Prvotní plány na vybudování současné jediné visuté lanové dráhy na území České republiky na Ještěd
se objevují v roce 1924, kdy majitel hotelu na vrcholu Ještědu, tedy Německý horský spolek pro
Ještědské a Jizerské hory, předložil první nástin usnadnění dopravy pro hotelové hosty.
Nakonec realizování a výstavba visuté lanové dráhy připadly až Československým státním
drahám, které projekt zadaly známé chrudimské strojírně František Wiesner, pozdější Transportě.
Výstavba začala v roce 1932, provoz lanové dráhy byl zahájen 27. června 1933.
V podmínkách Československé republiky šlo o druhou visutou lanovou dráhu, první byla
zprovozněna v Krkonoších v roce 1928 z Jánských lázní na Černou horu.
Původní lanová dráha na Ještěd měla šikmou délku tratě 1183 metrů s převýšením 400 metrů, na trase byly
dvě podpěry s výškou 20 a 26 metrů. Kabinová lanovka s kyvadlovým provozem dosahovala maximální
rychlosti 5 m/s. Koncem roku 1971 byl provoz lanové dráhy zastaven a začala její rozsáhlá
rekonstrukce.
Jak již to v podmínkách té doby probíhalo, rekonstrukce lanové dráhy byla nesrovnatelně delší
než samotná výstavba. Po zásadní rekonstrukci ukončené v roce 1975, zbyla z původního zařízení
jen nepatrná část konstrukce v dolní a horní stanici. Trať byla rekonstruována firmou
Transporta Chrudim (nástupcem původního zhotovitele, strojírny František Wiesner) jako dvoulanová,
se dvěma nosnými lany o průměru 50 mm uzavřené konstrukce a jedním tažným a jedním přítažným
lanem o shodném průměru 22,4 mm. Původní dvě podpěry nahradila jediná, vysoká 30 metrů.
Šikmá délka tratě je po rekonstrukci 1188 metrů s převýšením 401,7 metrů.
U nás nejvyšší přepravní rychlost 10 m/s dosahují nové kabiny s obsaditelností 35 osob.
Možná se málo ví, že lanová dráha sice provozuje dvě kabinky, ale má ještě jednu, třetí, tzv. záložní,
která je taková putovní. Když je na ní provedena generální oprava, nahradí na trati
jinou kabinku, která se sama zase vydává na omlazující proces.
Na počátku roku 2011 se tak na ještědských
lanech objevila novotou zářící a vonící kabinka č.2 po generální opravě spojené s nalakováním do
korporátních barev Českých drah, tedy do vizuaálního stylu studia Najbrt.
Zároveň proběhla výměna nosných lan, plánovaná původně na deset až třicet dní. Nakonec se
pánům lanovkářům zadařilo lana nahradit za pouhých šest dní.
Jednou za pět let se prování tzv. popouštění lan, což znamená, že z horní stanice, kde jsou lana delší
než je třeba se posunou tak, aby na podpěře, kde je lano nejvíce namáháno, visela nová část lana.
V dolní stanici se několikametrový kus nadvytečného lana uřízne. Tímto zkracováním je vlastně
limitována životnost lana, které je sice v dobrém stavu, ale už není dostatečná zásoba na další posunutí.
Poslední výměna jednoho z nosných lan proběhla v roce 1985.
|