To, co naši předkové možná považovali za pouhopouhý pracovní nástroj, úzkorozchodné lesní železnice sloužící ke stahování dřeva,
v lidech 21. století vzbuzuje nadšení z každého metru zachovaných úzkých kolejí… Jedna taková kouzelná a unikátní technická památka
sloužila v nepřístupných kopcích Oravy.
V letech 1915-1918 vznikly dvě samostatné železnice o rozchodu 760 mm, Kysucká lesní železnice, vedoucí z Oščadnice do Chmúry
a Oravská lesní železnice, vedoucí z Lokce do Erdútky (dnešní Oravské Lesné). Kysucká lesní železnice byla na rozdíl od Oravské
přímo propojena, prostřednictvím vlečky v Oščadnici, s "velkou" železnicí zastoupené blízkou Košicko - Bohumínskou drahou.
Protože obě úzké železničky od sebe dělilo jen 8 kilometrů vzdušnou čarou, byl vypracován projekt na jejich propojení spojovací
tratí.
Tento spojovací, 10,5 km dlouhý, úsek z Gontkuly v Oravské Lesné do Chmúry se mezi Chmúrou a sedlem Beskydu potýkal s nutným
překonáním převýšení 217 m na úseku dlouhém vzdušnou čarou 1500 m. Projektanti Dipl. Ing. E. a L. Gál z Ružomberka se nezalekli
a technicky výjimečným a nápaditým řešením s pomocí pěti úvratí (dvě z nich Chmúra a Sedlo Beskyd sloužily zároveň jako stanice)
kopcovitý terén elegantně překročili.
V roce 1926 tak vzniká Kysucko-oravská lesní železnice, jejíž hlavní trať byla dlouhá takřka 61 km a mířila z Oščadnice na Kysucích
do Lokce na Oravě, ze které vedlo velké množství odboček, které byly zřizovány nebo rušeny podle momentální potřeby těžby dřeva.
Největší délky dosáhla železnice ve 20. letech 20. století, takřka 110 km.
Provoz dráhy byl úředně ukončen k 31. prosince 1971 s tím, že bude celá trať snesena. Na poslední chvíli se v roce 1972 podařilo
aktivitou nadšenců a památkových úřadů zachránit sice krátký, ale nejcennější úsek bývalé Kysucko-oravské lesní železnice Chmúra -
Sedlo Beskyd - Tanečník, v němž se nacházel úvraťový systém, v té době unikátní v Evropě a ojedinělý na světě. Zbylé části tratě
byly sneseny, včetně úseku Chmúra - Kubátkovia.
Zachovalý úsek železnice byl vyhlášen technickou památkou a v roce 1974 byla železnice rozdělena mezi Kysucké muzeum v Čadci (úsek
Chmúra - Sedlo Beskyd) a Oravské muzeum (úsek Sedlo Beskyd - Tanečník).
Kysucké muzeum nejprve v letech 1977-1981 obnovilo 2,7 km dlouhý, již snesený, úsek Chmúra - Kubátkovia, procházející z části přes
vznikající Muzeum kysucké dědiny, v němž měla lesní železnice názorně zobrazovat převážení dřeva a zároveň se stát jedním z významných
lákadel muzejní expozice. Po dokončení obnovy byly zahájeny zkušební jízdy historických vlaků v úseku mezi stanicemi Kubátkovia
a první úvratí. V roce 1981 bylo Muzeum kysucké dědiny otevřeno a během sezóny se uskutečňovaly sporadické jízdy historických vlaků,
jejichž vozy našly zázemí v provizorním depu na Vychylovce.
V roce 1988 bylo provizorní depo na Vychylovce zasaženo velkým požárem, při kterém byly způsobeny nenahraditelné škody a tři čtvrtiny
exponátů shořely.
Na oravské straně začaly první snahy o obnovu tratě v roce 1989, kdy začaly brigádnické práce v prostoru stanice Tanečník. V roce 1991
byl lesní železnici přidělen status národní kulturní památky SR a provozovaná část na Vychylovce byla přejmenována na Historickou lesní
úvraťovou železnici, zároveň bylo na Vychylovce postaveno nové.
Během roku 1995 byla dokončena oprava celého úseku Kubátkovia - Sedlo Beskyd, bohužel během následujících pěti let následovaly obrovské
sesuvy půdy na úvratích, které způsobily faktické rozdělení obou částí železnice do dvou větví. Na Chmúře byl vystavěn provizorní
přístřešek pro vozidla, který se pod tíhou sněhu v roce 2002 zhroutil a způsobil další vážné škody na vozovém parku.
Přes snahy o zpevnění svahů a obnovu tratě v zimě 2004/2005 opět ujela další část svahu a zprovoznění úvraťového systému opět oddálila.
Navíc nějaký dobrodinci začali část zachovalého 8 km úseku rozebírat a rozkrádat.
Důležitým impulzem pro obnovení oravské části tratě se stává nástup nové ředitelky Oravského muzea v roce 2003, která po konzultacích se
skupinou dobrovolníků kolem občanského sdružení Krúžok rozjíždí v roce 2004 obnovu tratě v úseku Tanečník - Sedlo Beskyd, která je díky
tomu již na podzim toho roku provizorně sjízdná. Oravské muzeum nakupuje dvě motorové lokomotivy DH 100 a drezínu V 760/2004. Probíhá
generální oprava celé tratě v délce 3,8 km, kdy kolejnice zůstávají původní, nové jsou jen pražce.
Přichází rok 2008. Dokončena je oprava původního srubu personálu lesní železnice na Tanečníku, který se stává muzejní expozicí Lesní
železnice, zároveň je postavena nová roubenka sloužící jako sociální zázemí pracovníků i návštěvníků lesní železnice. Z elektrické železnice
v Trenčianské Teplé je 29. dubna 2008 předán řídící vůz 911.901-7, opatřený červenokrémovým nátěrem. V novém působišti jsou do něj instalována
kamna pro vytápění prostoru cestujících a nové potahy sedadel pro cestující. V sobotu 31. května 2008 po 36 letech nečinnosti vyjíždí
do úseku Tanečník - Sedlo Beskyd první vlak.
Nyní již tedy zbývá obnovit a zprovoznit nejcennější a nejsložitější úvraťovou část mezi Sedlem Beskyd a Chmúrou. Snad se i toto dílo
jednoho dne Kysuckému muzeu podaří dotáhnout do velkolepého finále a na úvratích uslyšíme hluk provozovaných vlaků...