T1 a T3 jsou na linku 16 vypravovány také dvounápravové vozy. Aby alespoň trochu dodržely jízdní dobu, stanovenou pro vozy T, byly tyto na linku 16 vypravovány bez vlečných vozů. K 3. září 1973 je kvůli tomuto prodloužení obsazena ve špičce 26 vozy, vypravovaných z vozoven Žižkov, Motol a Strašnice. Provoz souprav 2xT3 vozoven Žižkov a Motol se na linku 16 vrací 1. října 1973. Ve špičce je vypravováno 8 vlaků (interval 10 minut), v sedle 6 vlaků v intervalu 12 minut. V sobotu ráno vyjíždí 8 souprav, z nichž odpoledne pak 3 zatahují. V neděli ráno pokrývá provoz 5 souprav, odpoledne pak vyjíždějí další 4.
V souvislosti se spřažením linek 10 a 24 jsou od 12. dubna 1976 na linku 16 nasazeny sólo vozy T1 a T3. Ve špičce je vypravováno 9 vozů z vozovny Žižkov (jen T3) a 6 vozů z vozovny Motol (T1 a T3). Interval byl stanoven na 5,50 minut. V sedle pak jezdí 7 vozů po 11 minutách. Soupravy 2xT3 se na linku vrací v denním provozu od 25. října 1976. Zatímco k datu 13. srpna 1978 je linka v denním i nočním provozu vedena ve shodné trase Zlíchov, Lihovar – Olšanské hřbitovy – Strašnice, Černokostelecká, od 8. listopadu 1979 se denní a noční trasy rozejdou, protože v nočním provozu linka z Anděla míří přes Kotlářku do Vozovny Motol. Celostátní Spartakiádu v roce 1980 „přežila“ linka 16 beze změny trasy i typu vlaků. Jen v den konání Spartakiádního průvodu 29. června jsou na linku 16, místo dvojic T3, mimořádně vypraveny sólo vozy T1. Linka byla plně obsazena celkem 7 vozy tohoto typu.
Počínaje 19. prosincem 1980 je denní linka převedena do trasy Zlíchov, Lihovar – Anděl – Palackého náměstí – Karlovo náměstí – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Želivského – Vápenka – Spojovací a noční provoz této linky je zrušen. Již od 6. dubna 1981 je linka 16 na Smíchově přesměrována do Radlic, kam jezdí ze své stávající konečné na Spojovací. V září 1983 jsou na linku 16 v souvislosti s výlukou vypravovány ve všední dny sólo T3. O víkendech paradoxně zůstávají vlaky 2xT3. Linka v té době jezdila v trase Spojovací – Flora – Muzeum – Bruselská – Nusle, Otakarova.
V souvislosti se zahájením provozu nové tratě do Modřan je od 28. května 1995 linka 16 vedena v trase Hrdlořezy, Spojovací – Flora – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Palackého náměstí – Výtoň – Nádraží Braník. Ve špičce je prodloužena po nové trati do Sídliště Modřany. Velký třesk linkového vedení 9. listopadu 1998 linku celodenně, celotýdenně ukončuje ve smyčce Nádraží Braník a do Modřan místo ní posílá linku 21. O víkendech se na ni vypravují vozy T3 a T6 sólo. Ve všední dny je zachován provoz souprav T3 a T6. K uvedenému datu se výrazně mění rozsah provozu. Ve všední dny a sobotu je linka provozována od 6,00 do cca 20,00 hodin, v neděli zahajuje provoz až po 12. hodině. V této podobě provoz linky vydrží až do 1. září 2004, kdy je její večerní provoz celotýdenně prodloužen do půlnoci. Od 4. ledna 2009 zahajuje linka nedělní provoz již okolo 8. hodiny.
O prázdninách roku 2010 je linka 16, v souvislosti s výlukou traťového úseku Anděl – Kotlářka – Sídliště Řepy, odkloněna do obratiště Nádraží Braník. O víkendech jsou na ni v tomto období nasazovány sólo vozy T3 a T6. I v odpolední špičce pracovního dne jezdí na Sídliště Řepy linka 16 od 1. září 2011. Zatím poslední změna linku plíživě potkala 23. května 2012. K tomuto datu linka sice nadále jede ve špičkách všedního dne ze Sídliště Řepy, respektive z Kotlářky po zbývající úsek až do zastávky Biskupcova, jako doposud, ale dále pokračuje namísto "dočasně" zrušené linky 19 přes Krejcárek, Palmovku a kolem stanice metra Vysočanská na Lehovec. Na linku jsou vypravovány po celý týden vlaky 2xT3, 2xT6A5, Škoda 14T a Škoda 15T. Léta plánovaná změna trasy, o níž se v kuloárech již ani nešeptalo, ale mluvilo hodně nahlas, byla od 1. září 2012 prohlášena za trvalou.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |