|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajové provozy v BěloruskuBělorusko patří mezi státy bývalého Sovětského svazu, ve kterých je provozována pravidelná tramvajová doprava. Tvoří ji dva městské systémy v hlavním městě Minsku (cca 1,5 mil.obyvatel) a Vitebsku (cca 400 tisíc obyvatel) a dále dva rychlodrážní provozy v Mozyru a Novopolocku (obě cca 60 tisíc obyvatel) spojující obytné oblasti s velkými průmyslovými podniky na meziměstských tratích. MinskS ohledem na velikost města je provoz relativně malý. Síť, mající tvar tří spojených "Y", měří pouhých 65km, zato je na ní provozováno celkem 11 linek. Od 30. června 1984 tvoří páteř městské dopravy hlavního města Běloruska metro, avšak tramvajový provoz má zde nezastupitelné místo díky své charakteristice. Vozový park tvořily v roce 1996 čtyřnápravové vozy typu RVZ6 z let 1975-1988 , jenž doplňovaly čerstvě dodané vozy Tatra T6B5 (v letech 1990 až 1995), které jsou označovány jako T3M. Oba typy vozů jezdí sólo nebo ve dvojicích, přičemž převažují sólo vozy a na vybrané spoje většiny linek se vypravují vlaky složené z dvojic vozů RVZ6 resp. 2xT6B5.
VitebskSoučasný vozový park tvoří jen vozy někdejší sovětské provenience: vozy rižské vagonky typu RVZ6 z let 1974 až 1988 a vozy typu KTM5 z vagonky Usť Katav na Urale, které byly dodané v letech 1976 až 1991. Z roku 1995 pochází vůz typu KTM8 což je zdokonalená a modernizovaná verze vozu KTM5. V roce 1997 byl Vitebsku z Petrohradu zapůjčen na testování nový typ tramvajového vozu označený LVS-97M MERA. Jednalo se o šestinápravový kloubový vůz s tyristorovou výzbrojí., ale pro poruchovost byl nakonec navrácen zpět do Petrohradu. Filosofie provozu byla v době pořízení fotografií taková, že v období snížených přepravních nároků jezdily jen sólo vozy, které se při zvýšení frekvence cestujících měnily za soupravy, přičemž se jako dopravní špička uznávalo i nedělní odpoledne. O tom, že komunistický duch v Bělorusku vládne nadále, nám, mimo jiné, dokáže i snímek tramvajového vlaku poblíž Závodu Kominterna.
MozyrTeprve až od 1. srpna 1988 funguje tramvajový provoz v Mozyru s vozy KTM5 z Usť Katavské vagonky. Jedná se o 22 km dlouhou tramvajovou rychlodráhu spojující obytnou zónu s průmyslovou oblastí (Mozyrský rafinérský závod) za městem. Ve městě je trať vedena na samostatném tělese, křížení s komunikacemi je úrovňové, mimo město pak mimoúrovňově, kdy je tramvajová trať vždy dole! K provozu se váže několik zajímavostí:NovopolockVšechny provozy spojuje nedostatek financí na provoz a údržbu, což se významně projevuje na špatném stavu kolejového svršku a zanedbaný vozový park ve větších městech. Z hlediska informovanosti cestujících je stav velice tristní - mapy se sítí linek zcela chybí, jízdní řády se většinou nezveřejňují a zastávky jsou označeny jen malou cedulkou s čísly linek, visící na příčném drátě…
Text zpracován s využitím podkladů Františka Zahnáše
Fotografie: © František Zahnáš |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |