|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať v Kladenské ulici
Dnes již takřka zapomenutý úsek tramvajové tratě v Kladenské ulici mezi Bořislavkou
a veleslavínským nádražím vznikl na dvě části, nejprve byl zprovozněn úsek od Hadovky k ulici
Nad tratí a následně druhá část k vokovické vozovně.
Ještě během výstavby prodloužení bylo dodatečně rozhodnuto zřídit na Bořislavce jednokolejnou smyčku, dlouhou 172 metrů, umožňující ukončit zde jednu tramvajovou linku a zjednodušit tak manipulaci s vozy v koncovém úseku tratě. Na konečné byl zřízen kolejový přejezd pro usnadnění manipulace s vlečnými vozy a levá výhybka zakončující trať 36 metrů dlouhým jednokolejným úsekem. Provoz na traťovém úseku z Hadovky do Vokovic, ke křižovatce s ulicí Nad tratí byl zahájen 13. července 1930, tři dny po technicko-policejní zkoušce. Zhruba 200 metrů před koncem tratě byla v blízkosti dnešního domu č.or.44 zřízena odstavná kolej pro umístění pojízdné měnírny, zajišťující napájení nového úseku elektřinou. Kolej byla vybudována kolmo k tramvajové trati a při manipulaci s vozem se pro napojení odstavné koleje využívaly povrchové koleje. Pro ochranu pojízdné měnírny byl zřízen přístřešek, neboť se zde plánovalo umístění měnírny velmi dlouhodobě. V roce 1931 začaly práce na dalším prodloužení tramvajové tratě až k rodící se nové vozovně Vokovice. Na počátku října následujícího roku bylo prodloužení v zásadě hotovo, zahájení provozu se však z dosud stále neznámých důvodů odkládalo. Tramvajová trať k vozovně Vokovice byla podrobena technicko-policejní zkoušce až 4. ledna 1933 a 6. ledna na ní byl zahájen provoz. Nový úsek byl v celé délce dvoukolejný, původní koncová výhybka byla během stavby zrušena a zůstal zachován pouze levý přejezd, který byl odstraněn v noci na 9. ledna 1935. V sedmdesátých letech začala probíhat kompletní rekonstrukce Velvarské a Kladenské ulice spojená s výstavbou nové komunikace přes Červený Vrch, kde se začalo rodit nové sídliště. Nová komunikace vznikala bez dopadu na provoz tramvají, které nadále přepravovaly cestující mezi Bořislavkou a veleslavínským nádražím Kladenskou ulicí. Na počátku března 1967 již práce na nové trati pokročily natolik, že bylo nutné, s ohledem na rekonstrukci navazujících úseků, během 3. března ukončit provoz s cestujícími po staré trati v Kladenské ulici a ve smyčce Bořislavka. Aby nedošlo k dlouhodobému přerušení provozu vokovické vozovny, bylo v rekonstruovaných úsecích zřízeno kolejové provizorium pro manipulační provoz, uložené na jižní vozovce, zatímco v úseku připraveném na zrušení, tedy v původním úseku Bořislavka - Nádraží Veleslavín se nadále jezdilo po jedné koleji staré trati. Když byla 3. července 1967 zahájena rekonstrukce vjezdového trojúhelníku do vozovny Vokovice, byl definitivně ukončen i manipulační provoz po Kladenské ulici mezi Bořislavkou a Nádražím Veleslavín. Během výluky byla dána do provozu celá severní kolej (kolej z centra) mezi Vítězným náměstím a vozovnou Vokovice, takže na ní mohl být večer 17. července převeden obousměrný manipulační provoz. Přestože ještě nebylo ani provedeno tzv. třetí podbití, začaly tramvaje od tohoto dne jezdit po jedné koleji nové tratě přes Červený Vrch. Zprovozňování druhé koleje pro manipulační provoz probíhalo po etapách a teprve 6. listopadu se uskutečnila zkušební jízda v celém úseku. O den později proběhlo slavnostní zahájení pravidelného provozu. Celá komunikace, tedy Velvarská, Na Červeném Vrchu a Kladenská tehdy dostaly pojmenování Leninova třída... Do dnešních dní se z původní tratě nedochovalo, s výjimkou několik růžic, nesoucích před lety příčné dráty trolejového vedení na fasádách domů, případně alespoň stop po jejich upevnění vlastně nic. I když... Uprostřed autobusového obratiště Bořislavka můžeme dodnes spatřit jeden notně omšelý a orezlý sloup, který na svých bedrech nesl trolejové vedení...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |