|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provoz libereckých tramvají mezi lety 1936-1939Již před více lety se mi dostaly do rukou služební jízdní řády libereckých tramvají z let 1936 a 1939. Můžeme si z nich udělat obrázek o tom, jak byl organizován provoz tramvají v Liberci v tomto období. Pro úplnost můžeme doplnit, že v roce 1936 bylo ve stavu 35 motorových vozů pro osobní dopravu a dále 3 motorové vozy pracovní. V roce 1939 klesl počet osobních motorových vozů na 33. Vlečných vozů bylo po celé námi sledované období ve stavu 11.
Na úvod trocha historie
V roce 1934 jsou provozovány linky:
Trať Horní Hanychov – Lidové SadyKonečná zastávka v Horním Hanychově byla řešena pouhou kusou kolejí. Výhybna pro možnost objíždění vlečného vozu byla z bezpečnostních důvodů zlikvidována již v roce 1921. Trať pokračovala na výhybnu Walhalla (Spáleniště). Dále se pokračovalo jednokolejně do výhybny Eiche (Dolní Hanychov), další výhybnou byla Kalkofen (Vápenka). Při další jízdě se vozy potkávaly ve výhybně Bahnsteg (dnešní zastávka Krkonošská) a pak následovala výhybna Deutscher Hof (dnes Viadukt). Od nádraží se pokračovalo dvoukolejně. Tam, kde trať vedla stísněnými poměry, byla situace řešena jednokolejnými objezdy. Od Rybníčku se směrem na Soukenné náměstí jelo ulicí Jánskou, zpět dnešní ulicí 1.máje. Ze Soukenného náměstí šplhala tramvaj ulicí Moskevskou (tenkrát Wiener Strasse), směrem zpět pak jela dolů ulicí Pražskou. Od Staroměstského náměstí se jelo přímo na Šaldovo náměstí (Gablonzerplatz), směrem zpět uhýbala tramvaj ze Šaldova náměstí do Turner Strasse (Sokolská) a kolem pošty dojela na Staroměstské náměstí. Na Šaldově náměstí byla zřízena kolejová spojka pro obracení vložených vozů. Do Lidových Sadů vedla trať klasicky dvoukolejně; ukončena byla jednoduchým kolejovým přejezdem s jedinou výhybkou. Nebyla zde tedy možnost objíždění vlečného vozu.
Trať Rochlice – RůžodolTrasa byla téměř celá jednokolejná s výhybnami. Za dvoukolejný by se tu dal považovat úsek mezi Soukenným a Staroměstským náměstím. Ve směru do Rochlice jezdila tramvaj ulicí Pražskou (Schicker Strasse) a ve směru do Růžodolu pak ulicí Moskevskou (tenkrát Wiener Strasse). Aby řidiči o sobě věděli, byly na Staroměstském i na Soukenném náměstí umístěny návěstní svítilny. Pokud svítily, pak měl řidič informaci, že protijedoucí vlak již opustil jednokolejný úsek. Řidič po obdržení této informace musel tuto svítilnu zhasnout (vypínačem umístěným na domě) a pak mohl pokračovat v jízdě. Výhybny byly umístěny na konečné v Růžodole, dále v zastávce Kratzauerstr. (Chrastavská), dále u krematoria (Wehrgasse) a dále v zastávce Rosenthaler Bruecke (Čechova ulice). Na konečné v Rochlici bylo rozvidlení kolejí.
Omezení tramvajového provozu k 7. únoru 1936Hospodářská krize se odrazila i v provozu tramvají. Poklesl znatelně počet přepravených osob a dochází k následujícím omezením:Oběžník dále uvádí, že obratový čas v Horním Hanychově je 7 minut a v Lidových sadech je tento pouze 3 minuty. Odjezdy tramvají od nádraží směrem na Lidové sady ohlašuje signální zvonec. Služba číslo 7 na lince 3 vyjíždí z vozovny na Altstaedter Platz a v 6:50 vyčká na vůz jedoucí od Rochlic. Jinak pořádek ranního vyjíždění byl následující: služby číslo 1 (výjezd v 5:00), 2 (výjezd 5:15), 4 (výjezd v 5:40), 5 (výjezd v 5:50), 6 (výjezd 6:00) a 7 (výjezd v 6:15) jedou k nádraží, kde se obrací a jedou do Lidových Sadů. Pak již jedou po své trase do Horního Hanychova. U služby číslo 3 to bylo jiné: ta vyjela ve 4:55 z vozovny přímo do Lidových Sadů. Z této konečné odjela v 5:17 a jela pouze k Nádraží. Tam se opět obrátila a v pořadí odjížděla od nádraží v 5:36 opět do Lidových Sadů. První ranní tramvaj z Horního Hanychova odjížděla v 6:13 (služba číslo 1). Konstantní dvanáctiminutový interval na lince 3 se drží ještě přes 22 hodinu večerní. Pak začínají vozy linky 3 zatahovat a to dle následujícího systému: Služba 2 odjíždí ve 22:29 z Lidových Sadů k nádraží. Tam se ve 22:43 obrací a ve 22:50 zatahuje. Služba 3 odjíždí z Lidových Sadů ve 22:41. Ve 22:55 končí u nádraží a čas zatažení má ve 23:05. Služba 5 má odjezd z Lidových Sadů ve 23:05 a zatahuje přes nádraží do vozovny ve 23:30. Služba 7 jede přesně 24 minut za službou 5, zatažení má však ve 23:50, 11 minut za 7. službou pak jela služba 1. Čas jejího zatažení byl 5 minut po půlnoci. U služeb 4 a 6 to bylo v noci složitější. Služba 4 jela ve 22:53 z Lidových Sadů do Horního Hanychova. Ve 23:30 jede zpět na Lidové Sady, v 0:05 jede k nádraží. Tam přijíždí v 0:19. Odtud jede opět na Lidové Sady a pak přímo do vozovny (čas zatažení v 0:50). Služba číslo 6 jede ve 23:17 z Lidových Sadů k nádraží, pak do Horního Hanychova a pak do vozovny (čas zatažení v 0:20). Vozy linky 3 se křižovaly na výhybnách Walhalla (Spáleniště), Eiche (Dolní Hanychov), Kalkofen Michler (Vápenka) a Viadukt. Na výhybně Bahnsteg se potkávaly vždy vozy linek 3 a 4, v jednom směru trojka a proti ní čtyřka. Po večerním, resp. nedělním zkrácení linky 4 k nádraží, křižování ve výhybně Bahsteg odpadlo. Jak vypadalo křižování ve výhybně Vápenka, je popsáno u linky 4. Manipulace byla následující: Vůz linky 4 přijel od Lidových Sadů na příjezdovou kolej výhybny Vápenka, kde vyčkal 6 minut – tedy přesně tolik času, než přijel protijedoucí vůz linky 3. Po jeho příjezdu přejel vůz linky 4 na odjezdovou kolej a za dalších 6 minut odjížděl zpět na Lidové Sady. V 11:45 pak odjížděly z konečné Vápenka na stejný čas 2 vozy linky 4. Zatímco ten první (služba 4) jel po své trase až na Lidové Sady, ten druhý jel pouze na Staroměstské náměstí. Ve večerních hodinách pak dva vozy linky 4 zatáhly a zbylé tři pak byly přeznačeny na linku 1. Ta pak, až do ukončení provozu, jezdila jen v trase Lidové sady – Nádraží. Uvedené tři vozy udržovaly dvanáctiminutový interval. Poslední její vůz končil službu ve 22:30. Zajímavostí je, že služba číslo 2 vyčkávala u nádraží ve 21:47 na vlak od Teplic; pak odvezla cestující na Lidové sady a ve 22:30 zatáhla. Zajímavé rovněž bylo i to, že ve 21:47 jely od nádraží do Lidových Sadů 2 vozy na stejný čas: jednak už zmíněná služba 2 na lince číslo 4 a pak ještě služba 7 na lince číslo 3. Z této skutečnosti lze usoudit, že cestujících od teplického rychlíku bylo mnoho a že samotný motorový vůz linky 3 by toto množství nebyl schopen pobrat. Podobné to bylo i u služby číslo 4, která u nádraží ve 21:25 vyčkávala vlaky od Prahy a Žitavy. Čas zatažení měla ve 22:15. Služební jízdní řád ještě uvádí, že o nedělích a významných svátcích jezdí linka 1 v trase nádraží (obratový čas 5 minut) – Lidové sady (obratový čas 3 minuty). Nasazeny jsou 3 vozy v intervalu 12 minut. Změnu linkové orientace prováděla vlaková četa. Jednalo se o výměnu bočních, jakož i čelních orientací. Čelní orientace byla řešena jako čtyřhranná otočná tabulka s číslem linky umístěna nad čely vozů. Řidič na svém stanovišti po zatažení za táhlo docílil pootočení tohoto hranolu a tím došlo ke změně čísla linky. K 7. únoru 1936 se vypravovalo ve všední dny celkem 18 motorových vozů, o vlečných vozech informace nejsou k dispozici.
Tramvajový provoz od 15. května 1939K 15.5.1939 jsou v provozu následující tramvajové linky:Systém výjezdů vozů linky 3 byl následující: služba 1 vyjížděla v 5:00 a v 5:10 odjížděla od nádraží směrem do Lidových sadů. Za 10 minut po ní pak vyjíždí stejným způsobem služba číslo 2 a za dalších 10 minut také služba číslo 3. Služba číslo 4 vyjíždí z vozovny v 5:00 s tím, že jede přímo do Lidových sadů. Zde se obrací a v 5:20 jede k nádraží. Služba číslo 5 vyjíždí v 5:00 z vozovny a jede v 5:10 do Horního Hanychova. Z této konečné jede v 5:30 do Lidových Sadů. V neděli vyjíždí tato služba až v 5:40 s tím, že od nádraží jede v 5:50 na Lidové sady. Služby 6, 7 a 8 vyjíždějí v 5:50, 6:00 a 6:10 z vozovny, jedou k nádraží, odkud v 6:00, 6:10 a 6:20 pak pokračují do Lidových sadů. Při nasazení 8 vlaků na lince 3 se odehrává křižování v zastávkách Walhalla (Spáleniště), Eiche (Dolní Hanychov) – zde dochází ve špičkách k předávání vlečných vozů, Kalkofen Michler (Vápenka) – zde dochází v období přepravního sedla k předávání vlečných vozů, a Deutscher Hof (Viadukt). Ve výhybně Bahnsteg se v tomto období křižovaly vždy vlaky linek 3 a 4. Večerní provoz jednotlivých služeb byl následující: Služba 1: v 0:22 jede z Lidových sadů do Horního Hanychova. Odtud pak jede na Staroměstské náměstí (originál jízdního řádu uvádí Adolf Hitlerplatz) a pak do vozovny. Čas zatažení má v 1:40 hodin. Služba 2: z Lidových sadů zatahuje ve 21:37 přímo do vozovny (konec služby ve 21:50). Služba 3: z Lidových sadů jede ve 23:07, ve 23:21 přijíždí k nádraží a ve 23:30 končí ve vozovně. Služba 4: z Lidových sadů jede ve 23:22, ve 23:36 přijíždí k nádraží. Ukončení ve vozovně má ve 23:45. Služba 5: jede ve 21:26 Horního Hanychova (na stejný čas jako služba číslo 4, která na něj na konečné v Horním Hanychově čeká), ve 21:45 přijíždí k nádraží a ve 21:55 končí ve vozovně. Služba 6: jede ve 20:54 rovnou z Lidových sadů do vozovny. Zde je ve 21:10. Služba 7: v 0:55 jede z Lidových sadů k nádraží. Sem dojíždí v 1:10 a v 1:20 má čas zatažení. Služba 8: ve 23:52 jede z Lidových sadů k nádraží. Zde je v 0:06. Služba je však ukončena až v 1:00 hod. Informace o pohybu tohoto vlaku mezi 0:06 a 1:00 nám chybí, je tedy docela dobře možné, že vůz čekal u nádraží na některý z významných rychlíků, jehož cestující pak odvezl, kam bylo zapotřebí. Po splnění úkolu zatáhl.
Při změně intervalu z 10 na 15 minut se měnilo křižování; to pak bylo uváděno v jízdním řádu. Nahlédnene-li do
Abendsverkehr der Linie 3 (večerní dopravy linky 3), zjistíme, že jsou zde následující poznámky:
Dvouvozový vlak linky 3 dojel na konečnou do Lidových Sadů. Tam došlo k rozpojení soupravy. Motorový vůz si pak převzal odstavený vlečný vůz od předchozího vlaku a opět v podobě dvouvozové soupravy odjel směrem do Hanychova. Průvodčí v odpojeném vlečném voze vyčkal na následující vlak linky 3. V 7:25 byl u nádraží připojen poslední vlečný vůz, který jel do Dolního Hanychova. V 7:35 projel vlak linky 3 v podobě sólo vozu. Od 7:45 do 11:25 pak jezdily vlečné vozy jen v relaci Lidové Sady – Vápenka. V provozu jich zůstalo 6. Od 11:35 začaly jezdit vleky opět až do Dolního Hanychova; v 11:50 byl připojen ještě sedmý vlečný vůz, a sice k motorovému vozu, jedoucímu do Lidových Sadů. Večer po 19. hodině dochází k postupnému odpojování vlečných vozů. Odpojování se provádí u nádraží a vleky, než se odtáhnou do vozovny, se odstavují na odstavnou kolej. Poslední vlečný vůz je odpojen v 19:50. Služební jízdní řád ještě uvádí, že rozpis služeb pro vlečné vozy je platný jen pro všední den. O nedělích a významných svátcích se děje přidělování vlečných vozů jen dle potřeby. Jízdní personál je o tomto předem informován. Zde jsou bližší informace o jejich provozním režimu: Reserve II a Reserve III se nevypravovaly v případě nedostatku provozních pracovníků. Ve špičce všedního dne se vypravovalo 25 motorových a 7 vlečných vozů Je možné, že jsem se v některých místech svého povídání dopustil nepřesností, což může být způsobeno tím, že o některých záležitostech prameny mlčí, případně se nezachovaly seriózní informace. Jízdní řády, z nichž článek vychází a bez nichž by nikdy nemohl vzniknout mi před lety věnoval pan Gisbert Jakl, jemuž bych rád tuto vzpomínku na liberecké tramvaje věnoval.
Text: František Zahnáš
Související články: Pražská historie na libereckých kolejích Podzimní Liberec 2016 Liberec Den otevřených dveří 2017 Liberec 2015 Zmodernizované meziměsto Liberec 2014 Meziměsto před výlukou Liberec 2013 Za Tédvojkami na úzké meziměsto Rekonstrukce meziměstské tratě Liberec - Jablonec nad Nisou 2014 Jak liberecké koleje opustil vůz RT6S... Liberecké Dny Evropského dědictví 2013 Liberecká vozovna tramvají 2013 Liberecké meziměsto roku 2013 EVO2 100 let tramvají do Horního Hanychova Den otevřených dveří Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Liberecké tramvaje v roce 2006 aneb vzhůru za »péxky« Pohlednice Pražských tramvají... ...od visuté lanové dráhy Horní Hanychov - Ještěd Vznikající přeložka u liberecké Textilany Probouzející se jaro na libereckých kolejích Po sedmi letech tramvají do Horního Hanychova.... Konec vozů T2 v Liberci poprvé.... Pražské vozy T3 v Liberci |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |