Když se začalo v roce 1908 používat v Praze číselné značení linek, dostala do kolébky číslo 6 linka jezdící od nádraží Smíchov přes Anděl, dnešní Lidickou ulicí na Palackého náměstí, dále vlevo po nábřeží do Myslíkovy ulice, Vodičkovou a Jindřišskou ulicí k dnešnímu Masarykovu nádraží, okolo dnešní Bílé Labutě na Těšnov, kolem nádraží Bubny na dnešní křižovatku ulic Veletržní a Dukelských hrdinů. V té době nesla tato konečná pojmenování Holešovice, Bělského třída. Jezdily zde na ní částečně motorové vozy sólo a částečně motorové vozy s jedním vlečným vozem.
V roce
1926 je vedena v trase z Bělského třídy až k dnešnímu Masarykovu nádraží jako dosud, ale dále je přesměrována k Wilsonovu nádraží, pokračuje kolem Muzea Mezibranskou ulicí; dále odbočuje vpravo a Ječnou ulicí směřuje na Karlovo náměstí. Resslovou ulicí pak sjede na dnešní Jiráskovo náměstí, kde se napojí na původní trasu, od Anděla však nějakou dobu jezdí na Santošku. V roce
1927 se linka 6 vrací ke Smíchovskému nádraží. V té době na ní jezdí jen motorové vozy sólo. Nasazovalo se 12 vozů v intervalu 7 minut. Od
3. ledna 1932 se linka v oblasti Smíchova vrací na Santošku. Zde vydrží až do konce této tramvajové tratě, tedy do
1. prosince 1938. V letech 1933 – 1938 je na linku ve špičkách vypravováno 14 motorových vozů v intervalu 6 minut, mimo špičku pak 12 vozů, jezdících každých 7 minut. Výjimkou byl Všesokolský slet v roce
1938, kdy linka 6 byla místo linky 3 prodloužena do Kobylis a v té souvislosti jezdily na lince 6 soupravy. Od
1. prosince 1938 je linka vedena v trase Výstaviště - Nádraží Bubny - Těšnov - Bílá Labuť - Masarykovo nádraží - Hlavní nádraží - Muzeum - Mezibranská ulice - Karlov, Dětská nemocnice.
V roce 1942 je linka 6 vedena v trase Výstaviště - Nádraží Bubny - Těšnov - Bílá Labuť - Masarykovo nádraží - Hlavní nádraží - Muzeum - Mezibranská ulice - Karlov, Dětská nemocnice, kde nahradila linku 8. I v této trase byla linka 6 provozována motorovými vozy sólo. Ve špičce je vypravováno 13 motorových vozů, v sedle je na trati pak jen 9 vozů. Intervaly jsou 5 – 7 minut. Jen statistika vypravení z přelomu let 1944-1945 uvádí, že ve špičce zde jezdily mimo sólo vozů i 3 dvouvozové vlaky. Není však informace o tom, od kdy do kdy toto opatření platilo (ve špičce 3 soupravy a 10 vozů sólo, mimo špičku 9 vozů sólo jako dosud). Roku 1948 je linka 6 v úseku Masarykovo nádraží - Těšnov převedena na novou trasu v ulici Na Florenci. Až do roku 1953 je linka 6 jedinou linkou v síti, kde se jezdí bez vlečných vozů. Současně platí za linku s nejkratšími intervaly. Po zavedení provozu souprav motorový vůz + vlečný vůz je linka 6 naopak s intervaly nejdelšími. Nasazováno je 8 dvouvozových souprav v intervalu 8 minut. O letních nedělích se kvůli posílení rekreační dopravy sem vypravovaly
i soupravy ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy.
|
|
Nejprve dočasně a následně trvale je k
30. červnu 1966 zastaven provoz na trati na Karlov. Linka 6 je zrušena. Její úlohu v holešovické oblasti - kolem nádraží Bubny přejímá linka 24, na které byl rozšířen provoz ze špičkového na celodenní - celotýdenní. Po pětileté přestávce, totiž
30. srpna 1971 se číslo 6 mezi pražskými tramvajemi objevuje znovu. Nová linka jezdí jen ve špičkách pracovního dne a je obsazena soupravami ve složení obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Krasin (15 motorových + 15 vlečných vozů, interval 7 minut, vypravují vozovny Motol, Strašnice a Žižkov). Vzniká rozdělením kapacity linky 9, na které byl k tomuto datu prodloužen špičkový interval. Linka 6 tehdy jela ze Spojovací přes Tachovské náměstí, Hybernskou ulici, Můstek, Újezd a Anděl přesně ve stopě linky 9 a pak pokračovala do Hlubočep, kde posilovala kapacitně nedostačující linku 4, v té době
obsazovanou sólo vozy T1. Proč zrovna linka 6 do Hlubočep? Již delší dobu byl problém s malou nosností železničního nadjezdu na Zlíchově. Z toho důvodu sem nesměly vlaky 2xT3. Přípustný byl provoz starých souprav - což byl případ linky 6 a sólo T1 a T3, které jezdily na lince 4. (Linka 5 vypravovaná v sestavě 2xT3 končila v denním provozu ve smyčce Lihovar, v noci - se sólo T3, jezdila do Hlubočep). Ke zkrácení linky 6 do trasy Hlubočepy - Vápenka dochází od
21. února 1972 a od
24. července 1972 je obsazovaná soupravami ve složení obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Plecháč (11 motorových + 11 vlečných vozů; interval 9 minut). Tyto vleky byly k tomuto dni uvolněny z linky 7, kde byl v souvislosti s jejím zkrácením do trasy Spojovací - Olšanské náměstí (obracení na přejezdu bez možnosti manipulace s vlečnými vozy) zaveden provoz motorových vozů sólo.
Po opětovném povolení provozu vlaků 2xT3 do Hlubočep je k
1. červenci 1973 linka 6 zkrácena do trasy Vápenka - Smíchovské nádraží a do Hlubočep se vrací linka 5. Když se po dvouleté výluce dne
3. září 1973 obnovuje provoz do Radlic, je sem přesměrovaná právě linka 6, společně s linkou 14. Poté, co jsou k
1. říjnu 1973 vyřazeny vlečné vozy Plecháč, je linka 6 obsazena soupravami motorový vůz + vlečný vůz Krasin.
Od 14. ledna 1974 dochází k zásadní změně na linkách 6 a 9. Linka 9 je obsazena vlaky 2xT3 za současného zkrácení na Kotlářku a nové vozy dostává i linka 6. Zde se jedná o sóla T1 a T3 a současně se
mění její trasa: Radlice - Anděl - Újezd - Národní Divadlo - Můstek - Muzeum - Náměstí Míru - Ruská - Vršovice, Kubánské náměstí. Provoz této linky zůstává nadále špičkový; z vozoven Motol a Strašnice se na ní vypravuje 11 vozů v intervalu 9 minut.
Po zahájení provozu trasy metra IC dne 9. května 1974 je linka 6 mezi náměstím Míru a Andělem vedena přes I.P.Pavlova, Karlovo náměstí, Moráň a Palackého náměstí. Provoz je rozšířen na celodenní a celotýdenní. Od tohoto data je linka 6 obsazována téměř výhradně vozy T1, které jsou vypravovány nadále z vozoven Strašnice a Motol. Ve špičce je vypravováno 11 vozů v intervalu 8 minut, v sedle pak jezdí 8 vozů v intervalu 11 minut.
V sobotu a neděli je vypravováno 8, resp. 7 vozů v intervalech 10, resp. 11 minut. Večerní interval byl stanoven na 19 minut.
|
|
Zajímavě změnila linka 6 svoji trasu při Spartakiádě roku 1975: Hostivař - Kubánské náměstí - Karlovo náměstí - Národní divadlo - Staroměstská - Pražský Hrad - Dlabačov. Provozována byla i v tomto období sólo vozy T1 (na její spartakiádní trasu bylo nasazováno 23 vozů). Po Spartakiádě, v rámci rekreační dopravy byla linka 6 o sobotách a nedělích prodlužována do trasy Radlice - Hostivař. Toto opatření platilo jen do
září 1975.
Když 5. září 1977 začala výluka Plzeňské ulice trasy linky 6 se nedotkla. Zato se podepsala na jejím vypravení. Linka 6 je od tohoto data ve špičce obsazována deseti vozy T1 a T3 (interval 9 minut). Na vypravování se podílejí vozovny Strašnice (ostatně jako dosud; 5 vozů) a nově vozovna Střešovice (rovněž 5 vozů). Ta má v té době pouze vozy T3, tudíž již na lince 6 není možný plný provoz T1. V sedle pak jezdí 6 vozů v intervalu 14 minut. Rovněž 6 vozů v intervalu 14 minut se vypravuje o sobotách a nedělích. Dne 7. listopadu 1977 je zaveden na linkách 2, 14, 23, 25 a 26 provoz vlaků 2xT3. Na linkách 6, 7, 28 a 31 zůstává provoz vozů sólo; 6, 7 a 31 plně 1xT1 a na lince 28 plně 1xT3. O víkendech od 12. listopadu 1977 je tomu trochu jinak; na lince 6 jezdí vlaky 2xT3. O Vánočních prázdninách 1977/1978 jezdí na lince 6 ve všední dny směs sólo T1 a dvojice T3. Přibližně do dubna 1978 se o víkendech na lince 6 vyskytují buď plně anebo v souběhu se sólo T1 vlaky 2xT3. Pak je provoz linky 6 plně v režii sólo T1. Počet vlaků v porovnání s předchozím stavem zůstal beze změny, jen se vypravování ze Střešovic vrátilo zpět do Motola.
|
|
Po zahájení provozu na trase metra IA
13. srpna 1978 linka 6 opět mění trasu a to následovně: Radlice - Anděl - Újezd - Národní divadlo - Můstek - Václavské náměstí - Muzeum - Jiřího z Poděbrad - Olšanské hřbitovy. Byl zde zaveden i noční provoz, v trase však poněkud odchylné: Radlice - Anděl - Palackého náměstí - Karlovo náměstí - Můstek - dále na Olšanské hřbitovy jako za dne a pak na Spojovací. V denním provozu zde jezdily sólo T1 (špička 10 vozů, interval 8,5 minuty, sedlo 6 vozů po 14 minutách, o sobotách dopoledne 7 vozů po 11 minutách, v sobotu odpoledne a v neděli celodenně pak 6 vozů v intervalu 13 minut), noční služby pak byly obsazeny sólo vozy T3. O
předvánočních víkendech roku 1978 byl v rámci posílení provozu zaveden na lince 6 provoz vlaků 2xT3. Dvojčata byla nasazena i v nočním provozu
24. a 31. prosince 1978. V denním provozu nastává změna k
19. únoru 1979. Linka je prodloužena na Černokosteleckou a současně je zaveden provoz vlaků 2xT3 (špička 12 vlaků, sedlo 8 vlaků, intervaly 9, resp. 14 minut, v sobotu dopoledne a v neděli odpoledne pak 10 vlaků po 9 minutách, v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne 7 vlaků, interval 13 minut, vypravují vozovny Strašnice a Motol).
Vozy T1 se však na lince 6 - byť jen pohostinsky - objevují ještě 2x. Poprvé je to 1. května 1979, když byly vlaky 2xT3 z linky 6 převedeny na linky, které svážely manifestující na Letnou. Po skončení akce se pak ještě toho dne vlaky 2xT3 na linku 6 vrátily. Podruhé, jezdily sólo T1 v souběhu s vlaky 2xT3 krátkodobě v srpnu roku 1979. Z mapy pražské tramvajové sítě je číslo 6 vymazáno na pět let 2. července 1980. V nočním provozu její úlohu v oblasti Spojovací převzala opět zavedená noční linka 9, do Radlic ji pak nahradila přesměrovaná noční linka 16.
Když je
3. listopadu 1985 zahájen provoz na trase metra IB, objevuje se číslo linky 6 opět. Tentokráte v trase Radošovická - Otakarova - I.P.Pavlova - Moráň - Anděl - Laurová. Linka jezdila denně od rána do půlnoci v sestavě 2xT3. V roce
1986 je přesměrována v centru tak, že místo přes Moráň je vedena přes Národní třídu, Národní divadlo a Újezd. V listopadu roku
1990 je na smíchovské straně přesměrována na Kotlářku a její provoz je omezen na všední dny do 20,00 hodin. K oboustrannému zkrácení linky 6 dochází
26. března 1991: na smíchovské straně je ukončena objezdem Ženských domovů a v oblasti Prahy 10 je ukončena v zastávce Oblouková s obracením přes Minskou ulici. Po dodání vozů T6A5 jezdí od roku 1996 jezdí na lince 6 kromě vlaků 2xT3 také vlaky 2xT6A5.
V listopadu 1998, když je trasa metra B prodloužena na Černý Most, je pozměněna i trasa linky 6. Na smíchovské straně je prodloužena na nově vystavěné obratiště Smíchovské nádraží a na druhé straně je její trasa prodloužena na Kubánské náměstí. Zajímavostí byla výluka obratiště na Kubánském náměstí na podzim roku 2001. Linka 6 byla sloučena s linkou 19 s tím, že linka 19 odpadla a celá trasa byla obsluhována velmi dlouhou trasou linky 6. Kromě souprav 2xT3 a 2xT6 zde jezdily i vozy KT8D5.
Od
1. července 2003 je na lince 6 zaveden provoz sólo vozů T3 a T6. V
září 2004 je linka 6 přesměrována do trasy Kubánské náměstí - Laurová. Její rozsah provozu je rozšířen na celotýdenní od 4.30 do půlnoci. Po zahájení výluky v úseku Ženské domovy - Laurová
17. dubna 2008 je linka 6 opět ukončena objezdem kolem Ženských domovů.
Když byl 4. října 2008 zahájen provoz na novém traťovém úseku Laurová - Radlická, linka 6 se sem již nevrací. Místo ní do Radlic jezdí linka 7 a linka 6 je převedena na Kotlářku s tím, že její provoz je opět omezen pouze na všední dny do cca 21,00 hodin.
Další změna pro linku 6 nastává k 1. září 2012. Je vedena v trase Spořilov – Náměstí Bří Synků – Svatoplukova – Botanická zahrada – Národní – Újezd – Anděl – Smíchovské nádraží -Sídl. Barrandov, přičemž v úseku Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov jezdí jen v ranní špičce všedního dne. Linka jezdí je v provozu jen v pracovní dny do cca 20:00 hodin a je obsluhována pouze sólo vozy T3 a T6A5.
Zcela novou trasu získává linka od 28. srpna 2016. V ulicích se s ní od tohoto data potkáme v trase Kubánské náměstí – Otakarova – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Jindřišská – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Dělnická – Palmovka. V pracovní dny na ní byly nasazeny vlaky 2xT, o víkendech vozy sólo v polovičním intervalu (sobota celodenně a neděle odpoledne 7 – 8 minut, v neděli dopoledne a celotýdenně večer 10 minut). Od 2. ledna 2018 jsou z důvodu nedostatku řidičů na lince 6 víkendové intervaly prodlouženy na 15 minut se současným zavedením provozu vlaků 2xT.
Zastávkové jízdní řády linky 6 ve formátu .pdf: