|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rekonstrukce tramvajové tratě
|
Z praktických zkušeností již dobře víme, že velkoplošné panely BKV jsou velice nevhodné do směrových oblouků o malém poloměru. Síly působící na velkoplošné panely vzniklé v důsledku teplotní roztažnosti a pohybu nedokonale zafixovaných kolejnicových pásů v nich uložených, je nutí v obloucích putovat do stran. Snížení tohoto efektu se může omezit instalací panelových kotev, což jsou kusy kovu - ať již nařezané části kolejnic, trubky či cokoliv jiného - usazené v určitých intervalech v jejich těsné blízkosti, případně betonáží střední části místo dosazení středových panelů mezi traťové koleje. Obě tyto metody na Bubenském nábřeží byly využity, přesto k posunu panelů nadále docházelo a musela zde být opět nařízená omezená rychlost tramvají.
Dopravní podnik se v roce 2010 rozhodl přistoupit k opravě části trati a připravit projekt na opravu oblouku Bubenské nábřeží - Komunardů. Tentokráte si k tomu vybral novou, v Praze dosud nevyzkoušenou technologii pocházející z Německa, založenou na pevné jízdní dráze. Jejím cílem je zafixovat koleje v oblouku tak, aby k žádným posunům již nemohlo docházet.
K vyloučení tramvajového provozu došlo v termínu od 30. dubna do 8. května 2011. Místo velkoplošných panelů BKV se v oblouku nově objevila pevná jízdní dráha Rheda City. Ta je (velice zjednodušeně) založena na speciálních odlehčených pražcích, které tvoří betonové prefabrikáty s namontovanými distančními podložkami v místě uložení kolejnicových pásů, spojené v jeden celek s pomocí příhradového nosníku. Po přípravě zemní pláně se tyto prefabrikáty usadí na místo v pražcových intervalech, navezou se kolejnice a celá konstrukce se ve stavební jámě předmontuje.
Následující postup prací je podobný jako u staveb tramvajových tratí tvořených podkladnicemi W-tram. Takto předmontovaná konstrukce se pak pomocí pomocných šroubů zvedne do správné polohy a jako zmíněný W-tram 2x zabetonuje. První vrstva do výšky upevňovadel, druhá, výrazně tenčí, sahá pod hlavu kolejnice a provádí se po urovnání rozchodů a zavaření předmontovaných kolejových styků. Zbývající část se vyplní živičným povrchem, resp. litým asfaltem.
Součástí prací byla též pravidelná údržba stávajícího vyloučeného úseku, spočívající v broušení kolejnic v traťovém úseku Vltavská - Pražská tržnice a výměně přídržné pryže v panelech BKV na Bubenském nábřeží.
Ověřovací jízda trakčního vedení měřícím vozem T3 ev.č.5521 se tentokráte nekonala, v neděli proběhla před zahájením PIM zkouška pomocí dvojice vozů KT8 na ověření prostorové průchodnosti v obloucích.
Dopravní opatření: |