![]() |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pražským Elektrikám je 120 let!
U příležitosti 120. výročí připravil pražský Dopravní podnik speciální průvod historických a současných vozidel, doplněný o řadu akcí připravovaných společně s Národním technickým muzeem. Co tedy bylo možné v pondělí 18. července 2011 zažít a prožít? Průvod historických a současných vozidel
Průvod se vydal po trase Vozovna Střešovice - Brusnice - Pražský hrad - Letohrádek - Malostranská - Malostranské náměstí - Hellichova - Újezd - Národní divadlo - Národní třída - Lazarská - Vodičkova - Václavské náměstí - Jindřišská - Masarykovo nádraží - náměstí Republiky - Dlouhá třída - Strossmayerovo náměstí - Kamenická do zastávky Letenské náměstí, kam dorazil oproti harmonogramu asi s dvacetiminutovým zpožděním. Průvodu dominoval vůz ev.č.500, vyrobený v roce 1913, který vyjíždí pouze při zcela mimořádných událostech a naposledy se účastnil průvodu v roce 2005. Jako druhá v pořadí byla řazena souprava motorového vozu Ringhoffer DSM ev.č.240 a vlečného vozu 628 symbolizující ranná léta 20. století (r.v. 1908+1909). Následovala trojice složená z motorového vozu Ringhoffer ev.č.2272 a vlečných vozů ev.č.1201 a 1200 doplněná dvojicí motorového vozu Ringhoffer ev.č.2210 a krasinu ev.č.1419, reprezentujících válečné období. Poválečné období již reprezentovaly vozy řady T z produkce Smíchovské vagonky Tatra - nejprve vůz T1 ev.č.5002, dále T3 ev.č.6102 a v neposlední řadě novodobou historii zastupovaly vozy T6A5 ev.č.8717, T3R.PLF ev.č.8253 a KT8D5.RN2P ev.č.9052. Průvod uzavíraly nejmodernější stroje z výrobního programu plzeňské Škodovky - 14T ev.č.9142 a 15T ev.č.9211. Přestože byl průvod původně určen jen pro pozvané hosty a akreditované novináře, všechna vyčleněná místa zdaleka neobsadili, a tak se díky neodbytným nepozvaným maminkám a vstřícnému personálu dostaly do historických vozů hlavně děti. Akce byla velkou příležitostí pro fotografy a fanoušky tramvajové dopravy, kteří průvod podél celé trasy fotografovali a filmovali. Bohužel díky najetí řidiče vozu KT8D5.RN2P ev.č. 9060 na lince 8 při potkání průvodu v křižovatce Havlíčkova se bohužel nepodařilo udržet celý konvoj při sobě, naštěstí od kolony vozidel oddělila jen nejnovější přírůstek do vozového parku dopravce, vůz 15T, a tak její vklínění se mezi vozy nebylo příliš rušivé. Škoda jen, že se kromě výletního muzejního vozu ev.č. 500 průvodu účastnily pouze již okoukané vozy běžně užívané pro komerční jízdy případně vozy vyčleněné pro linku 91, nikoliv samotné muzejní exponáty. Snad se jich dočkáme alespoň příště...
Odhalení historického pomníku věnovanému aktuálnímu výročí
Pomníček má evokovat pozůstatek po první tramvajové trati. Nachází se v prostoru parku před Národním technickým muzeem a v jeho těsném sousedství stojí po pravé straně nejstarší kolotoč na světě. Jeho pozice je tedy opravdu více než autentická. V místě, kde se nachází, totiž původně opravdu začínala první tramvajová trať, resp. zde stála vnitřní kolej původní Křižíkovy remízy. Z prostorových důvodů nebylo možné zachovat správný úhel natočení tratě (původní trať se již mírně stáčela k Ovenecké ulici). Pomníček tvoří kus tratě z bezžlábkových kolejnic, dlouhý dva metry. Na vnější straně je trať doplněna o dvě řady velké žulové dlažby. Výplň mezi kolejnicemi obstarává písek, evokující "prašné cesty" tedy dříve obvyklý kryt komunikací. Ve spodní polovině památníku je umístěna pamětní deska s nápisem určujícím jeho poslání: V těchto místech zahájila dne 18.7.1891 zásluhou Františka Křižíka provoz první česká elektrická dráha.
Zpřístupnění Dopravní expozice NTM od 15 do 18h zdarma
Návštěvníci tak mohli spatřit historický vývoj automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní dopravy a v kratších exkurzech i úseky z dějin železniční dopravy a vývoje hasičské techniky na území České republiky, stejně jako unikátní sbírku prezidentských limuzín. Na připravených videoprojekcích mohli návštěvníci spatřit historické dokumenty monitorující "cvrkot" v pražských ulicích s přihlédnutím na archivní materiály týkající se tramvajové dopravy. Přednášky na téma 120. výročí první elektrické dráhy v Česku
Jako první se slova po uvítacím proslovu ředitele muzea ujal PhDr. Jan Hozák, který přítomným přiblížil Prahu v roce Zemské jubilejní výstavy 1891. Ve svém přednesu návštěvníky virtuálně provedl prostorem Výstaviště v Holešovicích a ukázal skvosty Prahy, které návštěvník mohl během své návštěvy v Praze spatřit. Neopomenul tedy ani výstavbu Petřínské rozhledny a ani opravu Karlova mostu po ničivé povodni. Stejně tak připomenul malebná panoramata Pražských mostů, tehdy ještě však ve své řetězové podobě. Druhým vystupujícím byl Mgr. Pavel Fojtík, který návštěvníky virtuálně svezl první elektrickou tramvají. Ve svém vystoupení se zaměřil na superprojekce míst, kudy tramvaj vozila své cestující. Kromě trasy a plánů na výstavbu, krátce představil první tramvajový vůz, dochované dobové jízdenky a neopomenul ukázat zázemí, které měl Křižík k dispozici. Třetí vystupující pohovořil na téma Vladimír List a projekt podpovrchové tramvaje v Praze. Přestože se jednalo o záskok a k danému tématu moc informačních materiálů nenajdeme, nemohu nepoznamenat, že se jednalo o klasickou ukázku toho, jak by prezentace neměla vypadat! Čtený monotónní projev opravdu není pro takovéto příležitosti vhodný. Jako poslední vystoupil doktor Miroslav Penc. V první části svého vystoupení uvedl všeobecné informace ohledně nejrůznějších statistických údajů týkajících se Dopravního podniku v současnosti, a tak trochu v humorné podobě je porovnal s údaji v Evropě či se světem. Závěrečná část vystoupení patřila jeho odborné parketě - užité technologii ve výstavbě tramvajových tratí, kterou demonstroval na praktických příkladech z nedávné minulosti i současnosti. Zábavný program na Letné s Kinobusem
Související letáky ve formátu .pdf:
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |