Rekonstrukce tramvajové tratě na Bubenském nábřeží 2011

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Rekonstrukce tramvajové tratě
na Bubenském nábřeží 2011


Fotogalerii začneme likvidací původního kolejového svršku tvořeného panely BKV. Již po několika hodinách od zahájení výluky byly pryč kolejnice a velkoplošné panely oblouku k Pražské tržnici! | 30.4.2011
Detailní pohled na podložený částečně smontovaný kolejový rošt. Dřevěné hranoly se před betonáží samozřejmě vyndají. | 2.5.2011
Pomocí těchto šroubů je celý kolejový rošt vyzvednut do požadované výšky. Může dojít k odstranění hranolů a podbetonování. Šrouby se po první betonáží samozřejmě také vyndají. | 2.5.2011
Navážení kolejnic na betonové pražce Rheda City dozorují také němečtí kolegové. | 2.5.2011
Oblouk ve směru k Pražské tržnici je již smontován a zafixován ve své poloze. | 2.5.2011
Montáž kolejového styku po návozu kolejnic. | 2.5.2011
Směrově urovnaný kolejový rošt čeká na vyzvednutí do správné nivelety. V pozadí je ke spatření bus náhradní dopravy X-25. | 2.5.2011
Výstavba pevné jízdní dráhy systému Rheda City na Bubenském nábřeží. | 2.5.2011
Připravené nové přechodové kusy NT1-B1. | 2.5.2011
Náhradní autobusovou dopravu X25 provozovala již standardně firma Hotliner. V zastávce Maniny odbavuje své cestující vůz ev.č.9558. | 5.5.2011
I momentový klíč se někdy pokazí a je třeba jej důkladně prověřit. | 5.5.2011
Svářeči vytváří bezstykovou kolej. | 5.5.2011
Předchůdci a nástupci... Vytrhané kolejnice B1 a nové stojinové kolejnice NT1. | 30.4.2011
Detail bezpodkladnicového upevnění na pražci systému Rheda City. | 2.5.2011
Detail bezpodkladnicového upevnění na pražci systému Rheda City v montážní poloze. Trojúhelníková vymezovací vložka slouží k utváření rozchodu. | 2.5.2011
Návoz kolejnic na prefabrikované pražce. | 2.5.2011
Směrově urovnaný kolejový rošt čeká na vyzvednutí do správné nivelety. | 2.5.2011
Výstavba pevné jízdní dráhy systému Rheda City na Bubenském nábřeží. | 2.5.2011
Německý kolega dozoruje správnému provedení rozchodů. | 2.5.2011
Výstavba pevné jízdní dráhy systému Rheda City na Bubenském nábřeží. | 2.5.2011
Po dobu rekonstrukce oblouku byla u zastávky Pražská tržnice zřízena povrchová spojka Californien, na které byla ukončena linka 25, jak dokazuje snímek vozu KT8D5 ev.č.9042. | 30.4.2011
Detail utaženého bezpodkladnicového upevnění ještě před svařením kolejnic a utvoření rozchodů. | 5.5.2011
Zatímco zraje beton, svářeči mohou vytvářet bezstykovou kolej.  | 5.5.2011
Součástí rekonstrukce oblouku byla i výměna zpuchřelé přítlačné pryže fixující kolejnice B1 v přilehlém úseku z velkoplošných panelů BKV s pomocí tzv. mostecké zatlačovačky. Pracovníky míjí vůz ev.č.9533 firmy Hotliner na náhradní lince X25. | 5.5.2011
Není to tak dávno, co byla rekonstruována tramvajová trať na Bubenském nábřeží. V roce 2005 proběhla v termínu od 1. září do 15. prosince (ano vidíte správně, tři a půl měsíce!) trvající generální oprava vozovek a chodníků v úseku Pražská tržnice - Komunardů v délce cca 550 m, spolu s rekonstrukcí svršku tramvajové trati z velkoplošných panelů v délce 618 m, včetně úprav tramvajových ostrůvků Pražská tržnice. Přesto po necelých šesti letech provozu se musí tramvajová trať znovu sanovat.

Z praktických zkušeností již dobře víme, že velkoplošné panely BKV jsou velice nevhodné do směrových oblouků o malém poloměru. Síly působící na velkoplošné panely vzniklé v důsledku teplotní roztažnosti a pohybu nedokonale zafixovaných kolejnicových pásů v nich uložených, je nutí v obloucích putovat do stran. Snížení tohoto efektu se může omezit instalací panelových kotev, což jsou kusy kovu - ať již nařezané části kolejnic, trubky či cokoliv jiného - usazené v určitých intervalech v jejich těsné blízkosti, případně betonáží střední části místo dosazení středových panelů mezi traťové koleje. Obě tyto metody na Bubenském nábřeží byly využity, přesto k posunu panelů nadále docházelo a musela zde být opět nařízená omezená rychlost tramvají.

Dopravní podnik se v roce 2010 rozhodl přistoupit k opravě části trati a připravit projekt na opravu oblouku Bubenské nábřeží - Komunardů. Tentokráte si k tomu vybral novou, v Praze dosud nevyzkoušenou technologii pocházející z Německa, založenou na pevné jízdní dráze. Jejím cílem je zafixovat koleje v oblouku tak, aby k žádným posunům již nemohlo docházet.

K vyloučení tramvajového provozu došlo v termínu od 30. dubna do 8. května 2011. Místo velkoplošných panelů BKV se v oblouku nově objevila pevná jízdní dráha Rheda City. Ta je (velice zjednodušeně) založena na speciálních odlehčených pražcích, které tvoří betonové prefabrikáty s namontovanými distančními podložkami v místě uložení kolejnicových pásů, spojené v jeden celek s pomocí příhradového nosníku. Po přípravě zemní pláně se tyto prefabrikáty usadí na místo v pražcových intervalech, navezou se kolejnice a celá konstrukce se ve stavební jámě předmontuje.

Následující postup prací je podobný jako u staveb tramvajových tratí tvořených podkladnicemi W-tram. Takto předmontovaná konstrukce se pak pomocí pomocných šroubů zvedne do správné polohy a jako zmíněný W-tram 2x zabetonuje. První vrstva do výšky upevňovadel, druhá, výrazně tenčí, sahá pod hlavu kolejnice a provádí se po urovnání rozchodů a zavaření předmontovaných kolejových styků. Zbývající část se vyplní živičným povrchem, resp. litým asfaltem.

Součástí prací byla též pravidelná údržba stávajícího vyloučeného úseku, spočívající v broušení kolejnic v traťovém úseku Vltavská - Pražská tržnice a výměně přídržné pryže v panelech BKV na Bubenském nábřeží.

Ověřovací jízda trakčního vedení měřícím vozem T3 ev.č.5521 se tentokráte nekonala, v neděli proběhla před zahájením PIM zkouška pomocí dvojice vozů KT8 na ověření prostorové průchodnosti v obloucích.

Dopravní opatření:
  • Linka 1 v úseku Strossmayerovo náměstí - Maniny odkloněna přes zastávky Výstaviště a Nádraží Holešovice.
  • Linka 3 v úseku Vltavská - Maniny odkloněna přes zastávky Strossmayerovo náměstí, Výstaviště a Nádraží Holešovice.
  • Linka 5 ve směru od Olšanských hřbitovů ze zastávky Strossmayerovo náměstí odkloněna přes zastávky Výstaviště, Nádraží Holešovice, Maniny, Palmovka a Balabenka do zastávky Nádraží Vysočany (náhrada za linku 15).
  • Linka 12 v pracovní dny přibližně od 06.00 do 20.00 hodin ve směru od Sídliště Barrandov ze zastávky Palmovka prodloužena přes zastávky Bulovka a Kobylisy do zastávky Vozovna Kobylisy (náhrada za linku 25).
  • Linka 15 zrušena.
  • Linka 25 ve směru z Vypichu zkrácena do zastávky Pražská tržnice.
  • V trase Pražská tržnice - Maniny zavedena náhradní autobusová doprava X-25.

  • www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024