|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křížení s vlečkou ČKD Tatra Smíchov
|
Samotná železniční vlečka, důležitá pro vznik úrovňové křižovatky s tramvajovou tratí, propojovala nejstarší část Ringhofferovy továrny s areálem smíchovského nádraží přes Stroupežnického ulici, již od roku 1880, křížení samotné bylo zprovozněno 13. června 1897 v souvislosti se zahájením provozu na tramvajové trati.
V místě úrovňového křížení železniční vlečky s tramvajovou tratí předávala Ringhofferova továrna pražským Elektrickým podnikům nové tramvaje. Zpočátku bylo stěhování vozů na tramvajové koleje velmi náročné, protože zde neexistovalo žádné kolejové propojení. Tramvaje se přesunovaly pomocí různých dřevěných fošen a plechů, aby nepoškodily dlažbu a v neposlední řadě své podvozky. Teprve v roce 1909 zde byl zřízen spojovací oblouk, který přepravu nových tramvají značně usnadnil.
Jelikož předávání nových tramvají v Plzeňské začalo omezovat nejen stále narůstající pouliční provoz, ale i přesuny rozpracovaných dílů kolejových vozidel mezi jednotlivými částmi továrny, byl 7. dubna 1948 zřízen oblouk nový, spojující železniční vlečku s tehdy manipulační tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy, která jednokolejně křižovala vlečku od roku 1938.
Křížení s tramvajovou tratí u Anděla zůstávalo po desetiletí neměnné. Osudy železniční vlečky zpečetilo přestěhování závodu ČKD Tatra ze Smíchova do Zličína, završené v polovině 90. let minulého století. Ringhofferova továrna byla po roce 1996 - s výjimkou fragmentu v podobě památkově chráněné fasády v Plzeňské ulici a Velké a Malé Ringhofferovy vily srovnána se zemí.
Stopy po kolejovém křížení bychom dnes již hledali marně. Přestože po rekonstrukci velkoplošných panelů BKV v jeho bezprostřední blízkosti v termínu 23. srpna - 2. září 1996 zůstávalo křížení stále v zemi, došlo k zavaření srdcovek, které umožňovaly průjezd pouze tramvajím. Během nadcházející rozsáhlé výluky Plzeňské v období 30. července - 29. srpna 1998 již bylo křížení zcela odstraněno, následně byla postupně snášena i vlečka ve Stroupežnického ulici mezi ulicemi Ostrovského a Plzeňskou a uliční prostor byl zcela rekultivován včetně povrchů komunikací. V místě nákladní vrátnice a vstupní brány vlečky do areálu továrny vyrostl vstup do obchodního centra a celá oblast ztratila své industriální kouzlo.
Jenže to už je trochu vyprávění o něčem jiném...
Křížení tramvajové tratě s železniční vlečkou v Plzeňské ulici | |||