|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pohlednice Pražských tramvají...
|
Osoblažka, druhá provozovaná úzkorozchodná železničních trať
v České republice se může pyšnit provozem jedné unikátní lokomotivy. Z někdejšího Československa se přes
bývalou Jugoslávii a Rakousko opět vrátila do země svého původu.
Plzeňská Škodovka si v období okolo druhé světové války získávala významné postavení ve výrobě lokomotiv. Jugoslávské železnice si proto právě u ní v roce 1947 objednaly dodávku šesti parních lokomotiv pro své úzkorozchodné železniční tratě rozchodu 760mm. Za vývoj a postavení šesti nových lokomotiv s tendry si Škodovy závody v Plzni naúčtovaly 11 298 468 Kčs. Lokomotivy byly dobrého provedení s elektrickým osvětlením, prostornou kabinou se sedátky strojvedoucího a topiče. Stroje byly navíc vybaveny sněžným pluhem, který musel být povinným vybavením každé nově vyrobené lokomotivy. Všech 6 strojů započalo svůj provoz v dubnu 1949, zejména v nákladní dopravě. V provozu se pak udržely až do přelomu let 1970/1971, kdy byly nahrazeny motorovými lokomotivami. O dva roky později se však opět vrátily do činné služby, v níž vydržely až do roku 1976. Díky válečným událostem se ze šesti vyrobených lokomotiv zachovaly tři, jednu z nich, označenou 19-32 odkoupil rakouský spolek Club760, který ji uvedl do provozuschopného stavu v dílnách ÖBB Knitfeld. Byla provedena generální oprava kotle, pojezdu a tendru, ale lokomotiva nikdy nebyla prakticky vyzkoušena v provozu. Již od roku 2007 probíhala jednání Slezských zemských drah s rakouským spolkem Club760 o zapůjčení jedné ze tří zachovalých lokomotiv pro provoz na Osoblažce. Více než roční snažení bylo završeno převozem lokomotivy 19-32 do České republiky. V krnovských opravnách byla sací brzda nahrazena tlakovou, budka obložena dřevem a topeniště dostalo novou klenbu. Zásahem do jejího vzhledu, v podobě zúžení horní části tendru byl strojvedoucím zlepšen výhled na trať při jízdě tendrem vpřed, tedy ve směru Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Lokomotiva byla opatřena modrým nátěrem a v České republice obdržela označení U57.001. |
||||