|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
»KRAB« pro měření tramvajových tratí
Tramvajové tratě, to nejsou jen koleje, po kterých jezdí tramvajová vozidla. Jejich nedílnou součástí
jsou i zařízení, která slouží k jejich diagnostice, údržbě a opravám. Přibližme si zařízení hodnotící
vybrané geometrické parametry koleje – tzv. KRAB, konkrétně jeho verzi „Light“, kterou využívá pro
monitoring stavu tratí DP Praha. Výrobcem zařízení je firma Komerční železniční výzkum, s.r.o.
Nejčastěji je využíván při přejímkách stavebních prací na rekonstruovaných úsecích, případně pro provozní kontrolu, tramvajových tratí a výhybek. Pohon vozíku je zabezpečen manuálně lidskou silou, nebo může být v plné „neLight“ výbavě i vlečen za speciálně uzpůsobeným hnacím vozidlem. V pražských podmínkách je rychlost měření omezena rychlostí chůze tj. cca na 5 km/h. Vozík váží cca 30 kg, obsluhu tvoří dvě osoby. Vložení a vyjmutí vozíku z koleje zvládne vzhledem ke hmotnosti a rozměrům pouze jedna osoba. Baterie elektronického systému i palubního PDA počítače zaručují minimálně 8 hodin nepřetržitého provozu. Do paměti počítače lze uložit data nejméně z 200 km tratí. Volitelně lze dodat vozík s přestavitelným nominálním rozchodem v rozmezí 750 – 1668 mm. Pojezd vozíku se skládá ze základny (příčného nosníku) opatřené většími kolečky s okolky, která díky své „příčné roztažnosti“ zajišťuje měření rozchodu kolejového kanálu, a kromě toho nese snímače měřených veličin. K základně jsou kloubově upevněna řídítka s držákem řídicí jednotky, která je kabely propojena s jednotlivými snímači. Dále jsou k základně kloubově uchycena dvě ramena opatřená na koncích menšími kolečky s okolky, z jejichž vzájemné okamžité polohy vůči základně se odvozují hodnoty dalších geometrických parametrů koleje (směrové a výškové zakřivení). Třetí rameno s kolečkem bez okolku, upevněné na protilehlém konci základny, slouží pro vyhodnocení tzv. zborcení koleje (vzájemné stoupání či klesání kolejnicových pásů v místě, kde není projektováno, tzn. mimo vzestupnici). Geometrické parametry jsou vyhodnocovány a ukládány v řídící jednotce v kroku po 0,25 m. K převozu KRABa na místo určení se využívá žlutý dodávkový vůz KIA K2500 DUO MD, jehož přestavbu provedla společnost SaZ, s.r.o., divize Sázava. Z názvu vozidla je již zřejmé, že automobil disponuje kolejovým adaptérem a tudíž umožňuje přivézt měřící vozík i na tratě rychlodrážního charakteru, kde může být následně využit i jako trakční prostředek. Jistě jste při některé své cestě v ulicích Prahy zaslechli v tramvajích relaci dispečinku o tom, že v úseku x - y se pohybují pracovníci s "krabem" a nakonec jste třeba i dva pány s měřícím vozítkem potkali, ale nevěděli jste, k čemu slouží. Nyní už to víte... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |