|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvaje v Gliwicích již minulostí
Nejzápadnějším městem Horního Slezska, kam se dalo z Katowic dojet tramvají jsou Gliwice. Do roku 1945 byly
městem německým (Gleiwitz) a po posunu hranic Odra-Nisa připadly Polsku. První zmínka o tomto městě pochází
někdy ze 13.století, kdy bylo založeno na průsečíku důležitých obchodních cest.
Roku 1898 byla trať elektrifikována a roku 1899 byla vybudována rozvětvení do ulice Nowy Świat a k nádraží Gliwice - Trynek. Dopravu zajišťovaly čtyřnápravové motorové a čtyřnápravové vlečné vozy německé výroby. Roku 1928 byla celá tramvajová trať do Gliwic postupně přestavěna na rozchod 1435mm; kde to bylo možné, došlo ke zdvoukolejnění a přeložení na vlastní těleso. Původním úzkorozchodným vozům byly vyměněny podvozky a tyto vozy pak sloužily dále. Byly také zakoupeny i nové vozy dvounápravové.
V roce 1930 jsou na území města Gliwice provozovány tyto linky:
V roce 1931 ještě přibyla rychlíková linka do Bytomi. Na ní byly nasazovány čtyřnápravové obousměrné vozy německého výrobce Linke Hofmann Breslau. Vozy měly hnané všechny 4 nápravy. Linka začínala svoji jízdu v centru Gliwic a v meziintervalu linky 4 jela do Zabrze. Tam zajela na Hindenburgplatz (dnes plac Wolnośći) a úvraťovou jízdou pokračovala do Bytomi. Jízda tímto spojem byla asi o 22 minut rychlejší, než klasickými tramvajemi. V roce 1939 byla tato rychlíková linka jako zbytečný nadstandard zrušena.
V roce 1945 je linkové uspořádání následující:
Na přelomu let 1948-1949 došlo k záměně konečných zastávek linek 1 a 4 na území Gliwic. Linka 1 nyní končila na Źygmunta Starego a linka 4 jezdila na Wójtowu Wieś. V roce 1952 jsou linky 1 a 2 prodlouženy do konečné zastávky Zabrze, ulice Józefa Lompy. K lince 1 byla zřízena posilová linka 1bis, jezdící v trase Źagmunta Starego - Gliwice, Dworzec PKP. Tato je však roku 1967 zrušena. Roku 1972 je vystavěna smyčka Wójtowa Wieś a v Zabrze na ulici Lompy. Od té doby byla v této trase vedena linka 4; současně mohla být tato obsazena vlaky 2x105N. V témže roce je na adrese Chorzówska 150 otevřena nová tramvajová vozovna. Původní, z roku 1894 byla zrušena.
Degradaci zažívají dne 1. února 1977 linky 1 a 2. Stávají se z nich kratičké linky, jezdící v trasách:
V roce 1983 jezdí tyto linky ve stejných trasách, ale pro jejich obsluhu je stavěn jediný motorový vůz typu N,
který stíhá projíždět oba úseky (vždy po kole mění orientaci). Jezdí jen ve všední den do cca 19 hodin. Večer
a o víkendu tyto tratě jsou bez jakékoli obsluhy.
Když v roce 1986 jsou linky 1 a 2 zrušeny, znamená to konec dvounápravových vozů v Gliwicích a pro Gliwice
samotné to znamená, že zde zbývá poslední tramvajová linka. Ta však má dost velký význam. Původní interval
10 minut byl zkrácen na 8. V roce 1998 jezdila linka 4 v pracovní dny do cca 20 hodin po 8 minutách. O víkendu
a celotýdenně večer byl interval 16 minut. Po celý rozsah provozu zde jezdily vlaky 2x105N. Po omezení provozu
v roce 2001 byl ve všední den zaveden provoz smíšený s vlaky 2x105N a 1x105N s tím, že na večerní provoz byly
ponechány sólo vozy 105N. O víkendech byl zaveden provoz vozů 1x105N při čemž v sobotu dopoledne byl interval
ze 16 zkrácen na 10 minut.
Změna přichází k 1. lednu 2004. V Gliwicích jezdí druhá tramvajová linka! Po 18 letech se zrodila opět linka 1!
Není však nic nového postaveno, je to jen záležitost jízdních řádů. Linky 1 a 4 začínají svoji jízdu
v Gliwicích, na Wójtowě Wsi a obě jedou do Zabrze. Linka 4 tam svoji jízdu končí a linka 1 pokračuje dále
do Chebzie. Na obou linkách je interval 20 minut. Ten je sladěn tak, že se jezdí střídavě v taktu 12+8.
Na lince 1 jezdí sólo 105N a na lince 4 vlaky 2x105N. Večer v 19,00 hodin linka 4 přestává jezdit, zatímco
linka 1 pak jezdí celou noc. V sobotu jezdí linka 4 v sólo vozech a to jen do cca 14 hodin. V neděli pak nejezdí
vůbec. Černým písmen se do kroniky města zapíše 26. květen 2009, kdy rozhodl primátor Gliwic o zrušení tramvají
v tomto městě. Vyjádřil se, že investice do tramvají je strkání peněz do černé díry a ten, kdo rád jezdí po
kolejích, ať jezdí vlakem...
V rámci prázdninového provozu v roce 2009 jezdí na lince 4 trvale vozy sólo.
Tramvajová doprava v úseku Vozovna Gliwice - Wójtowa Wieś je zrušena 1. září 2009. Linky 1 a 4 jsou ukončeny
v areálu vozovny. Na lince 1 zůstal nepřetržitý provoz, jakož i sólo 105N. Linka 4 jezdí od pondělka do soboty
do 19,00 hodin. Ve všední den vyjíždějí ráno dvojčata 105N, která se po skončení špičky mění za sólo 105N.
Odpoledne se stahují sóla a vyjíždějí dvojice, které se okolo 17,30 hodiny opět mění za sóla. V sobotu jezdí
linka 4 v sestavě 1x105N.
Gliwice - to je smutný případ. Zejména dnes, když v některých státech dochází k renesanci tramvajové dopravy
a tady po 115 letech dobré služby dochází k její likvidaci.
Text: František Zahnáš
Související články: Vše, co jste chtěli vědět o GOPu, ale báli jste se zeptat Tramvajový provoz v Horním Slezsku |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |